Budget foto & videobewerking pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-07 15:39
Beste Tweakers,

Sinds enkele jaren gebruik ik ook voor thuis de laptop, had geen desktop meer. Met wat zwaardere programma's zoals die van Adobe wordt de laptop wat warmer tot heet, en loopt het ook soms niet allemaal even soepel. Tijd om een desktop te kopen.

De desktop wordt uiteraard gebruikt voor surfen en mailen maar ook voor grafische programma's zoals die van Adobe (Photoshop, Lightroom, Premiere, Indesign). (video editing voorlopig nog in 1080p, geen 4K nodig).

Dit allemaal met een bescheiden budget van 650-700 euro (mag iets uitwijken)

Ik weet vrij weinig van technische zaken en pc componenten behalve de basis onderdelen zoals SSD, ram, videokaart, processor. Zelf een pc bouwen zit er niet in.

Ik heb al wat rond gekeken op Marktplaats maar dit werd toch afgeraden aangezien je nooit weet wat er met de pc is gedaan. Ook zijn veel systemen onderhand wat veroudert, dus afgeraden. Ik kreeg een tip om Azerty te contacten om te overleggen of hun voor mij een pc kunnen bouwen. Die gaven netjes een lijst met componenten. De prijs daarvan valt buiten mijn budget met de bouw + Windows kosten.

Zelf kwam ik deze tegen:
https://www.lalashops.nl/...rs&utm_term=ess__476_7129

Of deze:
https://www.bol.com/nl/p/...LxCCA.1_4.10.ProductImage

Aangezien ik niet bekend ben met al die componenten kan ik zelf niet oordelen of dit er meer door kan, of moet ik naar andere opties zoeken. Hoor graag wat advies of tips voor de mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Westland1940 op 17-08-2020 20:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Voor 1080p video bewerking en foto bewerking is een dedicated videokaart niet nodig. Bovendien gaan die fancy kermis pc's je alleen maar afleiden. Ze zijn gemaakt om Fortnite op te spelen ;). Je kunt naar mijn mening beter een Ryzen 4000 barebone kopen. Daar hoef je alleen maar een SSD en 2 geheugen sticks in te prikken. Dat kan werkelijk iedereen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM€ 394,98€ 394,98
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 72,95€ 72,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,03

Bovenstaande barebone is sneller dan een systeem met een 3400g.

[ Voor 7% gewijzigd door Djarune op 17-08-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,95€ 68,95
1VideokaartenGigabyte GTX 1650 OC 4G€ 141,85€ 141,85
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,90€ 52,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,05

Dit is beetje het Max wat kan voor dit geld, kan nog iets goedkoper als je gaat beknibbelen op kast en voeding.

Aparte videokaart heeft wel iets voordeel, maar waarschijnlijk heeft een goedkopere videokaart dat voordeel ook wel. Deze is wel heel zuinig, en mocht photoshop beter gebruik van de gpu gaan maken dan ben je er klaar voor.
Een tweedehands kaart kan ook

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Volgens mij wordt een videokaart wel aangeraden voor videobewerking, dus dan zou ik eerder gaan voor de mijn gelinkte pc of die build van @Quacka al kan ik die zelf niet maken.

@Djarune Ik snap je punt, ik ben ook totaal geen fan van de gaming-look pc's met allerlei lichtjes, maar die specs zijn best oké voor dat geld volgens mij. Zo hebben ze ook de zelfde specs in een andere kast:
https://www.bol.com/nl/p/...TZJxQ.1_4.27.ProductTitle

Ik zal zelf ook nog verder kijken of ik andere builds kan vinden met in ieder geval de AMD Ryzen 5 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Je kan het wel, maar oké snap dat je het niet durft.
Deze pc kan je laten bouwen door SiComputers binnen budget.
Met andere voeding ook door alternate.
Azerty is meestal iets duurder maar kan het ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:46
werkelijk iedereen kan een pc in elkaar schroeven mits de persoon een stel gezonde handen en verstand heeft. op youtube kun je filmpjes vinden die je naast de bouw kunt houden die je bijna letterlijk 1 op 1 kunt volgen. Ik snap dat het er intimiderend uitziet, maar in werkelijkheid zal dit enorm meevallen. Ook bespaart dit de nodige euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-07 07:49
@doebbalapoent11 realiteit is dat niet iedereen dat aandurft. Ik zou niemand pushen om iets zelf te bouwen als ze het zelf niet aandurfen.

bespaart dit euro's? ja, alleen is het de risico waard voor sommige mensen? niet echt. ligt eraan, als je het aandurft en de risico wilt nemen sure. Maar niet iedereen doet dat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Even terug komend op de build van bijvoorbeeld @Quacka

Dit is natuurlijk samengesteld op mijn budget van rond de 700 euro. Zijn de specs alsnog goed genoeg voor de eisen die ik heb? Of wordt toch geadviseerd om het budget iets op te schalen om er zeker van te zijn dat ik goed zit. Stel het verschil wordt dan zo groot en beter, dan wil ik misschien wat bijleggen... begin te twijfelen. :P

Liever 1 goede investering dan later spijt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik zou voornamelijk de SSD meteen vergroten naar 1 TB.

Processor kan naar 3700x, maar is meteen een stuk duurder

Geheugen kan naar 32gb, zeker videobewerking lust graag veel geheugen.

Is het nodig? Nee. Behalve de SSD, 500gb is zo vol met veel videobewerken

Intel processor kan iets sneller zijn voor Adobe btw

[ Voor 9% gewijzigd door Quacka op 18-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Oké ik zal er over nadenken wat het gaat worden (en zelf bouwen of niet) Ik ga er in ieder geval goed vooruit denk ik met mijn huidige laptop specs (i5 7300HQ, 1050 2gb, 16 gb ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Photoshop & Lightroom gebruiken voornamelijk gpu acceleratie als hulp voor de functie “enhance details” en als je een 4k scherm hebt voor previews. Premiere gebruikt het voornamelijk als hulp bij exporteren of bij video effects.

CPU power is belangrijker dan GPU power. Je kunt bijvoorbeeld beter een 3700x met een GT1030 kaart nemen i.p.v een 3600 met een GTX 1650 Super. Pas bij builds boven de 1000 euro en 4k werkzaamheden zou ik beginnen aan een dedicated videokaart, maar dan moet de rest ook geüpgraded worden.

Zoals hier al meerdere keren gemeld is, krijg je met een zelfbouw absoluut meer waar voor je geld. Assemblage is vrij duur rn imo pas een optie zijn voor systeem van 1200 euro plus. Wil je daar niet aan beginnen, is de barebone eerder voorgesteld een reële optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 18-08-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
@dja dus dan zou de 4400g zodra die uitkomt ideaal zijn?
Je hebt ooit gezegd dat die sterker is dan de 3600 in cpu, en hij geeft een beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
99ruud99 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:09:
@dja dus dan zou de 4400g zodra die uitkomt ideaal zijn?
Je hebt ooit gezegd dat die sterker is dan de 3600 in cpu, en hij geeft een beeld :)
Jazeker! De nieuwe desktop Renoirs zijn geweldig voor dit soort werk. Een hexacore APU die sneller is dan een R5 3600. Helaas nogsteeds alleen als OEM versie verkrijgbaar. Ik zie trouwens ook nog nergens die pc’s, behalve in Duitsland. Een prebuild Renoir zonder dedicated videokaart voor rond de 600 euro is eigenlijk het beste voor iemand die niet wil assembleren.
Quacka schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:45:
Intel processor kan iets sneller zijn voor Adobe btw
Een Intel is ietsje sneller in Photoshop en Premiere, maar bijvoorbeeld weer langzamer in Lightroom Classic in benchmarks. Echter heb je dan wel een Z bord nodig vanwege sneller geheugen. Voordeel met een Intel APU is dat je ook geen videokaart nodig hebt. Misschien dat een 10400k een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Nog steeds flink aan het zoeken wat voor mij het beste past (budget, specs, mijn eisen).

@Djarune Ik ben wel van plan een 2K of 4K monitor erbij te halen. Hoewel de 3700x een betere optie is ga ik dat niet redden met mijn budget. Ik heb nu zeker door dat een zelfbouw pc je een hoop kan schelen, zeker vergeleken met wat de grote bedrijven bieden op de bekende webshops.

Ik kreeg al netjes bericht van iemand die zich aanbod om een pc in elkaar te zetten als ik de onderdelen koop. ;) Installatie via een bedrijf ga ik niet doen, heb al wat rond gekeken en bericht en dat valt nog duurder uit.

Ik ging toch weer even Marktplaats op met de zoektocht naar pc builds met die AMD processors. Ik kwam de volgende tegen.

MD Ryzen 5 3600 16GB 500GB M.2 1TB HDD R RX 570 8GB - 680 euro
https://www.marktplaats.n...7sgmQSYew&previousPage=lr

Valt buiten mijn budget maar misschien de moeite waard vanwege de AMD Ryzen 7 3700X - 909,00 euro
https://www.marktplaats.n...68067e2e0&previousPage=lr

Stel ik zeg als simpele ziel :P bespaar me de moeite van het zelf bouwen van een pc, zijn de bovenste 2 goede opties? Ik vroeg me ook nog af of jullie wifi hebben in jullie builds? Of zitten sommige nog steeds met een kabel?
Pagina: 1