Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Hi all

Heb al wat uurtjes zitten googlen maar kom er niet helemaal aan uit.
Ik begin per 1-9 bij een nieuwe werkgever. Heb nog nooit een leasebak gehad, dus dit wordt mijn eerste keer.
Nu mag ik pas na 1 jaar dienstverband mijn eigen auto uitzoeken, tot die tijd krijg ik een auto uit de pool.
Gezien het feit dat er (nog) geen poolauto beschikbaar is. Krijg ik tijdelijk een huurauto (2 maanden).
Ik moet nu bepalen of ik de leaseauto prive of zakelijk wil rijden

Idealiter wil ik de huurauto zakelijk rijden (2 maanden)
En de poolauto die gaat komen prive rijden (10 maande neem ik aan)
Reden: op de huurauto zit geen trekhaak, en die heb ik nodig om prive te kunnen rijden.

De vraag die bij me opkomt,
ik lees overal dat je alleen per kalenderjaar kan wisselen.
Geldt dit ook voor een nieuwe werkgever?
Loopt het jaar dan niet van 1-9-2020 tot 1-9-2021 ?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
De enige mogelijkeheid om het te veranderen van zakelijk naar privé is: 1 jan van elk nieuw jaar.

Voordeel is wel dat je de resterende maanden van 2020 ook gewoon 500km privé mag rijden ook al begin je pas in september.

Is er een garantie dat er op de poolauto wel een trekhaak zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat ebzz zegt, en de kans dat een poolauto een trekhaak heeft acht ik vrij klein (ik heb zelden tot nooit collega's gezien die een trekhaak hadden, mede doordat de leaseauto's vaak de zuinigste modellen met downsized motoren zijn)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20
ebbz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
Voordeel is wel dat je de resterende maanden van 2020 ook gewoon 500km privé mag rijden ook al begin je pas in september.
Weet je dit heel zeker? Kan namelijk een heel duur foutje worden.

Ik lees namelijk hele andere informatie op de belastingdienst website of andere websites

Halverwege het jaar starten met kilometerregistratie
Start u halververwege het kalenderjaar met kilometerregistratie? Bedenk dan dat u maximaal 500 : 12 = 42 kilometer per maand privékilometers mag maken als u bijtelling wilt vermijden. Of u nu uw oude zakelijke auto vervangt of een nieuwe toevoegt aan uw wagenpark. Met behulp van een rittenregistratie toont u het aantal gereden privékilometers aan. Start u bijvoorbeeld per 1 juni met uw kilometerregistratie, dan mag u 42 x 7= 294 privékilometers rijden tot en met het einde van het betreffende kalenderjaar. Tel maar uit, uw winst!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
ebbz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
Sorry, maar dit klopt echt niet. Je mag naar rato 500 km privé rijden. Gebruikelijk is om dit dan aan de hand van de maanden uit te rekenen. Dus 4 resterende maanden gedeeld door 12 maanden, vermenigvuldigd met 500. Om en nabij 167 kilometer dus.

Je mag inderdaad, als je al bij de werkgever zit, per kalenderjaar wisselen. Als je geen bijtelling wil betalen moet je de verklaring wel snel aanvragen, formeel mag de werkgever dit pas vanaf de datum van de verklaring toepassen. In de praktijk gebeurt dit pas vanaf het loontijdvak (dus heb je bijv. nog tot de 15e om de verklaring in te dienen, rekening houdend met aanlevertermijnen voor mutaties). Als je bijv. pas eind september de verklaring inlevert, mag de werkgever de bijtelling niet met terugwerkende kracht corrigeren.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
Hmm... My bad, dan was ik verkeerd geïnformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Wat ik sowieso zou doen (niet helemaal je vraag maar goed) is kijken hoeveel km je zakelijk en prive rijdt, afzonderlijk en totaal. En dan op basis van een financiele berekening gefundeerd uitrekenen of je lease ook prive gebruiken uberhaupt zin heeft. Als je bedrijf bv ook een mobiliteitsbudget biedt ipv lease, kan dat soms aantrekkelijker zijn, of je lease alleen zakelijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:46:
Wat ik sowieso zou doen (niet helemaal je vraag maar goed) is kijken hoeveel km je zakelijk en prive rijdt, afzonderlijk en totaal. En dan op basis van een financiele berekening gefundeerd uitrekenen of je lease ook prive gebruiken uberhaupt zin heeft. Als je bedrijf bv ook een mobiliteitsbudget biedt ipv lease, kan dat soms aantrekkelijker zijn, of je lease alleen zakelijk rijden.
Dat wordt de vervolgstap.. daar komt later een apart topic over.
Ben namelijk nog exact aan het berekenen wat mijn maandlast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
pagani schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:09:
Wat ebzz zegt, en de kans dat een poolauto een trekhaak heeft acht ik vrij klein (ik heb zelden tot nooit collega's gezien die een trekhaak hadden, mede doordat de leaseauto's vaak de zuinigste modellen met downsized motoren zijn)
Op de poolauto laat ik een trekhaak zetten mocht ik hem prive gaan rijden.
Heb dit geïnformeerd en de kosten zijn dan voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Arjan90 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Je mag inderdaad, als je al bij de werkgever zit, per kalenderjaar wisselen. Als je geen bijtelling wil betalen moet je de verklaring wel snel aanvragen, formeel mag de werkgever dit pas vanaf de datum van de verklaring toepassen. In de praktijk gebeurt dit pas vanaf het loontijdvak (dus heb je bijv. nog tot de 15e om de verklaring in te dienen, rekening houdend met aanlevertermijnen voor mutaties). Als je bijv. pas eind september de verklaring inlevert, mag de werkgever de bijtelling niet met terugwerkende kracht corrigeren.
Wat bedoel je nu exact?
Ik ben nog niet eens in dienst, en we zijn nog aan het kijken wat de poolauto me prive gaat kosten.
Hoe kan ik nu al een besluit maken dan?
Ik verwacht dit eind van deze maand helder te hebben allemaal en zal dan bij mijn werkgever aangeven of ik prive of zakelijk wil rijden. Dat moet toch geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat maakt die trekhaak nu precies voor verschil of je wel of niet privé kilometers gaat maken met de auto?

Kan het kloppen dat jij zelf nu nog een eigen auto (met trekhaak) in je bezit hebt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
Falcon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:11:
Wat maakt die trekhaak nu precies voor verschil of je wel of niet privé kilometers gaat maken met de auto?

Kan het kloppen dat jij zelf nu nog een eigen auto (met trekhaak) in je bezit hebt?
Correct! ik trek prive een bootje.
Wil ik prive dus mijn zakelijke auto kunnen rijden, dan moet hij op zijn minst mijn boot mee kunnen nemen.
Anders heb ik er vrij weinig aan en kan mijn prive auto niet weg. Want dan kan ik tenslotte mijn boot niet meer gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door C6DL op 17-08-2020 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niets aannemen. Kijk wat er op papier staat. Begrijp het en niet eerder tekenen. Bewaar dat papier.

Idem:
C6DL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:04:
[...]
Heb dit geïnformeerd en de kosten zijn dan voor mezelf.
Dubbelcheck even wat die kosten omhelsen: alleen eenmalig koop&installatie, of ook alle onderhoud, schade, aansprakelijkheid wegens trekhaak in de bumper van een ander, tzt de-installatie bij inleveren, anders?
(En weet vooraf of die pool-auto de boot wel kan hebben).
-

Ook: ga niet per se voor de dikste lease-auto. En let op wat er gebeurt als je weggaat bij de werkgever op een ander moment dan precies als je leasecontract afloopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
F_J_K schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

Niets aannemen. Kijk wat er op papier staat. Begrijp het en niet eerder tekenen. Bewaar dat papier.

Idem:

[...]

Dubbelcheck even wat die kosten omhelsen: alleen eenmalig koop&installatie, of ook alle onderhoud, schade, aansprakelijkheid wegens trekhaak in de bumper van een ander, tzt de-installatie bij inleveren, anders?
(En weet vooraf of die pool-auto de boot wel kan hebben).
-

Ook: ga niet per se voor de dikste lease-auto. En let op wat er gebeurt als je weggaat bij de werkgever op een ander moment dan precies als je leasecontract afloopt.
Correct, dat check ik uiteraard allemaal dubbel !
De boot kan hij prima hebben overigens.

En ik heb weinig te kiezen qua leaseauto,
ik krijg de eerst volgende poolauto toegewezen, en weet dus welke auto dit wordt.
Vandaar ook dit topic omdat ik deze graag prive wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Resumee..
Ik begrijp dus dat het echt per kalenderjaar gaat.

Ik verwacht eind van deze maand helder te hebben wat ik wil n.a.v de berekeningen,
en zal dan bij mijn werkgever aangeven of ik prive of zakelijk wil rijden.
Dat moet toch geen probleem zijn voor de belastingdienst ? of moet dit perse een bepaalde periode voor dat ik in dienst treed ?

Voor mij betekend dit dan dat ik de 1e 2 maanden op de huurauto "verplicht" prive moet rijden, terwijl het geen voordeel heeft (geen trekhaak voor de weekenden, en doordeweeks rij ik prive niet)
En pas na 2 maanden mij wellicht voordeel gaat opleveren omdat dan de poolauto er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan is het hopen dat je poolauto geen Toyota hybride is, daar mag maximaal 340 kilo achter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
@C6DL Een verklaring moet je aanvragen bij de Belastingdienst. Niet bij je werkgever. Via de Belastingdienst ontvang je de verklaring vervolgens, daar hebben ze uit mijn hoofd zes weken voor om die te verstrekken. In de praktijk gebeurt dit overigens binnen twee weken. In principe (!) moet je de verklaring, zoals ik aangaf in mijn vorige post, op de dag van indiensttreding inleveren bij je werkgever. In de praktijk mag dit mogelijk nog voordat ze je salaris verwerken en betalen, daarvoor zou je even contact moeten opnemen met HR wanneer je de verklaring moet inleveren mocht je ervoor kiezen enkel zakelijk te rijden. Houd er dan echter wel rekening mee, dat je geen invloed hebt op wanneer de Belastingdienst de verklaring verstrekt. Mochten zij verlaat zijn, dan mag de salarisadministratie van je werkgever de verklaring pas per oktober toepassen. Je zou dan dus over de eerste maand bijtelling moeten betalen, hierover kun je wel een brief sturen naar de Belastingdienst. De exacte procedure staat me even niet bij, dat zou je dan moeten uitzoeken.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
pagani schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:16:
Dan is het hopen dat je poolauto geen Toyota hybride is, daar mag maximaal 340 kilo achter.
Ik zou dit hele topic niet starten als ik dit niet eerst uitgezocht had......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Arjan90 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:18:
@C6DL Een verklaring moet je aanvragen bij de Belastingdienst. Niet bij je werkgever. Via de Belastingdienst ontvang je de verklaring vervolgens, daar hebben ze uit mijn hoofd zes weken voor om die te verstrekken. In de praktijk gebeurt dit overigens binnen twee weken. In principe (!) moet je de verklaring, zoals ik aangaf in mijn vorige post, op de dag van indiensttreding inleveren bij je werkgever. In de praktijk mag dit mogelijk nog voordat ze je salaris verwerken en betalen, daarvoor zou je even contact moeten opnemen met HR wanneer je de verklaring moet inleveren mocht je ervoor kiezen enkel zakelijk te rijden. Houd er dan echter wel rekening mee, dat je geen invloed hebt op wanneer de Belastingdienst de verklaring verstrekt. Mochten zij verlaat zijn, dan mag de salarisadministratie van je werkgever de verklaring pas per oktober toepassen. Je zou dan dus over de eerste maand bijtelling moeten betalen, hierover kun je wel een brief sturen naar de Belastingdienst. De exacte procedure staat me even niet bij, dat zou je dan moeten uitzoeken.
Hartelijk dank!
Dit is voor mij nieuwe informatie
Ik ga morgen meteen even bellen met de belastingdienst om dit in gang te zetten! Mocht ik wel voor privé kiezen dan is in iedergeval de boel op gang gezet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb de titel wat ontschreeuwd ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

C6DL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Correct! ik trek prive een bootje.
Wil ik prive dus mijn zakelijke auto kunnen rijden, dan moet hij op zijn minst mijn boot mee kunnen nemen.
Anders heb ik er vrij weinig aan en kan mijn prive auto niet weg. Want dan kan ik tenslotte mijn boot niet meer gebruiken.
Over hoeveel kilometers per week/maand hebben we het, de eerste paar maanden bij je nieuwe werkgever?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Lastig nog in te schatten..
2 dagen woon-werk is 200km per week.
Wellicht wat klanten. Zeg 300 per week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Het probleem is toch niet zo groot? Dit jaar alleen zakelijk rijden (september/oktober in huurauto, november, december in poolauto). In januari kies je dan voor privé rijden. Meteen privé rijden kan natuurlijk ook. De kans dat je in november, december met de boot op pad gaat lijkt me niet heel groot en je houdt je eigen auto nog tot na het vaarseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
coinman63 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:56:
Het probleem is toch niet zo groot? Dit jaar alleen zakelijk rijden (september/oktober in huurauto, november, december in poolauto). In januari kies je dan voor privé rijden. Meteen privé rijden kan natuurlijk ook. De kans dat je in november, december met de boot op pad gaat lijkt me niet heel groot en je houdt je eigen auto nog tot na het vaarseizoen.
Haha betreft een visboot.
Dus elk weekend op pad. Ook de winter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Op de site van de belastingdienst staat alle info (klik hier).

Je hebt een verklaring geen privégebruik nodig om geen bijtelling te moeten betalen. Deze verklaring vraag je online aan bij de belastingdienst (via eerdere link). Deze verklaring lever je in bij de loonadministratie / leidinggevende en die verwerken deze. Let wel op: Je hebt de definitieve verklaring nodig, niet het bewijs dat je een aanvraag hebt gedaan.

De verklaring kan je alleen op 1 januari laten wijzigen, maar dat betekend wel dat je +/- 6 weken (doorlooptijd van aanvraag) daarvoor een eventuele wijziging al wel door moet geven! Eind van het jaar kan het wel eens wat drukker worden, omdat er meer mensen dan wat aanvragen doen.

Verder dien je een gesloten kilometerregistratie bijhouden wanneer je de auto niet privé gebruikt. Dit mag je op meerdere manieren doen. Je kan een black box laten inbouwen, die registreert alle ritten, je kan het via een (goedgekeurde) app doen of zelf bijhouden in een Excel (let wel op dat je alle verplichte velden terug laat komen in de Excel!).

Ik rijd nu mijn 3e jaar niet meer privé en houdt het zelf bij in een Excel. Kost mij hooguit 5 minuten per week. Wel moet ik het iedere week consequent bijhouden, want als je het een maandje niet doet dan is het soms toch wel lastig om alle ritten weer helder te krijgen (zeker als je naar verschillende locaties / klanten rijdt). Om het een en ander aantoonbaar te kunnen maken, maak ik af een toe een foto van de kilometerstand (waarop ook de achtergrond / locatie te zien is).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik van horen zeggen heb, is dat bij een controle ook je (werk)agenda opgevraagd kan worden, om zo na te gaan of de ritten als zakelijk beschouwd kunnen worden. Niet dat jij van Amsterdam naar Utrecht rijdt om bij vrienden op bezoek te gaan en die rit als zakelijk weg boekt. De rit moet dan wel overeenkomen met een afspraak in Utrecht. Echter, in de 3 jaar dat ik privé rijd, ben ik nog geen een keer gevraagd om mijn rittenregistratie aan te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
C6DL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Haha betreft een visboot.
Dus elk weekend op pad. Ook de winter!
Huurauto's hebben vrijwel nooit een trekhaak, waarschijnlijk kan je het beste je privé auto dit jaar aanhouden en vanaf volgend jaar kijken of er een trekhaak kan onder de poolauto om vervolgens privé te rijden. Bijtelling op een brandstofauto is meestal nauwelijks een besparing tov een auto die je al hebt.

Eventueel kan je nieuwe werkgever ook voorstellen om die huurauto te laten en om 70-80% van de kosten hiervan bruto uit te keren waarbij je daarboven 19ct per kilometer netto mag declareren voor het brandstof deel voor het gebruik van je privé auto (mits dit uiteraard een zakelijk verantwoorde auto is). Vergeet namelijk net dat een auto enkel voor zakelijk gebruik je ook weer een parkeerplaats voor de deur kost. Als de regeling bevalt zou je ook nog het eerste jaar zo kunnen overbruggen totdat je zelf iets mag uitkiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 19-08-2020 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Is het niet mogelijk om gewoon pas na een jaar een zakelijke auto te nemen (of dat nu huur of pool of lease is), aangezien je nu al een auto hebt?
Als je namelijk op eigen kosten een trekhaak onder een pool auto gaat zetten ben je zo 1000 euro verder, wat volgens mij de berekening of het de moeite waard is niet echt gaat helpen :+ .

Alternatief is om de huur auto 4 maand te gaan rijden en dan vanaf 1 januari een pool auto te nemen.
Er is nu nog geen pool auto beschikbaar begrijp ik, komt die zeker over 2 maanden beschikbaar of is dat een gokje van je werkgever?

De kosten voor een huurauto (eigenlijk short lease) tegenover een pool auto hoeven volgens mij voor je werkgever niet veel uit te maken. Als zij dus 2 maanden later een nieuwe pool auto kiezen dan ben je ook geholpen.

Laatste opmerking: als er nog een pool auto gekozen moet worden kan je misschien 'mee denken' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Smobbo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:00:
Is het niet mogelijk om gewoon pas na een jaar een zakelijke auto te nemen (of dat nu huur of pool of lease is), aangezien je nu al een auto hebt?
Als je namelijk op eigen kosten een trekhaak onder een pool auto gaat zetten ben je zo 1000 euro verder, wat volgens mij de berekening of het de moeite waard is niet echt gaat helpen :+ .

Alternatief is om de huur auto 4 maand te gaan rijden en dan vanaf 1 januari een pool auto te nemen.
Er is nu nog geen pool auto beschikbaar begrijp ik, komt die zeker over 2 maanden beschikbaar of is dat een gokje van je werkgever?

De kosten voor een huurauto (eigenlijk short lease) tegenover een pool auto hoeven volgens mij voor je werkgever niet veel uit te maken. Als zij dus 2 maanden later een nieuwe pool auto kiezen dan ben je ook geholpen.

Laatste opmerking: als er nog een pool auto gekozen moet worden kan je misschien 'mee denken' :+
Tuurlijk is dat mogelijk. .alleen mijn voorkeur zou zijn om de zakelijke auto prive te rijden.
De bijtelling gaat 375 euro netto zijn (Mitshibushi Outlander)
Je hebt gelijk dat de trekhaakkosten ook nog erbij komen.

Mijn huidige auto (bmw 5 euro E60 met 160k op de teller) kost me 300 euro in de maand (incl afschrijving en benzine) Dus voor 75 euro extra heb ik een grote bak die ook prive mag rijden met alle bijbehorende voordelen.
Downside is dat ik de huurauto dan ook prive ga rijden, maar goed dat is ook maar 1.5 maand.
Maar een groot voordeel is dat ik onbeperkt weg kan met mijn boot achter deze auto zonder me zorgen moeten te maken over de benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Deveon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Huurauto's hebben vrijwel nooit een trekhaak, waarschijnlijk kan je het beste je privé auto dit jaar aanhouden en vanaf volgend jaar kijken of er een trekhaak kan onder de poolauto om vervolgens privé te rijden. Bijtelling op een brandstofauto is meestal nauwelijks een besparing tov een auto die je al hebt.

Eventueel kan je nieuwe werkgever ook voorstellen om die huurauto te laten en om 70-80% van de kosten hiervan bruto uit te keren waarbij je daarboven 19ct per kilometer netto mag declareren voor het brandstof deel voor het gebruik van je privé auto (mits dit uiteraard een zakelijk verantwoorde auto is). Vergeet namelijk net dat een auto enkel voor zakelijk gebruik je ook weer een parkeerplaats voor de deur kost. Als de regeling bevalt zou je ook nog het eerste jaar zo kunnen overbruggen totdat je zelf iets mag uitkiezen.
Correct! zie mijn reply hierboven.
De huurauto is dan voor 1.5 maand, en erna een grote bak waar ik zelf een trekhaak onder laat zetten.
Jij doelt op een mobiliteitsvergoeding.
Met mijn dure huidige auto (bmw 5) kan ik hier niet voor rijden.
En als ik hem in de prak rijdt.. krijg ik nog niets terug van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
C6DL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Correct! zie mijn reply hierboven.
De huurauto is dan voor 1.5 maand, en erna een grote bak waar ik zelf een trekhaak onder laat zetten.
Jij doelt op een mobiliteitsvergoeding.
Met mijn dure huidige auto (bmw 5) kan ik hier niet voor rijden.
En als ik hem in de prak rijdt.. krijg ik nog niets terug van de baas.
Daar kan je tegen verzekeren. Overigens ga je wel flink inleveren van een 5 serie (ook de E60) naar een Outlander hoor.

Daarnaast blijft het een interessante optie ipv de voorloop auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
BastaRhymez schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:44:
Ik rijd nu mijn 3e jaar niet meer privé en houdt het zelf bij in een Excel. Kost mij hooguit 5 minuten per week. Wel moet ik het iedere week consequent bijhouden, want als je het een maandje niet doet dan is het soms toch wel lastig om alle ritten weer helder te krijgen (zeker als je naar verschillende locaties / klanten rijdt). Om het een en ander aantoonbaar te kunnen maken, maak ik af een toe een foto van de kilometerstand (waarop ook de achtergrond / locatie te zien is).
Ik kan dat echt niet. Een hele week onthouden. Als ik twee ritten achterloop met invullen dan ben ik de kluts al kwijt. Gelukkig kost het maar 10 seconden per rit, maar je moet het wel consequent doen.
BastaRhymez schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:44:
Members only:
Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2020 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:39

Grvy

Bot

Ik zou die hele lease auto skippen als privé dingen zo belangrijk zijn.

Dan regel je dat toch lekker zelf zonder afhankelijk te zijn van je werkgever? Zorg je voor een monetaire vergoeding en klaar is kees.

sidenote: ik heb nog nooit een lease auto gehad of gewild.
Snap de hele "aantrekkingskracht" van lease auto's ook niet.. mjah that's just me.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Grvy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:
Ik zou die hele lease auto skippen als privé dingen zo belangrijk zijn.
Gewoon prive een auto ernaast houden. Van de bijtelling kun je een dikke Mustang of Range Rover met V8 rijden. De enige reden om bijtelling te betalen is mijns inziens als je niet genoeg parkeerplaatsen hebt.

De reden om een leaseauto te hebben is simpel: Werkgever dient je te ontzorgen. Je wilt gewoon gezeikvrij je werk kunnen doen, de hoogte van de kilometervergoeding doet er vaak niet echt toe. Door de leaseauto maakt je prive auto ook bijna geen kilometers meer, waardoor die ook niet meer zo hard slijt.

[ Voor 27% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Trommelrem schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Gewoon prive een auto ernaast houden. Van de bijtelling kun je een dikke Mustang of Range Rover met V8 rijden. De enige reden om bijtelling te betalen is mijns inziens als je niet genoeg parkeerplaatsen hebt.

De reden om een leaseauto te hebben is simpel: Werkgever dient je te ontzorgen. Je wilt gewoon gezeikvrij je werk kunnen doen, de hoogte van de kilometervergoeding doet er vaak niet echt toe. Door de leaseauto maakt je prive auto ook bijna geen kilometers meer, waardoor die ook niet meer zo hard slijt.
Als ik vervolgens van mijn werklocatie (Utrecht) langs iemand wil die in deze omgeving woont,
moet ik eerst thuis 60km verderop mijn prive auto ophalen.. lees > niet handig
En ook als ik bij een klant ben en even langs wil wippen om ergens een hapje mee te eten is dit niet mogelijk.

En voor 400 euro netto kan ik toch geen dikke Mustang rijden? of zie ik het verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 19-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Mooi hoe hier weer het bezit van een eigen auto qua kosten worden onderschat...

Natuurlijk rij je voor 400 netto geen Mustang of Range Rover, maak daar maar het dubbele van.

Het hoeft niet perse voordeliger te zijn om te leasen, maar het ontzorgt wel.. En in bepaalde gevallen is het ook gewoon voordeliger...

Ik heb zelf altijd geleased, dat is heerlijk..

Maar, ik heb 2017-2018-2019 in mijn oude lease-bak gereden prive.. In de lease kostte hij me 110 netto.. Prive was dat 376.11 per maand qua afschrijving en MRB en verzekering. En dan moest ik nog tanken en onderhoud. Afschrijving weet ik exact want ik heb hem ingeruild en MRB en verzekering ook natuurlijk.. Onderhoud zal iets van 500 geweest zijn in 3 jaar tijd.

/edit
Oh en dan vergeet ik nog de niet verhaalbare parkeerschade a 950 euro in 2018

Al met al kom je dan best op een behoorlijk bedrag.. Je krijgt natuurlijk wel KM vergoeding, maar naar gelang die hoger is heb je ook weer meer brandstofkosten en afschrijving en onderhoud... Heb weleens ergens gelezen dat zelfs een kleine auto al naar 30ct/km gaat als je alles meerekent, daar kan geen km-vergoeding tegenop...

Zomaar roepen dat je zakelijke auto privé rijden niet gunstig is ten opzichte van een privé auto kun je dus niet doen zonder de feiten te kennen.. De TS geeft aan veel met de boot op pad te gaan in het weekend, dat kost hem niks extra's met een lease-auto.

Als je overigens WEL een lease-auto hebt maar deze niet privé rijdt en er dan nog een privé auto naast gaat houden wordt het sommetje natuurlijk helemaal makkelijk.. Je krijgt dan namelijk geen KM vergoeding van je werkgever en dan gaat het sommetje zoals ik hierboven schets gewoon op...
Grvy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:
..
sidenote: ik heb nog nooit een lease auto gehad of gewild.
Snap de hele "aantrekkingskracht" van lease auto's ook niet.. mjah that's just me.
Nou, het zou mij netto 500 per maand opleveren.. Dat is een behoorlijke aantrekkingskracht.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Voordat die Range Rover de openbare weg op mag ben je bijtelling al kwijt.. Leasen is ontzorgen. Je werkgever heeft geen last van excuses dat je auto pech heeft en weet dat je verantwoord bij de klant aan komt.

Daarnaast heb ik altijd met bijtelling korting gereden (14%, 4%, 15%) waardoor het vaak goedkoper was dan een privé auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Deveon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Voordat die Range Rover de openbare weg op mag ben je bijtelling al kwijt.. Leasen is ontzorgen. Je werkgever heeft geen last van excuses dat je auto pech heeft en weet dat je verantwoord bij de klant aan komt.

Daarnaast heb ik altijd met bijtelling korting gereden (14%, 4%, 15%) waardoor het vaak goedkoper was dan een privé auto.
Niet prive rijden en wel een leaseauto is net zo goed ontzorgen. Bijtellers zijn vaak wel erg voordelig, maar een Mustang met dikke V8 is nog altijd goedkoper dan een 22%. Een rekenfout die veel mensen maken is dat ze altijd uit gaan van een nieuwe auto ernaast, terwijl je juist kunt gaan voor een tweedehands fun auto, zoals bijvoorbeeld een convertible met dikke V8 of die andere jeugddroomauto. Omdat je met je prive auto zo'n 30 a 40.000 km per jaar minder maakt doordat je die in je leaseauto rijdt, is die prive auto ineens heel goedkoop. Ik heb twee prive auto's naast mijn zakelijke auto. Die prive auto's zijn ineens heel goedkoop omdat ze bij elkaar nog geen 2000 km per jaar rijden. De hoge houderschapsbelasting en het hoge brandstofverbruik komt (met het lage onderhoud) niet eens in de buurt van een 22% auto.

Het omslagpunt voor de 22% bijtelling ligt bij mij op ongeveer 12.000 km, uitgaand van een standaard saaie leaseauto. 12.000 km prive rijden is echt echt echt heel veel. Ik heb al moeite om 2000 km prive te rijden in een jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 19-08-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Mannen, dank voor alle reacties!
Ik wil hem even plat slaan:

Optie 1:
- Outlander prive rijden, 375 euro netto per maand kosten, en de BMW 5 E60 de deur uit
Omgerekend 75 euro "duurder" als ik alle vaste lasten van de 5 hiermee verreken.

Voordeel:
1 auto, BMW weg, en een gevulde spaarrekening.
Lekker vaak de boot achter de Outlander hangen en zo me kosten er weer uit halen.

Nadeel:
Wellicht iets minder luxe

Optie 2: Zakelijk rijden, en BMW houden.

Voordeel: Lagere maandlast
Nadeel: Ik kan niet even mijn zakelijke ritten combineren met familiebezoeken als ik in de buurt ben etc

Optie 3: Mobiliteitsvergoeding kiezen.

Voordeel:
Kan luxe blijven rijden

Nadeel:
BMW rijd redelijk duur, moet berekenen of ik de kosten eruit kan halen met 700 mobiliteitsvergoeding
Verzekering upgraden
Afschrijving
Onderhoud etc

Ik ga deze week even goed alles berekenen!
Ik neig met een lichte voorkeur nu al voor optie 1.
Voor 75 euro extra kies ik voor veel gemak.
De concessie die ik moet doen qua luxe is iets wat ik in de praktijk moet gaan ervaren.
Anders even eerst een proefrit .

Wellicht kan optie 3 nog interessant zijn, dit zal moeten blijken na wat berekeningen.

[ Voor 14% gewijzigd door C6DL op 19-08-2020 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij Optie 2 krijg je natuurlijk geen euro mobiliteitsvergoeding van de baas. En je hebt geen bijtelling. Dus die kosten zijn helder, als je tenminste eerlijk gerekend hebt mbt die BMW. Ik vind 300 namelijk erg laag.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten/#/kenteken
https://www.autoweek.nl/kostenberekening/

@Trommelrem
De grootste kostenpost is bijna altijd afschrijving. Dus ofwel jouw fun auto’s zijn ouwe barrels van max 5k ofwel ze zijn waardevast. In beide gevallen dus niet representatief. In alle andere gevallen ga je snel over de 300/400 euro per maand heen qua kosten.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 06:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
C6DL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:52:

Optie 1:
- Outlander prive rijden, 375 euro netto per maand kosten, en de BMW 5 E60 de deur uit
Omgerekend 75 euro "duurder" als ik alle vaste lasten van de 5 hiermee verreken.

Voordeel:
Lekker vaak de boot achter de Outlander hangen en zo me kosten er weer uit halen.

Nadeel:

Nadeel: Ik kan niet even mijn zakelijke ritten combineren met familiebezoeken als ik in de buurt ben etc

Voordeel:
Kan luxe blijven rijden

Nadeel:
BMW rijd redelijk duur, moet berekenen of ik de kosten eruit kan halen met 700 mobiliteitsvergoeding
Verzekering upgraden
Afschrijving
Onderhoud etc

De concessie die ik moet doen qua luxe is iets wat ik in de praktijk moet gaan ervaren.

Wellicht kan optie 3 nog interessant zijn, dit zal moeten blijken na wat berekeningen.
Lijkt me een goed overzicht. Dit zijn idd je opties.
Ik zou alles gewoon goed doorrekenen.

Zo is volgens mij een 5 serie met alle kosten niet voor 300€ te rijden en is een outlander in de lease volgens mij vrij duur.

Uiteindelijk is 1 factor lastig te becijferen: gemak.
Voor mij (naast kosten) een reden om te blijven leasen. Je hebt gewoon geen gedoe en rijdt een nieuwe auto voor (te?) weinig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
C6DL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:52:

Optie 1:

Voordeel:

Nadeel:

Voordeel:
Kan luxe blijven rijden

Nadeel:
Verzekering upgraden
Afschrijving
Onderhoud etc

Optie 1 kost ook nog een trekhaak monteren die je zelf gaat betalen en na 10 maanden is die investering weg omdat je dan je definitieve auto gaat uitzoeken?
Als dat 800 euro kost is dat dus 80 euro per maand erbij voor optie 1.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die 800 euro kan hij prima betalen van de verkoop vd BMW. Maar buiten dat, die Outlander is al de definitieve auto begrijp ik.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 08:00 ]

• BastaRhymez
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Ik kan dat echt niet. Een hele week onthouden. Als ik twee ritten achterloop met invullen dan ben ik de kluts al kwijt. Gelukkig kost het maar 10 seconden per rit, maar je moet het wel consequent doen.
Voor mij is het voordeel dat ik vaak alleen van A naar B rijdt en dan weer terug naar A. Dat kan ik wel een week lang onthouden :D
Als ik van A naar B, via C naar A rijdt, dan schrijf ik dat vaak even ergens op of zet het in mijn rittenregistratie.
[...]

Members only:
Members only:

@C6DL Als reactie op je opties:
optie 1: 75 euro in de maand lijkt niet veel, maar is toch 900 euro per jaar (Kan je een leuk visserstripje van doen lijkt mij...) Daarnaast ga je er qua comfort en luxe (flink) op achter uit... Wel wordt je voor die 75 euro meer ontzorgt. Maar eerlijk: hoe vaak heb je tot op heden gedoe gehad met de BMW?
Daarnaast wellicht ook goed om mee in je overweging te nemen: Hoe lang verwacht je daar te blijven werken? Ga je over twee jaar weg, dan heb je geen lease auto meer en geen eigen auto... Hoe zeker is de baan in een "onzekere (corona) tijd"? En hoe zeker zijn de afspraken over de lease auto? Heb in het verleden al meerdere topics voorbij zien komen, dat werkgever terug is gekomen op afspraken / toezeggingen of dat de mobiliteitsregeling wordt versoberd.

optie 2: het nadeel (niet langs vrienden kunnen rijden na het werk) was ook mijn eerste argument om niet alleen zakelijk te gaan rijden. Maar hoe vaak ga jij direct vanuit het werk richting vrienden (zonder eerst via huis te gaan)? Ik kwam tot de conclusie dat ik toch vaak eerst richting huis ging om mij even op te frissen. En die ene keer dat ik wel direct naar vrienden vanuit het werk rijd, die kunnen wel af van de 500 km die je prive kan riijden. Zolang je niet blijft crashen bij iemand, is de prive rit van je laatste bestemming naar vrienden en weer terug. Vanaf je laatste bestemming kan je volgens mij weer woon-werk (dus zakelijk) schrijven. Met een beetje plannen, kan je dus ook met vrienden afspreken wanneer je toch al in de buurt bent. Dus eindig je maandag bijv. in Utrecht, dan ga je natuurlijk niet naar Maastricht rijden om met vrienden af te spreken als je bijv. dinsdag naar Valkenburg moet. Dan kan je ook kijken of je niet beter dinsdag kan afspreken met je vrienden.

optie 3: afhankelijk of de mobiliteitsvergoeding een vast bedrag is kan dit wel/niet uitkomen. Maar reken bij deze optie dan wel eerlijk alleen de zakelijke kilometers en niet de stiekem de privé kilometers die je ook nog rijdt (bij je tankkosten). De mobiliteitsvergoeding is om de zakelijke ritten te vergoeden, niet de privé ritten. Dat je soms nog wat overhoudt van het mobiliteitsbudget is natuurlijk prettig, maar als je gaat vergelijken moet je het wel eerlijk doen.
Hier kennen ze een vaste mobiliteitsvergoeding, onafhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Rijdt je weinig dan zit je goed, moet je extreem veel rijden dan heb je pech. Geen idee hoe dit bij jou zit, maar zou hier van te voren wel goed naar kijken. Zou toch zonde zijn als je nu bijv. 15k km / jaar zakelijk rijdt en daar mee rekent, terwijl een volgende klus wellicht 40k km / jaar rijden is. Want die 25k km komen dan uit dezelfde mobiliteitsvergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
C6DL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:00:
Ik moet nu bepalen of ik de leaseauto prive of zakelijk wil rijden
Dat is een verkeerde formulering denk ik.

Met "prive of zakelijk rijden" wordt meestal de keuze bedoeld of je als ondernemer de auto in je prive-vermogen hebt (en 19 cent/km belasringvrij kilometergeld kunt genieten), danwel de auto in je onderneming hebt (en de kosten uit je winst voor belasting betaalt).

Ik denk dat je het hier hebt over een andere keuze: namelijk de "verklaring geen privegebruik", waarmee je een rittenregistratie moet aanhouden <500km per jaar prive mag rijden om onder de bijtelling uit te komen.
Loopt het jaar dan niet van 1-9-2020 tot 1-9-2021 ?
Een belastingjaar loopt altijd van 1-1 t/m 31-12.

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden: ik geloof niet dat je in een kalenderjaar kan wijzigen tussen wel/geen bijtelling.

https://www.vzr.nl/nieuws...rklaring_geenprivegebruik

• C6DL
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:58:
Die 800 euro kan hij prima betalen van de verkoop vd BMW. Maar buiten dat, die Outlander is al de definitieve auto begrijp ik.
De keuze is zeker nog niet gemaakt!
Als blijk dat ik toch recht heb op een mobiliteitsvergoeding dan zal dit een serieuze tegen kandidaat zijn.
Ik dacht altijd dat als je van een lease auto af ziet, je standaard recht heb op een mobilteitsvergoeding.
Helaas is dit dus niet altijd het geval

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat hangt inderdaad van het bedrijf af.. Je hebt natuurlijk altijd recht op een KM-vergoeding.. Maar stel dat je een mobiliteitsvergoeding krijgt;

Bierviltje:
Mobiliteitsvergoeding: 800/maand
Woon-werk: 40km enkele reis * 22 dagen per maand = 1760km/maand
KM-vergoeding: 19ct

1760 * 0.19 =334 netto.. Restant (800-334) = 466 bruto = 466*0.48= 223 netto..

Totaal dus 334+233 = 557,68 netto..

In dat geval is het best interessant om prive te blijven rijden in je BMW.

Als de mobiliteitsvergoeding vervalt bij het niet nemen van een lease-auto wordt de berekening weer heel anders. Maar meestal is dat niet zo, het is namelijk onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket.. Als het al zo is, dan is er meestal uberhaupt geen sprake van een mobiliteitsvergoeding... Bij detacheerders zie je vaak een mobiliteitsvergoeding. Terwijl je bij bedrijven die niet in de inhuur-business zitten vaak weer gewoon een lease-budget (auto-waarde) ziet afhankelijk van functiegroep.. Dan kun je natuurlijk ook prima die lease-auto weigeren maar het is dan niet zo dat je dan iets anders erbij krijgt, behalve KM-vergoeding

Mobiliteitsvergoeding is ook niet hetzelfde als KM-vergoeding :)

@BastaRhymez snijdt nog wel een goed punt aan, let even op de inlever-regeling.. Ik heb zelf mijn lease-auto overgenomen toen ik van baan wisselde.. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan maar het ging wel over een bedrag met 4 nullen (ruim).. Maar ik had ervoor getekend, dus niet zeuren.. En ik maakte de overstap. Is wel iets om in overweging te nemen. Als je de auto niet gemakkelijk in kunt leveren wordt het een gouden kooi.

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 09:20 ]

• C6DL
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:11:
Dat hangt inderdaad van het bedrijf af.. Je hebt natuurlijk altijd recht op een KM-vergoeding.. Maar stel dat je een mobiliteitsvergoeding krijgt;

Bierviltje:
Mobiliteitsvergoeding: 800/maand
Woon-werk: 40km enkele reis * 22 dagen per maand = 1760km/maand
KM-vergoeding: 19ct

1760 * 0.19 =334 netto.. Restant (800-334) = 466 bruto = 466*0.48= 223 netto..

Totaal dus 334+233 = 557,68 netto..

In dat geval is het best interessant om prive te blijven rijden in je BMW.

Als de mobiliteitsvergoeding vervalt bij het niet nemen van een lease-auto wordt de berekening weer heel anders. Maar meestal is dat niet zo, het is namelijk onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket.. Als het al zo is, dan is er meestal uberhaupt geen sprake van een mobiliteitsvergoeding... Bij detacheerders zie je vaak een mobiliteitsvergoeding. Terwijl je bij bedrijven die niet in de inhuur-business zitten vaak weer gewoon een lease-budget (auto-waarde) ziet afhankelijk van functiegroep.. Dan kun je natuurlijk ook prima die lease-auto weigeren maar het is dan niet zo dat je dan iets anders erbij krijgt, behalve KM-vergoeding

Mobiliteitsvergoeding is ook niet hetzelfde als KM-vergoeding :)
Zojuist vernomen dat ik geen recht heb op een mobilteitsvergoeding ;(
Optie 3 valt dus (helaas) af.

• C6DL

@BastaRhymez snijdt nog wel een goed punt aan, let even op de inlever-regeling.. Ik heb zelf mijn lease-auto overgenomen toen ik van baan wisselde.. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan maar het ging wel over een bedrag met 4 nullen (ruim).. Maar ik had ervoor getekend, dus niet zeuren.. En ik maakte de overstap. Is wel iets om in overweging te nemen. Als je de auto niet gemakkelijk in kunt leveren wordt het een gouden kooi.
Betreft een auto uit de pool die ik toegewezen krijg.
Stel ik ga na 1 jaar weer weg, dan zal hier niet moeilijk om gedaan worden.
Het was tenslotte niet mijn eigen keuze.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Is het geen optie dat je de pool-auto en huur-auto afwijst en tot die tijd gewoon in je BMW blijft rijden met een KM-vergoeding voor je woon-werk verkeer? En als je na een jaar met elkaar verder gaat gewoon een mooie lease-bak uitzoeken inclusief trekhaak. Ik ga er dan vanuit dat je die BMW nog een jaar probleemloos kunt rijden en er geen grote kosten aan zitten te komen en dat bijvoorbeeld je banden ook nog goed zijn voor een jaar.. Kan een goedkoop jaartje worden... Afschrijven doe je om te sparen voor een nieuwe maar dat hoeft in dit geval niet want je krijgt daarna een lease-bak.. En onderhoud kun je lekker uitstellen, is voor de volgende eigenaar ;)

Die pool-auto kan je inderdaad zo inleveren, ik had het meer over de definitieve keuze.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 09:25 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

C6DL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Zojuist vernomen dat ik geen recht heb op een mobilteitsvergoeding ;(
Optie 3 valt dus (helaas) af.
In hoeverre is dit een definitief antwoord? Afhankelijk van je werkgever kan dit ook onderdeel van het onderhandelen zijn. Bij een informelere werkgever is het dat zonder twijfel en bij een grote, formele organisatie is het dat zeker niet. En alles daar tussenin is een grijs gebied.

• C6DL
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:23:
Is het geen optie dat je de pool-auto en huur-auto afwijst en tot die tijd gewoon in je BMW blijft rijden met een KM-vergoeding voor je woon-werk verkeer? En als je na een jaar met elkaar verder gaat gewoon een mooie lease-bak uitzoeken inclusief trekhaak. Ik ga er dan vanuit dat je die BMW nog een jaar probleemloos kunt rijden en er geen grote kosten aan zitten te komen en dat bijvoorbeeld je banden ook nog goed zijn voor een jaar.. Kan een goedkoop jaartje worden... Afschrijven doe je om te sparen voor een nieuwe maar dat hoeft in dit geval niet want je krijgt daarna een lease-bak.. En onderhoud kun je lekker uitstellen, is voor de volgende eigenaar ;)

Die pool-auto kan je inderdaad zo inleveren, ik had het meer over de definitieve keuze.
Als ik de auto's afwijs heb ik recht op 19ct per km.
Daar kan ik in een BMW 5 E60 echt niet voor rijden.
Alleen al qua benzine moet ik bijleggen

• C6DL
Yucon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

In hoeverre is dit een definitief antwoord? Afhankelijk van je werkgever kan dit ook onderdeel van het onderhandelen zijn. Bij een informelere werkgever is het dat zonder twijfel en bij een grote, formele organisatie is het dat zeker niet. En alles daar tussenin is een grijs gebied.
Definitief helaas.
Alles is al getekend, dan had ik hier eerder over moeten vallen.
Ik heb me te erg blind gestaard op de leasebak en heb het hier zelf ook niet eerder over gehad.
Verneem net ook dat de mobiliteit niet erg "dik" is, dus die optie had al meteen afgevallen.
Tot slot
Ik wil richting een keuze gaan en zal deze dit weekend maken.
Ik hoor net dat ik nog voorloppig weinig zal rijden voor de zaak ivm corona.
Dit bevestigd weer dat optie 1 een vrij dure optie gaat zijn t.o.v optie 2.

[ Voor 21% gewijzigd door C6DL op 20-08-2020 10:13 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
@BastaRhymez is het niet zo dat ik vanuit mijn werk gewoon mijn kids mag ophalen bij de opvang om vervolgens door te rijden naar huis? Is dat niet hetzelfde als wat jij doet.. vanuit je werk nog even boodschapje doen onderweg naar huis. Ik geloof nooit dat ze daar moeilijk over zouden gaan doen hoor.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:19:
@BastaRhymez is het niet zo dat ik vanuit mijn werk gewoon mijn kids mag ophalen bij de opvang om vervolgens door te rijden naar huis? Is dat niet hetzelfde als wat jij doet.. vanuit je werk nog even boodschapje doen onderweg naar huis. Ik geloof nooit dat ze daar moeilijk over zouden gaan doen hoor.
Ik denk dat alles valt en staat met hoe ver dit om rijden is.
Een paar meter, of 1 a 2 km kan je nog wel verantwoorden.
Maar 10km omrijden kan flink aantikken

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-09 21:20
C6DL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:57:

Maar een groot voordeel is dat ik onbeperkt weg kan met mijn boot achter deze auto zonder me zorgen moeten te maken over de benzine.
Pas op met deze aanname en check goed de voorwaarden. Steeds vaker zie je een max van prive kilometers. Ook oppassen met (en nu doe ik een aanname) buitenlandse tripjes. Tanken aldaar is vaak niet toegestaan vanuit de werkgever...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C6DL
De keuze is inmiddels gemaakt.
Het wordt toch optie 2, zakelijk rijden met de Outlander.

Waar o.a mijn besluit op gebaseerd is:

1. Ik hoef weinig naar klanten / en naar de zaak de komende tijd,
dus hoef dan ook weinig langs vrienden vanuit het werk .

2. De extra trekhaakkosten (voor slechts 8 maanden) had ik nog niet meegerekend
Dan zit ik op 475 euro netto per maand.

3. Ik rij nauwelijks prive in de weekenden met mijn BMW 5.
De enige ritten zijn dus met mijn boot en dit is 2x in de maand.

4. Er is net 800 euro aan onderhoud in de BMW 5 gepompt, wat ik zonde zou vinden om hem nu weg te moeten doen. En tevens ook nog 600 euro aan trekhaakkosten.
Dus 1400 euro totaal.

5. En tot slot het belangrijkste, ik houd aan de eindstreep 250 euro per maand meer over met deze optie.
Is 3000 euro per jaar.
Voor dat geld kan ik de boot ook weleens wat vaker achter de BMW hangen ;-)

Ik wil jullie allen hartelijk danken om mij te helpen met deze keuze!

[ Voor 3% gewijzigd door C6DL op 20-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@DonJunior Dat ligt er aan of je moet omrijden voor de opvang. Ligt de opvang langs de (kortste) route dan is er volgens mij niks aan de hand (voor de netheid zou je een tussenstop in je rittenregistratie kunnen toevoegen met 0 privé kilometers).
Moet je er echter omrijden (omdat de opvang een dorp verder is), dan moet je hem volgens mij wel registreren. Dit kan je doen als specifieke rit (dus van Werk -> Opvang -> Huis) of als tussenstop (rit is dan Werk -> Huis met als tussenstop de Opvang). De privé kilometers zijn dan de extra kilometers die je maakt, wanneer je niet langs de opvang rijdt.
Overigens is het wel een grijs gebied. Want de km registratie rondt je af op hele kilometers. Is woon - werk bijv 24,6 km dan schrijf je over het algemeen 25 km in de ritten registratie (en één keer in de zoveel tijd 24, zodat de km stand ook overeenkomt met de rittenregistratie). Maar je schrijft ook 25 km, wanneer je 25,4 km rijdt. Hier zit dus een "speling" van 800 meter die je een enkele keer naar jezelf kan toerekenen. Doe je dit echter dagelijks, dan is die 800 meter ineens 800 x 5 dagen = 4 km / week die je extra aflegt. Dat keer 40 weken (nee, je zal vast geen 12 weken vrij hebben, maar toch), dan zit je op 4 x 40 = 160 km die je op jaarbasis extra rijdt (en dus eigenlijk privé kilometers zijn). Dat "onschuldige ritje" langs de opvang kan je eind van het jaar dus wel opbreken. Echter, dan moet de belastingdienst wel weten dat je bij de opvang bent gestopt (scanwagen langs laten rijden, betaald parkeren indien van toepassing).

Wat ik van een oud collega ooit heb gehoord, is dat bij grote twijfel over de reisafstand een belastingambtenaar de route zelf gaat rijden om te zien of de kilometers kloppen. Vroeger werden er ANPR camera's gebruikt bij op- en afritten van de snelwegen, maar die zijn zo goed als allemaal verdwenen vandaag de dag. Enige waar ze nog (actief) op controleren, zijn tanklocaties (mits gedeeld), overtredingen en parkeerlocaties met kentekenherkenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 06:20:
@Trommelrem
De grootste kostenpost is bijna altijd afschrijving. Dus ofwel jouw fun auto’s zijn ouwe barrels van max 5k ofwel ze zijn waardevast. In beide gevallen dus niet representatief. In alle andere gevallen ga je snel over de 300/400 euro per maand heen qua kosten.
Convertibles. Die zijn redelijk waardevast. Zeker als ze geen kilometers maken. Overigens ken ik iemand die voor prive gewoon een private lease heeft genomen, omdat het private leasebedrag lager was dan de bijtelling. Kan ook een optie zijn.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Je hebt natuurlijk altijd recht op een KM-vergoeding..
Kun je mij die wettekst laten zien? Als die niet wordt uitgekeerd is er namelijk de mogelijkheid dat op te geven bij de aangifte inkomstenbelasting.
Trommelrem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Convertibles. Die zijn redelijk waardevast. Zeker als ze geen kilometers maken. Overigens ken ik iemand die voor prive gewoon een private lease heeft genomen, omdat het private leasebedrag lager was dan de bijtelling. Kan ook een optie zijn.
Dan is het wel zaak te kijken naar de voorwaarden wanneer de baan wegvalt en of het nog op te brengen is of het contract eventueel vervalt.

[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 20-08-2020 12:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• t_captain
Sommige PL contracten hebben tegen een bescheiden meerprijs de optie dat je na een bepaalde initiele periode maandelijks mag opzeggen.

Goedkoopste auto om te rijden voor wie heel weinig rijdt, is een zelfzame supercar. Na 25 jaar in je garage zijn die meer waard dan nieuw :) Kijk eens wat een Countach tegenwoordig kost.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
[...]

Vergeet je voor het gemak vaak wel even de brandstofpas van de WG. Voor het bedrag wat bijtelling kost (laten we voor het gemak even €300 nemen) kun je prive ook wel iets leasen. Maar als je dan vervolgens 15.000km privé gaat rijden (15.000 / 15 * €1,60) komt er nog ongeveer €125,- aan brandstof bij.

Of je hebt zo'n dikke wagen dat je meer bijtelling betaald en wel iets overhoudt, maar in dat geval is het contrast tussen een leuke BMW en Opel Karl doorgaans ook een stuk groter.

Kan natuurlijk ook zijn dat WG de privé kilometers doorberekend naar de medewerker, maar dat is in IT-landschap niet aan de orde lijkt me. Voordeel (maar kan ook een nadeel zijn) is wel dat je een 2e auto hebt die bijvoorbeeld door je vrouw/kinderen gebruikt kan worden als jij aan het werk bent.

Een hele dikke bak leasen van je eigen mobiliteitsvergoeding en daar dan vervolgens geen bijtelling voor betalen zou ik niet begrijpen. Het blijft vaak een sigaar uit eigen doos (bepaalde beroepen uitgezonderd).

• Arjan90
BastaRhymez schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:
@DonJunior Dat ligt er aan of je moet omrijden voor de opvang. Ligt de opvang langs de (kortste) route dan is er volgens mij niks aan de hand (voor de netheid zou je een tussenstop in je rittenregistratie kunnen toevoegen met 0 privé kilometers).
Voor de bepaling van het aantal "te verwachten" kilometers gaat het om de meest gebruikelijke route, niet de kortste route. Belangrijk detail. Als de Belastingdienst echter je rittenadministratie opvraagt, gaan ze op een hele andere manier te werken: ze zullen vaak de gegevens overnemen (bijv. van postcode naar postcode of van locatie naar locatie) en alle afwijkende afstanden mag je verklaren. Stel je rijdt elke dag van je huis naar je werk en dat is 80 kilometer, maar op een dag rijd je 85 kilometer: leg maar uit. Rijd je elke dag 80 kilometer, maar op een dag 70 kilometer: leg dat dan ook maar uit. Ze bekijken dus vnl. de afwijkingen en kijken natuurlijk ook naar de gebruikelijke route.
BastaRhymez schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:Wat ik van een oud collega ooit heb gehoord, is dat bij grote twijfel over de reisafstand een belastingambtenaar de route zelf gaat rijden om te zien of de kilometers kloppen. Vroeger werden er ANPR camera's gebruikt bij op- en afritten van de snelwegen, maar die zijn zo goed als allemaal verdwenen vandaag de dag. Enige waar ze nog (actief) op controleren, zijn tanklocaties (mits gedeeld), overtredingen en parkeerlocaties met kentekenherkenning.
Dit heb ik in alle eerlijkheid recent nog niet voorbij horen komen. Een controle op rittenadministratie is al intensief, laat staan als je dit ook nog gaat doen. Met al het respect: dan hebben we het echt over werkverschaffing en kunnen we het probleem bij de GGD ook gelijk oplossen. Zoals hierboven al genoemd: ze kijken naar de meest gebruikelijke route en naar afwijkingen in je rittenadministratie die niet te verklaren zijn.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

t_captain schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:29:
Goedkoopste auto om te rijden voor wie heel weinig rijdt, is een zelfzame supercar. Na 25 jaar in je garage zijn die meer waard dan nieuw :) Kijk eens wat een Countach tegenwoordig kost.
Die is dus helemaal niet goedkoop om te rijden. Die is rete duur om te rijden maar met een kans om er later geld uit terug te krijgen wanneer je hem verkoopt.
Realiseer je echter wel dat hij die waarde alleen heeft wanneer je hem goed onderhoudt. Iets wat vaak een stuk duurder is dan de prijsstijging. Probeer zo'n 5 liter V8 maar eens een revisie te geven....

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13
Croga schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Die is dus helemaal niet goedkoop om te rijden. Die is rete duur om te rijden maar met een kans om er later geld uit terug te krijgen wanneer je hem verkoopt.
Realiseer je echter wel dat hij die waarde alleen heeft wanneer je hem goed onderhoudt. Iets wat vaak een stuk duurder is dan de prijsstijging. Probeer zo'n 5 liter V8 maar eens een revisie te geven....
Idd.. Probeer er maar eens 30.000 KM per jaar in te rijden, je word helemaal gek! Verbruik 1 op 2. dus 1250 liter a EUR 1,60 per maand. Maar je hebt geen afschrijving.. zucht.. Kijken wie er na 5 jaar nog een 5 liter motor wil kopen met 200k op de teller..

Als je het moet doen met de 19 cent per kilometer als je afziet van een lease auto ben je altijd goedkoper uit met de Lease. Als je niet veel KM rijd is wellicht voor volgend jaar een Tesla Model 3 nog een optie, mits je bootje niet te zwaar is met aanhanger (1000 KG). Scheelt weer in de bijtelling!

Nu alleen zakelijk rijden, want 2 auto's prive rijden is altijd duurder dan 1!

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 20-08-2020 13:17 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jh85 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Pas op met deze aanname en check goed de voorwaarden. Steeds vaker zie je een max van prive kilometers. Ook oppassen met (en nu doe ik een aanname) buitenlandse tripjes. Tanken aldaar is vaak niet toegestaan vanuit de werkgever...
Grote jongen die mij ervan weerhoudt om gewoon die auto vol te tanken in het buitenland. Dat je je eigen pinpas moet pakken is een ander verhaal :+

Het limiteren van privé-kilometers komt uiteraard voor. Ik vind dat overigens terecht. Ook is het zo dat je in theorie in de problemen kan komen met de belastingdienst als je privé-kms uit de pas lopen met je zakelijke kms.. Je bijtelling kan dan omhoog gaan. Dit is overigens vooral theoretisch....
BastaRhymez schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:
@DonJunior

[..]

[..]

Wat ik van een oud collega ooit heb gehoord, is dat bij grote twijfel over de reisafstand een belastingambtenaar de route zelf gaat rijden om te zien of de kilometers kloppen. Vroeger werden er ANPR camera's gebruikt bij op- en afritten van de snelwegen, maar die zijn zo goed als allemaal verdwenen vandaag de dag. Enige waar ze nog (actief) op controleren, zijn tanklocaties (mits gedeeld), overtredingen en parkeerlocaties met kentekenherkenning.
Dat lijkt me echt een broodje-aap..
[...]

Ja, die zijn waardevast.. Dus eens! :) Maar dus ook niet representatief.. Een convertible heb je echt voor erbij.. En voor de fun, dat mag sowieso wat kosten natuurlijk. Ik vergelijk wel/niet prive met de lease-auto rijden vooral tussen gelijkwaardig vervoer :)

Die 2e stelling lijkt me ook niet te handhaven overigens... Die persoon tankt bijvoorbeeld niet? Of rijdt maar 5000km? Zelfs een C1 met 15000 km contract gaat al snel naar de 250 euro netto.. En dan heb je een C1 van 12k.... Laat staan als je private lease pakt van een grotere bak... Het lijkt mij een sterk verhaal... Wat @Ypuh ook zegt...
PcDealer schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Kun je mij die wettekst laten zien? Als die niet wordt uitgekeerd is er namelijk de mogelijkheid dat op te geven bij de aangifte inkomstenbelasting.

[...]
Je hebt gelijk.. Staat niet in de wet.. Ik bedoelde meer;
Ik ga ervanuit dat TS recht heeft op een KM-vergoeding als hij de lease-auto niet aanneemt.
C6DL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:19:
De keuze is inmiddels gemaakt.
Het wordt toch optie 2, zakelijk rijden met de Outlander.

Waar o.a mijn besluit op gebaseerd is:

1. Ik hoef weinig naar klanten / en naar de zaak de komende tijd,
dus hoef dan ook weinig langs vrienden vanuit het werk .

2. De extra trekhaakkosten (voor slechts 8 maanden) had ik nog niet meegerekend
Dan zit ik op 475 euro netto per maand.

3. Ik rij nauwelijks prive in de weekenden met mijn BMW 5.
De enige ritten zijn dus met mijn boot en dit is 2x in de maand.

4. Er is net 800 euro aan onderhoud in de BMW 5 gepompt, wat ik zonde zou vinden om hem nu weg te moeten doen. En tevens ook nog 600 euro aan trekhaakkosten.
Dus 1400 euro totaal.

5. En tot slot het belangrijkste, ik houd aan de eindstreep 250 euro per maand meer over met deze optie.
Is 3000 euro per jaar.
Voor dat geld kan ik de boot ook weleens wat vaker achter de BMW hangen ;-)

Ik wil jullie allen hartelijk danken om mij te helpen met deze keuze!
Ik snap je keuze.. Maar als je straks voor een definitieve lease-auto gaat (als je daar een jaar zit) zou ik het nog eens narekenen.. Die BMW rij je namelijk niet voor 300/maand.. Dat geloof ik niet.. Haal hem maar eens door de autocalculator van autoweek of anwb.. En die 1400 euro die je post moet je ook meerekenen he ;) Stel dat je je auto al 28 maanden hebt is dat al 50/maand ;)

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2020 14:04 ]

• C6DL
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Haal hem maar eens door de autocalculator van autoweek of anwb
Lukt niet..Ouder dan 15 jaar geeft hij aan.
De afschrijving is ook al grotendeels gebeurd he.
Aan welk bedrag denk je zelf dan per maand ?

• BastaRhymez
  • Niet online
@Arjan90 en @FreakNL zoals gezegd, ik heb het ooit gehoord, of het waar is, is een tweede natuurlijk :+ Het is wel een verhaal van al enkele jaren geleden...

@Arjan90 Volgens mij gaat het helemaal niet om de "meest gebruikelijke route", want dan zou mijn "meest gebruikelijke route" via een flinke omweg gaan ;-) Want als ik het heel zwart wit mag stellen, zeg jij nu dat als jouw "meest gebruikelijke route" via de opvang gaat, dit geen privé kilometers zijn, ondanks dat je hier wellicht iedere dag 10 km voor aan het omrijden bent.
Die 10 km die je omrijdt voor de opvang (meeste gebruikte route of niet) zijn toch echt privé kilometers...

Overigens ben je ook niet verplicht om een afwijkende route (i.v.m. een wegafsluiting of ongeluk) te noteren. Natuurlijk zal je hier vragen over krijgen, dus het is absoluut verstandig om een opmerking erbij te maken, maar je bent het niet verplicht. Want in het geval van een (extreme) file, mag je gewoon omrijden, zonder dat dit ten koste gaat van je privé kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
FreakNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:
Ja, die zijn waardevast.. Dus eens! :) Maar dus ook niet representatief.. Een convertible heb je echt voor erbij.. En voor de fun, dat mag sowieso wat kosten natuurlijk. Ik vergelijk wel/niet prive met de lease-auto rijden vooral tussen gelijkwaardig vervoer :)
Dat is het dus ook. Prive wil ik geen default mediocre vehicle, maar gewoon iets wat leuk is. Ik denk dat vrij veel mensen die kiezen voor geen bijtelling ernaast een soort van fun-auto hebben in plaats van de default mediocre stationwagen. Overigens is het ook niet erg om iets meer te betalen voor de fun auto dan de bijtelling, je hebt er namelijk ook veel meer plezier van.
Die 2e stelling lijkt me ook niet te handhaven overigens... Die persoon tankt bijvoorbeeld niet? Of rijdt maar 5000km? Zelfs een C1 met 15000 km contract gaat al snel naar de 250 euro netto.. En dan heb je een C1 van 12k.... Laat staan als je private lease pakt van een grotere bak... Het lijkt mij een sterk verhaal... Wat @Ypuh ook zegt...
Wel als je zakelijk een dikke zescilinder rijdt, dan is de bijtelling niet leuk. Vergeet niet dat van de 30 a 40.000 km die je per jaar rijdt, soms maar 2000 km prive is. Althans, ik rijd prive eigenlijk bijna niet (minder dan 2000 km per jaar) en de meeste kilometers zijn zakelijk (30 a 40.000 km per jaar). 2000 km aan brandstof en onderhoud is echt peanuts.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05
Nog een tip voordat je alleen maar blind staart op het woordje lease auto in je contract. Vraag even wat voor type auto je er voor kan rijden en of je vrije keuze hebt. Eventueel even vragen wat vergelijkbare collega's rijden. En hoe lang je met voorloop auto's/huurauto's moet doen, ook kan je vragen welke auto's er in de pool zitten voordat je al bent begonnen.

Met 900 euro lease budget kan je bij de ene werkgever een Polo leasen en bij de andere een Passat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@BastaRhymez Het is ook niet jouw meest gebruikelijke route, maar de meest gebruikelijke route. Vaak aan de hand van een navigatiesysteem, zoals ook aangegeven. De borden volgen was voorheen te verdedigen, wordt tegenwoordig wel lastiger door de auto's die voorzien zijn van navigatie. Zeker bij lease auto's natuurlijk. Maar zonder gekheid: door continu dezelfde route te rijden loop je minder risico dan door dagelijks andere routes te rijden. Uiteraard binnen kaders, je moet niet dagelijks 10km omrijden op een route van 20km. Maar als je bijv. altijd de rondweg rijdt in plaats van dwars door het centrum, en toevallig zit de supermarkt daar ook langs, dan heb je meer kans dat het te verdedigen valt voor je. Zeker als je maar incidenteel een tussenstop maakt bij de supermarkt. Belastingdienst zoekt vooral naar afwijkingen. Ook gelet op waar ze bijv. controleren met camera auto's (toeristische locaties).

• t_captain
Routenet is toch de norm?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Let ook op de mogelijkheid tot afkoop van het eigen risico. O.a.: PcDealer in "Loon ingehouden schade leaseauto".

LinkedIn WoT Cash Converter

• Trommelrem
Arjan90 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:28:
Vaak aan de hand van een navigatiesysteem, zoals ook aangegeven.
Dat kan niet omdat een navigatiesysteem altijd een andere route geeft, afhankelijk van de drukte. De belastingdienst mag en kan niet opvragen welke routes je navigatiesysteem eerder heeft geadviseerd.

Verschillende belastinginspecteurs geven ook verschillende regels. Je mag een heel stuk omrijden. Het gaat om het doel van de rit. Als je zakelijk wilt omrijden, dan mag dat prima (binnen het redelijke). Aldus een van de inspecteurs. Bovendien rijd ik nooit op navigatie en rijd ik dus weleens verkeerd. Ik zet alle verkeerdrijdkilometers echt niet neer als prive omrijd, maar ook niet als zakelijk verkeerdrijd. Gewoon als zakelijk. De inspecteur zoekt het maar lekker zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:01:
De inspecteur zoekt het maar lekker zelf uit.
Even selectief quoten, I know. Maar ik wens je heel veel succes als je er uit wordt gepikt, ze opmerkingen / vragen hebben en dit jouw houding is!
Grote kans dat -als je hierdoor over de 500 km privé heen gaat- je met terugwerkende kracht alsnog bijtelling mag gaan aftikken.

Ik denk ook dat je het niet zo zwart wit bedoelt en er is zeker een grote afhankelijkheid van de inspecteur die de controle zal doen. Maar zit jij bijv. op exact 500 km privé en je hebt een aantal van dit soort ritjes er tussen staan, dan kan je gewoon keihard het bokkie zijn. Zit je op 400 km privé (ik noem maar iets), dan zullen ze wel aannemen dat je niet misbruik maakt en aan het "frauderen" bent om meer privé km te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
BastaRhymez schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Even selectief quoten, I know. Maar ik wens je heel veel succes als je er uit wordt gepikt, ze opmerkingen / vragen hebben en dit jouw houding is!
Grote kans dat -als je hierdoor over de 500 km privé heen gaat- je met terugwerkende kracht alsnog bijtelling mag gaan aftikken.

Ik denk ook dat je het niet zo zwart wit bedoelt en er is zeker een grote afhankelijkheid van de inspecteur die de controle zal doen. Maar zit jij bijv. op exact 500 km privé en je hebt een aantal van dit soort ritjes er tussen staan, dan kan je gewoon keihard het bokkie zijn. Zit je op 400 km privé (ik noem maar iets), dan zullen ze wel aannemen dat je niet misbruik maakt en aan het "frauderen" bent om meer privé km te maken.
Ik kom gemiddeld op 150 privekilometers per jaar. Vroeger ging ik inderdaad aan het einde van het jaar naar de Efteling, gewoon puur om de privekilometers op te maken. Dat doe ik tegenwoordig niet meer. Van de 500 km moet je namelijk ook zelf een buffer bepalen. Ik heb die buffer bepaald op 200 km. Dus ik zou per jaar 300 km prive mogen rijden van mijzelf.

Daarnaast hoeft een kilometeradministratie niet. Ja, van de zeurende belastinginspecteur moet het altijd. Maar het aantonen van het minder dan 500 km prive rijden is in principe vormvrij. Er zijn zaken bij de rechtbank geweest waarbij men geen rittenadministratie bijhield en toch gelijk kreeg van de rechtbank. In dergelijke gevallen kwam het omdat de werknemer bijvoorbeeld alleen woon-werkverkeer had, nooit naar klanten ging en dus "sluitend" kon aantonen dat er geen privekilometers waren gemaakt door simpelweg het aantal gewerkte dagen te vergelijken met de kilometerstand.

In mijn geval zou dat niet mogelijk zijn omdat ik geen vaste adressen heb, dus biedt een rittenadministratie uitkomst. Echter moet de rittenadministratie wel ergens mee te vergelijken zijn. Dit is dus niet by default een Outlook agenda. Een Outlook agenda is slechts een hulpmiddel. Het kan zijn dat je ook een telefoonrekening moet tonen, e-mails moet tonen of dat je werkbonnen (bestaat dat nog?) moet tonen. Een rittenadministratie alleen is dus niet voldoende bij de inspecteur. Maar bij een rechter hoeft een rittenadministratie wellicht helemaal niet en kun je je niet-privegebruik op een andere manier aantonen. Ik vind een dagje rechtbank overigens altijd wel leuk, omdat je simpele zaken met gemak kunt winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:19:
De kinderopvang is toch gewoon onderdeel van het woon-werkverkeer? Zonder werk was die opvang ook niet nodig :+ Mijn kilometerregistratie bevat begin en eindstanden, maar reken gewoon 45 km per rit en plus af en toe was privé bij. Enkel op datums dat het registreert wordt moet overheen komen (APK, onderhoud, ect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
Deveon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

De kinderopvang is toch gewoon onderdeel van het woon-werkverkeer? Zonder werk was die opvang ook niet nodig :+ Mijn kilometerregistratie bevat begin en eindstanden, maar reken gewoon 45 km per rit en plus af en toe was privé bij. Enkel op datums dat het registreert wordt moet overheen komen (APK, onderhoud, ect).
Dat lijkt mij persoonlijk ook.. onze kinderopvang zit wel een soort van op de route, net een andere wijk in waar ik normaal langsaf rijd. Wellicht het overwegen waard om niet meer privé te gaan rijden. Zeker in de huidige tijd met Corona, staat die auto meer stil dan wat anders.. maar ik betaal er wel veel voor.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Deveon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Kinderopvang moet als prive-omrijd worden geregistreerd. Een dergelijke rit hoeft niet als een aparte rit worden geregistreerd maar mag gewoon binnen de woon-werkverkeer rit worden geregistreerd als prive-omrijd.
Pagina: 1