Belangrijke wijziging in net tarieven vanaf 2022 (Belgie)

Pagina: 1
Acties:

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-01 11:21
Nu de uitrol van de digitale meter is gestart, gaat er een ingrijpende wijziging komen in de berekening van de "net tarieven" : https://www.vreg.be/nl/to...arieven-capaciteitstarief
Het komt er op neer dat het (kwartuur) piekverbruik doorslaggevend zal zijn voor uw electriciteitsrekening ! De hoogste piek van elke maand wordt als basis genomen ! Dit betekent dat het piekverbruik éénmaal per maand gedurende één kwartier doorslaggevend zal zijn. Het laagste tarief is 2.5 kW gedurende een kwartier. Maar als je electrisch kookt, tegelijkertijd een wasmachine + droogkast draait, en je auto oplaadt, zit je direct op + 10 kW!! Kortom, een grote gedragswijziging is zal nodig zijn om de kosten binnen de perken te houden. Thuis accus + gestuurde belastingen worden waarschijnlijk de norm dan. Ik denk er al vast aan om sommige belastingen (keukenboiler / droogkast) intelligent te gaan sturen !

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:29
Ik heb nog niet gezien hoe de tarieven er precies uit komen te zien en hoe snel die tarieven stijgen bij een hoger piekverbruik. Jij wel? Ik zou tot die tijd nog niet bij voorbaat allerlei investeringen doen, terwijl dit misschien helemaal niet nodig blijkt te zijn of veel meer kost dan de winst in de kosten van het capaciteitstarief.

In Nederland hebben ze iets enigszins vergelijkbaars, maar dan op basis van hoe zwaar je aansluiting is. Dus gebaseerd op wat je tegelijk kunt verbruiken en niet op wat je werkelijk verbruikt. Daar is een iets zwaardere aansluiting wel iets duurder, maar scheelt het niet heel veel. Maar als je echt een stevige piek wilt kunnen hebben (meer dan 3 × 25 A), dan ga je wel fors meer betalen. Ik kan mij voorstellen dat de tarieven in Vlaanderen ook voor de 'normale' verbruikers niet heel snel stijgen, maar dat je bv. boven de 10 kw uit je voorbeeld wel een paar grote sprongen krijgt. Juist om de grote verbruikers wat meer te spreiden.

Op zich is het namelijk niet heel gek dat je ook deels betaalt op basis van hoeveel je tegelijk afneemt. Want dát is waar het netwerk op gebouwd moet zijn. En die pieken maken een netwerk dus juist duurder.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook leuk: het zou niet enkel om het verbruik gaan maar ook om hoeveel je injecteert op het net. Op een zonnige dag met PV panelen op het zuiden ga je natuurlijk veel energie op het net zetten en zou je meer betalen. Als het bedrag hoog is dan kan ik mij voorstellen dat mensen creatief gaan worden om dit te omzeilen (lees: airco plaatsen).

In ieder geval ben ik er niet zo mee opgezet en is het eigenlijk dé reden waarom ik geen warmtepomp heb genomen in België bij de bouw van mijn huis. De regelgeving rond elektriciteitstarieven en belastingen op PV panelen wijzigt zo snel dat het gewoon te veel onzekerheid gaf om een grote elektriciteitsverbruiker te introduceren in mijn huis.

Bij de bouw van mijn woning heb ik 3kWp aan PV panelen geplaatst op het zuiden. Een oost-west opstelling kon helaas niet bij mijn woning. De politiek heeft mij beloofd dat ik nog 15 jaar zou mogen salderen maar ik vertrouwde het voor geen haar aangezien men sowieso toch wel een nieuwe belasting of andere kosten zou introduceren.

Nu ben ik absoluut bereid om proberen mijn verbruik af te stemmen op het opwekken maar ik zal dan eerst een andere omvormer moeten plaatsen. Ik heb nu namelijk een eenfase omvormer op een driefase aansluiting. Die driefase aansluiting heb ik genomen om voorbereid te zijn op een elektrische auto.