Stoep in de steeg ingezakt. Wie moet ik hiervoor bellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Ik loop met de motor door de steeg heen en zak ik opeens door de stoeptegels. Kon net aan de motor nog overeind houden. De stoep is ingezakt. Een sink hole lijkt wel. Erosie heet dit blijkbaar

Het gaat om koopwoningen zonder VVE, maar bij wie moet ik aankloppen hiervoor?
We wonen op een polder waar de boel redelijk hard zakt. De steeg was al helemaal vervormd.

[ Voor 52% gewijzigd door com2,1ghz op 19-06-2021 00:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Melding openbare ruimte bij de gemeente

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
Je hebt ook een buiten beter app: https://www.buitenbeter.nl/
Hiermee kan je makkelijk een foto meesturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Volgens mij, maar dat kan ik mis hebben, is doorgaans de helft van de stoep van jou, en de andere helft van je buren. Samen verantwoordelijk dus. Kijk ook in het koopcontract en het kadaster of er daar meer over te vinden is.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 20:21
Ik zou ook even aankloppen bij de bewoner want het lijkt erop dat er ook weinig zand meer zit onder dat muurtje (schuurtje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ja dat is sowieso een goed idee.
Zo te zien is het hele pad al 10 cm gezakt.
De andere tegels hangen ook aan de fundering van het schuurtje op de foto.
Onder deze tegels is het zand weg gespoeld en dus waarschijnlijk ergens onder een schuurtje gelopen of een tuin in.
Even met de betrokken partijen overleggen en dan even naar de gemeente bellen lijkt mij het meest verstandig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-05 17:28
Loopt er een riool onder dat pad? Misschien is daar een buis van gebroken en spoelt het zand zo weg via die buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
kaboom1555 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:35:
Loopt er een riool onder dat pad? Misschien is daar een buis van gebroken en spoelt het zand zo weg via die buis.
Loopt hemelwaterafvoer aangezien er een put is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 16:35
ziet er inderdaad uit als een steegje achter woningen langs, en dat is inderdaad gedeelde grond. Is dus voor kosten van degene van wie het schuurtje is. Of als de relatie met de buren goed is, gedeelde kosten...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De grondeigenaar.

Wie dat is kan verschillen. Een kadasterkaart kan een eerste indicatie bieden.

In mijn geval ben ik bijvoorbeeld eigenaar van de grond achter mijn woning waarop het pad loopt. De achterburen hadden in eerste instantie ook geen achterom.

Gedeeld eigendom gaat niet op zonder VVE. Wel kan het zo zijn dat het meerdere percelen tegelijk betreft afhankelijk waar het probleem zich ten opzichte van de erfgrens zich bevindt.

Persoonlijk heb ik niet afgewacht en een keer de tegels achter mijn woning rechtgelegd, maar meteen ook maar de ergste verderop in het pad waar ik zelf last van had (wortelgroei) :P

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 17-08-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
ik heb het over gedeelde grond omdat ieder eigenaar is van een klein stukje steeg... met recht van overpad.
Maar loop naar de zandbak, haal een paar emmers zand en vul het gat en klaar... rest ligt er ook niet echt strak bij denk ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

frumper schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:57:
ik heb het over gedeelde grond omdat ieder eigenaar is van een klein stukje steeg... met recht van overpad.
Maar loop naar de zandbak, haal een paar emmers zand en vul het gat en klaar... rest ligt er ook niet echt strak bij denk ik zo.
Dat zand verdwijnt niet zomaar. er is iets wat dat wegslaat.
Als je dat niet structureel aanpakt blijft dit dus terugkomen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
Op https://www.pdok.nl/viewer/ kan je zien of het steegje apart kadastraal perceel is, onderdeel van de straat --> gemeente. Als het hetzelfde is als de woning --> particulier eigendom. Even juiste laag aanzetten en je weet almeer.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

De grootste belanghebbende is eigenaar van de schuur. Als veel zand is weggespoeld dan kan het verzakken met forse schade als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 22:54
Ik zou het sowieso melden bij de gemeente. Al is de grond van de bewoners, het is wel openbare ruimte want iedereen kan zo die steeg inlopen. Bovendien kan de gemeente waarschijnlijk ook beter de bewoner aansporen er iets aan te doen, als dat nodig is. Iets van een kegeltje plaatsen zou ook wel handig zijn, mocht je er eentje hebben liggen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Renzzie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:23:
Je hebt ook een buiten beter app: https://www.buitenbeter.nl/
Hiermee kan je makkelijk een foto meesturen.
Moet je gemeente er wel iets mee doen.

Die van mij dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 22:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij mij gebeurd dit ook. Er schijnt geen zand onder de schuurtjes te zitten. Waardoor het zand dus wegspoelt richting de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:46
Je kan op www.pdok.nl even de viewer openen, en dan de kadasterkaart aanvinken. Dan kan je om te beginnen vaststellen wie zijn of haar grond het is, voor zover je het nog niet weet natuurlijk.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

Geen idee hoever dit doorloopt, bij ons waren het ooit mieren die in een aantal jaar een flinke hoop zand hadden weggegraven. Gat gevuld en nooit meer last gehad. Als dit verder onder het schuurtje doorloopt kan het ook iets anders zijn wat dat zand weg heeft gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bij ons in de buurt het zelfde, maar dan aan de voorkant van de woningen (allen koopwoningen).
Melding gemaakt bij de gemeente (via de BuitenBeter app) en twee dagen later stond er een ploegje van de gemeente om de "gaten" te vullen. Let wel: Ze doen alleen datgene wat is gemeld / aangevraagd. Ik zag namelijk in de steeg ook een verzakking en vroeg de mannen vriendelijk of ze die ook mee wilde pakken maar dat deden ze niet. Ze krijgen namelijk betaald per klus (melding), dus wanneer ze nu het pad ook mee zouden pakken dan krijgen ze die niet betaald. Nieuwe melding gemaakt en twee dagen later kwamen dezelfde mannen langs om daar het gat te vullen. Niet heel efficiënt, maar als zo de regeltjes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ik heb de kadasterkaart bekeken en ik zie gewoon 1 streep tussen de scheiding van mijn perceel en dat van de buren.
Buren zijn inmiddels op hoogte. Ik zal eens een kijken naar de BuitenBeter app en ook contact opnemen met de gemeente.
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat ze de boel opnieuw gaan betegelen want met de motor door al die schuine tegels lopen is geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Laat me raden, buren hadden een zwembad in de tuin en hebben dat onlangs leeg laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Jij bent waarschijnlijk samen met je buren verantwoordelijk voor de staat van de brandgang. Je hebt waarschijnlijk ook een recht van overpad in je eigendomsakte.

De gemeente kan van de grondeigenaar vorderen dat het pad word hersteld. Waarschijnlijk nog met boete van x gulden, check je akte maar eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mcDavid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:01:
Laat me raden, buren hadden een zwembad in de tuin en hebben dat onlangs leeg laten lopen?
Die hadden ze vorig jaar. Zo n huge ass ding. DIt jaar hebben ze die niet opgezet. Zij wonen er inmiddels 2 jaar en ik 1 jaar.
Ze hebben wel een afvoer in hun tuin die waarschijnlijk gekoppeld is aan de afvoer van de goot van de schuur.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

frumper schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:57:
Lekker asociaal, dit is gewoon diefstal. Zandbakken zijn voor kinderen in te spelen, niet voor de buurt om de tuin op te hogen. Koop gewoon wat zand bij bouwmarkt of zo, krent.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
jeroen3 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:07:
Jij bent waarschijnlijk samen met je buren verantwoordelijk voor de staat van de brandgang. Je hebt waarschijnlijk ook een recht van overpad in je eigendomsakte.

De gemeente kan van de grondeigenaar vorderen dat het pad word hersteld. Waarschijnlijk nog met boete van x gulden, check je akte maar eens. :P
Hehe, ik geloof je maar hoop voor TS dat het zover niet hoeft te komen :P Neem aan dat de buren zelf ook graag een veilig paadje hebben achter hun tuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
Gewoon ff met alle aanwonenden de koppen bij elkaar steken en bij een aannemer/hovenier nagaan hoeveel het laten ophogen van het pad kost.
Wellicht slim om de oorzaak van het verzakken te (laten) onderzoeken om herhaling te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Leader98 op 18-08-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Ik woon dan in een huurhuis, hoekwoning. Daar is het helemaal vreemd gesteld met de voetpaden. Voor en achter het huis is van de gemeente en het voetpad tussen de beide hoekwoningen is van de woningbouw. Onze toenmalige buurman had een accefietje met de gemeente over het feit dat 1 paal 3 cm op het voetpad stond van de woningbouw. Ook de tekeningen van zowel de gemeente als de woningbouw klopten niets van, dus het kadaster is er bij geweest om alles opnieuw uit te meten.
Volgens de oude ( dus foute tekeningen ) Had ik naast de woonkamer nog tuin tot op 3 cm van de buurman zijn buitenmuur. Ik zou dit toch maar doorgeven aan de gemeente inzake juridische aansprakelijkheid.
Daar wou ik geen risico mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Met dit zou ik gewoon opvullen met wit zand en de tegels terug plaatsen. Niet zo heel veel werk.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
com2,1ghz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:55:
Ik heb de kadasterkaart bekeken en ik zie gewoon 1 streep tussen de scheiding van mijn perceel en dat van de buren.
Buren zijn inmiddels op hoogte. Ik zal eens een kijken naar de BuitenBeter app en ook contact opnemen met de gemeente.
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat ze de boel opnieuw gaan betegelen want met de motor door al die schuine tegels lopen is geen pretje.
"Ze" in dit geval ben je ook zelf natuurlijk. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

jeroen3 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:07:

Die boete wordt nog een hele uitdaging dan, de gulden als valuta bestaat al een tijdje niet meer :P

Maar serieus, als volgens het kadaster de percelen strak tegen elkaar grenzen, dan is dit geen gemeentegrond, maar privaat en zijn jullie gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderhoud.

Eerste prioriteit is echter wel achterhalen waardoor dat zand is weggespoeld. Zo'n gat kan eigenlijk alleen ontstaan door een lekke waterleiding of riolering.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Is het aan jouw kant van de stoep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Die boete wordt nog een hele uitdaging dan, de gulden als valuta bestaat al een tijdje niet meer :P

Maar serieus, als volgens het kadaster de percelen strak tegen elkaar grenzen, dan is dit geen gemeentegrond, maar privaat en zijn jullie gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderhoud.
Dat laatste is in beginsel niet zo. Elke perceeleigenaar is in beginsel verantwoordelijk voor zijn eigen perceel.

Deze betreffende perceeleigenaar kan bijvoorbeeld niet zomaar de factuur voor herstel naar rato bij zijn buren door de bus duwen en verwachten dat deze betaald wordt.

Overigens is over dit onderwerp nog wel een leuke uitzending van Mr. Frank Visser. Uiteindelijk haalde die een kapstokargument naar voren om de woningstichting die de meeste woningen bezit/bezat te naaien met het nemen van de verantwoordelijkheid.

In de praktijk is het in normale gevallen geen issue omdat het onderhoud en herstel van zo'n pad geen drol kost.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-08-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Rukapul schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Dat laatste is in beginsel niet zo. Elke perceeleigenaar is in beginsel verantwoordelijk voor zijn eigen perceel.

Deze betreffende perceeleigenaar kan bijvoorbeeld niet zomaar de factuur voor herstel naar rato bij zijn buren door de bus duwen en verwachten dat deze betaald wordt.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid wil natuurlijk niet zeggen dat partij A iets beslist en B maar moet dokken, dit moet in wederzijdse overeenstemming. Daarom geldt in beginsel ook de VVE-plicht, zodat verantwoordelijkheid ook netjes formeel vastgelegd is. Maar voor een tegelstrookje van amper 10m2 ga je dat natuurlijk niet doen.
Maar het zijn wel de eigenaren van de direct aangrenzende percelen die verantwoordelijk zijn. Mocht er schade ontstaan bij een andere belanghebbende (die bijv. via recht van overpad over dit pad komt), dan komt die rekening wel degelijk bij beide eigenaren te liggen.
Overigens is over dit onderwerp nog wel een leuke uitzending van Mr. Frank Visser. Uiteindelijk haalde die een kapstokargument naar voren om de woningstichting die de meeste woningen bezit/bezat te naaien met het nemen van de verantwoordelijkheid.

In de praktijk is het in normale gevallen geen issue omdat het onderhoud en herstel van zo'n pad geen drol kost.
Precies, dit is gewoon een keer samen wat zand halen, tegels eruit, zand erin, tegels erop, flesje bier open en klaar. Of je laat een stratenmaker voor een dagje komen.

Maar niet nadat eerst onderzocht is waar dat zand is gebleven (gezien het schuurtje, gok ik op een gebroken hemelwaterafvoer).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1