TV herkent nieuwe audio kabel niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukje11
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-08-2020
Beste,

Op advies van een collega heb ik de volgende kabel gekocht:
Procab CLA701 2x XLR (m) - 2x RCA (m) stereo audiokabel - 1,5 meter

Nu is het probleem dat als ik mijn kabel aansluit mijn tv hem niet herkent. Ik heb elke mogelijke optie in het menu geprobeerd maar de speakers doen het niet. Mijn oude kabel (met 3.5mm jack) werkt wel gewoon. Het betreft actieve speakers.

Ik heb fotos gemaakt die hopelijk verduidelijking bieden.
Ik zou eindeloos dankbaar zijn voor iemand met een oplossing want ik heb eindeloos gegoogeld zonder resultaat.

Met vriendelijke groet,
Beukje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MviRp_Kda-FefxqLk8RPPWLWx_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZwsDEk7JFY5GHYsi7rnRxuI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLJqa0SwrfqzNunpF0nnX3_vR0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaLz8vxq1gliQ5oeCXLSr6fj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZswiE3FQZqYRVh59c1L2HkGNcVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YMHaiTFX7gH1bZsqFQJxnXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hdsaJp1bv8d1VLgjgsik-ELzK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6fp8YwoaYO8fsMjmHy2Jwvx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_jipiFtXIOZ8BoNDT_kfgNP4KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhkEriznCPFxmUYP1CgqePTS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuU88F4TCR6B-ZKCm9lRCihFu3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWnezXfoJrw1UoAarirAUMA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vew3etyh6wmH9kdoqByqE0iODS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyhmFtYjJ9y8hiPwfeHSoDqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Welk type TV is het? Ik heb het vermoeden dat de Stereo RCA die je gebruikt op de TV een ingang is en geen uitgang. Dat gaat inderdaad niet werken. Veel TV's hebben alleen analoog uit in de vorm van een 3,5 mm jack. Stereo RCA Out zie je niet vaak meer.

Edit:
Philips 43PUS6704 dus. Dan is het 100% zeker wat ik hierboven zeg. Deze TV heeft twee keer Audio Out. Één in de vorm van S/PDIF en de andere in de vorm van 3,5 mm jack. Geen RCA, dat is een ingang.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 16-08-2020 15:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34
Hoe gebruik je deze nieuwe kabels? Wat zit aan wat?

Waarom trouwens andere kabels als wat je had het deed?

[ Voor 36% gewijzigd door MerijnB op 16-08-2020 15:43 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:41

M14

Waarom moet het een andere kabel zijn? Waarom volstaat die andere niet?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukje11
De andere kabels zijn volgens mij wat dun geïsoleerd en maken veel geluid wanneer ze bewogen worden of niet goed liggen. De tulpen gaan rechtstreeks van de tv naar de boxen. Die L en R uitgang ben even kwijt hoe dat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukje11
FeaR schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:20:
Welk type TV is het? Ik heb het vermoeden dat de Stereo RCA die je gebruikt op de TV een ingang is en geen uitgang. Dat gaat inderdaad niet werken. Veel TV's hebben alleen analoog uit in de vorm van een 3,5 mm jack. Stereo RCA Out zie je niet vaak meer.

Edit:
Philips 43PUS6704 dus. Dan is het 100% zeker wat ik hierboven zeg. Deze TV heeft twee keer Audio Out. Één in de vorm van S/PDIF en de andere in de vorm van 3,5 mm jack. Geen RCA, dat is een ingang.
FeaR dankjewel daar lijkt het idd op |:( , beetje stom maar goed.
Klopt het dat de S/PDIF betere kwaliteit kan geven dan de 3.5mm jack?
Of is het toch beter om een betere 3.5mm kabel te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een goede 3,5mm kabel kan wel een groot verschil maken. Ik heb hier ook een setup met een 3,5 naar tulpkabel (vintage versterker, digitaal is geen optie) en een betere kabel heeft mijn problemen met brommen volledig opgelost.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

beukje11 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:41:
[...]
Het idee is veelal wel dat de 3,5 mm jack minder is dan een digitaal signaal de TV uitvoeren en daar omzetten. Indien je een optische kabel en DAC haalt kan je de nieuwe kabel wel gebruiken aangezien een DAC veelal met RCA werkt. Of het ook echt hoorbaar verschil maakt durf ik geen hard antwoord op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@beukje11 Vergeet ook niet om de schakelaar op de speaker om te zetten van TRS naar XLR bij het gebruik van XLR connectoren. Je kunt je er lam naar zoeken en jezelf voor het hoofd slaan wanneer je na een paar uren vogelen daar op uit zou komen.

En check ook de pinout van de XLR, daar kan namelijk verschil in zitten omdat het geen globale standaard is.

[ Voor 18% gewijzigd door sypie op 16-08-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sypie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:33:
@beukje11 Vergeet ook niet om de schakelaar op de speaker om te zetten van TRS naar XLR bij het gebruik van XLR connectoren.
Schakelaar? Zie je nu niet de 6,35 mm input op de achterkant van de speaker voor een schakelaar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
beukje11 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

S/PDIF zal niet anders klinken dan de 3.5mm jack, maar is wel storingsvrij. Dan moet je alleen wel weer een losse DAC kopen. Ik zou eerst even de 3.5mm route bewandelen.

Je zegt dat de kabels geluid maken als je ze verplaatst, bedoel je dan contactgeluid (hoor je het ook als je op de kabels klopt)?
sypie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:33:
@beukje11 Vergeet ook niet om de schakelaar op de speaker om te zetten van TRS naar XLR bij het gebruik van XLR connectoren. Je kunt je er lam naar zoeken en jezelf voor het hoofd slaan wanneer je na een paar uren vogelen daar op uit zou komen.

En check ook de pinout van de XLR, daar kan namelijk verschil in zitten omdat het geen globale standaard is.
Daar zit geen schakelaar, de jack en XLR zitten gewoon aan elkaar intern. Daarbij is er zeker een standaard voor XLR kabels.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:56:
[...]
Schakelaar? Zie je nu niet de 6,35 mm input op de achterkant van de speaker voor een schakelaar aan?
Ja, nu je het zegt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:00:
[...]
Daarbij is er zeker een standaard voor XLR kabels.
Prior to the introduction of this standard, the wiring of pins 2 and 3 varied. The pin 2 "hot" and pin 3 "cold" convention was typically used by European and Japanese equipment manufacturers, but American companies used pin 3 "hot" and pin 2 "cold". This caused problems when interconnecting equipment with unbalanced connections. The pin 3 "hot" convention is now obsolete but is still found on vintage equipment.[19] Pin 1 has always been ground and/or shield if the cable is shielded, and many connectors connect it internally to the connector shell or case.

Although covered in industry technical standards,[20][21] there is still some disagreement on the best way to handle the use of pin 1 for grounding (earthing). The main controversy is whether the shell of the connector should be connected to pin 1 or the shield, or left floating. AES standards mentioned above recommend that shells of cable-mounted connectors should never be connected to pin 1 or the shield, because inadvertent contact of the shell with another grounded surface while in use can create unwanted current paths for fault current, potentially causing hum and other noise. On the other hand, equipment containing active circuitry should always have pin 1 connected to the conductive enclosure of the equipment as close as possible to the point where the signal enters the enclosure. The argument centers on the radio frequency shielding provided by the shell of the connector, which may be reduced if it is left floating. An alternative solution is to connect the shell to pin 1 and the shield through a small value capacitor, providing RF shielding but allowing very little audio-frequency current to flow. This capability can be built into a fixed jack or a cable terminated with XLR connectors.
Aldus Wikipedia. En ja, zo af en toe kom je ze nog tegen... Dus zeker weten dat de boel correct is helpt bij het oplossen van problemen met XLR-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
sypie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

[...]

Aldus Wikipedia. En ja, zo af en toe kom je ze nog tegen... Dus zeker weten dat de boel correct is helpt bij het oplossen van problemen met XLR-kabels.
Dat is best lang geleden hoor, en de speakers van TS zijn niet zo oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:41

M14

beukje11 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:38:
De andere kabels zijn volgens mij wat dun geïsoleerd en maken veel geluid wanneer ze bewogen worden of niet goed liggen. De tulpen gaan rechtstreeks van de tv naar de boxen. Die L en R uitgang ben even kwijt hoe dat heet.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je 'geluid' hoort door slecht contact van de 3.5mm jack in de tv. Als dat zo is zou ik de kabel ergens op de tv vast zetten.

Mocht je kabel storing oppikken: je luidsprekers hebben een gebalanceerde ingang, die door deze kabel(s) als ongebalanceerd wordt gebruikt. Een gebalanceerd signaal wordt gebruikt om storing van buitenaf tegen te gaan. Hier wat uitleg: http://www.aviom.com/blog/balanced-vs-unbalanced/

Wat je zou kunnen doen is de uitgang van de TV met een korte kabel op een DI-box aansluiten. Deze maakt van de ongebalanceerde input een gebalanceerd output. De kabel vanaf de DI-box naar de luidspreker is dan bestand tegen storing.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1