Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 08:59
Ik zoek uit of het mogelijk is om installaties (APK bestanden) buitenom de Play Store te blokkeren op een specifiek apparaat. Dit lijkt echter niet te kunnen.

Waarom?
Een familielid wil graag een smartphone. Echter is die persoon totaal niet in staat om in te kunnen schatten of iets foute boel is of niet. Een Windows laptop krijgt ze bijvoorbeeld binnen de kortste keren om zeep (virussen, mallware, de hele rataplan). Hierom heeft ze dus een Chromebook, maar ook hierbij krijgt ze het voor elkaar om extensies te installeren die, laten we zeggen, niet het beste met je voor hebben. Gelukkig is dit op een Chromebook snel verholpen en daar is ze dan ook heel blij om.

Maar nu dus die Smartphone. Omdat mij is gevraagd hier een advies over uit te brengen ben ik allereerst gaan zoeken of je dus de installatie van APK-bestanden kan blokkeren. Dit is écht heel erg nodig, want dit gaat gewoon mis. Andere functies, zoals het monitoren van gebruik en blokkeren van schermtijd zijn niet nodig. Dat is helemaal aan deze persoon zelf. Het gaat er puur om dat het alleen mogelijk moet zijn om Play Store apps te installeren (want die zijn veilig). Zodat het hoe dan ook niet per ongeluk gaat gebeuren.

Ik heb al verschillende apps geprobeerd. Eigenlijk zijn die allemaal gericht op ouderlijk toezicht. Maar keer op keer lukt het me gewoon om iets van APKMirror te downloaden en te installeren. En dat is heel erg jammer...

Ook het zoeken op internet hierover is erg lastig. Vrijwel alle artikelen gaan juist over het omgedraaide: hoe installeer ik wél iets buitenom de PlayStore.

In het kort:
- Alles uit de Play Store mag gewoon gedownload worden.
- We hoeven niet te zien wat er allemaal gebeurt op het apparaat, noch zijn we geïnteresseerd in het beperken van het gebruik van de telefoon.
- Zodra een APK bestand geïnstalleerd dreigt te worden, moet dit worden geblokkeerd. (Desnoods met een override met een wachtwoord of PIN).

Heeft iemand een oplossing of tip? Of moet ik gewoon concluderen dat dit een integraal onderdeel van Android is en daarmee dus eigenlijk alle Android-telefoons afvallen.

Beste antwoord (via rens-br op 17-08-2020 09:41)

• xFeverr
Bedankt voor de reacties. Ik vrees dat blokkeren er niet bij zit.

@Matszs Het uitschakelen van de installer zal misschien wel werken, maar wellicht een update verder niet meer.

@Wekko306 dit is twee 'taps' verder voor altijd omzeild. Dat is veel te makkelijk.

@daupie dit zou nog wel kunnen, maar helemaal de toegang tot instellingen ontzeggen is natuurlijk niet handig. Dan kom je dus ook niet bij WiFi of het instellen van een andere beltoon.

@mkroes een Enterprise MDM oplossing inschakelen is nu net iets te veel van het goeie.

Nee, het is het gewoon allemaal net niet. Het gaat dus een iPhone worden, want daar is dit eigenlijk geen issue. Als Android liefhebber vindt ik het jammer, maar het is niet anders. Scheelt een hoop koppijn en kopzorgen voor zowel mij als de gebruiker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:15

Matszs

><>

Volgens deze post op Stackoverflow kan je de systeem app 'Package Installer' uitzetten:

"Second, disable the Package Installer system app. This provides the GUI for sideloading. So if you disable it and attempt to install an APK (through a file manager, by drive-by download, or when pushed by a third-party app) you would definitely fail. At this point, it is irrelevant whether Unknown Sources is disabled or not, but you may keep the latter disabled from Settings → Security. "

https://android.stackexchange.com/a/182816

Werkt dit ook niet?

Daarnaast is niet alles wat in de Google Play Store staat veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 09:23
In mijn Samsung kan ik dit vrij makkelijk disablen via Settings > Biometrics and Security > Install unknown apps > alles op Not allowed zetten.
Weet niet of dat een Samsung specifieke setting is of standaard in Android zit. Is dat niet voldoende?

Als ik dan via APKmirror uit Chrome iets probeer te installeren krijg ik onderstaande pop-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7WHtF5E811LPkeLVt7VfTmpdqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8VOaVdNjTUlIQE9QVW6pk6Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Wekko306 op 16-08-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Het kan ook door maar 32 GB opslag te nemen en deze vol te gooien :) dan kan ze niets nieuws erbij installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Willekeurige app-locker op de instellingen en installeren van onbekende bronnen uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:26
Kijk even naar een mdm. Mobile device Manager.
Hiermee kun je een telefoon instellen zoals je wilt.
Voorbeeld: link.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Bedankt voor de reacties. Ik vrees dat blokkeren er niet bij zit.

@Matszs Het uitschakelen van de installer zal misschien wel werken, maar wellicht een update verder niet meer.

@Wekko306 dit is twee 'taps' verder voor altijd omzeild. Dat is veel te makkelijk.

@daupie dit zou nog wel kunnen, maar helemaal de toegang tot instellingen ontzeggen is natuurlijk niet handig. Dan kom je dus ook niet bij WiFi of het instellen van een andere beltoon.

@mkroes een Enterprise MDM oplossing inschakelen is nu net iets te veel van het goeie.

Nee, het is het gewoon allemaal net niet. Het gaat dus een iPhone worden, want daar is dit eigenlijk geen issue. Als Android liefhebber vindt ik het jammer, maar het is niet anders. Scheelt een hoop koppijn en kopzorgen voor zowel mij als de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Xanax959

relax...

Misschien mis ik iets maar dat toch de standaard instelling van telefoons met Android? "Onbekende apps installeren" heet het op mijn telefoon. (Samsung Galaxy s7edge met Android 8 )
Je kan per app instellen of het toegestaan is of niet. Dus bij alle apps die eventueel kunnen vragen iets te installeren (Chrome, whatsapp) "niet toegestaan". De gebruiker moet actief het menu induiken en bewust dingen instellen om het toe te staan. Als hij zij die moeite neemt en het gaat mis dan is het m.i. zijn/haar eigen schuld en niet "per ongeluk".

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Xanax959 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:18:
Misschien mis ik iets maar dat toch de standaard instelling van telefoons met Android? "Onbekende apps installeren" heet het op mijn telefoon. (Samsung Galaxy s7edge met Android 8 )
Je kan per app instellen of het toegestaan is of niet. Dus bij alle apps die eventueel kunnen vragen iets te installeren (Chrome, whatsapp) "niet toegestaan". De gebruiker moet actief het menu induiken en bewust dingen instellen om het toe te staan. Als hij zij die moeite neemt en het gaat mis dan is het m.i. zijn/haar eigen schuld en niet "per ongeluk".
Je krijgt de melding die @Wekko306 hierboven gepost heeft te zien. Als je vervolgens op 'Settings' drukt, wordt je gelijk naar het juiste scherm gestuurd waar je het schuifje voor het toe te staan op 'Aan' kunt zetten. Vanaf dan is het alle remmen los. Want als Chrome eenmaal toegestaan is... dan blijft dat zo.

Helaas zijn er teveel websites en advertenties op het internet die je doen denken dat er iets mis is met je toestel (virussen, etc) en/of misleiden je ergens op te drukken. Voor iemand die niet voor zichzelf kan bepalen of iets legitiem is of niet, kan dat dus een valkuil zijn. En met twee tabs verder heb je de elende dus gewoon binnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Xanax959

relax...

Duidelijk. Je zou eigenlijk een soort van account beveiliging a la Linux moeten hebben met een wachtwoord voor elke "enge" handeling.
Ik kan me voor stellen dat je dan liever een oudere iPhone koopt.

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1