Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMG
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:35
Hallo, ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeertraject van mijn HBO opleiding. Ik volg de opleiding Elektrotechniek en ik zat een beetje vast hoe ik het moet aanpakken nadat ik afgestudeerd ben. Doordat mijn opleiding zo breed is weet ik niet welke richting ik moet kiezen en ben ook bang dat als ik nu verkeerd kies ik later niet meer een andere keuze kan maken omdat ik vanaf nul moet beginnen.

Ik heb mijn derdejaars stage bij een semi overheid bedrijf verricht en zag daar veelal projectleiders. Daarnaast heb ik een half jaar full time gewerkt als PLC software engineer waar ik vooral bezig was met testen van software en beetje development erbij. Ik heb daarbij ook een paar Beckhoff Twincat certificaten.

Mogelijke banen die ik op het oog had zijn projectleider rollen en PLC programmeur rollen. Projectleider zijn lijkt mij wel interessant. Alleen zie ik in vacature omschrijvingen vaak rollen die lijken op werkvoorbereider rollen en daarin zie ik mijzelf niet zitten omdat dit vaak MBO functies zijn.

Adviseur van PLC systemen zag ik ook voorbijkomen. Maar mijn communicatievaardigheden is niet mijn sterkste kant. Ik heb vertrouwen in dat ik deze kan ontwikkelen alleen ergens denk ik dat het nog tekort zal schieten. Ik ben wel lid van een Toastmasters club om mijn public speaking te verbeteren en verbeter daar ook mijn communicatievaardigheden mee.

PLC programmeur zijn lijkt mij ook leuk alleen mijn programmeer vaardigheden zijn ook niet heel goed. Ik krijg vaak programma's werkend alleen het werkend krijgen kan lang duren dit zijn dan ook simpele programma's waarbij ik denk dat het sneller zou moeten kunnen. Ik zie ook dat weinig junior PLC software engineer rollen beschikbaar zijn op vacaturebanken. Misschien dat een crisis verwacht wordt en bedrijven geen junior programmeurs willen.

Ik zoek een baan waarin ik mij kan ontwikkelen en kan doorgroeien naar eventueel andere rollen. Een toekomstvaste baan is ook een wens van mij. Hoe kan ik hierin een keus maken?

[ Voor 3% gewijzigd door FMG op 17-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De belangrijkste vraag is vooral waar je goed in bent, en waaruit je plezier haalt, en daarna ook nog waar je wat mee kunt verdienen ( Al lijkt mij dat iets minder belangrijk dan dat je plezier uit je werk haalt. )

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/zqmhp5i8t0xx/5EaNLZbUT6wk0Y6mawYy46/71b734a1696c733cc352ed3a4a0b1fc9/venncareer.png

Het verschil tussen projectleider en PLC programmeur is wel zo groot, dat het lastig is om daar advies in te geven.

Maar je geeft aan dat je niet heel sterk bent op communicatief vlak. Dat lijkt mij nou juist wel een belangrijk onderdeel van een goede projectleider.

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 17-08-2020 09:31 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 14:16
Echt en goed projectleider worden in de E/W zonder werkervaring is praktisch onmogelijk. Je hebt gewoon bagage nodig om dat in goede banen te kunnen laten verlopen. Ik ga er even vanuit dat je HBO hebt gedaan, gezien het feit dat je stages hebt moeten lopen.

Ik heb een E/W achtergrond en ben ook begonnen in een WVB functie. Daar heb ik een hoop geleerd van het reilen en zeilen binnen een bedrijf en hoe je projectmatig werken goed moet aanpakken (zoals het op het HBO gaat stelt echt niets voor, dat lijkt er in de verste verte niet op). Je gaat, in mijn branche althans, niet met project 1 aan de gang van begin tot eind en daarna met 2. Je begint met 1, loopt vast, gaat door met 2, krijgt tussendoor 3 nog even omdat daar wat snels gedaan moet worden, de collega werkvoorbereider van klant 1 belt met vragen, van 2 belt je, jij belt 2 nog eens, je krijgt van 1 een wijziging in de planning.

Een werkvoorbereider kan iemand zijn die alles klaar legt in de fabriek zodat de juiste persoon er meteen mee aan de slag kan, maar een werkvoorbereider kan ook iemand zijn die een probleem op zijn bordje krijgt en dat dan gaat oplossen. Bijvoorbeeld dat jij een geautomatiseerde hotelschakeling moet maken die 's nachts met gedimd licht draait en overdag vol verlicht is, maar zodra er een bepaalde input gegeven wordt, permanent aan staat (bijvoorbeeld bij brand) en dan aan blijft totdat hij handmatig gereset wordt. Dit zuig ik even volledig uit mijn duim. Maar dan ga jij dus in kaart brengen wat je moet doen (je kan een aanvraag krijgen van de klant: ik wil 20 lampen per etage die zo werken, specificatie x en y). Aan jou de taak dit uit te werken. Welke componenten heb je nodig. Welke eisen moet je aan voldoen. Wat is er verkrijgbaar. Hoe ga je dit op zetten. Met welke stakeholders moet je rekening houden? Wellicht leggen jullie wel de hele electronica en elektra aan, dan zal je dus met je projectleider en collega's moeten overleggen hoe je e.e.a. op elkaar af gaat stemmen. Misschien moeten de deurtoegangen of naambordjes ook wel geautomatiseerd worden en kan je daarop meeliften?

Belangrijk voor jou is dat je een bedrijf zoekt waar je kan doorgroeien. Vanuit een werkvoorbereidersfunctie kan dat mooi en vloeiend. De moeilijke vraagstukken leg je in het begin nog weg bij een collega, maar kan je in de loop van de tijd oppakken. Ik heb kunnen doorgroeien en leg inmiddels dus juist weer werk neer bij de werkvoorbereiding. Met vragen komen mensen nu weer naar mij.

De reden dat je bij veel semi-overheid zoveel projectleiders ziet, is omdat zij vrijwel alles uitbesteden. De projectleiders bewaken de deadlines en zorgen voor alle communicatie. Het overgrote deel zal in praktijk eerder projectcoördinator zijn dan projectleider.

Ook voor PLC programmeren geldt dat je dat gewoon moet doen. Je hebt een basisje gehad. je zult de logica moeten begrijpen, maar het echte programmeren zal je pas later leren. En dan zal je ook sneller en beter worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMG
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:35
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal inderdaad kijken wat het beste bij mij past.

Ik was inderdaad vergeten bij te vermelden maar ik zit op het HBO. Daarnaast ben ik ook vergeten bij te zetten dat ik lid ben van een Toastmasters club om mijn public speaking te verbeteren maar ik ontwikkel daar ook mijn communicatievaardigheden mee.

Pizza_Boom bedankt voor je uitleg het heeft mij inzicht gegeven hoe projectleider in elkaar zit en waarom je als werkvoorbereider begint. Ik zal je advies goed gebruiken om een bedrijf te vinden waar ik mijzelf kan ontwikkelen en kan doorgroeien. Je hebt inderdaad ook gelijk dat ik nu een basis heb en deze vaardigheden verder moet ontwikkelen.

Ik zal rondkijken naar diverse vacatures.