Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:12
Beste,

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn met soortgelijke ervaringen.

Ik werk nu 5 jaar binnen een organisatie en heb in die 5 jaar een aantal stappen gemaakt binnen de organisatie.
Ik ben begonnen direct na mijn opleiding (middenkader engineering elektrotechnicus mbo 4) bij de organisatie als elektro monteur. Na +-2.5 jaar ben ik doorgegroeid naar de industriële automatisering, hieronder vallen beheer/aanpassingen in de software etc. Daarna ben ik doorgegroeid naar onderhoudsverantwoordelijke van de sprinkler/brandmeldinstallatie. Ik ben tevens ook nog bezig met de industriële automatisering aangezien de sprinkler/brandmeldinstallatie geen hele week werk is qua onderhoud.

Onlangs heb ik een cursus gevolgd als brandmeld beheerder. De organisatie wil mij nu officieel aanstellen als brandmeld beheerder, echter vraag ik me af of hier een financiële compensatie aan verbonden is? Aangezien mijn taken pakket uitgebreid wordt, en er best wel een verantwoordelijkheid bij komt. Nu doe ik de sprinkler/brandmeld installatie onderhouden met alle plezier, en draait het nu meteen om geld. Maar als daar recht op is, dan ga ik daar natuurlijk graag zelf achteraan :D

Zijn er mensen die een soortgelijke loopbaan kennen/meerdere taken uitvoeren en brandmeld beheerder er bij gekregen hebben als taak? En hoe ging dat bij jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Eerste vraag die in mij opkomt: is er een CAO voor jouw vakgebied?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:33
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Michael Knight schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:51:
Eerste vraag die in mij opkomt: is er een CAO voor jouw vakgebied?
Er is een CAO echter wordt er over brandmeld beheerder geen woord geschreven. Aangezien het de eerste keer is dat ze iemand als brandmeld beheerder gaan benoemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Mar.tin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:52:
Recht is natuurlijk een groot woord.

Het zou netjes zijn als jij méér verantwoordelijkheden krijgt als je daar in loon bij mee groeit.

Lijkt me dat je dit gewoon kunt bespreken met je werkgever? Immers is er ook gesproken over dat je brandmeldbeheerder zou worden.

Aan de andere kant, als je in de afgelopen 5 jaar ook (fors) meegegroeid bent qua salaris kan ik me voorstellen dat er nu met deze extra taak weinig rek in zit.

Lang verhaal kort: Het zou goed kunnen, maar is van zó veel afhankelijk dat het met zo weinig informatie moeilijk te zeggen is :)
Ik ben ook meer benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde hebben gedaan. Aangezien de werkgever aan het bekijken is wat ze met de functie moeten doen, is het voor mij ook eerst gewoon afwachten wat ze willen. Maar van te voren zelf oriënteren is natuurlijk nooit verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

basjuuhhh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Er is een CAO echter wordt er over brandmeld beheerder geen woord geschreven. Aangezien het de eerste keer is dat ze iemand als brandmeld beheerder gaan benoemen...
Aha! Dan zou ik eens in gesprek gaan met personeelszaken, omdat je 'benieuwd bent welke randvoorwaarden (waaronder salaris) verbonden zijn aan deze functie die je niet hebt kunnen vinden in de betreffende CAO.'

Dan ga ik er gemakshalve even van uit, dat 'brandmeldbeheerder' echt een functie is en geen taak die toebedeeld kan worden aan reguliere functies uit jouw CAO :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:57
basjuuhhh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:47:
Onlangs heb ik een cursus gevolgd als brandmeld beheerder. De organisatie wil mij nu officieel aanstellen als brandmeld beheerder, echter vraag ik me af of hier een financiële compensatie aan verbonden is?
Heb je het al op je werk gevraagd? Grote kans dat die kennis daar wel en hier niet aanwezig is. ;)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
iamerwin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:57:
[...]

Heb je het al op je werk gevraagd? Grote kans dat die kennis daar wel en hier niet aanwezig is. ;)
Nee nog niet, aangezien ik pas net de cursus heb gevolgd. Intern zijn ze bezig met een document om mij aan te stellen als brandmeld beheerder. Ik wil dat eerst afwachten, en daarop pas gaan beoordelen of ik het aanneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Michael Knight schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Aha! Dan zou ik eens in gesprek gaan met personeelszaken, omdat je 'benieuwd bent welke randvoorwaarden (waaronder salaris) verbonden zijn aan deze functie die je niet hebt kunnen vinden in de betreffende CAO.'

Dan ga ik er gemakshalve even van uit, dat 'brandmeldbeheerder' echt een functie is en geen taak die toebedeeld kan worden aan reguliere functies uit jouw CAO :)
Ja ze zijn intern bezig met een document. Als dit klaar is, dan ga ik met personeelszaken in gesprek mocht ik het niet eens zijn met de taken/verantwoordelijkheden en mijn huidige functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Michael Knight schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

En in het verlengde hoort daar dan ook een functiebeschrijving uit het functiehuis bij, waarin je taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij, die je kunt afzetten tegen je huidige. Afhankelijk van het verschil in zwaarte daarin heb je wel of niet recht op iets.

Ook als je geen CAO hebt (dat kan) gaat bovenstaande nog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Het is een cursus van drie dagdelen, waarbij je eigenlijk een BHV'er wordt met de specifieke taak om op tijd een bedrijf te bellen om onderhoud te laten plegen?

https://www.nibhv.nl/expe...igheid/beheerder-bmi-oai/

Dat is meestal gewoon een taak, net zoals BHV'er of hoofd BHV'er?

Misschien kan je wel 20 euro per maand extra krijgen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ben ook BHVer en daar krijg ik geen cent voor. Maar mijn baas heeft wel de opleiding betaald en betaalt straks ook mijn EHBO opleiding. Dus dat vind ik echt een prima deal.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
SmurfLink schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:25:
Ik ben ook BHVer en daar krijg ik geen cent voor. Maar mijn baas heeft wel de opleiding betaald en betaalt straks ook mijn EHBO opleiding. Dus dat vind ik echt een prima deal.
Het gaat je vaak geen avond uit eten per maand opleveren financieel gezien, maar een BHV vergoeding is wel normaal hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is de verwachting dat je die uren extra maakt, of ga je simpelweg minder uren draaien op andere gebieden? Als dat laatste zou ik de combi van extra variatie in werk en extra training+ervaringen+CV, eerder als pluspunt dan minpunt zien. Al is salarisverlaging vragen wat overdreven.

Echter: (om vergoeding) vragen staat vrij.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
Lees je vooral eens goed in.
Het kan maar zo zijn dat jij als brandmeldBEHEERDER (deels) hoofdelijk aansprakelijk bent bij een tekortkoming in de installatie en het systeem heeft niet goed gewerkt bij een brand.

Ik ken dit zelf vanuit de rol installatieverantwoordelijke, en het lijkt er qua term in ieder geval op.
Dus nogmaals, lees je eerst goed in wat je verplichtingen zijn, en of je deze wel wil dragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:26:
[...]

Het gaat je vaak geen avond uit eten per maand opleveren financieel gezien, maar een BHV vergoeding is wel normaal hoor :)
https://www.101bhv.nl/act...hver-recht-op-vergoeding/

In het onderwijs is die vergoeding in de cao geschrapt in de afgelopen jaren, het ligt dus echt aan het bedrijf en de cao of er een vergoeding voor is (bij de Rijksoverheid bijvoorbeeld wel, paar honderd euro bruto op jaarbasis)

[ Voor 10% gewijzigd door President op 17-08-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:25:
Hangt ook wel een beetje af van wat het precies inhoudt. Het bij een bedrijf gewerkt waar onderzoek gedaan werd met o.a. chemicaliën, al dan niet ziekmakende bacteriën... Daar was het wel een dingetje en was er een vergoeding. Maar daar lag dus wel een forse verantwoordelijkheid.

Ik beheerde de IT van de veiligheidssystemen, maar daar kreeg ik overigens geen cent extra voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Hangt ook wel een beetje af van wat het precies inhoudt. Het bij een bedrijf gewerkt waar onderzoek gedaan werd met o.a. chemicaliën, al dan niet ziekmakende bacteriën... Daar was het wel een dingetje en was er een vergoeding. Maar daar lag dus wel een forse verantwoordelijkheid.

Ik beheerde de IT van de veiligheidssystemen, maar daar kreeg ik overigens geen cent extra voor. :)
In dit geval een IT bedrijf, dus niks gevaarlijks verder. Al zou ik dat ook prima mogen met mijn Scheikunde achtergrond.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
ybos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:44:
Lees je vooral eens goed in.
Het kan maar zo zijn dat jij als brandmeldBEHEERDER (deels) hoofdelijk aansprakelijk bent bij een tekortkoming in de installatie en het systeem heeft niet goed gewerkt bij een brand.

Ik ken dit zelf vanuit de rol installatieverantwoordelijke, en het lijkt er qua term in ieder geval op.
Dus nogmaals, lees je eerst goed in wat je verplichtingen zijn, en of je deze wel wil dragen!
Dankje voor je reactie. Zoiets als jij beschrijft bedoel ik dus. Het is niet alleen maar bellen als er onderhoud nodig is. Je bent verantwoordelijk voor het goed functioneren van een brandmeld/ontruimingsinstallatie gecombineerd met een sprinkler installatie.

Vandaar ook de vraag. Het houdt voor mij iets meer in dan alleen domweg bellen bij storingen.

Maar aangezien er nog niets is vastgelegd kan ik me weinig inlezen van wat er dadelijk daadwerkelijk verwacht gaat worden.

Daarbij blijft eigenaar/gebruiker van het pand natuurlijk altijd hoofdverantwoordelijke in het verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door basjuuhhh op 17-08-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Heel zwart-wit: meer verantwoordelijkheden is een hoger salaris. Maar als ze er in je CAO geen onderscheid in maken, dan heb je er geen recht op. Wel is er vaak ruimte om te spelen met schalen/periodieken, om zo werknemers die goed presteren toch extra te kunnen belonen. Dat kun je zelf waarschijnlijk beter inschatten: hoe is je relatie met je werkgever en hoe presteer je ten opzichte van je collega's. Ben jij de enige die extra neventaken heeft buiten hetgeen in de CAO is omschreven, dan is de kans natuurlijk groter dat je werkgever bereid is wat extra's te doen. En vragen kan natuurlijk altijd, zeker als je ambitie hebt om nog verder te groeien is dat een goede basis om afspraken voor de toekomst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
basjuuhhh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Dankje voor je reactie. Zoiets als jij beschrijft bedoel ik dus. Het is niet alleen maar bellen als er onderhoud nodig is. Je bent verantwoordelijk voor het goed functioneren van een brandmeld/ontruimingsinstallatie gecombineerd met een sprinkler installatie.

Vandaar ook de vraag. Het houdt voor mij iets meer in dan alleen domweg bellen bij storingen.

Maar aangezien er nog niets is vastgelegd kan ik me weinig inlezen van wat er dadelijk daadwerkelijk verwacht gaat worden.

Daarbij blijft eigenaar/gebruiker van het pand natuurlijk altijd hoofdverantwoordelijke in het verhaal.
Zoek even op de nen2555 (ff uit mn hoofd, ik ben er al even uit). Dit is volgens mij de norm van brandmeldinstallaties. Hier zal vast wel wat beschreven staat over de verplichtingen en aansprakelijkheid van de beheerder BMI.
Pagina: 1