Hoe files op oude IDE-HD recupereren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.A.S.T.E.
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08-2020
Tweakers!

Hier liggen nog twee oude HD's waarvan ik bestanden wil recupereren. De HD's zijn dus niet kapot voor zover ik weet.

Ik vermoed dat ik die oude HD's niet kan aansluiten op mijn net iets minder oude moederbord. Of wel? Het gaat om IDE HD's.

Seagate - ST36421A & ST32531A

Moederbord: M4A79XTD_EVO

Wat zijn de mogelijkheden?

Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik moest even opzoeken wat 'recupereren' betekent. Niet echt een gangbaar woord boven de grens ;) Anyway dat betekent dus herstellen.

Voor wat je vraag betreft: in principe zou je deze met een IDE naar USB adapter kunnen aansluiten. Aangezien het 3.5 inch schijven zijn zal je wel een losse voeding ervoor nodig hebben (USB levert niet genoeg stroom en uberhaupt geen 12 volt), of een molex connector vanuit je pc lenen.

Edit: aan de zijkant zit nog een IDE connector verstopt die je zou moeten kunnen gebruiken. De ASUS website zegt: 1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices. Dus aansluiten en gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 16-08-2020 16:00 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:42
De Asus M4A79XTD EVO heeft wel IDE. Aansluiten met MOLEX en een IDE kabel en je kunt de HDD's benaderen als ze het nog goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Of je scoort een USB -> SATA + IDE kabel met voedingsadaptertje voor een paar tientjes (als ze nog verkocht worden). Ik heb hier zo'n ding liggen en die heeft zijn geld de afgelopen jaren wel terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Check de jumper settings van de disk ook even. Deze moet op 'single disk' of 'cable select' staan als het de enige schijf aan de IDE kabel is.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 07:33
Anoniem: 39993 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:03:
Of je scoort een USB -> SATA + IDE kabel met voedingsadaptertje voor een paar tientjes (als ze nog verkocht worden). Ik heb hier zo'n ding liggen en die heeft zijn geld de afgelopen jaren wel terugverdiend.
https://nl.aliexpress.com/item/33004217702.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

PD2JK schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:05:
Check de jumper settings van de disk ook even. Deze moet op 'single disk' of 'cable select' staan als het de enige schijf aan de IDE kabel is.
Die single disk setting tref je niet op de meeste IDE schijven. Daar vind je alleen Master, Slave en CS.
Omdat het twee schijven zijn, of allebei op CS, of een Master en de ander Slave en dan goed aansluiten met één IDE kabel.
Gaat niet werken voor een 3,5" schijf als je geen externe voeding hebt die 12v kan leveren. Gezien zijn bord IDE heeft gewoon die gebruiken en direct aan de voeding met molex :)

[ Voor 26% gewijzigd door nelizmastr op 16-08-2020 16:34 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.A.S.T.E.
Bedankt voor de snelle reacties!

Dus ik sluit de HD gewoon aan op de IDE van het MOBO en zet de jumpers telkens op cable select als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

W.A.S.T.E. schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:04:
Bedankt voor de snelle reacties!

Dus ik sluit de HD gewoon aan op de IDE van het MOBO en zet de jumpers telkens op cable select als ik het goed begrijp.
Op de schijf stel je de jumper in op CS inderdaad. Dan pakt-ie slave of master, afhankelijk van welke van de twee connectors je pakt op de kabel, maar dan hoef je er niet bij na te denken :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.A.S.T.E.
nelizmastr schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:26:
[...]

Op de schijf stel je de jumper in op CS inderdaad. Dan pakt-ie slave of master, afhankelijk van welke van de twee connectors je pakt op de kabel, maar dan hoef je er niet bij na te denken :)
Hoe minder ik er bij moet nadenken hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
W.A.S.T.E. schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Hoe minder ik er bij moet nadenken hoe beter.
In dat geval: Molex voeding inprikken op de harddisk, niets instellen maar harddisk op het einde van de IDE-kabel aansluiten en kijken of het werkt (meestal wel, 75% kans).
Werkt het niet: harddisk inprikken op de aansluiting halverwege de IDE-kabel en uitproberen.
Als dat ook niet werkt, kan je met de instellingen gaan rommelen.
Pagina: 1