Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel zonnepanelen nodig voor een goede rendement?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nhlau
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:17
Ik ben naar zonnepanelen gaan kijken doordat ik mij in maart had ingeschreven voor de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis en SolarNRG. Ik heb ook offertes van andere bedrijven laten opstellen. Tot op heden heb ik nog geen beslissing kunnen nemen en hoop met jullie adviezen en ervaringen toch een keuze te kunnen maken. Ik ben op de hoogte van de salderingsregeling vanaf 2023.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
1) Hoeveel wat mag er door 1 fase? Ben je van plan later nog meer te leggen? Zonee, dan heeft 3 fase niet veel nut.

2) STEL je vindt morgen je droomvrouw, dan duurt het altijd nog wel een paar jaar voor je trouwt en aan kinderen begint, laat staan 2. Dus om meteen uit te gaan van 4 persoons huishouden is een beetje raar. Ik zou eerder uitgaan van 2 volwassenen. Zonnepanelen worden in het algemeen almaar beter / goedkoper. Dus je kan altijd nog bijleggen.

3 en 4 zijn vooral persoonlijke voorkeuren, waar voel je je fijn bij.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heb je een foto van de pijpjes? Alleen SolarEdge als de schaduw erg genoeg is.

Als je van 12 naar 14 panelen gaat en daarom een 3 fase omvormer zijn die laatste 2 panelen inderdaad duur.
Bijvoorbeeld 830 euro / 640 Wp = 1.30 euro / Wp.

14 panelen kan overigens wel op een 3680 W enkelfase omvormer. Het topt ongeveer 0.3% van de jaaropbrengst af en de enkelfase omvormer zal bij dat DC voltage enkele tiendes van procenten minder zijn.
Voordeel is dat de omvormer hetzelfde blijft, dus kosten die 2 panelen dan relatief erg weinig.

Zonnepanelen later bijleggen is overigens relatief enorm duur, tenzij je er weer minstens 12 kwijt kunt.

Opvallend dat ODV zonnepanelen 14 x P370 aanbiedt met een 3 fase SolarEdge omvormer.
https://www.google.com/ur...Vaw2_LW-0z9aOLup_9EThvnt0
Het minimum aantal volgens de SE datasheet is 16 x P370. Maar misschien is het een typo van hun kant en bedoelen ze enkelfase SE? Of P404.

Innodura vermeld niet welke optimiser ze aanbieden maar het moeten P404's zijn. Jammer dat de koper daar soms op moet toezien.

Edit:
3) vrijwel alle panelen zijn Chinees.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• nhlau
99ruud99 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:28:
1) Hoeveel wat mag er door 1 fase? Ben je van plan later nog meer te leggen? Zonee, dan heeft 3 fase niet veel nut.
Ik heb nu 3 fase: 3x 25W of bedoel je dat niet. Ik ben niet meer van plan om nog meer zonnepanelen bij te leggen in de toekomst. Maar ik las in een ander thread dat 3 fase beter is na het afschaffen van salderen. Nu ben ik een beetje het spoor bijster.
99ruud99 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:28:
2) STEL je vindt morgen je droomvrouw, dan duurt het altijd nog wel een paar jaar voor je trouwt en aan kinderen begint, laat staan 2. Dus om meteen uit te gaan van 4 persoons huishouden is een beetje raar. Ik zou eerder uitgaan van 2 volwassenen. Zonnepanelen worden in het algemeen almaar beter / goedkoper. Dus je kan altijd nog bijleggen.
Ja, daar heb je punt. Ik dacht aan om meteen alles vol te leggen zodat ik niet nog een 2e keer moet leggen wat altijd duurder is dan in 1x vol leggen. Is het dan nog wel rendabel om nu voor zonnepanelen te kiezen nu ik nog alleen woon :O
Als ik later bij leg, kost het relatief veel toch? Al zal er niet veel meer bij kunnen komen, want een dakkapel aan de noordzijde staat gepland.
busscherski schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:38:
Heb je een foto van de pijpjes? Alleen SolarEdge als de schaduw erg genoeg is.
Foto van ventilatiepijpje is rood omcirkeld. Geel gemarkeerd is mijn dak op het zuidwesten. Zoals je merkt, heel weinig schaduw.
Members only:

Ik kreeg al het advies om geen optimizers te nemen, omdat ik weinig tot geen schaduw heb.
Als je van 12 naar 14 panelen gaat en daarom een 3 fase omvormer zijn die laatste 2 panelen inderdaad duur.
Bijvoorbeeld 830 euro / 640 Wp = 1.30 euro / Wp.
In hoeverre is het nuttig om 3 fase omvormer te nemen voor na de salderingsregeling?
Zonnepanelen later bijleggen is overigens relatief enorm duur, tenzij je er weer minstens 12 kwijt kunt.
Nee, ik ben niet van plan om nog een setje bij te leggen. Dus wel vol leggen?
Opvallend dat ODV zonnepanelen 14 x P370 aanbiedt met een 3 fase SolarEdge omvormer.
https://www.google.com/ur...Vaw2_LW-0z9aOLup_9EThvnt0
Het minimum aantal volgens de SE datasheet is 16 x P370. Maar misschien is het een typo van hun kant en bedoelen ze enkelfase SE? Of P404.
Nee.. ODV heeft het echt over 14x P370 met 3fase SolarEdge.. zal dat niet kloppen?
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door nhlau op 03-09-2020 18:11 . Reden: nieuwe offerte toevoegen ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Met 92 cent per watt peak is dat een mooie aanbieding, als je de pesos kan missen zou ik het doen. Laat er een metertje bij zetten in de meterkast en plak er een youless op naar pvoutput, kan je hier lekker meedoen en in het tweakers team. :)
Met een schaduwvrij dak altijd leuk...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Nu online
Komen die 12 of 14 allemaal op hetzelfde dak?
Geen plannen voor een dakraam?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nhlau schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:55:
Maar ik las in een ander thread dat 3 fase beter is na het afschaffen van salderen. Nu ben ik een beetje het spoor bijster.
Dat is grote onzin. Maakt helemaal niets uit voor salderen. Effectief gaat het salderen bij 1 fase en 3 fase identiek. Bij 3 fase worden alle fases opgeteld per telwerk. Resultaat is hetzelfde als bij 1 fase.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 03-09-2020 18:59 ]

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
AEG is geen fabrikant, maar een Duitse groothandel (zo staan ze letterlijk bij de Duitse kvk geregistreerd) van een Engelsman die ~20 jaar in de zonnepanelen zit en bij Chinese fabrikanten inkoopt.
De naam is geleased van Electrolux die de rechten op de AEG-naam heeft.

Het is niet gezegd dat de kwaliteit slecht is (misschien heeft die Engelsman wel een neusje voor goede prijs/kwaliteit).
Maar je weet dus niet wie de echte fabrikant is en dat kan morgen weer een andere dan vandaag zijn. Verder is maar de vraag wat er bij tegenwind (claims) gebeurd.

Ik vind bedrijven die gerenommeerde merkennamen in licentie nemen, een beetje slappe hap. Wees een vent (m/v) en bouw je eigen naam op, maar ga geen mensen voor de gek houden.

• nhlau
Rol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:20:
Met 92 cent per watt peak is dat een mooie aanbieding, als je de pesos kan missen zou ik het doen. Laat er een metertje bij zetten in de meterkast en plak er een youless op naar pvoutput, kan je hier lekker meedoen en in het tweakers team. :)
Met een schaduwvrij dak altijd leuk...
De Growatt 4200 TL-XE die ODV aanbiedt is niet geschikt voor mijn 3x25A aansluiting is te lezen. Dus wel gek dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden. Dus de offerte zal hoger uitvallen als ze Growatt 400TL3-S gaan aanbieden (vermoed ik). Is dat Youless achteraf zelf in te bouwen of moet dat door de installateur van zonnepanelen gedaan worden?
busscherski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:22:
Komen die 12 of 14 allemaal op hetzelfde dak?
Geen plannen voor een dakraam?
Ja, ze komen allemaal op het zuidwesten. Er zit wel een dakraam op het noorden, en ik ben wel van plan om een dakkapel te plaatsen op het noorden (ter vervanging van mijn dakraam). Maar heb je een betere suggestie? De helft op zuid en ander helft op noord?
jobr schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:58:
Dat is grote onzin. Maakt helemaal niets uit voor salderen. Effectief gaat het salderen bij 1 fase en 3 fase identiek. Bij 3 fase worden alle fases opgeteld per telwerk. Resultaat is hetzelfde als bij 1 fase.
Dus een 3 fase heeft totaal geen voordeel bij salderen? Heeft het uberhaupt zin om voor 3 fase te kiezen? Of is dat puur om meer Wp te kunnen overbrengen?
WackoH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:47:Ik vind bedrijven die gerenommeerde merkennamen in licentie nemen, een beetje slappe hap. Wees een vent (m/v) en bouw je eigen naam op, maar ga geen mensen voor de gek houden.
Iemand die mij kan vertellen welke van de 2 ik moet kiezen? JA Solar of Q.Cells, ik neig een beetje naar de offerte van Zonnepanelen Centra met 14x Q.Cells

• busscherski
  • Nu online
De meningen verschillen of je meer dan een 3.68 kW omvormer mag aansluiten bij een 3 x 25 A huisaansluiting.
Zoek op selectiviteit in het PV topic, stel er in dit topic geen vragen over want dan heb je kans dat er hier weer een eindeloze discussie ontstaat.
Desnoods neem je de 3680 W uitvoering, dat topt op jaarbasis ongeveer 0.4% af vergeleken met de 4200 W versie.
Voor de 0.4% extra jaaropbrengst kun je geen 3 fasen omvormer terugverdienen.

Ik zie nog geen luchtfoto, dus snap niet precies hoe ZO en NW de ligging precies is. Maar in het algemeen zou ik denk ik gewoon ZO vol leggen nu. Uitbreiden op NW kan dan altijd nog en dan heb je geen 2 kleuren panelen op je dak.

Een 3 fase omvormer is voor als je nog wat meer panelen zou leggen. JA Solar en Qcells is allebei goed.

edit: maar die offerte van Zonnepanelen centra en die 3 fase omvormer is al scherp genoeg. Dat kun je ook gewoon doen. Prima.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 04-09-2020 18:57 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nhlau schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:47:
[...]
De helft op zuid en ander helft op noord?
Alles op Zuid en extra op Noord. Het kost wel wat extra's maar op lange termijn ga je dat wel terugverdienen. Zo veel mogelijk panelen, zeker nu je nog lekker kan salderen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jobr

Dus een 3 fase heeft totaal geen voordeel bij salderen? Heeft het uberhaupt zin om voor 3 fase te kiezen? Of is dat puur om meer Wp te kunnen overbrengen?
Voor het salderen heeft het helemaal geen voordeel. Is identiek aan 1 fase.
3 fase kan nuttig zijn als:
- je vermogen meer is dan je op 1 fase mag invoeren (denk ook aan toekomstige uitbreidingen)
- als je netspanning erg hoog is (omvormer gaat uit bij 253V) dan verhoogt de omvormer de netspanning bij 3 fase minder dan bij 1 fase.
Vergelijk het met als je de oven aanzet. Dan gaat je verlichting wat minder branden. Bij 3 fase oven is dat veel minder. Je omvormer doet hetzelfde maar dan omgekeerd.
- je veel panelen in 1 string hebt waardoor DC spanning hoog is (1 fase omvormer kan meestal minder hoog aan). Maar eigenlijk kom je dan ook het eerste punt tegen

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:44
jobr schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:00:
[...]

Voor het salderen heeft het helemaal geen voordeel. Is identiek aan 1 fase.
3 fase kan nuttig zijn als:
- als je netspanning erg hoog is (omvormer gaat uit bij 253V) dan verhoogt de omvormer de netspanning bij 3 fase minder dan bij 1 fase.
Dan is de netbeheerder verplicht om dit in het net zo aan te passen dat je omvormer er niet meer uit knalt.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 17:46
busscherski schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:56:
De meningen verschillen of je meer dan een 3.68 kW omvormer mag aansluiten bij een 3 x 25 A huisaansluiting.
Ik heb 12kWp aan panelen liggen op 3x25A, dat was geen probleem.

• jobr
Nougat schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:06:
[...]

Dan is de netbeheerder verplicht om dit in het net zo aan te passen dat je omvormer er niet meer uit knalt.
Dat zal wel. Maar dat merk je pas achteraf en is niet altijd van vandaag op morgen opgelost.
Maar goed, het is ook niet een hoofdreden om 3 fase te nemen. Maar het kan meespelen. Bij mij in ieder geval wel.

• busscherski
  • Nu online
Nougat schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:06:
[...]

Ja klopt, maar je moet eerst de netbeheerder overtuigen van het probleem en dan duurt het ook nog even.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

De Growatt 4200 TL-XE die ODV aanbiedt is niet geschikt voor mijn 3x25A aansluiting is te lezen. Dus wel gek dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden. Dus de offerte zal hoger uitvallen als ze Growatt 400TL3-S gaan aanbieden (vermoed ik). Is dat Youless achteraf zelf in te bouwen of moet dat door de installateur van zonnepanelen gedaan worden?
Dus omdat iemand dat schrijft op een website dan is dat zo? :?
Ik schrijf dat het wel kan en zelfs gewoon op een 16A zekering.

Zo, dan is dat ook opgelost! :)

De youless kan je zelf er op plakken/aansluiten en instellen, is easy.
Ja, ze komen allemaal op het zuidwesten. Er zit wel een dakraam op het noorden, en ik ben wel van plan om een dakkapel te plaatsen op het noorden (ter vervanging van mijn dakraam). Maar heb je een betere suggestie? De helft op zuid en ander helft op noord?
Of op zuidwest vol en op zuid vol, dan heb je misschien wel wat aan die 3 fase omvormer. ;)
3 fase alleen doen als het een groot systeem wordt van 6kWp of groter, maar je kan ook 2x een 3000 ophangen, voor salderen maakt het niets uit, je slimme meter saldeert tussen de fasen.
Iemand die mij kan vertellen welke van de 2 ik moet kiezen? JA Solar of Q.Cells, ik neig een beetje naar de offerte van Zonnepanelen Centra met 14x Q.Cells
Beide prima, dus kijk naar andere dingen zoals grootte, prijs, kleur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:44
busscherski schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:18:
[...]

Ja klopt, maar je moet eerst de netbeheerder overtuigen van het probleem en dan duurt het ook nog even.
Wij hebben het probleem hier ook gehad. Het beste is dat je een monteur laat komen op de tijdstippen dat de omvormer eruit knalt.
De eerste monteur kwam hier om 17:45 toen was de piek allang voorbij. De volgende ochtend weer gebeld en gezegd dat er eentje rond 15 uur moest komen en die schrok van het hoge voltage en heeft direct iets in een kast buiten aangepast. Sindsdien gelukkig geen problemen meer gehad.
Pagina: 1