Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Hoi, ik heb een nieuwe 2e monitor besteld, deze kan een refresh rate aan van 144Hz en een reactiesnelheid van 1 Ms. Nu vraag ik me het volgende af : welke kabel kan ik het beste gebruiken, daar ik geen DisplayPort aansluiting heb op mijn desktop, wel 2 HDMI aansluitingen. Een gewone HDMI - HDMI kabel of een DisplayPort naar HDMI kabel. De monitor heeft DP 1.2. Eventueel een verloopstekker om een DisplayPort kabel naar HDMI te brengen en dan de PC in. Mogelijk is HDMI - HDMI net zo goed in mijn geval omdat ik er niet mee game en het puur gebruik om TV te kijken via Ziggo GO.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows10 64 bits, Intel HD Graphics 4600. Monitor AOC 24G2U. Ik game er niet mee maar gebruik hem meer voor TV kijken, ik wil geen na-ijlen look met snelle balsporten. Monitor is gunstig geprijsd en ik heb goede ervaringen met een IIyama monitor, ook met 144Hz op 1920 x 1080 met een reactiesnelheid van 1 Ms. Die is helaas niet meer te krijgen.

Groet,
Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
HDMI-HDMI. Je bron is HDMI en een andere stekker aan de monitor kant gaat niks uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:33
Denk niet dat er 144Hz uit die HD 4600 gaat komen.

Maar eh...die monitor heeft naast de DP toch 2 HDMI ingangen dus HDMI > HDMI is de beste oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 16-08-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
luvene schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:38:
Een gewone HDMI - HDMI kabel of een DisplayPort naar HDMI kabel.
Een DP naar HDMI kabel is dus bedoeld om van PC (DP) naar Monitor (HDMI) te gaan, en werken 9 vd 10 keer niet andersom zoals jij 'm wil gaan gebruiken (van HDMI naar DP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Nielson schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:44:
[...]
Een DP naar HDMI kabel is dus bedoeld om van PC (DP) naar Monitor (HDMI) te gaan, en werken 9 vd 10 keer niet andersom zoals jij 'm wil gaan gebruiken (van HDMI naar DP).
Dit komt omdat zo’n kabel het HDMI-signaal dat een Displayport met Alternate mode kan genereren doorstuurt naar een HDMI-poort. Een HDMI-poort snapt geen bal van Displayport.

Alleen is dat maximaal HDMI 1.4.

Een Desktop-HD4600 heeft ook Max HDMI 1.4.

Volgens AOC: https://eu.aoc.com/en/gaming-monitors/24g2u-bk
Scanning Frequency
VGA/DP1.2/HDMI1.4 : 30 -160KHz (H) VGA : 50 -146 Hz (V) DP1.2/HDMI1.4 :48-146Hz (V)
Ik vraag me echter af hoe je een tv-signaal van 24 beeldjes per seconde opeens vloeiend gaat krijgen op een 144hz monitor. En of dat ook maar enige meerwaarde heeft boven de 60Hz van een standaard monitor.

Een monitor heeft namelijk niet allerlei beeldverbeteringen die een tv wel heeft. Dus het zal via software moeten gebeuren (eventueel met gpu-acceleratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 22:17

Sideburnn

I just "poked" salad

Dacht dat hdmi 8 bit kleur uitstuurt en Dp 10 bit.

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Sideburnn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:56:
Dacht dat hdmi 8 bit kleur uitstuurt en Dp 10 bit.
Lol, vanaf versie 1.3 (2006) kan HDMI zelfs tot 16 bit kleur per kanaal aan.

Maar zou hier niet uitmaken, het scherm is gewoon 8-bit (volgens Pricewatch).

En dat is met FRC, want blijkbaar is het daadwerkelijk een 6-bit paneel: https://www.displayspecifications.com/en/model/82551b4c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

luvene schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:38:
Ik game er niet mee maar gebruik hem meer voor TV kijken, ik wil geen na-ijlen look met snelle balsporten.
Daar gaat deze setup je niet mee helpen.
Je bron is 24Hz. Die 144Hz van de monitor betekend, in het beste geval, dat je 6 keer het zelfde beeldje op het scherm zult zien.
Een 100Hz TV berekent zelf de interpolatie. Die bedenkt er zelf 3 beeldjes bij tussen 2 ontvangen beelden. De monitor heeft hier niets voor aan boord, en de PC ook niet.

Dus nee, die monitor is, voor wat jij wilt, geen goede keus. Dan kun je nog beter de goedkoopste TV pakken, die zal hier beter in zijn dan de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Iedereen bedankt, ik ben vergeleken met jullie een leek maar wel een praktijkman. Het is me duidelijk dat een HDMI - HDMI kabel het beste is, dank! Wat betreft de keuze voor de monitor, lees 144 refresh rate en 1 Ms reactiesnelheid : mijn oude monitor, ook een IIyama (E2407HDS) had dat allemaal niet en met TV kijken bij balsporten was het niet vloeiend. Mijn IIyama ProLite GB2488HSU doet dat allemaal meer dan voortreffelijk en het spat gewoon van het scherm af, erg mooi! Daarom wil ik een monitor met dezelfde specificaties en/of een Intel HD Graphics 4600 dat nou wel of niet allemaal aankan, ik ben er meer dan happy mee.
Pagina: 1