Vraag

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 22:44
Ik zoek een?
Nieuwe Android smartphone ter vervanging van mijn bejaarde OnePlus One. Deze is niet meer de snelste, zeker niet na een upgrade naar LineageOS 16. Maar heeft bovenal wat problemen, zoals spontane crashes/reboots en niet opladen.

Echte harde eisen heb ik niet. De nieuwe telefoon moet vooral vlot aanvoelen, en kunnen opladen :D. Beide zouden niet echt een probleem moeten zijn voor elk willekeurige nieuwe (mid-range) telefoon.
Er zijn wel een aantal dingen die ik idealiter zou terugzien;
  • Android
  • 'Snel'
  • Fijne software of de mogelijkheid deze te vervangen door een goed ondersteunde custom ROM
  • Unlockable bootloader met name voor bovenstaande, maar ook om evt na stoppend van updates van de fabrikant toch nog opties te hebben
  • Goede gps maar lijkt me eigenlijk nooit een issue
  • OLED scherm
  • Vingerafdrukscanner
  • Stereo speakers, bij voorkeur 'front facing'
  • Groothoek camera
  • Neutrale looks (zwart/grijs)
  • Plastic achterkant pre
  • 3.5mm jack pre
  • Geen gebogen schermranden pre
  • Leverbaar uit Europa (ivm levertijd, importheffing, garantie, etc)
Wat is je budget?
€450-600, maar dat kan eventueel wel wat opgerekt worden. Een high-end telefoon zou natuurlijk mooi zijn, maar die prijzen zijn inmiddels wel erg belachelijk.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Naast het algemeen 'snel iets opzoeken', mails binnenhalen, 'appen' en wat nieuws lezen gebruik ik mijn telefoon tegenwoordig vooral voor het kijken van (YouTube) video's, en soms navigatie (incidenteel met Google Maps in de auto, maar bijvoorbeeld ook tijdens het wandelen in de bergen met Locus Map). Op vakantie (wanneer dat weer kan) maak ik ook nog wel eens een wat foto's met m'n phone. Daarnaast gebruik ik hem 'natuurlijk' ook om mee te bellen, en als klok/wekker, etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Helaas kan je in de Pricewatch niet filteren op een aantal zaken zie ik toch wel graag zou willen zoals materiaal van de achterkant en stereo speakers.

Als ik bijvoorbeeld de GSMArena Phone Finder gebruik krijg ik slechts 3 resultaten. Die vallen eigenlijk ook allemaal al af. De Xiaomi Black Shark 3 is foeilelijk en stuk boven budget, als die al verkrijgbaar is. Die 'edges' van de Motorola Edge wordt ik ook niet echt warm van.

Nu is vooral die plastic/metalen achterkant (blijkbaar) niet echt meer van deze tijd, of iig niet in de prijsklasse dat ik iets zoek :'(. Maar misschien is glas ook minder problematisch dan ik denk.

Als ik die wens laat varen zijn er nog een stuk meer toestellen over, maar blijf het lastig vinden om te beoordelen welke 'snel genoeg' zijn. Ook de stereo speakers wens beperkt de opties wat.

Bij de Poco F2 Pro werd in de laatste Smartphone Best Buy Guide (juli 2020) genoemd dat deze stereoluidsprekers zou hebben, maar kan dat nergens terugvinden. Nevermind, dat heeft hij juist niet. 8)7

Nu heb ik de zoektocht naar een nieuwe 'perfecte' smartphone een beetje beu, en overweeg ik OnePlus Nord aan te schaffen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er toch nog toestellen met stereo speakers die ik over het hoofd zie? Of heeft iemand nog tips voor een telefoon die anderszins goed aansluit op mijn wensen?

In het geval van de Nord, is de meerprijs van ~€100 voor de 12GB RAM ipv 8GB het waard? (Kan me daar geen voorstelling bij maken, waar ik nu 3GB totaal heb :D)

Beste antwoord (via Mafioso op 05-09-2020 19:45)

Dan lekker gewoon voor een Oneplus 7 series of Nord gaan, weet je waar je aan toe bent.

Alle reacties

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
In je gebruikseisen is er helemaal niets dat stereo speakers nodig zou hebben. Ik zie ook niet waarom een telefoon met een kutluidsprekertje erin dat nodig zou hebben.
Als je beter geluid wil, koop je toch een leuk bluetooth speakertje?
Ik gebruik de OnePlus Nord en kan bevestigen dat je de extra 4 GB geheugen niet nodig hebt bij normaal gebruik, je moet wel heel zware applicaties laden wil het geheugen vol komen.

Ook zou je je eisen qua prijs kunnen verlagen, een Xiaomi Mi 10 Lite het dezelfde processor als de Nord, en staat voor ongeveer 320 Euro in de pricewatch. Xiaomi is te unlocken voor custom rom, net als Motorola en HTC, naast Oneplus natuurlijk.
Er zijn ook opties rondom Samsug, Realme, Oppo die custom rom soms mogelijk maken.

Stereo Speakers wordt gezien als Premium, en dat geld ook voor een glazen achterkant, dus die 2 zie je samen, maar stereo speakers met kunstof achterkant eigenlijk niet.

Beste kans heb je nog met een Xiaomi toestel, die hebben zo veel modellen dat ze per ongeluk iets er tussen kunnen hebben wat je bevalt.
https://www.emerce.nl/wir...i-note-10-serie-nederland

En het model om echt nog eens naar te kijken is denk ik de Realme X50 Pro.
https://www.gsmarena.com/realme_x50_pro_5g-review-2099p6.php
https://forum.xda-developers.com/realme-5-pro/development

• Mafioso
ChinaGeek schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:07:
In je gebruikseisen is er helemaal niets dat stereo speakers nodig zou hebben. Ik zie ook niet waarom een telefoon met een kutluidsprekertje erin dat nodig zou hebben.
Als je beter geluid wil, koop je toch een leuk bluetooth speakertje?
Ik kijk nu vaak nog wat video's als ik bed lig, voor ik ga slapen. Oortjes/koptelefoon is dan niet chill aangezien ik vaak op m'n zij lig. Nu komt het geluid aan één kant (onderkant) uit m'n telefoon en moet ik het geluid een beetje naar voren richten door met m'n hand een 'kommetje' te maken. Uiteraard kan ik het geluid ook een stuk harder zetten, maar dat wordt door de partner niet zo gewaardeerd O-).
Mij leek het veel handiger als het geluid dus links+rechts (in landschapsmodus) naast het scherm vandaan komt.

• Mafioso
swhnld schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:20:
Ik gebruik de OnePlus Nord en kan bevestigen dat je de extra 4 GB geheugen niet nodig hebt bij normaal gebruik, je moet wel heel zware applicaties laden wil het geheugen vol komen.
Goed om te weten, mocht ik toch voor de Nord gaan wordt het waarschijnlijk de 8GB.
Ook zou je je eisen qua prijs kunnen verlagen, een Xiaomi Mi 10 Lite het dezelfde processor als de Nord, en staat voor ongeveer 320 Euro in de pricewatch. Xiaomi is te unlocken voor custom rom, net als Motorola en HTC, naast Oneplus natuurlijk.
Er zijn ook opties rondom Samsug, Realme, Oppo die custom rom soms mogelijk maken.

Stereo Speakers wordt gezien als Premium, en dat geld ook voor een glazen achterkant, dus die 2 zie je samen, maar stereo speakers met kunstof achterkant eigenlijk niet.

Beste kans heb je nog met een Xiaomi toestel, die hebben zo veel modellen dat ze per ongeluk iets er tussen kunnen hebben wat je bevalt.
https://www.emerce.nl/wir...i-note-10-serie-nederland

En het model om echt nog eens naar te kijken is denk ik de Realme X50 Pro.
https://www.gsmarena.com/realme_x50_pro_5g-review-2099p6.php
https://forum.xda-developers.com/realme-5-pro/development
Dank voor de tips. Ik zal het aanbod van Xiaomi nog eens wat beter bekijken.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 13:57
Zonder gebogen randen:
-OnePlus 7T
-Realme X50 Pro

Voor beiden is er aardig wat community qua custom ROMs.

Zonder gebogen randen, met 3.5mm jack:
-Realme X2 Pro

Met gebogen randen, met 3.5mm jack, met plastic achterkant:
-Motorola Edge

De Motorola Edge lijkt niet echt ondersteuning te hebben voor custom ROMs.

Als je er een (goed) hoesje omheen doet, is het niet heel belangrijk meer waaruit de achterkant bestaat, want je scherm zal in de meeste gevallen eerder kapot gaan dan je achterkant.

Met een hoesje vergaat deels ook de vraag naar een zwarte of grijze kleur, want daar zie je eigenlijk niets meer van.
Een high-end telefoon zou natuurlijk mooi zijn, maar die prijzen zijn inmiddels wel erg belachelijk.
Op de Edge na zijn de bovengenoemde toestellen eigenlijk high-end, maar dan zonder de high-end prijs. Ze missen alleen zaken als draadloos laden, IP-certificatie en top-class camera's.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 16:54
Galaxy S10e nog een optie?

• Mafioso
@swhnld / @P3TER_:
Realme X50 Pro.
De Realme X50 Pro was ik eerder ook al eens tegengekomen en lijkt me inderdaad een aardige bang for hardware buck te geven. (Als hij echt via EdwayBuy voor €480 in huis te halen is). Maar dat hij praktisch alleen daar of 'uit China' te halen is vind ik wel aardig nadeel. Bij MaxICT mag de 12GB/256GB versie al €700/€750 opleveren. Conrad wil er zelfs €860 voor hebben.

De "Neutrale looks (zwart/grijs)" wens was eigenlijk ook grotendeels op dit toestel gebasseerd :D, maar denk dat ik me daar wel overheen kan zetten. Een hoesje sla ik als het even kan graag over, vind dat toch behoorlijk afbreuk doen aan een toestel. (Al zou dat dus wel kunnen helpen met die kleur).

Relatief hoge gewicht van het toestel is wat lastig in te schatten, maar denk dat dat ook niet zo'n issue is. Zo veel ben ik tegenwoordig toch niet meer op pad.

Waar ik vooral twijfels bij heb is de beschikbaarheid van custom roms voor dit toestel. Het eerder gelinkte XDA forum gaat over de Realme 5 Pro (RMX1971). Ik zie nergens dat dit het zelfde zou zijn als de X50, of dat deze software compatible is.

Als ik op XDA kijk voor de X50 ROMs, Kernels, Recoveries, & Other Development zie ik weggeteld 0 threads; https://forum.xda-developers.com/realme-x50-pro/development

Helaas zie ik dat bij veel kandidaten die ik inmiddels heb bekeken dat er weinig/geen custom roms zijn. Dat vind ik met het oog op toekomstbestendigheid toch wel jammer. (Er is notabene voor mijn 6 jaar oude One deze maand nog een official LineageOS 17.1 update gekomen _/-\o_ ).
Een maat van heeft die is zeker ook wel een mooi ding, maar denk vooral als je een fysiek wat kleiner apparaat zoekt. Echter vind ik deze prijstechnisch niet zo interessant, dat ding is afgelopen paar maanden alleen maar stukken duurder geworden 8)7.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!
Dan lekker gewoon voor een Oneplus 7 series of Nord gaan, weet je waar je aan toe bent.

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 16:54
Mafioso schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:12:
[...]

[...]

Een maat van heeft die is zeker ook wel een mooi ding, maar denk vooral als je een fysiek wat kleiner apparaat zoekt. Echter vind ik deze prijstechnisch niet zo interessant, dat ding is afgelopen paar maanden alleen maar stukken duurder geworden 8)7.
Oei, inderdaad en voor dat geld heb je met geluk ook een reguliere 10 of 10+. Nevermind :+

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 13:57
Aangezien de X50 Pro geen custom ROMs heeft, kan je ook kijken naar de X2 Pro. Die is nu in de aanbieding (€450 voor 12/256GB + hoesje) Heeft een 3.5mm jack en doet qua camera's en real life performance nauwelijks onder voor de X50 Pro. Customs ROMs zijn er aardig wat.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

• Mafioso
Potenscia schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:25:
Aangezien de X50 Pro geen custom ROMs heeft, kan je ook kijken naar de X2 Pro. Die is nu in de aanbieding (€450 voor 12/256GB + hoesje) Heeft een 3.5mm jack en doet qua camera's en real life performance nauwelijks onder voor de X50 Pro. Customs ROMs zijn er aardig wat.
De X2 Pro is op dat opzicht inderdaad wel een mooie optie. Als de "Master Editor - Concrete" hier te verkrijgen zou zijn was ik verkocht. Damn wat is dat ding sexy! :9~

swhnld schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:17:
De 7 series had ik eigenlijk nog niet zo aan gedacht.

Zojuist heb ik toch maar de OnePlus 7T Zilver besteld voor €491. Onder tweakers (en mijzelf) populair merk, goed te verkrijgen in NL, en stereo speakers.

[Voor 0% gewijzigd door Mafioso op 05-09-2020 22:37. Reden: Typo]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee