Vervangen LED Driver Ikea kastje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 13:02
Op mijn badkamer heb ik een Ikea Storjorm kastje hangen met LED verlichting. Na ongeveer 7 jaar heeft de verlichting helaas de geest gegeven.

Bij het inschakelen was er heel even licht en daarna ging het licht uit. Ik heb de verlichting afgekoppeld en ik meet geen spanning aan de secundaire zijde van de LED driver. Helaas levert Ikea deze drivers niet los.

Allereerst heb ik de driver opengemaakt opzoek naar een bolstaande elco of iets anders dat er verdacht uitziet. Helaas vind ik geen elco die duidelijk de geest gegeven heeft. Linksboven zie ik wel een (ontstorings?)condensator met wat aanslag erop. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuWhD7YYkw1lXCEOmb3P3WwD5Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPYgvlAP6nVQutYOBNxF97Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hieronder een foto van de sticker op de behuizing van de LED Driver:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hauHWQAE2HrqlUTiFDKiQqMamCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWEgkEQHvod3PiXrOdP4vrf6.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik dus opzoek gegaan naar een constant current LED driver met een output van 600mA en een maximale spanning van 24V. Wanneer ik bijvoorbeeld bij Conrad ga filteren op 600mA dan kom ik alleen maar LED drivers tegen met een (veel) hogere spanning, wat mij ook niet handig lijkt. Wanneer ik ga zoeken naar een LED driver due 500mA levert, dan krijg ik wel resultaten tot 24V. Heeft iemand een idee?

Beste antwoord (via RuntimeError op 26-08-2020 08:54)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:39:
@SuperKris @Xander Vandaar ook mijn edit, bij 'normale' voedingen ;)
Wel beiden bedankt voor de uitgebreide toelichting, ik las er eerst ook overheen.
Geeft niet, het is helaas een vaker voorkomend iets op Tweakers dat er mensen zijn die anders beweren en daarmee de topicstarter meer in verwarring brengt door eindeloze discussies. Gelukkig geef je het toe en geven ook anderen aan dat ik juist zit hetgeen ook gewoon duidelijk op de label van de driver staat.

Dus TS moet gewoon op zoek naar een constant current driver van 600mA zo lang die volgens de oude specs maar minimaal 24v is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die 24v zal je een zorg zijn, hoger is altijd goed.

De stroom wordt gegeven en de spanning wordt bepaald door de gebruiker en dat zal lager dan 24v zijn. Dus een driver met een hogere spanning is altijd wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

memphis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:52:

De stroom wordt gegeven en de spanning wordt bepaald door de gebruiker en dat zal lager dan 24v zijn. Dus een driver met een hogere spanning is altijd wel goed.
Euhm... volgens mij ben je je nu enorm aan het vergissen tussen amperage en voltage! 24v is wel degelijk zeer belangrijk en je zult op zoek moeten naar iets wat minimaal 600ma levert.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Inderdaad wat @Janoz schrijft is correct bij normale voedingen. Een hoger (en lager) voltage is dan NIET goed.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 17-08-2020 13:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45
Ik zou dit verhaal even bij ikea voorleggen, misschien hebben ze nog ergens die adapters los liggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:49
Janoz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Euhm... volgens mij ben je je nu enorm aan het vergissen tussen amperage en voltage! 24v is wel degelijk zeer belangrijk en je zult op zoek moeten naar iets wat minimaal 600ma levert.
Deze voedingen hebben een constante stroom, spanning is variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:07
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
memphis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:52:

DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:12:
Inderdaad wat @Janoz schrijft is correct bij normale voedingen. Een hoger (en lager) voltage is dan NIET goed.
Beter lezen heren, zoals op de driver staat, en mephis ook aangeeft is het een constant current driver. Dit betekend dat deze voeding altijd zal proberen 600mA uit te sturen als gevolg van een variabele belasting (verschillende LEDs/aantal modules) zal de spanning ook variëren.

Dit is gebruikelijk omdat een halfgeleider is en geen constante verhouding heeft tussen spanning en stroom (niet lineair). Bij LED's die een vaste spanning vragen, zit er dan ook vaak een weerstand of complete voeding ingebouwd om de stroom richting de LED te regelen. Dat is bij deze LEDs niet het geval.

Elke 600mA CONSTANT CURRENT driver met de minimaal benodigde spanning benodigd om die LED's 600ma te leveren volstaat dus. Hoeveel spanning de LEDs nodig hebben is onbekend, maar de huidige driver kan tot 24V en dat is iig voldoende. Wellicht werkt een 600mA, max 18V CC driver ook al. Dat weten we niet. een 600mA/max 30V CC driver werkt sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
Janoz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:12:
Inderdaad wat @Janoz schrijft is correct.
Een hoger (en lager) voltage is NIET goed.
@memphis heeft het wel juist.

Een constant current driver geeft een constante uitgangsstroom. Je moet dus op zoek naar 600mA (en zeker niet hoger). Het is dus een driver, geen normale voeding / spanningsbron.

De uitgangsspanning van dit soort drivers is variabel. Vaak wel met een beperkte range. Een 600mA constant current driver met 2-500V uitgangsspanning zou bij wijze van spreken prima zijn (niet dat die bestaan), maar een 600mA constant current driver met 30-50V uitgangsspanning niet (want de spanning zal ergens tussen de 0 en en de 24V moeten uitkomen gezien de huidige driver).

600mA is wel zeldzaam lijkt het. Veel van dit soort drivers zijn 350mA of 700mA.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:29

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Wel beiden bedankt voor de uitgebreide toelichting, ik las er eerst ook overheen.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 17-08-2020 13:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50
DutchKel schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:12:
Ik zou dit verhaal even bij ikea voorleggen, misschien hebben ze nog ergens die adapters los liggen.
Met mijn ervaringen met Ikea ben ik zeker eens met @DutchKel. Ikea doet absoluut niet moeilijk als je bepaalde onderdelen van kastjes mist, of zelf als ik onderdelen bij een verhuis zelf verbogen heb. Gratis en voor niks een nieuwe gekregen, zelfs zonder voorleggen van factuur :) Op zich geen idee hoe zich dat vertaalt met elektrische spullen, maar ik zou zeker eens vragen bij de klantendienst.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:39:
Geeft niet, het is helaas een vaker voorkomend iets op Tweakers dat er mensen zijn die anders beweren en daarmee de topicstarter meer in verwarring brengt door eindeloze discussies. Gelukkig geef je het toe en geven ook anderen aan dat ik juist zit hetgeen ook gewoon duidelijk op de label van de driver staat.

Dus TS moet gewoon op zoek naar een constant current driver van 600mA zo lang die volgens de oude specs maar minimaal 24v is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 17:25
Laat je weten of het lukt een oplossing te vinden?

Ik heb hetzelfde probleem en behalve chinese drivers van onduidelijke oorsprong (op aliexpress) nog niets passend kunnen vinden (extra complicatie: het moet minimum IPX1 zijn of klein genoeg om in de oorspronkelijke waterdichte aansluitkast te passen).

Ik heb het al een aantal keren aan ikea (Belgie) gevraagd maar krijg telkens het antwoord dat die niet op voorraad zijn en ik binnen 2 weken opnieuw moet proberen, dus dat was ook nog geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
ls470 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
Laat je weten of het lukt een oplossing te vinden?

Ik heb hetzelfde probleem en behalve chinese drivers van onduidelijke oorsprong (op aliexpress) nog niets passend kunnen vinden (extra complicatie: het moet minimum IPX1 zijn of klein genoeg om in de oorspronkelijke waterdichte aansluitkast te passen).

Ik heb het al een aantal keren aan ikea (Belgie) gevraagd maar krijg telkens het antwoord dat die niet op voorraad zijn en ik binnen 2 weken opnieuw moet proberen, dus dat was ook nog geen succes.
Ik kreeg hetzelfde antwoord bij Ikea. Mogelijk wordt over enkele weken de LED driver inclusief alle verlichting bestelbaar voor iets boven €60,-. Dat vind ik eigenlijk iets te duur en onnodig om de verlichting mee te vervangen. Ik heb op dit moment deze LED driver in bestelling staan. Deze is iets langer, dus mogelijk moet ik het kastje iets modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beide elco's aan de primaire kant staan wel degelijk bol

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RuntimeError
Uiteindelijk de LED driver van 2 posts hierboven (12-24V, 600mA) besteld. Omdat deze iets langer is, heb ik de aansluitdoos iets moeten modificeren. De verlichting in het kastje werkt nu weer naar behoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDKnKEcGUgJW_L9Ls11l24EMWJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMdR5xM6NEjdMfBZ02JL3HsT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkem
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoihoi
iemand een idee of dit dan gaat werken? ;w
Ik heb ook een kapotte ikea trafo... alleen balle verstand van elektra...hihi
als iemand kan helpen graag.

https://nl.aliexpress.com...22%3A%2261491562877%22%7D

of misschien een van deze 600ma smakies?
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.60b83c00jCkBOA&mp=1

of deze?
https://www.ebay.com/itm/...%3APL_CLK%7Cclp%3A2334524

[ Voor 78% gewijzigd door hekkem op 01-10-2021 12:05 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 20:24
hekkem schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:49:
Ik heb ook een kapotte ikea trafo...
Van exact hetzelfde kastje als waar dit topic mee begon? Plaats liever even de specificaties van jouw spullen, alleen van de Storjorm kast zijn al verschillende maten met dus ook een verschillende vermogen aan LED's...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:10
Nu heb ik hetzelfde ikea kastje met nagenoeg dezelfde driver. Ik heb kortsluiting gehad in een kabel en dus alles nieuw gehaald bij ikea (driver + 2 led strips). Bij het plaatsen van de nieuwe driver + led strips werkte het niet. Bij situatie nieuwe driver, oude led strip die in orde was + 1 nieuwe led strip werkte het weer. Verwachting ik heb een kapotte strip gekregen (nieuwe spullen kwamen uit een retour). Aangezien de kleurtint anders is van de oude en de nieuwe wilde ik het wel nog een keer gelijk trekken

Nu heb ik weer twee nieuwe strips en is de situatie als volgt:
- Nieuwe driver + 2x nieuwe strip -> geen licht, maakt niet uit welke van de 4 nieuwe strips ik gebruik
- Nieuwe driver + 1x nieuw + 1x oud -> licht werkt; nieuw of oud boven inprikken maakt geen verschil
- Oude driver + 2x nieuwe strip -> geen licht
- Oude driver + 1x nieuw + 1x oud -> licht werkt

De strips kun je niet echt verkeerd inpluggen, want dan past het niet. Ik snap echt niet waar dit mis gaat.

Met spanningsmeter meet ik gewoon output op beide aansluitingen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door QuickH op 26-04-2023 16:04 ]

Pagina: 1