WD Elements ext. hdd viel van tafel terwijl uit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Hallo. Ik heb een externe (met plastic ambouw) WD Elements 3TB hdd van tafel laten vallen op de vloer. De drive was tijdens dit vallen uit. Ik hoop dat dit zal schelen. Ik had hem namelijk 5 minuten ervoor nog via windows uitgeschakeld. Dus het lijkt mij dat de heads dan al waren geparkeerd. Met bonzend hart heb ik gekeken of er beschadigingen waren aan de enclosure (niets) en toen de draden terug gezet en aangelsoten.

Bij aanzetten spint ie niet op. Ik hoor alleen een zeer zacht geluid. Hier is het geluid na aanzetten. De click in begin is de aan uit knop. https://voca.ro/cvZ3t6RD6NN

Ik heb toen de external enclosure voorzichtig opengemaakt van deze Elements drive (niet zo moeilijk). De SATA naar USB 3.0 adapter die erin zat losgehaald (zat niet gesoldeerd aan de schijf). En de disk bekeken op schade aan de buitenkant. Geen schade. De hdd was aan alle vier kanten tevens beschermt met grote rubbere stootvoeten op de hoeken in de enclosure. Toen heb ik de hdd (een wd blue wd30ezrz) in een andere externe sata enclusre gestopt. Maar krijg precies hetzelfde geluid.

Ik heb natuurlijk snel gezocht naar informatie en de beste manier van aanpak nu. Maar ik weet niet wat wijsheid is.

Wat kan het geluid betekenen?

Kan de spindle motor vastzitten?
Kan de spindle ook vastzitten als de r/w heads vastzitten op de platter?

Ik zoek ervaringen met dezelfde situatie. Met name dat geluid. Het lijkt alsof ie vast zit.

[ Voor 31% gewijzigd door SoundByte op 17-08-2020 00:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de data belangrijk is en je er geen backup van hebt, niet meer aansluiten. Blijkbaar heeft de schijf fysieke schade en wat dat is maakt niet eens heel veel uit. Je kan er niets aan doen zonder de juiste skills en apparatuur. Blijf je dingen proberen is de kans groot dat je meer schade veroorzaakt. Iedere keer aansluiten betekend vaak nog meer data verlies.

Zonder de juiste spullen en kennis is niet echt wat dat je kan doen zonder grote risico's te nemen. Indien de data belangrijk is kan je naar een data recovery bedrijf, maar reken dan wel op 500 tot 1000 euro. Indien je netjes een backup van alles hebt is het gewoon een nieuwe schijf kopen en klaar. Het ding is niet zomaar te repareren en betrouwbaar zal de schijf ook niet meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 16-08-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
@PilatuS

Dat had ik al begrepen bij snel onderzoek via google. Ik had alleen gehoopt dat mensen met soortgelijke ervaring hun drive wel aan de praat wisten te krijgen. En weten wat dat geluid betekent. 500-1000 euro is uiteraard niet niks.

[ Voor 10% gewijzigd door SoundByte op 16-08-2020 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Je wilt dus zeggen dat het belangrijke data is?
Succes met bedrijfje zoeken dat het goedkoper doet maar wel te vertrouwen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als HDD na een val niet uit zichzelf netjes gaan draaien en volledig goed werkt heeft ie schade. Die schade kan jij niet repareren dus wat het precies is maakt niet echt uit. Je kan dit niet zelf repareren zonder de juiste onderdelen, cleanroom en kennis.

Helaas blijven er maar weinig opties over, los van wat het nou precies is. Als je geen backup hebt neem je afscheid van je data. Je verzend het ding naar een recovery bedrijf en betaald een paar 100 euro. Er zijn no-cure no-pay bedrijven waarbij cure meer dan 70% van de data is. Lukt het ze niet betaal je ook niet. Is de data minder belangrijk dan kan je het risico nemen zelf aan de slag te gaan. Zelf aan de slag gaan is niet bepaald makkelijk en er zitten enorme risico's aan waarbij meer dataverlies een hele grote kans is.

Er is hier geen makkelijke oplossing zonder risico op een bedrijf na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:54
Ik heb precies hetzelfde gehad terwijl de disk aanstond. Heb hem nog een paar keer kunnen benaderen maar uiteindelijk niks meer af kunnen halen kreeg constant fouten. Mechanische harde schijven zijn echt fragiel kwa vallen. Ik heb uiteindelijk de harde schijf opengemaakt en bij mij zat er echt een dikke kras in de platter zelf dus einde verhaal ik hoop dat jij meer geluk hebt, denk wel dat je het beste naar een professional kan gaan om de data er nog af te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bartosy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:06:
Ik heb uiteindelijk de harde schijf opengemaakt wn bij mij zat er echt een dikke kras in de platter zelf dus einde verhaal ik hoop dat jij meer geluk hebt
Aan de TS, doe dit niet. Er is niets wat jij kan doen en dit gaat je nog meer schade geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
PilatuS schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:07:
[...]

Aan de TS, doe dit niet. Er is niets wat jij kan doen en dit gaat je nog meer schade geven.
Eerm.... Zeg toch niet dat hij dat moet doen ?

ik heb hetzelf gedaan omdat ik interessant vond om te kijken of er echt fysieke schade op de schijf zelf was de reden was waarom hij bleef hangen kwa opstarten. Voor mij was de schijf al opgegeven maar wou wel weten wat het nou precies was. De kras op de schijf verklaarde het voor mij daarna heb ik de schijf ook weggegooid want ik had er verder geen belangrijke informatie op staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartosy op 17-08-2020 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bartosy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:10:
[...]
Eerm.... Zeg toch niet dat hij dat moet doen ?
Klopt, maar je zegt wel dat je het hebt gedaan en je zegt niet dat hij het niet moet doen.

Genoeg mensen weten niet dat het openen schade kan geven, dus dan zeggen: Ik heb het opengemaakt, zonder aan te geven dit niet te doen is niet zo handig. Daarom geef ik het nog even aan :) De TS zal echt niet de eerste zijn die na jouw bericht foto's post van de binnenkant. Niet iedereen weet dat het een slecht idee is.

Edit: Voor de TS is het nu eigenlijk simpel: Bepalen of de data een paar 100 euro waard is of niet. (Ik ga er maar even vanuit dat er geen backup is gezien de reacties van de TS. Indien wel een backup, nieuwe schijf kopen en overzetten)

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
@PilatuS
Dat ga ik echt niet doen :)

Overigens hier is het geluid bij aanzetten dan de drive. Ik denk dat het de spindle is. Het likt alsof er iets probeert te draaien maar vastzit.
https://voca.ro/cvZ3t6RD6NN
Bartosy schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:06:
Ik heb precies hetzelfde gehad terwijl de disk aanstond. Heb hem nog een paar keer kunnen benaderen maar uiteindelijk niks meer af kunnen halen kreeg constant fouten. Mechanische harde schijven zijn echt fragiel kwa vallen. Ik heb uiteindelijk de harde schijf opengemaakt en bij mij zat er echt een dikke kras in de platter zelf dus einde verhaal ik hoop dat jij meer geluk hebt, denk wel dat je het beste naar een professional kan gaan om de data er nog af te halen.
Hallo Bartosy. Hoorde je nog wel de platters spinnen?

[ Voor 3% gewijzigd door SoundByte op 17-08-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Goed dat je de schijf niet gaat openmaken, maar wou het voor de zekerheid toch even zeggen. Genoeg plaatjes hier op Tweakers gezien van gelijke gevallen met een mooie foto van de platters :P

Wat betreft het geluid gaan de platters inderdaad niet draaien probeert te leeskop te bewegen maar dat lukt niet meer. Dat vermoed ik in ieder geval.

Helaas weinig opties hier, dus is de data je een aardig bedrag waard of niet ?

(Hier in het verleden voor klanten een aantal schijven verzonden naar Seagate hier in NL. 700 euro no-cure no-pay was dat en de data kwam netjes terug op een nieuwe externe HDD. Veel goedkoper wordt het helaas niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
SoundByte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:25:
@PilatuS
Dat ga ik echt niet doen :)

Overigens hier is het geluid bij aanzetten dan de drive. Ik denk dat het de spindle is. Het likt alsof er iets probeert te draaien maar vastzit.
https://voca.ro/cvZ3t6RD6NN

[...]

Hallo Bartosy. Hoorde je nog wel de platters spinnen?
Ja volgens mij bijna hetzelfde geluid als dat jij omschrijft als ik het me nog goed kan herinneren. Hij startte zeker nog op de schijf was ook nog zichtbaar in het bios en in windows maar zodra je iets probeerde er af te halen sloeg alles vast. Tot uiteindelijk de schijf helemaal niet meer zichtbaar (de schijf starte toen nog wel op met dat rare geluid) was toen heb ik hem opengemaakt en zag ik de kras in de platter.

Je hebt gewoon gedaan wat je kan doen als leek zijnde. De schijf eruit halen en extern proberen. Als je dan nog niks ziet in het bios of windows dan mag je aannemen dat het einde verhaal voor de schijf voor een normale gebruiker, en waar alleen nog de professionals er nog iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
YouTube: Different Types of Hard Drive Grinding, Buzzing, Failure, Crash, or ...

Als je de fragmenten hoort klinkt het een beetje als een torn head of een scratch sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
PilatuS schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:37:
Goed dat je de schijf niet gaat openmaken, maar wou het voor de zekerheid toch even zeggen. Genoeg plaatjes hier op Tweakers gezien van gelijke gevallen met een mooie foto van de platters :P

Wat betreft het geluid gaan de platters inderdaad niet draaien probeert te leeskop te bewegen maar dat lukt niet meer. Dat vermoed ik in ieder geval.

Helaas weinig opties hier, dus is de data je een aardig bedrag waard of niet ?

(Hier in het verleden voor klanten een aantal schijven verzonden naar Seagate hier in NL. 700 euro no-cure no-pay was dat en de data kwam netjes terug op een nieuwe externe HDD. Veel goedkoper wordt het helaas niet)
Het is een western digital schijf. Heb je een link naar die Seagate no cure no pay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SoundByte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:55:
[...]

Het is een western digital schijf. Heb je een link naar die Seagate no cure no pay?
Welk merk schijf het is maakt niet uit. Ik heb even gezocht maar heb het idee dat ze het niet meer doen. Ze zijn er van Tweakers eens geweest: video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab

Alleen ga ik nu zoeken op de site kom ik dit tegen: https://www.seagate.com/n...overy-services/resources/

Alleen klik ik daar op in-lab recovery gaat die link naar een standaard contact pagina zonder info over de recovery. Het lijkt er op dat het niet meer op de site staat en dat ze het dus mogelijk niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
Andere ideëen zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je op Google zoekt naar: Data Recovery Nederland, kom je genoeg opties tegen. Dan is het even uitzoeken wat betrouwbaar is en wie de juiste prijzen heeft. Indien de data het geld waard is kom je helaas toch op zoiets uit. Andere opties zonder groot risico zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SoundByte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 02:02:
Andere ideëen zijn natuurlijk welkom.
Elk ander idee is geen goed idee als het om belangrijke data gaat waar geen backup van is. Alles wat je nog kan proberen kan ook leiden tot nog meer schade aan de harde schijf en daarmee verklein je de kans dat een data recovery bedrijf er nog iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Nog maar eens effe proberen: je zegt dat het belangrijke data is, belangrijk genoeg om professionele recovery qua kosten te overwegen.
Je hebt geen backups van deze zéér belangrijke data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
@renault. Ik dacht dat recovery kosten zo'n 700 zouden bedragen dat vond ik al misselijk. Het is nog veel erger. Dus ik dacht even advies en ervaringen vragen aan tweakers. Maar dat reuze tegen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door SoundByte op 17-08-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
Ik heb een ad gezien van een recovery bedrijf in Almelo. Ze zeggen is analyse is kosteloos is. Maar hoe kan ik zeker zijn dat een recoverybedrijf niet expres kosten n opjaagt?
Daarom vraag ik het aan tweakers. Maja.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nooit overwogen om twee van die dingen te kopen en die op verschillende locaties te bewaren? Wij hebben namelijk ook bestanden die we beslist niet verloren willen laten gaan. We huldigen dan ook het standpunt van "één backup is geen backup" en hebben twee van die externe HD's. Een cloud is ook een alternatief, maar is nogal duur voor de benodigde afmetingen. Afgezien van de betrouwbaarheid i.v.m. kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SoundByte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:20:
Ik heb een ad gezien van een recovery bedrijf in Almelo. Ze zeggen is analyse is kosteloos is. Maar hoe kan ik zeker zijn dat een recoverybedrijf niet expres kosten n opjaagt?
Wat dacht je van deze dan: https://www.stellar.nl/prijzen.htm

Gratis diagnone met vaste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:43
Hard disc kapot, daar eindigt het verhaal voor de eigenaar. Heeft het stokje/schijfje door aan een professionele club. Doe dat met de zelfde reden waarom je op een (zwaar)gewond persoon geen pleisters plakt - je hebt geen idee wat je aan het doen bent, het kan de situatie erger maken en later baal je van jezelf omdat je de situatie meer hebt verkl**t.
Me excusé voor de directheid, maar laksheid en krenterigheid hebben je in deze situatie gebracht. Als je laks/krenterig blijft dan wordt het alleen maar erger. De fase van beste kosten/baten is nu voorbij - nu moet je inzetten op zo hoog mogelijke kans op recovery.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Mee eens.

En uit het uitblijven van een antwoord maak ik op dat je geen backup beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

SoundByte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:20:
Dat weet je per definitie nooit en dat kunnen de Tweakers hier je ook niet vertellen want dan zouden wij data recovery experts moeten zijn en een second-opinion moeten uitvoeren.

Door de keuzes te maken die je hebt gemaakt heb jij jezelf helaas in deze 'kwetsbare' positie gemaneuvreerd en ik zou nu - als je werkelijk om je data geeft - kiezen voor een gerenommeerde partij, ook al is die mogelijk fors duurder.

Je hebt een risico genomen en helaas ben je er niet mee weg gekomen. Accepteer de consequenties, sla je zelf niet voor het hoofd, het is nu gebeurd, maak het niet nog erger, betaal het geld en hope for the best.
Pagina: 1