William99 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:57:
Hallo,
Vorig jaar heb ik Mbo 4 bedrijfsadministrateur afgerond. dus ik was heel vaak bezig met cijfers+formules. en aankomende schooljaar ga ik met Engineering:Werktuigbouwkunde beginnen. maar het probleem is dat ik geen kennis heeft met wiskunde+natuurkunde. Is er iemand die bezig is met opleiding WTB?. is het echt zo moelijk?, is het te behalen met veel inzet?.
Wat grappig. Ik vermoed dat wij dezelfde voornamen hebben. Ik heb hetzelfde pad als jou bewandeld. Alleen kwam ik van manager transport en logistiek mbo-4. Dit was een opleiding zonder wiskunde en natuurkunde. Hier heb ik wel echt keihard mijn best voor moeten doen om dit ff allemaal up-to-date te krijgen binnen een korte tijd.
Ga als een malle aan de slag met een tekenprogramma zoals Solidworks, autocad inventor, NX, of wat jouw hogeschool aanbiedt. Als je al goed kan tekenen en veel hebt geoefend voordat je begint dan ga je daar veel profijt van hebben.
Naar welke school ga je trouwens?
Je gaat als eerste statica krijgen met “wiskunde 1”. Of iets gelijkwaardigs. Maar meestal zijn dit de grondbeginselen van de mechanica. Wiskunde 1 is een herhaling van havo wiskunde B tot en met goniometrie/differentiëren. Statica gaat over krachten die op voorwerpen werken in stilstand. Doorrekenen van constructies op momenten, buigspanningen, dwarskrachten etc.
Zorg dat je bij blijft met huiswerk en ga nooit achterlopen. Als je veel uren investeert en veel vragen stelt bij de dingen waar je echt vastloopt dan gaat het 100% lukken.
Er zijn mbo’ers die zonder voorbereidende cursus gewoon beginnen aan zo’n engineering opleiding alleen daar maak je het jezelf wel echt zwaarder mee. Ik zou desnoods dmv zelfstudie even wat boekjes doorwerken. Je kan mij altijd dingen vragen als je ergens vastloopt.
Het is niet moeilijk allemaal, het is alleen wel veel. En tel daarbij je projecten enzo op en dan kan het toch aardig oplopen in de uren per week. Ligt helemaal aan je eigen aanleg voor wiskunde en exacte vakken.
Wat voor wiskunde heb je al gehad ?