Fundering voor onder stenen tuinmuurtje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 09:06

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Onze voortuin gaat volledig op de schop, en nu dachten we dat het best mooi zou zijn om een stenen muurtje te laten metselen als muurtje vooraan de voortuin met van die gemetselde pilaren (of pendanten heten die?) op de hoeken.

Dat zou mooi staan, in hetzelfde type steen als ons huis gebouwd is, eventueel met ijzeren hek ertussen e.d., maar het is direct ook een vrij prijzige oplossing.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnBYB3rcY98RNBzdkMr920WTs-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AVdXFXfrXUEMlyGFHjK5VktI.jpg?f=user_large

Dus ik dacht, het zou wellicht schelen in de kosten als ik zelf de fundering hiervoor zou kunnen maken, dat er alleen een metselaar hoeft te komen om wat te metselen en klaar is kees. Maar de vraag is, kan ik dat zelf? Ik heb geen metselervaring en fundering ook niet echt. Ik weet dat je beton moet mengen, dat er wellicht een ijzeren bewapening in moet en dat je beton niet zomaar in een geul in het zand kunt flikkeren, maar wat dan wel?

Is dit iets wat ik zelf zou kunnen, zo ja, hoe? Of is dit echt vakwerk?

Het muurtje moet iets van... 30-40 cm hoog worden en de pilaren op de hoeken iets van een metertje hoog ofzo. :) Het gaat om een totale breedte van 10 meter, zonder bochten o.i.d. met een looppad in het midden.

[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 16-08-2020 18:59 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Hangt van je locatie af. Ik ken woningen / kavels, waarbij een vergelijkbaar muurtje met heipalen onderheid is. Als dat niet vanaf de (nieuw)bouw is meegenomen ben je mooi aan de beurt. Je kan altijd een bende (kastanje)houten palen op kleef in de grond slaan en hopen dat het stabiel genoeg blijft natuurlijk.

Maarja, als je op zandgrond zit is het ineens een heel ander (makkelijker en goedkoper) verhaal. Ik ben geen expert, maar volgens mij kan je dan min of meer toch een geul graven, zeil en evt wat wapening leggen en beton gieten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Fundering stort je in dit geval om te zorgen dat de boel niet opvriest in de winter.
Als je een beetje knappe grond hebt kun je het ook wel af met stoeptegels als fundering zijnde , als je het 60 cm uitgraaft onder maaiveld ben je spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:48:
Fundering stort je in dit geval om te zorgen dat de boel niet opvriest in de winter.
Als je een beetje knappe grond hebt kun je het ook wel af met stoeptegels als fundering zijnde , als je het 60 cm uitgraaft onder maaiveld ben je spekkoper.
Dus 60cm onder het trottoir van de stoep?
Maar da's best een stuk wat je dan onder de grond loopt te metselen wat niemand ziet. Zonde om daar ook dezelfde dure stenen voor te gebruiken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Dus 60cm onder het trottoir van de stoep?
Maar da's best een stuk wat je dan onder de grond loopt te metselen wat niemand ziet. Zonde om daar ook dezelfde dure stenen voor te gebruiken toch?
Begin je de eerste paar lagen met kalkzandsteen. Je zult ook metselprofielen moeten stellen anders kan een metselaar nog niets.
Dat moet zuiver gemaatvoerd worden anders past het metalen hek niet tussen de beertjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Begin je de eerste paar lagen met kalkzandsteen. Je zult ook metselprofielen moeten stellen anders kan een metselaar nog niets.
Dat moet zuiver gemaatvoerd worden anders past het metalen hek niet tussen de beertjes,
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter alleen 60cm uitgraven, aantrillen(?) en een waterpas laagje leggen van stoeptegels of grindtegels? En dan de rest aan de vaklui overlaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11
geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter alleen 60cm uitgraven, aantrillen(?) en een waterpas laagje leggen van stoeptegels of grindtegels? En dan de rest aan de vaklui overlaten?
Je kan het beter aan de vaklui navragen die het muurtje straks gaan plaatsen, die kennen de grond waarschijnlijk en kunnen je dan dus vertellen wat wel/niet handig is in jouw geval.

Gewoon twee of drie offertes opvragen

Edit: hou sowieso rekening met leidingen/kabels die je tijdens het graven mogelijk tegen gaat komen..

[ Voor 9% gewijzigd door President op 16-08-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Klinkt als een goed idee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
60 cm is belachelijk veel. Alles valt of staat met het type ondergrond. Zit je in zandgrond, dan ben je idd spekkoper zoals hierboven al vermeld is.

In andere gevallen zul je een straatlaag moeten aanbrengen. Een betonnen fundering is ook niet nodig. Je zou alles op 60/40 tegels kunnen maken eventueel een dikkere variant van 6 of 8 cm. Bedenk ook dat je basis spatzuiver moet zijn. Nu is dat met metselwerk makkelijk op te lossen maar de basis kan maar beter goed zijn. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

pjot1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:33:
60 cm is belachelijk veel. Alles valt of staat met het type ondergrond. Zit je in zandgrond, dan ben je idd spekkoper zoals hierboven al vermeld is.

In andere gevallen zul je een straatlaag moeten aanbrengen. Een betonnen fundering is ook niet nodig. Je zou alles op 60/40 tegels kunnen maken eventueel een dikkere variant van 6 of 8 cm. Bedenk ook dat je basis spatzuiver moet zijn. Nu is dat met metselwerk makkelijk op te lossen maar de basis kan maar beter goed zijn. :)
Die paar scheppen extra om op die 60 cm te komen doet er ook weinig toe op die lengte en breedte. Beter safe than sorry, zo'n tuinmuurtje staat zo 20 á 30 jaar waarom dan dat extra half uurtje besparen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een fundering is ervoor dat het muurtje niet ongelijk gaat zakken en je scheuren krijgt. Een stoeptegel is geen fundering.

Stort gewoon een beetje beton met wapening op minimaal 60 cm diep en metsel daar je muurtje op.
Onderste lagen met kalkzandsteen tot 10 cm onder de stoeptegels en het hebt daarna een mooi tuinmuurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:42:
Een fundering is ervoor dat het muurtje niet ongelijk gaat zakken en je scheuren krijgt. Een stoeptegel is geen fundering.

Stort gewoon een beetje beton met wapening op minimaal 60 cm diep en metsel daar je muurtje op.
Onderste lagen met kalkzandsteen tot 10 cm onder de stoeptegels en het hebt daarna een mooi tuinmuurtje
Ik dacht dat de fundering ook was om een breder zwaartevlak te creëren, die tegels zijn immers breder dan alleen de rij stenen. Ik kan ook nog twee grindtegels op elkaar leggen in halfsteens verband als dat slimmer is?

Even een beetje beton storten lijkt me duurder en niet zo even goed zelf uit te voeren. Ik zoek iets wat ik zelf kan doen om kosten te drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door geerttttt op 16-08-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Afhankelijk van je locatie, meestal tot aan de vorstgrens (60-80cm voorbij het 'maaiveld'), doe je dit niet krijg je in een paar jaar problemen met de beton die kraakt/verzakt, en dan staat je muurtje scheef of valt zelfs omver (de schade tegen een auto of persoon wordt gemakkelijk verhaald op jouw eigendom) ook zorgen dat je voldoende betonstaal erbij doet.

Echt diep graven is dit niet en een zakje beton is goedkoop, die kun je ook gemengd kopen (zand+grind+cement) zodat je enkel water moet toevoegen, kun je al met een schopje (en een vrij weekend) of een graafmachine en een betonmaler voor een paar uur huren.

De juiste diepte kun je meestal ook vragen binnen de gemeente waar je de vergunning moet halen als je het zelf doet, als je voordien de inspecteur een belletje geeft, geven ze (meestal) voldoende info voor jouw wetgeving en soms hebben ze zelfs specifiek info voor 'particulieren'/DIY.

Ook informatie opvragen zodat je niet in de gas/water/elektrische leidingen of riolering graaft (https://www.kadaster.nl/k...abel-en-leidinginformatie)

[ Voor 22% gewijzigd door Guru Evi op 16-08-2020 22:33 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Ik dacht dat de fundering ook was om een breder zwaartevlak te creëren, die tegels zijn immers breder dan alleen de rij stenen. Ik kan ook nog twee grindtegels op elkaar leggen in halfsteens verband als dat slimmer is?

Even een beetje beton storten lijkt me duurder en niet zo even goed zelf uit te voeren. Ik zoek iets wat ik zelf kan doen om kosten te drukken.
Daar wordt het bij een zwaar bouwwerk wel voor gebruikt, maar zo'n muurtje weegt bijna niks en is het niet echt nodig voor de draagkracht. Beetje afhankelijk van de ondergrond natuurlijk.

En wat is goedkoper, nu in 1 keer goed doen of over vijf jaar scheuren in je tuinmuur.

Eventueel zou je ook nog murfor in je muur kunnen leggen in een aantal lagen dan heb je minder kans op scheuren als je betontegels gebruikt, dat is ook nog niet zo duur.
https://www.bouwbestel.nl...5-cm-rnd-z-per-25-st.html

Een big bag droge beton zelf mixen kost je ongeveer 150 euro. Beetje wapening is iets van 40 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Guru Evi schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:23:
Afhankelijk van je locatie, meestal tot aan de vorstgrens (60-80cm voorbij het 'maaiveld'), doe je dit niet krijg je in een paar jaar problemen met de beton die kraakt/verzakt, en dan staat je muurtje scheef of valt zelfs omver (de schade tegen een auto of persoon wordt gemakkelijk verhaald op jouw eigendom) ook zorgen dat je voldoende betonstaal erbij doet.

Echt diep graven is dit niet en een zakje beton is goedkoop, die kun je ook gemengd kopen (zand+grind+cement) zodat je enkel water moet toevoegen, kun je al met een schopje (en een vrij weekend) of een graafmachine en een betonmaler voor een paar uur huren.

De juiste diepte kun je meestal ook vragen binnen de gemeente waar je de vergunning moet halen als je het zelf doet, als je voordien de inspecteur een belletje geeft, geven ze (meestal) voldoende info voor jouw wetgeving en soms hebben ze zelfs specifiek info voor 'particulieren'/DIY.

Ook informatie opvragen zodat je niet in de gas/water/elektrische leidingen of riolering graaft (https://www.kadaster.nl/k...abel-en-leidinginformatie)
2 dingen, 1: moet je voor een tuinmuur tegenwoordig ook al een vergunning vragen? 2: wat ik niet snap, als ik een geul graaf van 60 cm diep, hoe moet een metselaar daar nog met goed fatsoen in kunnen metselen? Moet hij dan boven het gat gaan hangen en van bovenaf metselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

2 dingen, 1: moet je voor een tuinmuur tegenwoordig ook al een vergunning vragen? 2: wat ik niet snap, als ik een geul graaf van 60 cm diep, hoe moet een metselaar daar nog met goed fatsoen in kunnen metselen? Moet hij dan boven het gat gaan hangen en van bovenaf metselen?
Als je een fundering stort van 15 cm is het nog maar 45 cm, dat is 7 stenen op elkaar, daar draait een metselaar zijn hand niet voor om.

De leidingen van de nuts-voorzieningen is wel een goeie , een gas- of water- elektraleiding wil je niet raken.
Met handmatig uitgraven zal het wel loslopen ,maar een graafmachinetje trekt een leiding zo aan puin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

De leidingen van de nuts-voorzieningen is wel een goeie , een gas- of water- elektraleiding wil je niet raken.
Met handmatig uitgraven zal het wel loslopen ,maar een graafmachinetje trekt een leiding zo aan puin.
Ja da's een goeie. Die lopen daar zeker wel, weet alleen niet precies hoe diep. En wat als die daar wel lopen? Ik neem aan dat ik niet zomaar het beton daar overheen kan en mag storten, of er omheen mag metselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Water 90cm diep rest 40/50cm.

Waterleiding kun je dus onder de fundering laten lopen.
Rest kun je door het metselwerk laten gaan bij voorkeur kun je een pvc-pijp gebruiken die je inmetselt.
Stuk pijp van 20 cm afkorten die in de lengte inzagen en zo over de leiding schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Ivm diepte: 60cm is helemaal niet diep, dat zijn bouwvakkers gewoon.

Ivm vergunning: Ik heb ondervonden dat voor alles wat je wilt bouwen, binnen of buiten (behalve een herstelling) wettelijk gezien een vergunning moet hebben.

Voor een muurtje (zoals in de foto) met een hek: als die tegenaan of dicht bij je buurman's eigendom loopt, of die is zichtbaar vanop of dichtbij het straat, zeker wel.

Die mag niet te hoog of te laag zijn, die mag niemand (oa. blinde wandelaars, nutsvoorzieningen, brandweer of fietsers) in de weg staan, die mag niet zomaar instorten of scheef staan, je buurman kan ook bezwaar maken als hij denkt dat het er slecht gaat uitzien of schade kan aanrichten aan (de waarde van) zijn eigendom en je lokale overheid zelf kan ook bezwaar indienen als zij denken dat de waarde van je eigendom erdoor omlaag gaat (en dus de belasting die ze heffen vermindert), bijvoorbeeld als je een parkeerplaats inlevert.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

1. als deze niet hoger is dan 1m dan hoef je geen vergunning aan te vragen. Wel even checken of je niet in een beschermd stadsbeeld woont, want dan moet het wel.

2. beetje bouwvakker kan wel wat acrobatiek en metselt op -60cm makkelijk een muurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 00:29
Als je over de volledige breedte van de woning langs de stoep een geul gaat graven, dan heb je dikke kans dat je door een kabel/leiding heen gaat.

Sowieso dus een klicmelding doen. Zeker als je zelf met een minikraantje aan de slag gaat. Nog los van de explosie/elektrocutie is reparatie niet goedkoop als je iets sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
MLLL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

Als je een fundering stort van 15 cm is het nog maar 45 cm, dat is 7 stenen op elkaar, daar draait een metselaar zijn hand niet voor om.

Zodra je machinaal gaat graven (ook op eigen terrein) is een KLIC-melding verplicht. dan heb je een indicatie waar de nutsvoorzieningen liggen. (voor handmatig kun je dit ook overwegen, kost geloof ik 35,-).

m.b.t. de fundering: Persoonlijk denk ik dat je met een fundering van een schop diepte al ver bent. (iets verder uitgraven zodat de 1-2 rijen onder de grond liggen.
Denk dat het scheuren namelijk wel meevalt, en aangezien er maar een paar rijen baksteen opkomen is dat het gewicht niet.
Maar is natuurlijk allemaal afhankelijk van de ondergrond, Kun je de metselaar niet vragen wat hij aanbeveelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:49
geerttttt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:14:
[...]

Ja da's een goeie. Die lopen daar zeker wel, weet alleen niet precies hoe diep. En wat als die daar wel lopen? Ik neem aan dat ik niet zomaar het beton daar overheen kan en mag storten, of er omheen mag metselen?
Met een Klic melding krijg je ook een overzicht waar leidingen zouden moeten liggen. Zouden moeten, want het is niet altijd even accuraat en ook niet alles is aangegeven.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik vind de reacties hier zwaar overtrokken. Zoals ik het lees, wordt het geen Berlijnse muur! Funderingen zoals hierboven beschreven is, heb ik in mijn carrière van bijna 20 jaar nooit meegemaakt. Sommige huizen hebben soms zelfs een fundering van minder dan 60cm.

Daarom, even mezelf quoten uit het grote tuinen, planten en balkon topic. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Dit is dan wel niet gemetseld maar het heeft wel een meter grond tegen te houden. Dit staat op een goed verdicht zandbed met 60/40 tegels eronder.

Doe het al jaren zo en elke wand/muur staat nog kaarsrecht. Maar zoals ik al eerder zei, alles staat en valt met de ondergrond. In veengebieden (waar ik niet van uit ga) kan je wel beter een fundering storten maar ook dan zal het zakken/wijken. De enige oplossing daarvoor is heien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Dat soort stenen hebben meestal wat meer speling voordat er iets breekt. Daarnaast draagt het in jouw geval helemaal niets, het heeft iets zijdelingse druk door de grond, maar ook dat valt wel mee omdat de meeste druk toch naar beneden gaat. Bij een gemetselde muur zul je kleine verzakkingen ook veel eerder terug zien als scheuren. Maar inderdaad gaat het er vooral om wat voor ondergrond het is. Ik zou dat gewoon eens aan een metselaar vragen, die weten dat meestal wel.

Met een beetje fatsoenlijke ondergrond wordt er vaak alsnog wel een fundering onder gelegd, maar dat is dan een stukje uitgraven, wat houten bekisting, evt. wat bewapening en dan beton er in (zoals @SjorsC al zegt). En dat is iets wat je heel makkelijk zelf kunt doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pjot1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:45:
Ik vind de reacties hier zwaar overtrokken. Zoals ik het lees, wordt het geen Berlijnse muur! Funderingen zoals hierboven beschreven is, heb ik in mijn carrière van bijna 20 jaar nooit meegemaakt. Sommige huizen hebben soms zelfs een fundering van minder dan 60cm.

Daarom, even mezelf quoten uit het grote tuinen, planten en balkon topic. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Dit is dan wel niet gemetseld maar het heeft wel een meter grond tegen te houden. Dit staat op een goed verdicht zandbed met 60/40 tegels eronder.

Doe het al jaren zo en elke wand/muur staat nog kaarsrecht. Maar zoals ik al eerder zei, alles staat en valt met de ondergrond. In veengebieden (waar ik niet van uit ga) kan je wel beter een fundering storten maar ook dan zal het zakken/wijken. De enige oplossing daarvoor is heien.
Die 60cm is de diepte zodat de vorst er niet onder kan komen en je hele muurtje omhoog duwt.
60cm breed zou inderdaad een beetje overdreven zijn.

PS @pjot1 ik hoop dat je huis op palen staat, ander kan het nog wel eens gevolgen gaan hebben, zo'n stuk vlak naast je huis afgraven.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Die 60cm is de diepte zodat de vorst er niet onder kan komen en je hele muurtje omhoog duwt.
60cm breed zou inderdaad een beetje overdreven zijn.

PS @pjot1 ik hoop dat je huis op palen staat, ander kan het nog wel eens gevolgen gaan hebben, zo'n stuk vlak naast je huis afgraven.
Ik begrijp het volkomen maar nogmaals, zo'n diepe fundering heb ik nog niet gezien.

Is niet mijn huis, was voor een klant, en ja, het huis staat op palen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
pjot1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Ik begrijp het volkomen maar nogmaals, zo'n diepe fundering heb ik nog niet gezien.

Is niet mijn huis, was voor een klant, en ja, het huis staat op palen! ;)
Ach, als die niet op palen zou staan zou dat betekenen dat het een stabiele ondergrond is en dan gebeurt er ook niets ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Tsja, in klei/veengebieden zie je toch geregeld gescheurde muurtjes door ongelijke verzakkingen. Toch altijd weer zonde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
pjot1 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:45:

Geen uitgebreid sonderingsmeting en heipalen nodig voor dit muurtje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@geerttttt
dit soort muren zijn ook goed zelf te metselen als je een beetje lef hebt.

een fundering is vaak wel nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvrNi_g8FQwBwz8R-P_m5xB-j48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJyj32jy75pVrQhu8oCRPqIO.jpg?f=fotoalbum_large
(ik ben dus wel voor een 60cm diep gegaan, maar wou ook bijna 2 meter hoog gaan. ;)
dit is geen probleem op mijn zandgrond, maar leem of veen is een ander verhaal.)
oke dit zijn niet de stenen die je er normaal voor gebruikt, maar deze heb ik gratis gekregen.
(hell goed genoeg.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hmsMFtgKeGjIDxN0DO20kUytGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibpfsD5RvgT4AzL5IjGimAaZ.jpg?f=fotoalbum_large
paar balken om een goede lijn te hebben waarlangs je metselt.
(en ik heb verbonden met de fundering een ijzeren staaf er in zitten.
dus later de paal nog afgevuld met een slap beton mengsel.
dit heb ik voor de zekerheid gedaan omdat ik een vrij brede zware poort wou maken.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91j34Hbl5EBYnjw0FNMMt3QKOCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3fGYt3EjWfNv0aR1bBi5o82.jpg?f=fotoalbum_large
ik had alleen de rode stenen hoeven te kopen, die gele heb ik ook gekregen.
(en een paar zaken voor gemengd cement gekocht.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
na vele jaren staat het muurtje nog steeds.
geen verzakkingen of klem zittende poort.

het was eigenlijk een apeltje eitje om te doen, maar zorg voor een goede voorbereiding.
(heb wel het voordeel dat mijn achterbuurman bouwvakker is.
die had geen problemen om met een bak koffie mij van raad te voor zien.
zoals een beetje afwasmiddel door het cement om het wat soepeler te houden en zo.
en wat voor fundering ik nodig had(en dan nog heb ik teveel volgens hem, maar gratis stenen moesten op.))
wil je dat het snel af is, dan besteed het uit, zelf doen kost echt 10x zoveel tijd, maar erg leuk om een keer te doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1