Schroeven voor steigerplank in plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 23:06
Ik wil het plafond van mijn overkapping gaan afwerken met steigerplanken. De planken zijn 2500*200*20. 2,5 meter lang en 20 cm breed dus. Wat voor schroeven zou ik hiervoor moeten gebruiken? Zat zelf te denken aan 5,0*50 maar heb geen idee of ik voldraad, verzonken of RVS moet pakken.

Iemand ervaring of advies?

Met gestrekt been.

Beste antwoord (via Artbij op 17-08-2020 16:04)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10
Inderdaad, dus 5x50 Deeldraad verzinkt T25 pakken, RVS niet nodig als de constructie niet direct in de buitenlucht hangt

https://www.hornbach.nl/s...tuks/7817968/artikel.html

Of

https://www.toolstation.n...eelschroef-platkop/p34410

HD4Life @ Full-HD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:05

Kryziek

bb || !bb

Wij hebben pas geleden een buitenkeuken gebouwd ook met steigerplanken en hebben het met 5,0*80 gedaan. Daar dienen de planken ook deels voor de stevigheid.

Heb er verder niet super veel verstand van maar dit zijn mijn twee centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voldraad, verzonken of RVS? Je brengt het nu als drie opties om uit te kiezen, maar dat zijn redelijk onafhankelijke eigenschappen toch (of interpreteer ik die zin nu verkeerd)?

Voldraad lijkt me niet ideaal om planken ergens tegen te schroeven. Als het stuk schroef dat in de plank zit zonder draad is trek je de plank beter tegen de achterliggende constructie.

Verzonken: dat is op zich maar net wat jij mooi vindt.

RVS: kan voor een buitentoepassing wel handig zijn, maar als het om de binnenkant van een overkapping gaat dan zijn verzinkte schroeven wellicht ook goed genoeg.

Voor wat betreft de maat schroeven: voor planken van 20mm zouden 50mm lange schroeven op zich prima moeten zijn. Maar zonder informatie over materiaal en wat voor constructie je in gedachten hebt is het lastig om er heel veel meer over te zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 17-08-2020 15:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 23:06
Balken zitten om de 60 cm. Dus 4 ankerpunten per lengte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10
Inderdaad, dus 5x50 Deeldraad verzinkt T25 pakken, RVS niet nodig als de constructie niet direct in de buitenlucht hangt

https://www.hornbach.nl/s...tuks/7817968/artikel.html

Of

https://www.toolstation.n...eelschroef-platkop/p34410

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Artbij schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:57:
Balken zitten om de 60 cm. Dus 4 ankerpunten per lengte.
Ik neem aan dat je begint en eindigt op een balk, dan heb je dus 5 ankerpunten per plank (en een beetje zaagverlies). En om het een beetje strak op zijn plek te hebben wil je per ankerpunt waarschijnlijk 2 schroeven gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 17-08-2020 16:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou tuinschroeven overwegen. Met "normale" schroeven heb je kans dat de schroefgaten er allemaal wat minder net uit komen te zien als je geen zin hebt om alles voor te boren.

Afbeeldingslocatie: https://www.wovar.nl/uploads/product/images/slotbout-v2-m16_3.jpg

Ik heb soortgelijke schroeven gebruikt voor mijn veranda. Dat was mij de meerprijs wel waard. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 17-08-2020 16:30 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Question Mark schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:29:
Ik zou tuinschroeven overwegen. Met "normale" schroeven heb je kans dat de schroefgaten er allemaal wat minder net uit komen te zien als je geen zin hebt om alles voor te boren.

[Afbeelding]

Ik heb soortgelijke schroeven gebruikt voor mijn veranda. Dat was mij de meerprijs wel waard. :)
Is ook mooier voor een veranda,deze schroeven vallen goed tussen de sleuven van de vlonder planken.
Maar persoonlijk zou ik hangende planken gewoon een schroef met bredere kop nemen .

Woodies 4*50 of 5*50 en aan de uiteinden even voorboren of 4 cm van het einde blijven ivm het scheuren van de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Question Mark schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:29:

[Afbeelding]

Ook te vinden als 'vlonderschroeven'.

Inderdaad mooie, minder zichtbare optie maar: voor zover ik weet niet te vinden als niet-RVS optie, wat het een duurdere optie maakt dan verzinkt 5x50~ deeldraad. Wat natuurlijk te maken heeft met de voornaamste toepassing van deze smaak schroef: voor vlonders/veranda's. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 17-08-2020 17:14 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1