Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Op de laptop die ik van mijn werkgever )een ROC) heb maak ik verbinding via VPN om via wifi te kunnen printen en voor bepaalde software die een licentie moet controleren met een bepaalde server. Dit doe ik met de ingebouwde VPN instellingen in Windows 10. Kwestie van (eenmalig) inloggegevens intikken, even op het icoontje klikken en gaan. De VPN werkt uitstekend, geen klachten over.

Waar ik wel klachten over heb is het afsluiten van de laptop wanneer de VPN nog actief is. Na een paar keer testen ben ik erachter gekomen dat het écht door de verbinding met de VPN komt. Het opstarten van de laptop gaat prima, al mag dat van mij wel wat vlotter...

Het afsluiten zonder VPN duurt 15 seconden.
Het afsluiten met VPN nog actief duurt bijna 9 minuten!

De vraag is uiteraard: Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of een oplossing voor weten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 op een HP Elitebook 830 G5. (Prima laptopje)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het verbreken van de VPN verbinding voor het afsluiten, wat uiteraard prima werkt. Daarna gaat het afsluiten van de laptop ook op normale snelheid.

Met een aantal verschillende zoekopdrachten heb ik geen relevante resultaten kunnen vinden over het traag afsluiten wanneer er nog een VPN verbinding actief is.

Handige aanvulling: Ik heb veel rechten op de laptop maar niet alle (als ik me niet vergis). Het blijft immers een laptop van de werkgever.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is giswerk, maar mogelijk wordt er bij het uitloggen e.e.a. gesynchroniseerd met een centrale omgeving (gebruikersprofiel?). Wanneer je de VPN aan hebt staan is de omgeving waarheen dit gebeurt beschikbaar, kan de laptop dit doen en zal deze dit dus doen. Als je VPN uit staat is die omgeving dus niet te bereiken en dan kan ie dus niks doen.

Afhankelijk van de rechten die je hebt zou je uitgebreidere statusinformatie kunnen tonen op het opstart- en afsluitscherm, dan krijg je mogelijk meer inzicht in waar ie nou zo druk mee is (ipv 'Afsluiten...'). Dat staat bijvoorbeeld beschreven op https://community.spicewo...on-messages-in-windows-10.

Misschien ook een idee om een collega te vragen of die dit ook heeft, en/of ook even een mailtje te sturen richting de systeembeheer-afdeling. Wie weet hebben die wel zoiets van 'oh dat is dit, moet je dit doen en dan is het goed'.

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 16-08-2020 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Waarom sluit je de vpn niet gewoon netjes af voordat je afsluit. Dit is echt een non-issue.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De stappen exact uitgevoerd zoals daar staat maar bij het afsluiten verschijnt er niks in beeld, alleen Afsluiten met de ronddraaiende stippen... Bij het opstarten zag ik wel het een en ander voorbij komen.

EDIT: Ik zie dat ik nog een andere waarde moet controleren -> Note Windows does not display status messages if the following key is present and the value is set to 1:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\DisableStatusMessages

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 16-08-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
HKLM_ schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:16:
Waarom sluit je de vpn niet gewoon netjes af voordat je afsluit. Dit is echt een non-issue.
Misschien, maar het is zo gek dat het dan ineens 9 minuten moet duren. En nee, je denkt er niet altijd aan dat je VPN (nog) aan staat. Doorgaans staat mijn laptop op een dock, dan heeft VPN geen zin vanwege bedraad netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:53
Ik zou eerst even navraag doen bij de IT voordat je zelf dingen gaat uitproberen. Het blijft een beetje gissen waar het aan kan liggen
Zij weten natuurlijk exact hoe de VPN is opgesteld. Wellicht hebben zij direct een verklaring voor je en wellicht zelf de oplossing?
Tevens VPN software volledig up to date? Klinkt alsof hij zicht wilt afmelden van het netwerk en daar op wacht tot deze succesvol is.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sypie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:03:
... bepaalde software die een licentie moet controleren met een bepaalde server...
Da's wel een kanshebber, natuurlijk
Handige aanvulling: Ik heb veel rechten op de laptop maar niet alle (als ik me niet vergis). Het blijft immers een laptop van de werkgever.
Het lijkt mij dat je dit in eerste instantie bij de IT afdeling van je werkgever moet melden.
Alhoewel zij in eerste instantie ook zullen zeggen dat het een non-issue is: sluit eerst de vpn af of klap de laptop gewoon dicht

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Roaming profile vermoedelijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is dan wel alleen bij het gebruik van die software. Zo gebruik ik Solidworks op mijn laptop, die checkt ergens op een server van het ROC of de licentie geldig is. Wanneer ik geen VPN verbinding heb kan ik Solidworks niet draaien.
[...]
Waarvan dezelfde ICT-afdeling de instelling gemaakt heeft dat de laptops met het dichtklappen niet in slaapstand gaan... Om welke reden dan ook.

Volgende week ICT maar eens vragen of dit een bekend issue is.
Pagina: 1