Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hallo Tweakers,

Ik heb dit topic geopend omdat ik mij meer en meer begin af te vragen of er nog toekomst zit in mijn huidige werkplek.

Inmiddels werk ik bijna 4 jaar als full-stack / all-round software engineer. Van deze 4 jaar iets meer dan 2 jaar bij mijn huidige werkgever. Toen ik hier begonnen ben met werken is het development team al flink ingekrompen van 4/5 developers naar 2 developer (inclusief mijzelf). Dit vanwege een doorstart of ontevredenheid van de developers.

Dit heeft ervoor gezorgd dat er veel domeinkennis is weggevallen en dat er maar één senior developer is overgebleven. Over de tijd van 2 jaar zijn er steeds meer zaken die mij storen / zijn opgevallen. In het begin van mijn carrière (vorige werkgever) heb ik behoorlijk kunnen doorgroeien op het gebied van kennis en procesmatig werken (agile).

Bij mijn huidige werkgever heb ik sterk het gevoel dat er op dat gebied juist een kennisoverdracht is van mijzelf naar de senior developer. Al snel bleek dat deze developer redelijk is blijven stilstaan in de 10 jaar dat hij hier werkzaam is (tevens zijn eerste werkgever). Helaas heeft het vorige development team nooit gehoord van design patterns, documentatie, best practices waardoor sommige onderdelen van de codebase een ware spaghetti is waar ook de senior soms niet meer weet hoe het nog eens precies in elkaar steekt.

Ook is te merken en is het zelfs een keer lichtelijk uitgesproken dat wij met z'n tweeën blijkbaar net zo productief zijn als voorheen het gehele team waardoor er niet veel motivatie is om het team uit te breiden, wat er soms in resulteert dat wij soms een behoorlijke werkdruk ervaren. Ook weet het bedrijf jaar naar jaar geen winst te boeken en wordt er wanhopig naar opdrachten gezocht zonder te kijken of hier voldoende capaciteit voor is.

Graag zou ik zelf willen blijven doorgroeien zowel qua kennis als qua beloning maar ik krijg het gevoel dat ik op deze werkplek langzaam het plafond begin te zien en dat zij meer baat hebben aan mijn kennis en kunde dan ik aan hen (qua beloning en waardering).

Zaken die goed gaan of vernieuwend zijn worden als vanzelfsprekend gezien, maar de momenten dat er iets misgaat (vaak door overmatige werkdruk) worden uitgebreid uitgelicht.

Als het nog uitstekend zou betalen zou het nog te overzien zijn maar helaas blijft dit ook achter bij wat ik waard ben. Uiteraard kan ik dit begrijpen omdat het bedrijf geen winst boekt (terwijl wij het als development team het drukker en drukker hebben), maar anderzijds zou ik verwachten dat het management het roer zou moeten omdraaien na een doorstart om wel op de juiste manier winst te gaan boeken maar helaas blijven ze op dezelfde stugge manier managen met verlies als resultaat.

Mijn collega en ik hebben al vaker de pijnpunten proberen aan te geven, maar helaas worden wij hierin niet gehoord / serieus genomen. Het is dus niet zo dat wij het niet geprobeerd hebben aan te kaarten.

Soms heb ik wel het idee dat ik misschien te kritisch ben gezien mijn collega het hier al 10 jaar uithoudt, maar anderzijds weet ik dat dingen beter kunnen, en zou ook het vorige development team niet massaal zijn weggelopen.

enfin,

Hoeveel hart ik ook voor de zaak heb, ik ben bang dat ik mijzelf uiteindelijk tekort ga doen, en is het wellicht beter om verder te gaan kijken?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen idee of je echt moet blijven maar:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/settling.png

Als je twijfelt is het waarschijnlijk verstandig om verder te zoeken. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Een slechtere baan? Hoe groot is die kans? En anders ga je verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:20
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:05:

Soms heb ik wel het idee dat ik misschien te kritisch ben gezien mijn collega het hier al 10 jaar uithoudt, maar anderzijds weet ik dat dingen beter kunnen, en zou ook het vorige development team niet massaal zijn weggelopen.

enfin,

Hoeveel hart ik ook voor de zaak heb, ik ben bang dat ik mijzelf uiteindelijk te kort ga doen, en is het wellicht beter om verder te gaan kijken?
Als je nu deze ideeën hebt ga je het geen 10 jaar uithouden.en hard voor de zaak is een illusie tenzij je eigenaar bent. Als werknemer ben je een goede werknemer totdat je functie niet meer bestaat. Dan ben je werkloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Batavia schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Als je nu deze ideeën hebt ga je het geen 10 jaar uithouden.en hard voor de zaak is een illusie tenzij je eigenaar bent. Als werknemer ben je een goede werknemer totdat je functie niet meer bestaat. Dan ben je werkloos
Very true. Maar het erge is dat ik het gevoel heb alsof ik jaren terug in de tijd ga qua techniek en hoe de zaken hier procesmatig werken. Het is zelfs zo erg dat wij op het moment met bijna 10 jaar oude hardware moeten werken :o. Dat voelt soms alsof je een boom moet zagen met een smeermesje.

[ Voor 5% gewijzigd door Workharder op 17-08-2020 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En wanneer gaat die toko winst draaien denk je? En op de langere termijn, wat gaat dit doen met je eigen kennis & kunde?
Ik zou echt per direct op zoek gaan naar een andere baan, hier blijven is trekken aan het welbekende dode paard.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Oogje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:24:
En wanneer gaat die toko winst draaien denk je? En op de langere termijn, wat gaat dit doen met je eigen kennis & kunde?
Ik zou echt per direct op zoek gaan naar een andere baan, hier blijven is trekken aan het welbekende dode paard.
Ik verwacht er eigenlijk niet veel van. Juist op de momenten dat wij veel productie draaide (tot onze nek vol letterlijk) hadden we wel verwacht dat er iets van terug te zien zou moeten zijn op de winst terwijl er weer verlies werd gedraaid. Dat betekent dat hoe hard wij ook werken helaas geen invloed gaan hebben op de winst.

Zelf wil ik graag iemand boven mij hebben werken waar ikzelf tegenop kan kijken en veel van kan leren. Sure het is aan het begin leuk als je de huidige senior iets kan bijleren over nette code, design patterns, nieuwe technieken en best practices, maar uiteindelijk verwacht je ook dat een senior jou op dit gebied iets kan leren in plaats van enkel de overdracht van de domeinkennis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Ik verwacht er eigenlijk niet veel van. Juist op de momenten dat wij veel productie draaide (tot onze nek vol letterlijk) hadden we wel verwacht dat er iets van terug te zien zou moeten zijn op de winst terwijl er weer verlies werd gedraaid. Dat betekent dat hoe hard wij ook werken helaas geen invloed gaan hebben op de winst.
Kortom: Dood paard. Vertrek voordat je straks op straat wordt gezet omdat het geld op is.
Zelf wil ik graag iemand boven mij hebben werken waar ikzelf tegenop kan kijken en veel van kan leren. Sure het is aan het begin leuk als je de huidige senior iets kan bijleren over nette code, design patterns, nieuwe technieken en best practises, maar uiteindelijk verwacht je ook dat een senior jou op dit gebied iets kan leren in plaats van enkel de overdracht van de domeinkennis.
Kortom: Doodlopende weg. Elk jaar wat je nog blijft wordt jouw achterstand groter. Tijd om te gaan dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
downtime schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Kortom: Dood paard. Vertrek voordat je straks op straat wordt gezet omdat het geld op is.

[...]

Kortom: Doodlopende weg. Elk jaar wat je nog blijft wordt jouw achterstand groter. Tijd om te gaan dus.
Helemaal eens met @downtime. Wees egoïstisch en stel jezelf altijd voorop als het om je carrière gaat. Niemand zal dat voor jou doen. Dit zijn allemaal waarschuwingstekens dat je verder moet gaan zoeken.

Als Software Engineer is er zeker wel wat te vinden. Kijk tenminste eens buiten de deur wat er te halen valt. Je mag best met andere bedrijven praten.

[ Voor 3% gewijzigd door Solkram op 17-08-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:30:
[...]
Zelf wil ik graag iemand boven mij hebben werken waar ikzelf tegenop kan kijken en veel van kan leren. Sure het is aan het begin leuk als je de huidige senior iets kan bijleren over nette code, design patterns, nieuwe technieken en best practises, maar uiteindelijk verwacht je ook dat een senior jou op dit gebied iets kan leren in plaats van enkel de overdracht van de domeinkennis.
Uit eigen ervaring: wegwezen. Domeinkennis is leuk als je ergens jarenlang blijft werken of je van plan bent binnen dezelfde sector veel te schakelen (wat vaak wordt gedwarsboomd via contract). Persoonlijke ontwikkeling is vele malen beter als je jezelf niet op een plek ziet rondplakken. Deze kan je meenemen naar andere sectoren.

Het feit dat jij de huidige senior iets bijleert over vrij basale kennis van de laatste 30 jaar (design patterns) is voor mij een gigantische rode vlag. Dit hoort kennis te zijn die bijna iedereen met enigszins ervaring in de dev wereld heeft. Hooguit de junioren zonder CS/dev achtergrond die je dit bijleert. (In de praktijk anders, maar toch). Of erger, je bent vele malen beter dan gemiddeld developer op je leeftijd en hebt daar niks te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Solkram schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:41:
[...]

Helemaal eens met @downtime. Wees egoïstisch en stel jezelf altijd voorop als het om je carrière gaat. Niemand zal dat voor jou doen. Dit zijn allemaal waarschuwingstekens dat je verder moet gaan zoeken.

Als Software Engineer is er zeker wel wat te vinden. Kijk tenminste eens buiten de deur wat er te halen valt. Je mag best met andere bedrijven praten.
@Solkram Klopt, ware het niet dat ten eerste het niet de beste tijd (lees coronacrisis) is om op zoek te gaan naar een andere baan. Verder is solliciteren ook niet mijn sterkte kant omdat ik een lichte vorm van autisme heb en hierdoor te bescheiden ben / moeite heb om mijzelf te verkopen. Dit zal ook de reden zijn waarom ik het al zo lang uitstel terwijl ik tegelijkertijd voel dat dit niet goed is voor mijn carrière.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Klopt, ware het niet dat ten eerste het niet de beste tijd (lees coronacrisis) is om op zoek te gaan naar een andere baan.
Het is ook niet de beste tijd om aan een dood paard te blijven trekken. Ze maakten in de goede jaren geen winst, waarom denk je dat het in de post-Corona recessie beter wordt?
Verder is solliciteren ook niet mijn sterkte kant omdat ik een lichte vorm van autisme heb en hierdoor te bescheiden ben / moeite heb om mijzelf te verkopen. Dit zal ook de reden zijn waarom ik het al zo lang uitstel terwijl ik tegelijkertijd voel dat dit niet goed is voor mijn carrière.
Gewoon doen en kijken waar het schip strandt. Het alternatief is afwachten tot zij jou op straat zetten, en dat gebeurt altijd op het slechtste moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik zeg altijd maar zo, solliciteren kan ALTIJD. Of er uiteindelijk iets langskomt waar je hart sneller van gaat kloppen en je ook een interessante aanbieding krijgt is koffiedik kijken, maar pas dan hoef je iets te beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:17
Los van de echte carrièretijgers en beroepshoppers vinden de meeste mensen een sollicitatiegesprek wel spannend. Je hoeft eigenlijk niet bang te zijn voor het gesprek. Ten eerste is er een groot tekort aan IT'ers, dus dan is het misschien zo dat ze blij zijn dat je uberhaupt op gesprek komt en ten tweede, je hebt nu werk, dus niet geschoten is altijd mis. Mocht het niets worden, dan helaas. En probeer gewoon eerlijk, spontaan over te komen en leg uit wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Verder zou ik ook niet te lang blijven hangen, ik proef uit je posts onvrede over de financiële waardering én over de inhoudelijke kant van het werk. Het enige waarvoor je dan blijft zitten zijn je collega's / leidinggevende. En dan is het de vraag als het echt mis gaat: ben je een naam of een nummer?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

@Solkram Klopt, ware het niet dat ten eerste het niet de beste tijd (lees coronacrisis) is om op zoek te gaan naar een andere baan. Verder is solliciteren ook niet mijn sterkte kant omdat ik een lichte vorm van autisme heb en hierdoor te bescheiden ben / moeite heb om mijzelf te verkopen. Dit zal ook de reden zijn waarom ik het al zo lang uitstel terwijl ik tegelijkertijd voel dat dit niet goed is voor mijn carrière.
Toch zou ik je aanraden om nu vast te beginnen met solliciteren. Nu heb je een baan en kun je redelijk ontspannen op zoek gaan naar een andere baan, dat maakt het solliciteren makkelijker.

Als ik lees met welk inzicht je je eigen functioneren, en het functioneren van je team/bedrijf hier omschrijft dan denk ik dat een sollicitatie je in principe prima moet afgaan. Ook het feit dat je je bewust bent van je bescheidenheid geeft je de mogelijkheid om hiermee rekening te houden in je sollicitaties. Veel succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NoepZor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:59:
Los van de echte carrièretijgers en beroepshoppers vinden de meeste mensen een sollicitatiegesprek wel spannend.
Altijd vanuit een baan solliciteren, dan is zo’n gesprek al veel minder spannend. Daarom ook zelf vertrekken als je ziet dat het bedrijf geen toekomst heeft. Niet afwachten tot zij jou op straat zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
migchiell schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Toch zou ik je aanraden om nu vast te beginnen met solliciteren. Nu heb je een baan en kun je redelijk ontspannen op zoek gaan naar een andere baan, dat maakt het solliciteren makkelijker.

Als ik lees met welk inzicht je je eigen functioneren, en het functioneren van je team/bedrijf hier omschrijft dan denk ik dat een sollicitatie je in principe prima moet afgaan. Ook het feit dat je je bewust bent van je bescheidenheid geeft je de mogelijkheid om hiermee rekening te houden in je sollicitaties. Veel succes!
Bedankt voor de complimenten. Uiteindelijk komt het ook wel goed (anders had ik tenslotte ook geen switch tussen mijn vorige en deze werkgever kunnen maken). En zoals de rest hier ook al stelt is het inderdaad wellicht beter om zelf al op zoek te gaan in plaats van af te wachten (en wellicht op straat komen te staan).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Volgens mij lees ik nergens echt redenen om te blijven.

En zoals iemand anders al aangaf. Je kan altijd rondkijken en evt solliciteren. Op gesprek gaan kost enkel tijd. Wie weet wat voor leuks er dan voorbij komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De vraag stellen klinkt als de vraag beantwoorden...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor de complimenten. Uiteindelijk komt het ook wel goed (anders had ik tenslotte ook geen switch tussen mijn vorige en deze werkgever kunnen maken). En zoals de rest hier ook al stelt is het inderdaad wellicht beter om zelf al op zoek te gaan in plaats van af te wachten (en wellicht op straat komen te staan).
Wat ook kan helpen is bij jezelf bedenken dat solliciteren vrijblijvend, wederzijds kennismaken is. Jij kan dus ook prima besluiten dat het niet de juiste stap voor je is, en gewoon verder kijken! haalt ook weer wat druk weg, en is een extra reden om nu al om je heen te kijken. Zodra je iets "moet" is de vrijblijvendheid ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Wat ook kan helpen is bij jezelf bedenken dat solliciteren vrijblijvend, wederzijds kennismaken is. Jij kan dus ook prima besluiten dat het niet de juiste stap voor je is, en gewoon verder kijken! haalt ook weer wat druk weg, en is een extra reden om nu al om je heen te kijken. Zodra je iets "moet" is de vrijblijvendheid ook weg.
Dat is zeker waar. Ik denk dat daar ook nog winst te behalen valt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Dat is zeker waar. Ik denk dat daar ook nog winst te behalen valt :).
Ik zelf zie sollicitatiegesprekken ook gewoon als leuk, kennismaken. Probeer het niet te zien als een interview of verhoring, maar alsof je gewoon gezellig met een paar mensen koffie gaat drinken. Die insteek heeft mij altijd enorm geholpen superrelaxed in een gesprek te zitten, en meestal was het ook gewoon super gezellig, zelfs als het hem van mijn, of de andere kant, niet werd. Je wordt er serieus niet slechter van.

Eigenlijk zou iedereen minimaal 1 keer per jaar op gesprek moeten gaan.

Verder moet je beseffen dat je gewoon een baan hebt, en er dus niets "ergs" kan gebeuren. Er hangt voor jou niets vanaf (ok, behalve dan als je die ene baan die je echt leuk vond, niet krijgt) :P

[ Voor 5% gewijzigd door KnoxNL op 17-08-2020 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Eigenlijk net als daten; Zolang je het gewoon ziet als kennis maken met iemand van het voor jou aantrekkelijke geslacht zonder dat er iets moet volgen is ook direct de spanning weg :)
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Ik zelf zie sollicitatiegesprekken ook gewoon als leuk, kennismaken. Probeer het niet te zien als een interview of verhoring, maar alsof je gewoon gezellig met een paar mensen koffie gaat drinken. Die insteek heeft mij altijd enorm geholpen superrelaxed in een gesprek te zitten, en meestal was het ook gewoon super gezellig, zelfs als het hem van mijn, of de andere kant, niet werd. Je wordt er serieus niet slechter van.

Eigenlijk zou iedereen minimaal 1 keer per jaar op gesprek moeten gaan.

Verder moet je beseffen dat je gewoon een baan hebt, en er dus niets "ergs" kan gebeuren. Er hangt voor jou niets vanaf (ok, behalve dan als je die ene baan die je echt leuk vond, niet krijgt) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Daar ligt ook meteen het zwakke punt van dit argument. Als je al een baan hebt, ga je ook alleen nog maar solliciteren op functies die je echt leuk(er) lijken, en dus ben je toch vaak weer teleurgesteld als je het niet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
De recruiter van een potentiële werkgever weet echt wel wat voor soort mensen developers zijn, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Mss nog een idee om hulp In te schakelen die helpt bij oa cv opstellen en sollicitatie gesprek voeren?

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Toch een klein tegen geluid op alle reacties die zeggen: ga weg!
Toen ik hier begonnen ben met werken is het development team al flink ingekrompen van 4/5 developers naar 2 developer (inclusief mijzelf). Dit vanwege een doorstart of ontevredenheid van de developers.
Mijn ervaring is dat 2-3 jaar zo'n beetje de tijd is dat je je gaat ergeren, vooral als je het werk zelf niet meer leuk vind. Dan is het tijd om te gaan.
In het begin van mijn carrière (vorige werkgever) heb ik behoorlijk kunnen doorgroeien op het gebied van kennis en procesmatig werken (agile).
Uiteraard groei je in de eerste paar jaar van je werkzame leven snel, alles is nieuw en je weet nog heel weinig. Je gaf niet aan waarom je na 2 jaar als je nog volop in de groei zit bij je eerste werkgever bent vertrokken. Was het geld of uitdaging?
Al snel bleek dat deze developer redelijk is blijven stilstaan in de 10 jaar dat hij hier werkzaam is (tevens zijn eerste werkgever).
Het oordeel van een jonge hond. Kan uiteraard kloppen maar door de jaren heen leer je ook dat niet alles wat nieuw is ook meteen waardevol is. Overigens ben ik (als meer dan senior) van mening dat je altijd met de nieuwe jonge honden in gesprek moet zijn en blijven omdat beiden daar beter van kunnen worden. Misschien is je collega geen echte senior of begrijp jij niet wat seniorschap inhoud? Stabiliteit, betrouwbaarheid en nog een paar dingen die niet samengaan met constant achter het laatste en het nieuwste aan rennen.
Zaken die goed gaan of vernieuwend zijn worden als vanzelfsprekend gezien, maar de momenten dat er iets misgaat (vaak door overmatige werkdruk) worden uitgebreid uitgelicht.
Dit klinkt een beetje als een oordeel over een ontvangen beoordeling met opmerkingen? Als dat zo is: niet te veel achter zoeken. Er moet altijd iets te verbeteren over schieten. Daarnaast bouwen bedrijven graag dossiers op - zeker tegenwoordig - waar ze je in de toekomst negatief mee om de oren kunnen slaan. Opletten dat het niet te erg wordt want dan is het zeker tijd om te vertrekken.
Als het nog uitstekend zou betalen zou het nog te overzien zijn maar helaas blijft dit ook achter bij wat ik waard ben.
Dit is een heel bijzondere opmerking uit een bedrijf waar 2 ontwikkelaars werken. Waarop baseer je je waarde? Als die echt niet klopt dan heb je 2 opties.
Optie 1. Met de baas bespreken dat je meer wilt. Dat kan in geld of in ruime, betaalde, opleidingsmogelijkheden. Gezien je ervaring van 4 jaar lijkt me opleidingen het meest waardevol, ga dan niet zozeer voor het voetenwerk maar voor de echte automatiseringsopleidingen zoals een HBO of Open Universiteit opleiding. Baas betaalt en geeft je 50% van de studietijd betaald verlof, jij garandeerd aan hem dat je gaat slagen en nog minimaal 1 of 2 jaar daar wilt blijven. Je zult zien dat je waarde dan pas echt omhoog gaat.
Optie 2. Vertrekken. Hoger salaris en hetzelfde werk elders blijven doen. Ook dan gezien je huidige ervaring aangevuld met opleidingen zoals onder optie 1. Wel meteen mee regelen als je "ja" zegt tegen een nieuwe baan, "later" komt er niks meer van terecht.
Mijn collega en ik hebben al vaker de pijnpunten proberen aan te geven, maar helaas worden wij hierin niet gehoord / serieus genomen. Het is dus niet zo dat wij het niet geprobeerd hebben aan te kaarten.
Het bedirjf lijkt te klein. Mij is niet duidelijk of je op een IT afdeling van een andersoortig bedrijf werkt of dat je bij een echt IT bedrijf werkt. "Opdrachten zoeken" klinkt als het 2e, de omvang van het bedrijf klinkt als iemand die er een IT bedrijfje voor de lol bij heeft. In dat geval: Wegwezen, geen toekomstperspectief.
Het is je werk, niet je familie. Er moet brood op de plank komen en je moet nog een jaar of 40 werkzaam blijven. Wegwezen.
Hoeveel hart ik ook voor de zaak heb, ik ben bang dat ik mijzelf uiteindelijk tekort ga doen, en is het wellicht beter om verder te gaan kijken?
Opnieuw: zoals hierboven: Het is niet je familie, het is een overeenkomst om werk te leveren tegen een geldelijke vergoeding. Daarbij heeft opleiding en plezier en collegialiteit ook een geldswaarde, oftewel: Veel plezier tegen minder geld is beter dan veel geld zonder plezier.
Verder is solliciteren ook niet mijn sterkte kant omdat ik een lichte vorm van autisme heb en hierdoor te bescheiden ben / moeite heb om mijzelf te verkopen.
Ik ben nog nooit een collega tegen gekomen die niet autistisch is/was, soms denk ik wel eens dat het vereiste is om in dit vak werkzaam te zijn. En uit mijn reactie zul je vast wel afleiden dat ik er zelf ook "last van heb" (eigenlijk: vooral anderen hebben er last van ;) ).

Samenvatting: Zet voor jezelf op een rij wat je hebt en wat dit bedrijf nog voor je kan betekenen. Bespreek dat eventueel met de directeur. Zet daar tegenover je opties en alternatieven. Neem op basis daarvan een gezond besluit over je eigen toekomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
DjoeC schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:23:

[...]

Mijn ervaring is dat 2-3 jaar zo'n beetje de tijd is dat je je gaat ergeren, vooral als je het werk zelf niet meer leuk vind. Dan is het tijd om te gaan.

[...]

Uiteraard groei je in de eerste paar jaar van je werkzame leven snel, alles is nieuw en je weet nog heel weinig. Je gaf niet aan waarom je na 2 jaar als je nog volop in de groei zit bij je eerste werkgever bent vertrokken. Was het geld of uitdaging?

[...]

Het oordeel van een jonge hond. Kan uiteraard kloppen maar door de jaren heen leer je ook dat niet alles wat nieuw is ook meteen waardevol is. Overigens ben ik (als meer dan senior) van mening dat je altijd met de nieuwe jonge honden in gesprek moet zijn en blijven omdat beiden daar beter van kunnen worden. Misschien is je collega geen echte senior of begrijp jij niet wat seniorschap inhoud? Stabiliteit, betrouwbaarheid en nog een paar dingen die niet samengaan met constant achter het laatste en het nieuwste aan rennen.

[...]

Dit klinkt een beetje als een oordeel over een ontvangen beoordeling met opmerkingen? Als dat zo is: niet te veel achter zoeken. Er moet altijd iets te verbeteren over schieten. Daarnaast bouwen bedrijven graag dossiers op - zeker tegenwoordig - waar ze je in de toekomst negatief mee om de oren kunnen slaan. Opletten dat het niet te erg wordt want dan is het zeker tijd om te vertrekken.

[...]

Dit is een heel bijzondere opmerking uit een bedrijf waar 2 ontwikkelaars werken. Waarop baseer je je waarde? Als die echt niet klopt dan heb je 2 opties.
Optie 1. Met de baas bespreken dat je meer wilt. Dat kan in geld of in ruime, betaalde, opleidingsmogelijkheden. Gezien je ervaring van 4 jaar lijkt me opleidingen het meest waardevol, ga dan niet zozeer voor het voetenwerk maar voor de echte automatiseringsopleidingen zoals een HBO of Open Universiteit opleiding. Baas betaalt en geeft je 50% van de studietijd betaald verlof, jij garandeerd aan hem dat je gaat slagen en nog minimaal 1 of 2 jaar daar wilt blijven. Je zult zien dat je waarde dan pas echt omhoog gaat.
Optie 2. Vertrekken. Hoger salaris en hetzelfde werk elders blijven doen. Ook dan gezien je huidige ervaring aangevuld met opleidingen zoals onder optie 1. Wel meteen mee regelen als je "ja" zegt tegen een nieuwe baan, "later" komt er niks meer van terecht.

[...]

Het bedirjf lijkt te klein. Mij is niet duidelijk of je op een IT afdeling van een andersoortig bedrijf werkt of dat je bij een echt IT bedrijf werkt. "Opdrachten zoeken" klinkt als het 2e, de omvang van het bedrijf klinkt als iemand die er een IT bedrijfje voor de lol bij heeft. In dat geval: Wegwezen, geen toekomstperspectief.

[...]

Het is je werk, niet je familie. Er moet brood op de plank komen en je moet nog een jaar of 40 werkzaam blijven. Wegwezen.

[...]

Opnieuw: zoals hierboven: Het is niet je familie, het is een overeenkomst om werk te leveren tegen een geldelijke vergoeding. Daarbij heeft opleiding en plezier en collegialiteit ook een geldswaarde, oftewel: Veel plezier tegen minder geld is beter dan veel geld zonder plezier.

[...]

Ik ben nog nooit een collega tegen gekomen die niet autistisch is/was, soms denk ik wel eens dat het vereiste is om in dit vak werkzaam te zijn. En uit mijn reactie zul je vast wel afleiden dat ik er zelf ook "last van heb" (eigenlijk: vooral anderen hebben er last van ;) ).

Samenvatting: Zet voor jezelf op een rij wat je hebt en wat dit bedrijf nog voor je kan betekenen. Bespreek dat eventueel met de directeur. Zet daar tegenover je opties en alternatieven. Neem op basis daarvan een gezond besluit over je eigen toekomst...
Ik ben het 99,9% eens met je post, behalve het eerste: Mensen zeggen volgens mij vooral: Neem de tijd en kijk naast wat je intern kunt verbeteren, ook met een open blik om je heen (een enkeling daargelaten idd) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik ben bij mijn eerste werkgever weggegaan vanwege de absurde werkdruk en lage beloning (+- 400 boven minimumloon). Wel leuke vriendschappen en groeispurt aan kennis aan overgehouden.

Ik snap dat senioriteit om meer dan alleen nieuwe technieken draait, maar zaken zoals stabiele code (lees zonder buildfouten) inchecken en code goed testen alvorens iets als klaar te bestempelen vallen hier naar.mijn mening wel onder.

Wat betreft de negatieve opmerkingen komen deze gewoon tussendoor. De echte beoordelingen derintegen zijn altijd positief, maar het gaat meer om de balans van de feedback. Overwinningen mogen ook uitgesproken worden.

Qua opleiding is er al eens over gesproken maar dure opleidingen zitten er helaas niet in (geen geld voor), hoogstens een online course die gratis is of weinig kost.

Maar zoals gesteld is het inderdaad verstandig om alles eens rustig op een rij te zetten en een doordacht besluit te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 13:29
Workharder schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Ik ben bij mijn eerste werkgever weggegaan vanwege de arbsurde werkdruk en lage beloning (+- 400 boven minimumloon). Wel leuke vriendschappen en groeispurt aan kennis aan overgehouden.

Ik snap dat senioriteit om meer dan alleen nieuwe technieken draait, maar zaken zoals stabiele code (lees zonder buildfouten) inchecken en code goed testen alvorens iets als klaar te bestempelen vallen hier naar.mijn mening wel onder.

Wat betreft de negatieve opmerkingen komen deze gewoon tussendoor. De echte beoordelingen derintegen zijn altijd positief, maar het gaat meer om de balans van de feedback. Overwinningen mogen ook uitgesproken worden.

Qua opleiding is er al eens over gesproken maar dure opleidingen zitten er helaas niet in (geen geld voor), hoogstens een online course die gratis is of weinig kost.

Maar zoals gesteld is het inderdaad verstandig om alles eens rustig op een rij te zetten en een doordacht besluit te nemen.
Kijk gewoon rond, besef dat solliciteren geen verplichting oplevert. De helft van dat doordachte besluit kun je nu direct nemen (solliciteren) de andere helft komt pas zodra de aanbiedingen binnenstromen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Ik denk dat als je veel uitdaging wil en wil leren van anderen het interessant is om voor wat grotere internationale bedrijven te werken in een echte Agile omgeving. Die hebben ook wat uitgebreidere sollicitatie procedures waar je ook veel van leert en goede feedback van krijgt. Bij ons is het bijvoorbeeld eerst een gesprek met een Recruiter, dan 1 phone interview met twee peers (Seniors in dezelfde functie) en als je daar doorheen komt drie rondes (face2face maar nu ook remote ivm Corona). Iedereen geeft schriftelijk feedback in het systeem en aan het eind komen we bij elkaar voor een ja/nee meeting. De kandidaten krijgen of een aanbieding of een afwijzing met alle feedback over de verbeterpunten.

[ Voor 7% gewijzigd door Torgo op 17-08-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makato2003
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-06 21:47
Het beste advies dat ik kan geven is dat je een plek zoekt waar jij je het beste bij voelt.
Perfect bestaat niet,dus bepaal wat jij , op dit moment in deze fase,het belangrijkste vind. Is dat aanwezig? Mooi, blijven. Niet? Verder zoeken.
Je pakket aan wensen zal na verloop van tijd wel veranderen.

Ikzelf heb inmiddels aardig wat jaren werkervaring bij verschillende werkgeverz en overal is er wat.
Ook met een toxic manager om leren gaan als de rest van het pakket wel voldoet.
Jezelf aanpassen en weten wat je wilt en niet wilt (accepteren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

NetAmp

"for indoor use only"

[...]
[...]
Zo herkenbaar! 👆 :D

@Workharder Succes met je sollicitaties en volgende baan. 🍀

Als je via een IT-recruiter op zoek gaat, zorg dan wel voor een 'goede' recruiter die serieus kijkt naar een goede match. (In plaats van iemand bij een "cowboy-club" die enkel wat keywords op jouw CV vergelijkt met vacature-teksten :P om snel te kunnen scoren).

Vaak heb je dat vrij snel door. Kijk bijvoorbeeld even op het LinkedIn-profiel van een recruiter, wat voor achtergrond die persoon heeft. Komen ze net van school en/of uit de Sales-hoek of zelfs horeca e.d. :+ dan zijn het waarschijnlijk wel vlotte praters -- maar hebben ze 0,0% raakvlak met de (software)techniek. B)

Van een ervaren recruiter/loopbaanbegeleider kun je, zoals @newtastyland eerder opmerkte, ook hulp krijgen bij het opstellen van je CV (niet dat ze enkel jouw CV in hun MS Word-sjabloon / huisstijl gieten :N) en bij het voorbereiden op sollicitatie-gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workharder
NetAmp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Zo herkenbaar! 👆 :D

@Workharder Succes met je sollicitaties en volgende baan. 🍀

Als je via een IT-recruiter op zoek gaat, zorg dan wel voor een 'goede' recruiter die serieus kijkt naar een goede match. (In plaats van iemand bij een "cowboy-club" die enkel wat keywords op jouw CV vergelijkt met vacature-teksten :P om snel te kunnen scoren).

Vaak heb je dat vrij snel door. Kijk bijvoorbeeld even op het LinkedIn-profiel van een recruiter, wat voor achtergrond die persoon heeft. Komen ze net van school en/of uit de Sales-hoek of zelfs horeca e.d. :+ dan zijn het waarschijnlijk wel vlotte praters -- maar hebben ze 0,0% raakvlak met de (software)techniek. B)

Van een ervaren recruiter/loopbaanbegeleider kun je, zoals @newtastyland eerder opmerkte, ook hulp krijgen bij het opstellen van je CV (niet dat ze enkel jouw CV in hun MS Word-sjabloon / huisstijl gieten :N) en bij het voorbereiden op sollicitatie-gesprekken.
Dank je wel voor de tips. De cowboy's heb ik inderdaad snel in de smiezen (duidelijk patroon van gedrag / de achtergrond van deze recruiters). Maak het dan ook maar zelden mee dat zij jouw profiel daadwerkelijk goed bekeken hebben en op basis hiervan een match maken.

Mijn huidige baan heb ik dan ook verworven door een kantoor die nauwe banden met deze regio heeft. Helaas weten / wisten zij ook niet hoe het er echt aan toe gaat in de 'keuken' van een bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Hallo Tweakers,

Ik heb dit topic geopend omdat ik mij meer en meer begin af te vragen of er nog toekomst zit in mijn huidige werkplek.

Inmiddels werk ik bijna 4 jaar als full-stack / all-round software engineer. Van deze 4 jaar iets meer dan 2 jaar bij mijn huidige werkgever. Toen ik hier begonnen ben met werken is het development team al flink ingekrompen van 4/5 developers naar 2 developer (inclusief mijzelf). Dit vanwege een doorstart of ontevredenheid van de developers.

Dit heeft ervoor gezorgd dat er veel domeinkennis is weggevallen en dat er maar één senior developer is overgebleven. Over de tijd van 2 jaar zijn er steeds meer zaken die mij storen / zijn opgevallen. In het begin van mijn carrière (vorige werkgever) heb ik behoorlijk kunnen doorgroeien op het gebied van kennis en procesmatig werken (agile).

Bij mijn huidige werkgever heb ik sterk het gevoel dat er op dat gebied juist een kennisoverdracht is van mijzelf naar de senior developer. Al snel bleek dat deze developer redelijk is blijven stilstaan in de 10 jaar dat hij hier werkzaam is (tevens zijn eerste werkgever). Helaas heeft het vorige development team nooit gehoord van design patterns, documentatie, best practices waardoor sommige onderdelen van de codebase een ware spaghetti is waar ook de senior soms niet meer weet hoe het nog eens precies in elkaar steekt.

Ook is te merken en is het zelfs een keer lichtelijk uitgesproken dat wij met z'n tweeën blijkbaar net zo productief zijn als voorheen het gehele team waardoor er niet veel motivatie is om het team uit te breiden, wat er soms in resulteert dat wij soms een behoorlijke werkdruk ervaren. Ook weet het bedrijf jaar naar jaar geen winst te boeken en wordt er wanhopig naar opdrachten gezocht zonder te kijken of hier voldoende capaciteit voor is.

Graag zou ik zelf willen blijven doorgroeien zowel qua kennis als qua beloning maar ik krijg het gevoel dat ik op deze werkplek langzaam het plafond begin te zien en dat zij meer baat hebben aan mijn kennis en kunde dan ik aan hen (qua beloning en waardering).

Als het nog uitstekend zou betalen zou het nog te overzien zijn maar helaas blijft dit ook achter bij wat ik waard ben. Uiteraard kan ik dit begrijpen omdat het bedrijf geen winst boekt (terwijl wij het als development team het drukker en drukker hebben), maar anderzijds zou ik verwachten dat het management het roer zou moeten omdraaien na een doorstart om wel op de juiste manier winst te gaan boeken maar helaas blijven ze op dezelfde stugge manier managen met verlies als resultaat.

enfin,

Als ergens iemand tot "senior" benoemd wordt en daarbij eigenlijk de kennis van een junior niet overstijgd en het puur moet hebben van domein kennis dan is het bijzonder triest gesteld met die organisatie.

Snel wegwezen want er valt totaal niets te leren. Bij een fatsoenlijk bedrijf zou je als junior veel op moeten kunnen steken
Pagina: 1