3900x te heet? (Underclocken?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05-2024
Ik heb reeds een 3900x gekocht en gebruik daarop een Noctua Noctua NH-U12S chromax.black met een extra noctua fan erop (push/pull) . Mijn kast heeft 2 front intake fans 2 top outtake en 1 achter outtake fan.

Ik heb er de noctua coolpasta op zitten en 1 blobje in het midden gedaan zoals aangeraden.

Idle is mijn ryzen 3900x circa 53 graden met idle-spikes naar de 68 volgens laatste meting.

Zodra ik obs record aan zet + game dan schiet de temperatuur meteen naar de 83+ en bij een stress test met OCCT ging hij meteen naar de 90+ en ik heb de test dus maar even gestopt.

Mijn vragen:
1. Het is buiten/binnen warm op het moment, maar zijn deze temperaturen wel normaal?
2. Is het een goed idee om de processor misschien wat lager te zetten ? - ik zie geen offset functie in mijn moederbord staan (Asrock b550m Steel Legend) wat is een veilige manier om hem lager te clocken eventueel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny1xOZdcnwhuzi_8zlFho4ul3V8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HlEwUY2xPFR30oXnDBsSa9uU.jpg?f=user_large

ps,
Ik maak me een beetje zorgen over de processor.
Hiervoor heb ik (onverwachts) pech gehad met een watercooler en dat heeft me veel geld gekost....
ik ben dus extra voorzichtig en wil liever niet teveel knutselen" weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Donster op 16-08-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
die koeler kan maar 95 watt aan warmte verwerken,geen wonder dat die cpu dus heet word.Zo'n cpu heeft degelijke koeling nodig

je bent echt wel een koelblok zoals deze nodig:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

zoals je bv hier ziet vreet deze cpu meet dan 160 watt voluit(erg zuiniger trouwens voor een cpu met zoveel cores):

https://www.tomshardware....-3700x-review,6214-3.html

Dan weet je dat je koelvermogen te kort komt ;w

[ Voor 70% gewijzigd door freaky35 op 16-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
@freaky35
Ik heb de Noctua NH-U12S chromax.black versie die 165W aan kan. Ik was het "chromax.black" gedeelte vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
Dat is nog aan de krappe kant, je hebt liever over als te weinig of op het randje.Qua koeling dan,naar mijn idee.

Een Dark rock 4 kan 250 watt verwerken,dan heb je tenminste nog wat over

Je kan misschien nog wat winnen als je push en pull fan setup gebruikt op die Noctua,als ik deze info mag geloven in elk geval:

YouTube: Noctua NH-U12S Review - Cooling the 3900X with AIR!

Maar het is gewoonweg op het randje.
Persoonlijk zou ik echt een andere koeler bij deze top cpu nemen

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 16-08-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Ik heb een push/pull setup zoals dat ook idd.
Volgens website fabrikant is de 3950 ook supported en is er op de 3900x zelf nog enige oc ruimte.

Ik zit zelf te denken aan een lichte underclock , maar ik zie geen offset mode ofzo in de bios.
Zelf verder geen overclock ervaring dus wordt even zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 12:36
Weetje zeker dat je koeler goed vast zit op de socket mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:21
Het lijkt me dat de 2 top outtakes de koele lucht er al uitzuigen voordat het de cpu fan bereikt. Daardoor zuigt de cpu fan lauwe / warme lucht aan.
Me dunkt dat je beter als rear outtake twee fan kan hebben en bovenin een 60mm outtake fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0MrN2Hhz3xDfqvP_CxqGnVZV-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3eNN8PZ1c1iNHs4QTLrVN6jJ.jpg?f=user_large

Idle gaat hij nu een beetje van de 42 heel snel naar de 55 en weer terug etc. de 60.5 is de max temp die hij idle even is geweest en de 45,3 de gemiddelde temperatuur.

Volgens mij vallen die waarden nog wel mee en heeft dat omhoog gaan gewoon iets met de amd boost te maken. (die ingebouwde die je niet uit kan schakelen)

Wat ik gek vind is dat onder gamen (plague tail met max settings) gemeten met cpuid en hwinfo de temperatuur een beetje rond de 60 / 66 schommelt met een maximale temperatuur die er is geweest van 70. Mijn waterkoeler die ik had zat er misschien maar 2 graden onder ofzo en dit lijkt allemaal prima te zijn.

Ga ik echter obs opstarten tijdens gamen en ga ik opnemen dan stijgt hij direct tot 90+ en schommelt afentoe heel even wat terug naar 85 en misschien 83 oid. . Het feit dat hij wel terug gaat afentoe duid er iig wel op dat hij wat temperatuur kwijt kan ... het is net alsof die amd boost steeds als een malle aan de gang is en die processor helemaal suf boost bij meer belasting.

Overigens staan de bios settings op default dus pbo etc staan niet aan.

Ps,
Weet iemand hoe je een offset (underclock) kan doen op een Asrock B550M Steel legend moederbord?
Ik zag wel een cpu vcore instelling onder "external load lines?" waar ik offset kan invoeren (als dat de goede is) maar zie nergens een optie om hem op - te zetten en het vakje zelf pakt ook geen - waarden.

Bij mijn MSI moederbord kon ik gewoon een auto waarde naar manual/ offset zetten, vakje eronder op "- " en dan 0.5 invoeren oid. Hier heb ik die optie niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 01:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ryzen kan je beste met een X patroon de koelpasta aanbrengen of een 5 dot dobbelsteen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 22:49
Zoals Wim hierboven ook al aangeeft is een erwt in het midden voor Ryzen wat magertjes.
Een X of een dobbelsteen 5 is een beter idee.
Ook vermoed ik dat de koeler scheef zit.
Ik zou deze 2 opties even proberen, hier kan best wat winst te behalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Donster verschil is alleen zwarte looks. Deze koeler met maar 1 fan, en smalle radiator, is niet echt geschikt voor 3900X. pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 koelt een stuk beter. verder is het aan te raden te tweaken met de instellingen wanneer je Ryzen gebruikt.

Het lijkt is je bericht te gaan om 2 fans op je CPU koeler ?
die moet je allebei dezelfde kant laten blazen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Temp in idle is ook erg hoog vind ik en vaak duid zoiets er op dat de koelpasta niet goed zit, waardoor de hitte niet snel genoeg richting de koeler geleid kan worden.
Voel maar eens aan je koeler, die zou ook warm moeten zijn als je CPU 90 graden is en ik denk dat die koeler redelijk koud blijft.

Wat hierboven al gezegd is dus :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Fans wat lager gezet en getest en heatsink werd wel helemaal warm. Hij lijkt er ook netjes recht op te zitten.

Ik heb besloten om toch maar voor een waterkoeler te gaan voor de zekerheid ondanks dat er een keer iets mis mee is gegaan. (de kans dat het uit zichzelf gaat lekken is heel klein .. maar die pech heb ik helaas gehad)
De 3900x is gewoon een behoorlijk warm beest en het lijkt me beter.

De Corsair Hydro Series™ H100i 240mm moet dit wel goed kunnen koelen toch?
(meer ruimte heb ik niet in de kast voor een watercooler)

Ik ben wel een beetje bang voor het loshalen van de koeler aangezien ik weet uit ervaring dat hij enorm vast kan komen te zitten bij deze AMD generatie . Zal hem eerst wel warm maken , moederbord eruit en dan koeler losdraaien en rustig een beetje naar links en rechts bewegen I guess.

[ Voor 4% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:13
Ik heb zelf ook de 3900X, maar dan met mijn NH-D9L erop. Moest de onderdelen aanvragen voor AM4 omdat ik die van mij al even heb.

https://noctua.at/en/cpu/AMD_Ryzen_9_3900X
Volgens bovenstaande link zou die van jou medium overclocking en headroom moeten hebben op de 3900x.
Die van mij geeft daarentegen aan dat hij beperkt gebruikt kan worden (ofwel, alleen met de AM4 adapter), maar geeft verder niet aan wat de performance zou moeten zijn op de 3900x.

Lucht is bij mij aan de achterkant wel goed warm. Maar dat was tijdens de warme periode. Qua tests kom ik volgens mij ongeveer hetzelfde uit met temperaturen.
Mijn temperatuur schiet ook alle kanten op in idle. Tussen de 48 graden en de 55.
Weet niet wat een beetje normaal zou zijn met deze cpu.
Ga nog wel even voor je testen met een spel e.d.

Is er nog iets wat ook voor je zou kunnen vergelijken?

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 17-08-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
@Arunia Zoals hierboven vermeld ga ik toch een Hydro Series™ H100i waterkoeler halen indien dat voldoende is?! Ik zal de Ryzen behoorlijk gaan belasten en ik wil echt geen risico lopen.

Wat krijg jij bij een stress test eigenlijk? Bij mij schiet hij meteen 90+
En datzelfde doet hij ook als ik game en obs laat encoden. (iets wat ik sowieso veel ga doen)

[ Voor 31% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:13
@Donster Qua waterkoeling heb ik echt geen idee hoe en wat. volgens mij zou je met een goede luchtkoeler ook gewoon overclocks moeten kunnen draaien. Maar dat is wat ik me er van herinner.

Voor mij is het default draaien eigenlijk. Ben alleen bang dat ik ook een topic op mag gaan starten voor een andere koeler.

Wellicht dat iemand een uitspraak kan doen over de H100i.

Ikzelf zou het liefste bij Noctua blijven, maar daar zijn ook zat opties heb ik al gezien.

Met OCCT schiet hij naar 74 graden en loopt vrij langzaam op naar 80 graden. Dat is met 100% cpu. Ik hoor wel de fans wat harder gaan blazen waardoor hij redelijk rond die temp blijft hangen eigenlijk.
Na 6 minuten gemiddeld 80 graden.
Net de test uitgezet waarna hij vrij snel weer naar 48 graden zakt.

Heb zelf dan die aangegeven Noctua met 2x noctua NF-A9PWM erop en in de behuizing 3x NF-S12B-redux.
dat is 2x intake voor en 1x exhaust achter. De CPU Fans staan ook naar achteren gericht.
Heb er een Sapphire 5700XT Nitro+ in zitten als GPU.
De kast is ook verder minimaal qua spullen die er in zitten. 1x BD-brander en 1x een SATA Crucial 1TB.
Ik heb de Silencio S600 trouwens als behuizing met venster.
gallery: Arunia
Lijstje met mijn systeem.

[ Voor 46% gewijzigd door Arunia op 17-08-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 14:37

Fordox

00101010

Mensen vergeten hier een paar dingetjes.
Ryzen temps kun je alleen goed uitlezen in Ryzen Master. Daarnaast zal je Ryzen niet underclocken, maar boost hij minder (hij blijft waarschijnlijk boven baseclock).

Ik denk dat er geen probleem is en dat je koeler gewoon voldoet, OCCT is ook geen reëele normale load, al kan het altijd wel wat kouder.

AIO's ben ik zelf geen fan van, in mijn optiek kun je beter kiezen voor het grootste model luchtkoeler van Noctua of BeQuiet.

[ Voor 15% gewijzigd door Fordox op 17-08-2020 09:54 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donster schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:37:
@Arunia Zoals hierboven vermeld ga ik toch een Hydro Series™ H100i waterkoeler halen indien dat voldoende is?! Ik zal de Ryzen behoorlijk gaan belasten en ik wil echt geen risico lopen.

Wat krijg jij bij een stress test eigenlijk? Bij mij schiet hij meteen 90+
En datzelfde doet hij ook als ik game en obs laat encoden. (iets wat ik sowieso veel ga doen)
Zoals ik aangeef, ga in bios of via Ryzen Master met de instellingen aan de gang. Waterkoeling hoeft niet, maar dat is je eigen keuze. H100i Pro is ongeveer gelijk aan Noctua NH-15D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_CBUpozm72Uxs8bOSrtQm2LOhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dCMZag37lWKCTfRYMZNONQ56.jpg?f=user_large

@Fordox
Dat is met sommige applicaties zoals core temp idd het geval.
Even vergeleken en de temps die Ryzen Master aangeeft komen overeen met HW Info Monitor en OCCT.

@Hackus Ik ga nu idd even kijken wat ik met Ryzen Master wat betreft temperaturen voor elkaar kan krijgen.

Ps,
Ik waardeer de hulp heel erg! Bedankt allemaal!

[ Voor 17% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CPU voltage lager sowieso lager zetten, en niet op AUTO.

1.25V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Donster schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:59:
[Afbeelding]

@Fordox
Dat is met sommige applicaties zoals core temp idd het geval.
Even vergeleken en de temps die Ryzen Master aangeeft komen overeen met HW Info Monitor en OCCT.
Altijd fijn om even te checken. Ik zie ook dat in je screenshot je 3900x op 4GHz draait, wat nog steeds een boost is (>3,8GHz). Hij loopt dus niet té warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Morgen voor de zekerheid maar de koeler er af halen.
Ik hoop dat de koelpasta niet al te vast zit en dat de processor niet als cement aan de koeler zit.

Ga hem eerst wel even stressen voor warmte en een beetje de koeler draaien om hem voorzichtig los te krijgen. Bij nieuwste AMD zitten die dingen er behoorlijk vast op vaak.

[ Voor 36% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Ik zie dat je een Asrock B550M Steel legend gebruikt.
Ik ken dat mobo niet erg goed, maar ik weet dat veel moederborden de CPU standaard te veel spanning geven, om zo "betere" boost clocks te kunnen halen. Ook wat @Hackus zegt

Wellicht kun je de CPU voltage iets omlaag zetten. Over het algemeen heeft het weinig effect op stabiliteit, en blijven de gehaalde boost snelheden gelijk gezien die vooral op temperatuur geregeld worden.

Houd je VCORE ook eens in de gaten, ben benieuwd wat deze idle en onder load doet.

Zorg ook dat je de chipset driver (en het AMD power plan) hebt geinstalleerd, en er geen applicaties zijn die constant de CPU uit zijn low power states trekken. Er gaan verhalen over het internet dat sommige programma's zoals MSI's Dragon Center de CPU "wakker" houden

De Zen2 cores worden erg heet onder max load, echter hebben ze vrij complexe power state management om er voor te zorgen dat ze enkel wanneer het echt nodig is onder full stress draaien.

Een goed power management zal er voor zorgen dat je indien nodig hoge boosts kunt halen omdat je een temperatuur buffer hebt (bijvoorbeeld 35 idle, duurt het iets langer om de 80C te halen dan vanaf 60 idle)
Een goede CPU koeler zal er voor zorgen dat je langer de boost clocks kunt vasthouden (temperatuur stijging gaat langzamer doordat je meer energie kunt afvoeren).

Dit is ook waar waterkoeling zijn winst haalt. Waterkoelers halen over het algemeen de zelfde prestaties in dB per watt vermogen, echter gaat het opwarmen van waterkoelers langzamer, zodat je langer de boosts kunt vasthouden.

Verder houd inderdaad RyzenMaster in de gaten, schijnbaar zijn de reported code loads, clock speeds en temperatures in sommige andere programma's niet volledig betrouwbaar ivm core sleep etc.

[ Voor 56% gewijzigd door kid1988 op 17-08-2020 11:05 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 15:50

ikt

Donster schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:37:
Morgen voor de zekerheid maar de koeler er af halen.
Ik hoop dat de koelpasta niet al te vast zit en dat de processor niet als cement aan de koeler zit.

Ga hem eerst wel even stressen voor warmte en een beetje de koeler draaien om hem voorzichtig los te krijgen. Bij nieuwste AMD zitten die dingen er behoorlijk vast op vaak.
Dat valt wel mee. Dat "cement" gebeurt pas wanneer je iets tien jaar lang een paar duizend keer heatcyclet. Dit kan gebeuren bij zowel Intel als AMD sockets. Voordeeltje bij Intel is wel dat het ding dat de CPU op z'n plek houdt, het perongelijk lostrekken tegenhoudt.

Als je bezorgd bent, kun je de koeler een beetje heen en weer draaien en dan pas loshalen. De 3900x is echter nog nieuw, dus ik betwijfel dat je er moeite mee zult hebben.

Voordat je andere hardware probeert, zou ik zeker je koeler opnieuw installeren. Kun je ook zien of je initiële hoeveelheid koelpasta goed verspreidt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donster
Even een update:
Ik heb de voltages lager gedaan en getest en het verschil was minimaal (het is ook kouder vandaag wat ook mee speelt) Bij stress testen iets langer door laten lopen toen hij 91 aangaf gestopt.

Ik heb de koeler eraf gehaald en hij leek er prima recht op te zetten en de koelpasta leek echt prima verspreid en niet te dik erop te hebben gezeten van wat ik kon zien.

In plaats van opnieuw aanbrengen en mounten heb ik bij deze besloten om gewoon voor de H100i Pro waterkoeling te gaan ook omdat ik sowieso niet veel ruimte heb voor grotere luchtkoelers zoals die Darkrock.

@ikt Dat cement had ik met mijn vorige overleden ryzen 3900x die kapot was gegaan door een waterkoeling lek (en heb geen flauw idee hoe dat gebeurt is) alles onder de smurrie en ik kreeg alleen het moederbord vergoed. Die processor zat echt muurvast en flosdraadje gebruikt om hem voorzichtig los te pielen om te kijken of ik die kon redden.

De kans is enorm klein dat zoiets gebeurt van wat ik heb gelezen .. maar er zijn zeldzame pech gevallen zoals ik :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Donster op 17-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Donster schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:53:
Even een update:
Ik heb de voltages lager gedaan en getest en het verschil was minimaal (het is ook kouder vandaag wat ook mee speelt) Bij stress testen iets langer door laten lopen toen hij 91 aangaf gestopt.
Zoals ik al zei, je processor boost nog steeds boven de baseclock en hij zal blijven boosten tot hij zn maximale boost, maximale temp, of maximale powerdraw heeft gehaald.

Onder de 91 graden die je nu waarschijnlijk ervaart, zal hij een hogere boost clock hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 10:11
1: 90 graden is geen probleem. Moderne processoren zijn er op gebouwd te boosten naar hoge snelheid indien mogelijk. Als je CPU te heet wordt gaat hij automatisch langzamer draaien of valt uit.

Veel moederborden overclocken je processor automatisch, er wordt veel gespeeld met de boost settings. Als je er een betere koeler op doet gaat je PC waarschijnlijk nog sneller :) en wordt de extra temperatuur ruimte gebruikt. Als je dit uit wil zetten moet je veel opties in plaats van auto op default zetten.

Even wat kijk materiaal voor je. Dat gaat wat dieper in op het gedrag van je 3900x:

YouTube: Is your motherboard trying to damage your Ryzen CPU?
YouTube: AMD 3900X Overclocking explained... How to get improvements!

P.S. Hoe staat je fan-profile ingesteld van je CPU? Ik zie in je screenshot 1500rpm bij 90 graden. Volgens mij mag dat wel wat harder draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Dekaasboer op 17-08-2020 14:26 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb zelf een H100i V2 en die werkt goed. Echter wel in combinatie met Ryzen Master. Verder heb ik mijn radiator aan de voorkant. Had hem eerst boven in, maar daar liepen de temperaturen te veel op. Zit nu rond de 79 graden bij all core boost 4.325ghz en 72 graden bij single core boost naar 4.625Ghz.

Zonder Ryzen Master haalde ik de frequenties niet en had ik ook hogere temperaturen.

Belangrijk is wel om de EDC, TDC en PPT goed in te stellen zodat deze geen beperking zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:36
Er zijn weinig games, die een 12 core 24 threat cpu onderuit halen met een full load.
obs r bij, is extra load, zeker met cpu rendering, dus logish dat ie warmer wordt.

default/auto instellingen mobo, zijn erg wisselend betreft boost dingetjes, loop dit goed na of 't daadwerkelijk uit staat.

Na een constante 100% load op zon cpu met een stress test is 91 an zich nog niet heel gek, mocht dat tijdens gaming gebeuren zouk me wel zorgen maken. Toegegeven, zeker met de afgelope hitte wil je geen extra warmte bron in huis, al zouk m tog ff door laten lopen om te kijken of je niet mogelijk issues gaat krijgen tijdens streamen, knap lullig namelijk als je systeem uitvalt..

UnderCLOCKen doe je door de clock omlaag te halen, (fsb * multiplier)
UnderVOLT is voltage, hoe ver ben je daadwerkelijk gegaan met voltage? Volgens reviews zit hier tog de meeste winst. En ben je zeker dat je cpu nu niet alsnog meer boost, waardoor die alsnog dezelfde temp haalt? enige dat we weten is dat je m afsluit op 91 graden.. Wat niet echt veel zegt over de resultaten... behalve, dat zoals we weten je koeler op t randje zit kwa capaciteit. (of als ik je vorige meting r bij pak heb je 4 graden winst wat toch zeker n mooi begin is, je moet geen halvering verwachten van n paar tweaks) kan je aanraden om gamersnexus of jay2cents op youtube te bekijken, die hebben hier interessante content over

Zoals ook al eerder aangegeven, weet je zeker dat je eerste outtake aan de bovenkant niet juist verse lucht weg zuigt voor het bij de cpu is? geeft misschien iets hogere gpu temps als je m even los haalt, maar das nog het makkelijkste om vlug te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodenl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 00:18
Check de temp in Ryzen Master, of in een andere temp tool waar je de gemiddelde temp kunt bekijken. Een temperatuur spike van enkele miliseconden kun je negeren maar wordt door sommige tools wel weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Met watercooler zijn de temperaturen een paar graden lager (88 bij stress testen)
Bij idle is er nauwelijks verschil.

Zou hem een tikje lager willen aangezien met draaien van obs/game ik dezelfde temperatuur krijg en dat is de load die het systeem veel voor langere tijd zal krijgen.

Even een vraagje nog:
Ik heb hem in de bios op 3800mhz gezet met en voltage op 1,25 en ik merk idd dat hij onder load netjes bij 3800 blijft en er niet overheen gaat boosten (afgelezen in Ryzen Master) en dit heeft geeft al wat postief effect op temperatuur. (Ik zou hem ook wat sneller kunnen zetten nog natuurlijk .. maar is even als test)

Is het genoeg om deze 2 dingen in bios te veranderen of is het beter om op een andere manierde processor te clocken? Ik las namelijk dat het voor Ryzen beter is om geen fixed maximaal snelheid aan te geven...

[ Voor 16% gewijzigd door Donster op 19-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
kid1988 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:48:
Ik ken dat mobo niet erg goed, maar ik weet dat veel moederborden de CPU standaard te veel spanning geven, om zo "betere" boost clocks te kunnen halen. Ook wat @Hackus zegt
Volgens mij houdt alleen Asus zich aan de voltage specs. Alle andere mobo fabrikanten jagen er willekeurige, veel te hoge, voltages doorheen met vaak nog een auto-OC/MCE om hoger te eindigen in de benchmarks |:(
Steve van Gamers Nexus heeft daar goed onderzoek naar gedaan.
offtopic:
Vet grappig dat Youtubers tegenwoordig de echte onderzoeksjournalisten in tech en dat de grote Tech-outlets voornamelijk copy-pasten en al helemaal geen onderzoek meer doen.

[ Voor 20% gewijzigd door eL_Jay op 19-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
"The safe and correct voltage is "Auto" or "Normal". The chip is designed to scale voltage up and down based on workload. It will use up to 1.5v in light single threaded workloads and will go down potentially less than 1.0v when nothing much is happening"

Zie toch wel erg veel comments dat je alles beter toch op auto kan laten...
95 is het punt waarop de processor zichzelf uit gaat schakelen , het voelt totaal niet goed daar zo dicht onder te zitten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 19-06 10:46
Wat ik merk met mijn 3700X is dat met alles op auto het veel te ver word opgejaagd. Dan gaan de spanningen richting de 1.5V, wat veel te veel is. Ik heb een allcore op 4.4Ghz en een spanning van max 1.25V
Dan is hij stabiel (geen garantie voor jou processor) en veel koeler. Op auto word het allemaal veel te heet.
Ook met een Dark rock pro 4, die ik gebruik. Door het 7nm proces is de die zelf erg klein en kan moeilijk zijn warmte kwijt door de beperkte oppervlakte. Daar helpt een grote koeler weinig tegen.
Zou je naar actieve koeling moeten.

[ Voor 20% gewijzigd door arbraxas op 19-08-2020 13:49 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
@arbraxas Zet je dan alleen de cpu snelheid vast en de voltage ? Verder hoef ik niks te doen?
Wat ik nu heb dus.

@eL_Jay
Begrijp ook niet wat al die moederbord fabrikanten doen.
Meerdere videos gezien waar mensen aangeven dat de voltages van alles veel te hoog waren.

Volgens fabrikanten is het allemaal prima en goed voor die autoboost ... maar hij boost dat ding
soms zo hoog dat ik in vervolg mijn eitje op mijn processor kan gaan bakken :P

Als hij onder stressen alleen heel warm zou worden dan is het niet zo erg .. maar ik kom met dagelijkse workload aan die temperaturen en dat voelt niet goed.

Mijn waterkoeling nu maakt een "beetje" verschil maar viel me op dat ik de fans op 50 of 100% kan gaan zetten en dat doet niks.

[ Voor 102% gewijzigd door Donster op 19-08-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Belangrijk is wel om de EDC, TDC en PPT goed in te stellen zodat deze geen beperking zijn.
En dit wat Wim-Bart ook al aanhaalde.

En in de bios de precisionboost uitschakelen. Ik heb alles uitgezocht met Ryzen master en daarna alles in de bios ingesteld. Dan hoef ik niet elke keer te stoeien met Ryzen master.
Maar voor het Cpu gedeelte komt het daar wel op neer, multiplier op gewenste waarde en max spanning aangeven.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Ik weet niet eens wat die waardes zijn tbh. (EDC, TDC en PPT)
Denk dat ik maar even flink moet gaan googlen/youtuben haha.

[ Voor 7% gewijzigd door Donster op 19-08-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Bedankt! Ik ga het checken.

Als je alleen precision boost uit zet scheelt het al zo 10 graden lees ik net trouwens ten koste van wat performance.

[ Voor 69% gewijzigd door Donster op 19-08-2020 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donster
Even een laatste update: (met de waterkoeler)
Ik heb in de bios de clock op 4000mhz gezet en voltage op 1,25 en verder helemaal niks veranderd.

Ik heb een stress test gedaan van 30 min en hij booste hem netjes naar de 4000mhz (max) en hoogste temperatuur was 81 wat heel netjes is vind ik.
De score in cine bench was ook identiek aan wat het eerder was.

1,25 voltage lijkt mij prima toch? :-)

Met deze temperaturen kan ik prima leven.
Ga vanaf hier nog even mijn fan-curve aanpassen en dan lijkt het me prima.

Bedankt voor de hulp allemaal! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Donster op 19-08-2020 15:13 ]

• Forceflow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 16:26
Hier in België ook een 3900x stock, met h150i cooler op quiet modus (want anders vind ik het storend):

80-84 prime95 small fft, zelfde voor Realbench

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Denk toch dat er iets niet goed zit. Mijn 3900x is gewoon plug en play met een Dark Rock Pro 4 en kom bij lange na niet aan die hoge temps zelf met die temperaturen van vorige week. Misschien zeer slechte airflow?
Pagina: 1