Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Mijn vraag
...
Mijn vrouw wordt binnen een maandje 50 jaar en ze zou graag een nieuw foto-toestel hebben. Vroeger, in haar jeugdjaren, kon ze zich uren bezig houden met in een bos te gaan wandelen, en wachten op de perfecte foto, en ze geeft toe dat ze dat begint te missen. Ook gaan we regelmatig fietsen en worden er familie-foto's getrokken ( selfie-style ) maar met een smartphone is dat toch niet zo handig. Het is ook niet de bedoeling om fast-paced actie te fotograferen of een insect op een blad. Zeg maar het gewone thuisgebruik, daar wordt het toestel voor gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Op dit moment hebben we 3 fototoestellen ( 2 compactcamer's ->Nikon coolpix W900 en Sony cybershot g)en een nikon DSLR bakbeest ( maar daarvan schiet me het type even niet te binnen ). Dus we willen geen compacte camera meer, maar ook geen bakbeest, waar je je een hernia aan sleept, zeker als je meerdere lenzen hebt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Dit is een moeilijke voor een leek. Ik heb tot nu toe enkele toestellen op het oog, namelijk de volgende

Sony @6000 omdat deze her en der de hemel wordt ingeprezen. Maar zover ik weet kun je hier niet scherm kantelen voor selfies te nemen.

panasonic dc-gx880 : relatief nieuw toestel, wel minder megapixels

Sony @5100. Het kleinere broertje van de @6000, maar wel met een kantelbaar scherm.

Ik ben er zeker van dat er meer toestellen die voldoen aan mijn eisen ( voldoende panache en kantelscherm ) maar probleem is dat bijvoorbeeld het prijsverschil tussen een @6000 en @6100 al 300 euro is, maaakt dat de keuze wel erg beperkt wordt. Laat ons zeggen dat budget 500 euro is, maar dat er een beetje rek op zit. Zeker als het combi-pakketten betreft...

Misschien zijn er mensen die andere voorstellen hebben, altijd welkom.
..
Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Acemath op 17-08-2020 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor een pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart gaan in deze klasse. Hij valt iets boven je budget met de kitlens erbij. Maar qua gebruik, ergonomie en beeldkwaliteit een hele fijne camera.

De reden dat ik deze zou pakken boven de Sony is:
- Nieuwer
- Overzichtelijke menu's
- Scherpe viewfinder (ofwel "kijkgat" :D )
- Snelle en betrouwbare autofocus
- Betere grip, dus ligt lekkerder in de hand
- Touchscreen
- Uitklapbaar + kantelbaar scherm
- Canon JPEGs hebben mooie kleuren (met name huidtinten). De oudere Sony's (zoals de A6000/A5100 zijn qua kleur wat minder als je op JPEG schiet, als je op RAW formaat schiet kan je dat zelf beïnvloeden uiteraard).

Hopelijk kan je hier iets mee :)

Canon heeft trouwens ook nog mooie lensjes voor de EF-M mount (die de M50 dus heeft) zodat je later altijd nog uit kan breiden.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acemath
@FeareX alvast bedankt voor de vlugge reply. Zal deze eens nader onderzoeken.

Edit : Denk echter dat deze iets minder geschikt is voor selfies? Doordat het scherm naar de zijkant klapt, en niet naar boven?

[ Voor 45% gewijzigd door Acemath op 17-08-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

iichel

Gazoooo

Ik sluit me aan bij de Canon EOS M50. Was ook mijn eerste systeemcamera. Met de native EF-M lenzen heb je een leuk assortiment, de kitlens 15-45 of 18-5mm is niet slecht. Met een EF-EOS-M adapter kun je ook Canon EF lenzen erop zetten en daar is een mooie tweedehands markt voor.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
"Wij van WC Eend adviseren WC Eend..."

Een tevreden Canon gebruiker zal Canon adviseren, een tevreden Nikon gebruiker zal Nikon adviseren.

De mirrorless APS-C camera's van Canon (EOS-M) waren altijd onder de DSLR's gepositioneerd. Pas nu Canon met z'n full frame mirrorless is gekomen (EOS-R), mag het DSLR aandeel kannibaliseren. Dat, en het feit dat full frame mirrorless lenzen niet op een APS-C mirrorless body passen, zijn voor mij genoeg redenen om geen Canon APS-C mirrorless te adviseren.

Wil je een goede systeemcamera voor €500, dan zit je vast aan de oudere modellen, zoals de Sony A5100 (let op, geen flitsschoen voor externe flitser) of A6000 of een oude Canon EOS-M (en die zijn echt niet goed, de M50, ook al zal ik 'm niet aanbevelen, is wel een erg goede camera), of een leuke Fujifilm camera, de oudere modellen zijn ook al goed.

En qua megapixels... Meer is niet altijd beter. Minimaal 16 MP is mooi, dan heb je nog de mogelijkheid achteraf wat te gaan croppen. Maar er zijn ook topcamera's met bv 12 MP, en die doen het heel goed met weinig licht. Conclusie: staar je niet blind op megapixels, dit is echt ondergeschikt aan zowat al het andere.

@Acemath
Wat is je doel? Waarvoor wordt de camera gebruikt, wat voor lenzen denk je aan? Moeten lenzen verwisselbaar zijn? Overweeg anders ook een premium compact (met 1" sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
@Gadget Freak Camera gaat gebruikt worden voor de nodige familiekiekjes maar ook natuurschoon, en ja, nu en dan eens een insect op een blad. Dat is hetgene mijn vrouw mist nu, wegens drukte op haar werk en stress zou ze haar oude hobby weer willen beginnen ( ze heeft daar ( weliswaar ondertussen antieke ) cursussen voor gevolgd. ) ontspannen wandelen, fietsen, en soms inderdaad minutenlang wacht tot je de juiste scene te pakken hebt.

Lenzen zouden dus inderdaad verwisselbaar moeten zijn. Ze heeft ooit een eeuwenoude Minolta gehad, en daar was ze apetrots op, ook al werkte het ding niet meer. Compactcamera's hebben we minder goede belevenissen mee gehad, vandaar liever geen compact meer ( zoals boven al aangehaald, we hebben er 2 , maar die worden dus echt nooit gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
@Acemath
Ik zou nooit een compact of travelzoom aanbevelen voor iemand die fotografie serieus neemt. Compact camera's komen kwalitatief gezien niet boven het niveau van een telefoon uit, hooguit heb je optische zoom, wat telefoons niet of nauwelijks hebben.

Maar zoiets als dit staat dan wel in de boeken als "compact", omdat hij geen verwisselbare lenzen heeft, maar het is niet te vergelijken met de compact camera's die je al hebt. het is een premium compact, met een premium prijs. Er zijn overigens ook Sony RX10 en RX100 camera's die wel onder de €500 zitten. Maar ook de concurrentie heeft dit soort camera's. Let er wel op dat de sensor minimaal 1" moet zijn voor wat kwaliteit.

Ik heb nu een spiegelreflex, mijn volgende camera wordt waarschijnlijk niet een spiegelloze systeemcamera, maar een premium compact.

Edit:
Acemath schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:47:
Edit : Denk echter dat deze iets minder geschikt is voor selfies? Doordat het scherm naar de zijkant klapt, en niet naar boven?
Hoe vaak komt het voor dat je een selfie met een betere kwaliteit dan van je telefoon wilt maken?

[ Voor 16% gewijzigd door Gadget Freak op 17-08-2020 16:37 . Reden: Extra reactie op opmerking van TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
@Gadget Freak is er een bepaalde reden waarom je de M-50 geen goede camera vindt? Ik zie toch enkel maar lof over deze camera?

Waarom een camera ipv telefoon voor selfies? Zowel mijn vrouw en ik zijn voluptueus gebouwd, dus niet zo eenvoudig 8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
Gadget Freak schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:39:
De mirrorless APS-C camera's van Canon (EOS-M) waren altijd onder de DSLR's gepositioneerd. Pas nu Canon met z'n full frame mirrorless is gekomen (EOS-R), mag het DSLR aandeel kannibaliseren. Dat, en het feit dat full frame mirrorless lenzen niet op een APS-C mirrorless body passen, zijn voor mij genoeg redenen om geen Canon APS-C mirrorless te adviseren.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Misschien zijn het niet dé beste sensoren en camera's maar voor zo ver ik weet zit er gewoon eenzelfde sensor in de EOS-Mx als in een DSLR. Daarnaast heeft de EF-M lensvatting als voordeel dat de lenzen vrij compact zijn. Uitwisselbaarheid was mooi geweest, maar wat mij betreft geen dealbreaker en helemaal niet in dit (consumenten)segment.

Afijn, ik heb een tweedehands (half jaar oud) EOS M50 via marktplaats gekocht, bijna niet gebruikt en in nieuwstaat inclusief tas en geheugenkaart voor jouw budget. Misschien is dat nog een overweging waard. Let wel op dat sommige camera's op marktplaats al veel gebruikt zijn (vooral in video / vlog setup).

Het scherm van de M50 is in ieder geval ideaal voor selfies, je kunt het opzij klappen en draaien, zodat je jezelf in beeld zet. Mede dit aspect maakt de camera populair bij vloggers.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
"Wij van WC Eend adviseren WC Eend..."

Een tevreden Canon gebruiker zal Canon adviseren, een tevreden Nikon gebruiker zal Nikon adviseren.

Wil je een goede systeemcamera voor €500, dan zit je vast aan de oudere modellen, zoals de Sony A5100 (let op, geen flitsschoen voor externe flitser) of A6000 of een oude Canon EOS-M (en die zijn echt niet goed, de M50, ook al zal ik 'm niet aanbevelen, is wel een erg goede camera), of een leuke Fujifilm camera, de oudere modellen zijn ook al goed.

En qua megapixels... Meer is niet altijd beter. Minimaal 16 MP is mooi, dan heb je nog de mogelijkheid achteraf wat te gaan croppen. Maar er zijn ook topcamera's met bv 12 MP, en die doen het heel goed met weinig licht. Conclusie: staar je niet blind op megapixels, dit is echt ondergeschikt aan zowat al het andere.

@Acemath
Wat is je doel? Waarvoor wordt de camera gebruikt, wat voor lenzen denk je aan? Moeten lenzen verwisselbaar zijn? Overweeg anders ook een premium compact (met 1" sensor).
toon volledige bericht
Ho ho, ik adviseer toch ook geen Olympus :>

Als serieuze instap vind ik de M50 een fantastische camera. Ik begrijp dat jij dat niet vindt, maar ik hoor je ook geen goede alternatieven noemen. Nikon’s nieuwe Z50 is vrij prijzig, de Sony’s zijn oud, Fuji is te duur. Dan heb je nog Olympus en Panasonic met hun micro 4/3 sensoren. Kan een serieuze optie zijn, ik ben daar niet zo bekend mee en zou altijd de voorkeur geven tot de grotere APS-C sensor als je toch een losse camera meeneemt. Dusja.. Dan kom ik snel uit op de M50, daarbij is de interface ook erg gebruiksvriendelijk voor beginners. Wat wil je nog meer :)

Als het budget wat hoger zou liggen zou ik naar een Fujifilm X-T3/4/30/etc gaat kijken of een Sony A6400.. Maar dan praat je echt over een hele andere prijsklasse waar je ook full frame camera’s kan overwegen.

Just my 2ct’s. Ik vond je WC eend vergelijking niet helemaal fair :X

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gezien het budget is het totaal irrelevant wat de positionering van de APS-C lijn is binnen de verschillende merken. De hogere body's en objectieven vallen toch per direct af.
Een degelijke crop body met leuke lenzen is hier het doel, daar valt de M50 wat mij betreft net zo goed onder als alternatieven van andere merken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acemath schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:36:

Sony @6000 omdat deze her en der de hemel wordt ingeprezen. Maar zover ik weet kun je hier niet scherm kantelen voor selfies te nemen.
Zeer fijne camera, inderdaad geen kantel scherm voor selfies, maar je kan natuurlijk ook een klein statiefje meenemen en een timer instellen. Dan frame je de camera alvast mooi met je vrouw, stel je timer in op 10 seconde en laat je de camera een stuk of 5 foto's nemen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 17-08-2020 17:49 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Als Olympus-fan wellicht nog E-PL10 (of de vrijwel gelijke -9) aan de opties toevoegen?

Iets andere stijl... persoonlijke voorkeur of dat positief of negatief is. M4/3 sensor van Olympus en Panasonic is iets kleiner, vandaar ook minder megapixels, maar ik heb nog niet gemerkt dat dat een belemmering is. Systeem heeft wel zeer uitgebreide keus aan lekker kleine maar toch goede lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
Acemath schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:10:
@Gadget Freak is er een bepaalde reden waarom je de M-50 geen goede camera vindt? Ik zie toch enkel maar lof over deze camera?
Als je mijn posts goed leest, dan zie je dat ik de M50 een erg goede camera vind! Ik heb alleen ernstig mijn bedenkingen bij Canon's APS-C mirrorless camera serie:
  • de EOS-M camera's werden oorspronkelijk (ver) onder de EOS DSLR's gepositioneerd;
  • de lenzen voor de nieuwe full frame EOS-R camera's zijn niet compatibel met de EOS-M camera's.
Wat is Canon's commitment mbt hun APS-C mirrorless camera serie? Ze hebben nu vooral focus op de nieuwe FF mirrorless camera serie, daar gaan ze de strijd aan met de (eveneens nieuwe) Nikon FF mirrorless camera's en de (al langer bestaande en huidige referentiestandaard) Sony A7 FF mirrorless camera's.

Sony zet ook vol in op FF, waardoor APS-C minder aandacht krijgt, maar de FF lenzen passen wel op de APS-C body's en werken zonder enige beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
FeareX schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:30:
Als serieuze instap vind ik de M50 een fantastische camera.
Dat is het ook. Maar wat wil je ermee, welke lenzen heb je nodig, welke ondersteuning verwacht je en hoe lang?
Ik begrijp dat jij dat niet vindt...
Dan heb je mijn post niet goed gelezen:
maar ik hoor je ook geen goede alternatieven noemen.
Dat doe ik wel. Ik noem zelfs de categorie premium compact, een camera met relatief grote sensor (1") en een niet-verwisselbare lens. Ik geef geen merk- en typenummers, als de TS erover uit is wat hij wil, dan kunnen we in de juiste richting gaan zoeken.
Just my 2ct’s. Ik vond je WC eend vergelijking niet helemaal fair :X
Ik ben erg tevreden mijn mijn oude Sony SLT. Ik zou 'm aan iedereen kunnen aanraden, maar ik doe dat niet. Sony gaat 100% voor mirrorless. Het SLT / DSLR tijdperk is voorbij bij Sony, en binnenkort ook bij Canon en Nikon.

Ik heb het gevoel dat Canon zich voor 50% focust op FF mirrorless, voor 40% op de klassieke DSLR's, en voor maximaal 10% op APS-C mirrorless. Bij Canon's DSLR's is de EF-S lensvatting voor APS-C en FF gelijk, wanneer je een APS-C lens "mist", dan kun je een FF lens op je APS-C body draaien. Bij Canon mirrorless werkt dat niet. Zonder focus kan dat over een paar jaar teleurstellingen opleveren.

Dat, en niet de kwaliteit van de M50, zorgen ervoor dat ik niet zo snel een M50 zal adviseren. Maar als je een goede camera zoekt, genoeg hebt aan een standaard zoom eventueel aangevuld met een telezoom, en je ermee kunt leven dat de support over een paar jaar stopt: be my guest, koop vooral een M50, goede kwaliteit, mooie foto's, niks op aan te merken.

De WC Eend vergelijking had ik niet gemaakt voor jou, maar voor de TS. Jij bent misschien helemaal fan van de M50, waarschijnlijk terecht, maar misschien is dit niet de beste keuze vanwege Canon's focus op z'n nieuwe FF platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben ook een wc-eend en raad een olympus of panasonic camera aan:

Pro:
Compact, ook de lenzen
Goedkoop, ook qua lenzen
Veel vergroting door kleine sensor en daarmee met een vrij kleine en lichte kit al snel geschikt voor vogelfotografie

Con:
Toekomst olympus onzeker
Minder geschikt voor selfies

De canon m50 is aardig, maar in het canontopic is er wel wat beklag over de matige toewijding van canon aan het ecosysteem. Er zijn maar weinig canonlenzen voor beschikbaar.

Sony is mooi, maar de lenzen zijn dacht ik voor zowel crop als ff en daarmee voor crop relatief duur en groot.

Maar nogmaals; wc-eend.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb geen Canon M50, maar adviseer die toch. Heel gebruiksvriendelijk, een hele goede autofocus met oog detectie, maakt hele mooie JPG foto's rechtstreeks uit de camera zonder dat je hoeft na te bewerken, een uitstekend draaibaar (ook voor selfies) touchscreen, de 15-45 kitlens is beter (scherper) dan de standaard kitlens van Sony, enz.

Wat betreft lenzen is er voor het Canon M systeem echt van alles voor te krijgen, met een hele goede prijs-kwaliteit verhouding. Alleen een f/2.8 compacte standaard zoomlens ontbreekt. De M50 was in 2019 de best verkochte/ populairste systeemcamera van Amazon in Azië en Amerika. Canon heeft ook gemeld dat ze het M systeem volledig blijven door ontwikkelen, zo zijn er sterke geruchten over 2 nieuwe M bodies voor eind dit jaar met ook nog een aantal andere M lenzen. Het M systeem is qua aantallen hun best verkochte systeem, vandaar dat hun focus ook zeker hierop ligt. De verhalen dat Canon gaat stoppen met het M systeem en/of dat ze zich alleen richten op de RF mount, die verhalen die we dus inmiddels al enkele jaren horen, worden elk jaar ook weer ontkracht door de lancering van een nieuwe body, nieuwe lenzen en officiële statements van Canon.

Wil je sport fotograferen, dan heeft de Sony a6100 een voordeel boven de andere camera's door een snellere tracking autofocus. Als je nog compacter wilt, dan is een Panasonic of Olympus een optie met wel een kleinere sensor. Succes in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door guillaumemay op 18-08-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
Bedankt alvast iedereen voor de informatie. Ik denk echter dat we er met het beperkte budget niet gaan komen.

Ik vind het jammer dat het prijsverschil tussen de verschillende types / modellen van eenzelfde merk zo groot is.@6000 - @6100 -> 350 euro.... Dan heb je nog geen lenzen, tas, geheugenkaartje etc...

Hou echter wel de M50 in het achterhoofd. Dus de volgende stap gaat zijn, dat we eens naar een shop gaan om verschillende toestellen vast te houden. Jammer dat veel shops dat wel hebben , maar niet steeds online zetten- complete kits. Zo vonden we tijdje geleden een kit bij Mediamarkt van een panasonic Lumix DX9 met 3 lenzen en tas in afprijzing voor 750 euro. Hadden beter dat gedaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gadget Freak schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:04:
Ik heb het gevoel dat Canon zich voor 50% focust op FF mirrorless, voor 40% op de klassieke DSLR's, en voor maximaal 10% op APS-C mirrorless. Bij Canon's DSLR's is de EF-S lensvatting voor APS-C en FF gelijk, wanneer je een APS-C lens "mist", dan kun je een FF lens op je APS-C body draaien. Bij Canon mirrorless werkt dat niet. Zonder focus kan dat over een paar jaar teleurstellingen opleveren.
Dat gevoel kan ik begrijpen, maar zullen we het bij de feiten houden? Canon heeft aangegeven de M-lijn gewoon door te ontwikkelen, er komen dan ook nieuwe body's aan waarvan één high-end.
Daarnaast zijn er genoeg adapters en telecompressors beschikbaar waarmee je ook gewoon andere lenzen op een M-body kunt gebruiken, waaronder EF. Daar ga je echt niets tekort in komen.

Daarnaast praten we hier over een budget waarbij het uitgesloten is om überhaupt over serieuze fullframe lenzen te praten, dus dat groeipad is niet relevant. Mocht in de toekomst het budget dermate verruimen dat die ruimte er wel is dan zal waarschijnlijk toch nog weer naar een andere body gekeken worden lijkt mij. Dan ga je namelijk gewoon een ander pad in.
Zo te lezen gaat het echter gewoon om een degelijke camera voor huis-tuin-en-keukengebruik, laten daar dan ook het advies op richten en niet op hypothetische groeipaden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:32

bobcom

Dedicated dabbler

@Acemath Buiten de A-Sony's, de Canon M-serie (M50) en diverse M4/3 camera's zou je ook Fuji kunnen overwegen. Een gebruikte XT100 met 15-45 lens en garantie valt binnen je budget en die heeft zelfs een omklapschermpje. Hier in Italie zie ik hem zelfs nieuw nog voor minder dan €450,- aangeboden staan, maar dan zal'ie vast wel in quarantaine moeten... >:)

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 18-08-2020 15:52 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Acemath schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:19:
.

Ik vind het jammer dat het prijsverschil tussen de verschillende types / modellen van eenzelfde merk zo groot is.@6000 - @6100 -> 350 euro.... Dan heb je nog geen lenzen, tas, geheugenkaartje etc...
Dat komt vooral doordat de A6000 in 2014 is gelanceerd en de A6100 in 2019 dacht ik, die laatste is dus een stuk nieuwer.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Nikon user komt even de Nikon D3500 pluggen (heb ik ook naast mijn D7000 met bak glas); ik heb geen idee welke lenzen ze al heeft voor het NIkon bakbeest, maar de D3500 met kitlensje is zeer licht vergeleken met de D7xxx / D8xx lijn.

Met inklapbaar kitlensje stop je m met enige moeite in je jaszak.
Die D3500 sleep ik overal nu mee naar toe en mijn D7000 kijkt me lede ogen naar me af en toe. ;)

En als ze het weer echt op de heupen krijgt (schijnen 50 jarige mensen wel te krijgen maar dat is een ander verhaal ;) ) kan ze haar oude lenzen ook op die D3500 schroeven.

Als het allemaal hip moet zijn met klapschermpje: D5600, is iets groter iets zwaarder maar maakt niet zo heel veel verschil met de D3500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acemath schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:19:
Bedankt alvast iedereen voor de informatie. Ik denk echter dat we er met het beperkte budget niet gaan komen.

Ik raad je dan ook sowieso aan om voor een tweedehandse te gaan.

Hier op Tweakers en Marktplaats vind je vaak echt wel leuke sets.

Een a6000 is doorgaans al vanaf 300,- te vinden inclusief extra's, dan heb je nog 200 over voor een eventuele 2de lens en wat accessoires.

Langs een shop gaan om vast te houden is prima, maar laat je niet te snel verleiden tot aankoop aangezien je vaak goedkoper uit kan zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2020 16:23 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Acemath schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:11:
@Gadget Freak Camera gaat gebruikt worden voor de nodige familiekiekjes maar ook natuurschoon, en ja, nu en dan eens een insect op een blad. Dat is hetgene mijn vrouw mist nu, wegens drukte op haar werk en stress zou ze haar oude hobby weer willen beginnen ( ze heeft daar ( weliswaar ondertussen antieke ) cursussen voor gevolgd. ) ontspannen wandelen, fietsen, en soms inderdaad minutenlang wacht tot je de juiste scene te pakken hebt.

Lenzen zouden dus inderdaad verwisselbaar moeten zijn. Ze heeft ooit een eeuwenoude Minolta gehad, en daar was ze apetrots op, ook al werkte het ding niet meer. Compactcamera's hebben we minder goede belevenissen mee gehad, vandaar liever geen compact meer ( zoals boven al aangehaald, we hebben er 2 , maar die worden dus echt nooit gebruikt)
Hi @Acemath .
Ik leef ongeveer even lang als jouw vrouw, ik heb vroeger ook een Minolta gehad (waar ik erg trots op was), en ik heb diverse digitale compacts gehad.
Die compacts gaven mij nooit het gevoel van de Minolta.
Ik heb 4 jaar geleden een Olympus gekocht. De reden was dat Olympus uitlegde dat ze de camera rond de sensor hadden ontworpen. Alle functies die je daardoor krijgt (live view, face-detect en veel meer) is dan eigenlijk natuurlijk.
Daarbij sprak mij aan dat door de plaats van de sensor het adapten van oude lenzen mogelijk was. Dit heb ik vaak gebruikt, omdat het gewoon leuk is.
Ik heb dan ook een aantal Minolta lenzen die ik kan gebruiken.

Deze camera gaf mij hetzelfde gevoel als de Minolta, en ik heb enorm veel plezier teruggekregen in het fotograferen.
De camera heeft In Body Stabilisation, wat ook werkt met mijn 40 jaar oude lenzen, en het werkt echt.
Hij is bovendien enorm configureerbaar qua knoppen. Dat maakt dat ik het gevoel terug heb van het bedienen van de camera op gevoel (dus niet via menus).
Het is een enorm goede camera die je op specs misschien niet zou kiezen maar hij maakt geweldige foto's - en die IBIS helpt echt.
Wat echt leuk is aan digitaal fotograferen: De ISO kunnen aanpassen tussen twee foto's; een foto direct kunnen zien; en de filters die in de camera zitten - die gebruik ik vaak.

De camera is de Olympus M10 mark II. Deze is tweedehands te vinden tussen de 200 - 300 euro met een zoomlens erop.
Adapters voor Minolta, Canon, Praktica, enzovoorts, kosten 6-8 euro per stuk op AliExpress.

Op Youtube is een kanaal van Rob Trek die elk aspect van de camera helemaal uitlegt in een flink aantal videos.

Misschien kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:04

Steef

GoT's Most Eaten

Voor wat het waard is, objectieven voor Sony camera's zijn in de regel wat duurder.

* Steef heeft de afgelopen dagen op prijsvergelijkers geleefd

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acemath
Ik weet ook wel dat je op de 2dahands markt betere slagen kunt slaan, maar ik zou ook niet graag hebben dat mijn vrouw met een 2dehands iets afkomt voor mijn 50ste verjaardag...Of het moest een Mustang zijn, daar kan ik nog mee leven ;) ;) :)

In ieder geval nogmaals bedankt aan allen die hun nuttige bijdrage hebben geleverd. We hebben nog maandje om op onderzoek te gaan, en eventueel het budget te verhogen.

Voorlopig staat op de 1ste plaats de M50, gevolgd door de @6000 Maar toch eens verder neuzen.
Pagina: 1