nhlau schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:47:
[...]
De Growatt 4200 TL-XE die ODV aanbiedt is niet geschikt voor mijn 3x25A aansluiting is te
lezen. Dus wel gek dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden. Dus de offerte zal hoger uitvallen als ze Growatt 400TL3-S gaan aanbieden (vermoed ik). Is dat Youless achteraf zelf in te bouwen of moet dat door de installateur van zonnepanelen gedaan worden?
Dus omdat iemand dat schrijft op een website dan is dat zo?
Ik schrijf dat het wel kan en zelfs gewoon op een 16A zekering.
Zo, dan is dat ook opgelost!
De youless kan je zelf er op plakken/aansluiten en instellen, is easy.
Ja, ze komen allemaal op het zuidwesten. Er zit wel een dakraam op het noorden, en ik ben wel van plan om een dakkapel te plaatsen op het noorden (ter vervanging van mijn dakraam). Maar heb je een betere suggestie? De helft op zuid en ander helft op noord?
Of op zuidwest vol en op zuid vol, dan heb je misschien wel wat aan die 3 fase omvormer.

Dus een 3 fase heeft totaal geen voordeel bij salderen? Heeft het uberhaupt zin om voor 3 fase te kiezen? Of is dat puur om meer Wp te kunnen overbrengen?
3 fase alleen doen als het een groot systeem wordt van 6kWp of groter, maar je kan ook 2x een 3000 ophangen, voor salderen maakt het niets uit, je slimme meter saldeert tussen de fasen.
Iemand die mij kan vertellen welke van de 2 ik moet kiezen? JA Solar of Q.Cells, ik neig een beetje naar de offerte van Zonnepanelen Centra met 14x Q.Cells
Beide prima, dus kijk naar andere dingen zoals grootte, prijs, kleur.