Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Onze nieuwe woning wordt over enkele maanden opgeleverd en is gasloos met warmtepomp.
Nu vraag ik mij af of ik dan ook recht op subsidie heb(of gaat die subsidie naar de aannemer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wordt de installatie apart in rekening gebracht ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
U installeert het apparaat in een bouwwerk, bijvoorbeeld uw eigen woning, waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor 1 juli 2018
Is dat van toepassing?
https://www.rvo.nl/subsid...particulieren/voorwaarden

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt de btw op de zonnepanelen terugkrijgen, vraag daarvoor een factuur met btw specificatie op bij de aannemer. Indien aannemer niet meewerkt is er een standaard brief van VEH.

Wij kregen nog 900 euro terug van 8 "schaampanelen" ;) (1 PV extra kostte 650 euro, dus 8x650 was de "fictieve" prijs)

[ Voor 188% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2020 18:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sport_Life Waar lees je dat het over zonnepanelen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

hier stond een misgeslagen plank

[ Voor 114% gewijzigd door teacher op 17-08-2020 19:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sport_Life Lees de topictitel nog eens en de openingspost?
Het gaat volgens mij om de warmtepomp en RVO subsidie waar hij geen recht op heeft omdat het nieuwbouw is.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doggy1
Dat moet ik nog maar eens navragen, want dat weet ik niet,
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 11:42
Wellicht een gekke vraag, wat is de definitie van nieuwbouw in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-05 16:24
Als de aannemer geen subsidie heeft aangevraagd, dan kan je dat in principe als particulier alsnog doen mits er uiteraard voldaan wordt aan de voorwaarden.

De overgangsregeling die van kracht was is ivm Covid-19 verruimd.
Deze overgangsbepaling - voor de installatie van warmtepompen en zonneboilers die al in 2019 zijn aangeschaft t.b.v. een (nieuwbouw)woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd na 30 juni 2018 - is per 17 juni 2020 verruimd.
Vanwege COVID-19 is het voor particulieren namelijk niet altijd mogelijk om een installatiebedrijf in te huren dat voor 1 juli 2020 de installatie zou kunnen installeren. Om deze reden moet de installatie in geval van deze overgangsbepaling voor 1 januari 2021 geïnstalleerd zijn. Dit was eerst 1 juli 2020.
Dus achterhalen wanneer omgevingsvergunning is aangevraagd, wanneer aankoop is gedaan (is datum koopovereenkomst xx-2019?) en wanneer installatie/in gebruik name heeft plaatsgevonden (xx-2020).

De projectontwikkelaar moet dan nog iets van een specificatie (leveringskosten) afgegeven.

Voor onze nieuwbouwwoning die in april 2020 is opgeleverd, werd de subsidie aanvraag netjes gehonoreerd. Dat leverde zodoende toch een leuke financiële meevaller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Was er niet ook iets met de EPC berekening?
Dat als je de warmtepomp meerekent voor het berekenen van de EPC dat je dan geen subsidie krijgt?

https://duurzaamheidsverg...p/subsidie-warmtepomp#wpr

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik weet niet of het voor jou situatie geldig is maar dank je voor het vragen :)

Ik zie nu namelijk dat ik hier voor in aanmerking kom :

Overgangsregeling voor particulieren

Voor particulieren gelden overgangsperiodes:

Heeft u als particulier vóór 1 januari 2020 voor uw eigen woning een pelletkachel of biomassaketel aangeschaft en geïnstalleerd? Dan heeft u na de installatie nog 6 maanden de tijd om subsidie aan te vragen.
Heeft u als particulier vóór 1 januari 2020 een warmtepomp of zonneboiler aangeschaft voor een bouwwerk waarvoor de omgevingsvergunning na 30 juni 2018 is aangevraagd? En installeert u die warmtepomp of zonneboiler voor 1 januari 2021? Dan kunt u binnen 6 maanden na de installatie nog subsidie aanvragen.

Maar ik heb mijn warmtepomp niet via de aannemer laten plaatsen. Dat was namelijk 2x zo duur en had volgens mij never nooit allemaal in mijn Technische ruimte gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:28:
Je kunt de btw op de zonnepanelen terugkrijgen, vraag daarvoor een factuur met btw specificatie op bij de aannemer. Indien aannemer niet meewerkt is er een standaard brief van VEH.

Wij kregen nog 900 euro terug van 8 "schaampanelen" ;) (1 PV extra kostte 650 euro, dus 8x650 was de "fictieve" prijs)
offtopic:
Dat geld volgens mij niet meer voor nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 17:50

Wuursj

want worst is al bezet

In de nieuwbouw projecten waar ik mee bezig ben geweest in afgelopen jaar, waren in alle gevallen eventuele WP subsidies al geclaimed door de projectontwikkelaar en 'al in de verkoopprijs verwerkt'. (huhu)

Maar als je direct met een aannemer werkt, zou je het wel nog kunnen aanvragen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-05 16:24
Wuursj schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:11:
In de nieuwbouw projecten waar ik mee bezig ben geweest in afgelopen jaar, waren in alle gevallen eventuele WP subsidies al geclaimed door de projectontwikkelaar en 'al in de verkoopprijs verwerkt'. (huhu)

Maar als je direct met een aannemer werkt, zou je het wel nog kunnen aanvragen.
Bij ons was er ook sprake van projectontwikkeling (76 woningen, uitvoerder BAM Wonen).
Dus gewoon navragen de kopersbegeleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

offtopic:
Dat geld volgens mij niet meer voor nieuwbouw.
Volgensmij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:39

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

doggy1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:16:
Onze nieuwe woning wordt over enkele maanden opgeleverd en is gasloos met warmtepomp.
Grats, klinkt goed.
doggy1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:16:
Nu vraag ik mij af of ik dan ook recht op subsidie heb(of gaat die subsidie naar de aannemer?)
Stap 1 lijkt mij dan om eens te gaan zoeken, niet om de vraag in een apart topic te tjeppen ;)

Dus flauw maar het stellen waard: wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 25% gewijzigd door Goudvis op 17-08-2020 11:56 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:36:
[...]

Waar lees jij dat er geen zonnepanelen zijn?

De vraag is: Is er recht op subsidie. Mijn antwoord: Ja, indien pv panelen aanwezig zijn kun je daar subsidie (btw teruggaaf) op krijgen.

Bijdehand.
Dat is geen subsidie, maar teruggave van btw.
https://www.milieucentraa...en/subsidie-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Goudvis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Grats, klinkt goed.

[...]

Stap 1 lijkt mij dan om eens te gaan zoeken, niet om de vraag in een apart topic te tjeppen ;)

Dus flauw maar het stellen waard: wat heb je zelf al gevonden?
Natuurlijk heb ik daar ook al aan gedacht, maar helaas verloopt het contact tussen de kopers en de aannemer niet altijd goed en correct , dus dacht ik om eerst maar hier de ervaringen te vernemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Belasting teruggeven is ook subsidie. Borstzak-vestzak verhaal. Linksom of Rechtsom regelt de samenleving de korting op jouw paneeltjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kraay89 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Belasting teruggeven is ook subsidie. Borstzak-vestzak verhaal. Linksom of Rechtsom regelt de samenleving de korting op jouw paneeltjes.
Nou niet op die van hem dat ik weet maar btw vrij is geen subsidie, dan kan je btw vrij van alle ondernemers en de korting in de media markt ook als subsidie zien.
Sommige willen het nou eenmaal graag een belastende naam geven 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galapogos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 21:32
Wij zitten sinds een paar maanden ook in een projectmatige nieuwbouwwoning met warmtepomp. Bij ons had de aannemer de subsidie zelf nog niet geclaimd, en hebben we dat dus zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17-05 15:37
Kraay89 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Onzin! Subsidie is wat anders dan teruggave en zeker niet hetzelfde. BTW krijg je gegarandeerd terug (als je aan de voorwaarden voldoet). Subsidie krijg je alleen als er nog geld in de pot zit. Als anderen je voor zijn heb je 0 euro terug.. Dit is dus zeker niet hetzelfde!

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 17-08-2020 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Aldus Van Dale:
sub·si·die (de; v; meervoud: subsidies)
1
financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit.
Wie ontvangt de btw (terug)?
Een particulier

Wie betaalt de BTW (terug)?
De overheid.

Lijkt me vrij duidelijk. Je kunt eindeloos bomen over wat subsidie is en wat belastingteruggave. Maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer. Geld van overheid naar pariculier, als uitzondering op de normale gang van zaken. (Een particulier investeert en draagt daarvoor de lasten, de overheid ontvangt wat belasting).

Maar goed, sematische discussie en verder behoorlijk off topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Kraay89 op 18-08-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 10:37

killercow

eth0

Kraay89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:35:
[...]
(Een particulier investeert en draagt daarvoor de lasten, de overheid ontvangt wat belasting).
Je slaat de spijker op z'n kop. Gezien de particulier een onderneming start (namelijk het opwekken van energie) mag hij net als alle andere ondernemingen de btw terugvragen. Onze belastingdienst vond van niet, de Europese unie vond van wel, ergo, je bent ondernemer voor de btw als je energielieverancier bent, en dus mag je van alle daarmee gemoeide kosten (panelen, omvormer, de meterkast aanpassingen, installatie, dakversteviging, en zelfs *meerkosten* bij bouw *om* panelen mogelijk te maken) de btw aftrekken.

Dat jij het subsidie vindt is prachtig, maar net zo juist als dat jij een eend voor een paard aanziet.

* https://www.btw-zonnepane...w-zonnepanelen-nieuwbouw/

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17-05 15:37
Kraay89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Aldus Van Dale:

[...]

Wie ontvangt de btw (terug)?
Een particulier

Wie betaalt de BTW (terug)?
De overheid.

Lijkt me vrij duidelijk. Je kunt eindeloos bomen over wat subsidie is en wat belastingteruggave. Maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer. Geld van overheid naar pariculier, als uitzondering op de normale gang van zaken. (Een particulier investeert en draagt daarvoor de lasten, de overheid ontvangt wat belasting).

Maar goed, sematische discussie en verder behoorlijk off topic.
Misschien toch de volgende keer de regels nalezen ipv de van Dale er op naslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Zeker de moeite om toch een aanvraag in te dienen, wij kregen bijna 3000 euro terug!
Pagina: 1