Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinzo1984
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 09:33
Hoi,

Ik heb een Mac Mini 2014 aangeschaft om te kijken of ik aan Mac OS kan wennen als hoofd os.
Nu loop ik er tegenaan dat de muis / het beeld af te toe hapert bij een actie.

En dan vooral bij het verslepen van een scherm of bijv. het openen van een applicatie.
De CPU en memmory pieken niet op dat moment dus ik snap niet precies wat er gebeurd.

Werkt Mac OS anders qua cpu en geheugen dat hij het wel even te druk heeft maar ik dat niet terug zie?
HD heb ik zelf vervangen voor een SSD.

Type:
Apple Mac mini "Core i5" 1.4 (Late 2014) Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat voor een beeldscherm heb je eraan hangen met welke resolutie?

De Mac Mini 2014 heeft geen HDMI 2.0 dus een 4K scherm zou ik er niet aan hangen bijvoorbeeld.
Bovendien is de 1.4GHz dualcore uit 2013 natuurlijk geen hoogvlieger. Bij korte CPU piekjes zou je
dergelijke haperingen verwachten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinzo1984
nelizmastr schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:17:
Wat voor een beeldscherm heb je eraan hangen met welke resolutie?

De Mac Mini 2014 heeft geen HDMI 2.0 dus een 4K scherm zou ik er niet aan hangen bijvoorbeeld.
Bovendien is de 1.4GHz dualcore uit 2013 natuurlijk geen hoogvlieger. Bij korte CPU piekjes zou je
dergelijke haperingen verwachten.
Nee ik ben ook een beetje aan het zoeken naar wat hij aankan, daarom was ik nieuwsgierig bij welke actie de cpu zou pieken. Maar het vreemde is dus dat ik wel gedrag ervaar van 'overbelasting' maar de CPU niet op 100% zie staan.

Verder zit er nu een scherm aan (op hdmi) met 1440P op 60Hz, zou dat nog een probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

shinzo1984 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Nee ik ben ook een beetje aan het zoeken naar wat hij aankan, daarom was ik nieuwsgierig bij welke actie de cpu zou pieken. Maar het vreemde is dus dat ik wel gedrag ervaar van 'overbelasting' maar de CPU niet op 100% zie staan.

Verder zit er nu een scherm aan (op hdmi) met 1440P op 60Hz, zou dat nog een probleem kunnen zijn?
Zou moeten kunnen, zelfs met dit basismodel. Je hebt wel 8GB geheugen, neem ik aan? 4GB in Catalina is vrij dramaturgisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinzo1984
nelizmastr schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Zou moeten kunnen, zelfs met dit basismodel. Je hebt wel 8GB geheugen, neem ik aan? 4GB in Catalina is vrij dramaturgisch.
Nee maar 4GB, maar bij normaal gebruik zit hij op max 3,2 in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Tja, je hebt een machine uit 2014, ruim 6 jaar oud. In die tijd waren Macs al vrij underpowered ten opzichte van andere machines. De dual core is erg matig en de HD Graphics 5000 is ook niet bepaald je van het.

Maar goed, zelfs mijn 15" MBP uit 2017 loopt niet altijd even lekker vloeiend, zeker het met resizen van vensters of andere gpu intensieve acties. Heb t idee dat het vooral de gpu is die de bottleneck is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Saven schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
Tja, je hebt een machine uit 2014, ruim 6 jaar oud. In die tijd waren Macs al vrij underpowered ten opzichte van andere machines. De dual core is erg matig en de HD Graphics 5000 is ook niet bepaald je van het.

Maar goed, zelfs mijn 15" MBP uit 2017 loopt niet altijd even lekker vloeiend, zeker het met resizen van vensters of andere gpu intensieve acties. Heb t idee dat het vooral de gpu is die de bottleneck is.
Mijn 2018 Mac Mini gaat nog best oké met 2x 2560x1440 eraan, maar snel zijn ze grafisch inderdaad niet. Dat, plus het feit dat Catalina nou eenmaal een draak van een release is, helpt de kwestie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinzo1984
nelizmastr schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Mijn 2018 Mac Mini gaat nog best oké met 2x 2560x1440 eraan, maar snel zijn ze grafisch inderdaad niet. Dat, plus het feit dat Catalina nou eenmaal een draak van een release is, helpt de kwestie niet.
Misschien dat Big Sur dan helpt :P, ik probeer nog wat verder te zoeken naar wat er precies gebeurd. En hopenlijk komt er een mooi geprijsde ARM based Macbook uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
Saven schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:

Nog niet te bespreken over de 13" MacBook Pro's uit 2016. Dat waren ook dual-core i7 procesarren. Alles ging prima, tot dat ik op een externe 4k scherm in Sketch een design moest bewerken. Laptop werd bij een simpele drag en drop actie al kokend heet en begon keihard te blazen dat mensen vroegen of ik de stofzuiger eens wilde uitzetten.

tevens vind ik de lineup van 2018, 2019 en 2020 prijs-technisch een heel stuk beter.

Ontopic: Mijn Macbook van 2016 haperde ook zodra ik werkte op een 4k scherm. Echter wel in de applicatie Sketch zelf en niet zo zeer in MacOS. Ik denk dat je eens moet proberen een scherm aan te sluiten op een lagere resolutie en even kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinzo1984
kevinkrs schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Ontopic: Mijn Macbook van 2016 haperde ook zodra ik werkte op een 4k scherm. Echter wel in de applicatie Sketch zelf en niet zo zeer in MacOS. Ik denk dat je eens moet proberen een scherm aan te sluiten op een lagere resolutie en even kijken wat hij dan doet.
Tx! Bij gelegenheid ga ik dat nog even testen.
Pagina: 1