Aansluiting 400V elektromotor in driehoek lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 12:22

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Onlangs heb ik een houtlintzaag gekocht en (ik heb geen 400v thuis) daar een VFD op gemonteerd dus middels 3x230v in driehoek aangesloten. Dat werkt perfect, zie plaatje (dat was nog de oude configuratie).

Nu heb ik een zaagtafel gekocht met eveneens een 400V motor, maar ik zie niet hoe ik deze anders kan aansluiten, omdat er maar 4 draden uit komen. Een van de witte is wat dunner. Nu heb ik de motor deels gedemonteerd, maar het lijkt wel of de motor fixed in ster is aangesloten. Kan iemand mij op weg helpen, voordat ik dingen ga losknippen die daarna niet meer vast te maken zijn? Alvast mijn grote dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4QD0ljT3V00Ad3C6VzrktJVG8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oAQ3tMPrNng7jsUt2lfMx5v.jpg?f=fotoalbum_tile(<-- bandzaag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQCAAZwg5szANOZL9e2gY-z_zh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCEM0TQEZxDaclZPg883XLu3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f46Dwt-YwsNFJecL5HyZ4p66YXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Nl90JERhxnI9R1a8tHIOB5b.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cAjPOnGCv8l47_9u_48UdRccsg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y6KwO7ilDytZ9h6zsbJ2eAy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9LvO0L811Wcvr7Mw2PN5YIHLXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIHsuUywNFZInYBq3boShM7P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHK2WKzMeyRBCM89QDgz2octaWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dtc63VvWYleyA4u3ZcMjmIU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-Du-U1uFbqwoWO31spKYiIFfX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN5qKUQYMifbs7x5Sl6XwCsH.jpg?f=fotoalbum_tile

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Beste antwoord (via ACID-dude op 16-08-2020 17:57)

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

SA007 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:12:
De VFD zou ster/driehoek niet heel veel uit moeten maken.
AUW! Zo'n gevalletje klok-klepelverhaal dat het pijn doet! |:(

Met ster vs. driehoek schakeling kan je de aansluitspanning van de motor aanpassen. Aangezien ik nog steeds geen VFD ben tegengekomen met ingebouwde boost-converter, moeten aansluit- en netspanning overeenkomen. Als de netspanning slechts √3 bedraagt van de aansluitspanning, dan kan het motor maar ⅓ van het vermogen leveren; da's heel andere koek dan "niet heel veel uit moeten maken" 8)7

Met een ster-driehoekschakeling beperk je de aanloopstroom omdat je de motor tijdelijk degradeert tot eentje met ⅓ van het vermogen - niet andersom.

On topic:
De foto's van de motor schept niet veel vertrouwen dat het er eentje is die makkelijk non-desctructief uit elkaar kan. Ik zou een tweedehands motor gaan zoeken met hetzelfde vermogen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Heb je al geprobeerd 'm gewoon aan te sluiten?

In driehoek heb je een wat hogere aanloopstroom, maar dat zou een VFD juist prima oplossen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

Met ster vs. driehoek schakeling kan je de aansluitspanning van de motor aanpassen. Aangezien ik nog steeds geen VFD ben tegengekomen met ingebouwde boost-converter, moeten aansluit- en netspanning overeenkomen. Als de netspanning slechts √3 bedraagt van de aansluitspanning, dan kan het motor maar ⅓ van het vermogen leveren; da's heel andere koek dan "niet heel veel uit moeten maken" 8)7

Met een ster-driehoekschakeling beperk je de aanloopstroom omdat je de motor tijdelijk degradeert tot eentje met ⅓ van het vermogen - niet andersom.

On topic:
De foto's van de motor schept niet veel vertrouwen dat het er eentje is die makkelijk non-desctructief uit elkaar kan. Ik zou een tweedehands motor gaan zoeken met hetzelfde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Heb je al geprobeerd 'm gewoon aan te sluiten?

In driehoek heb je een wat hogere aanloopstroom, maar dat zou een VFD juist prima oplossen.
Nog niet aangesloten, omdat ik had gelezen dat dit erg veel vermogen zou gaan kosten.
kELAL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

On topic:
Niet wat ik wilde horen, wel wat ik had verwacht. Gelukkig lijkt het een redelijk standaard exemplaar met 24mm as met spie, 12,5x14 cm montagegaten. Als ik het punt vind waarop de 3 wikkelingen onderling verbonden zijn en ik haal dat los, dan moet het in theorie wel mogelijk zijn om hem aan te sluiten toch? Alles weer krimpkousen en hotgluen en hopen dat het vast blijft zitten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

ACID-dude schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Nog niet aangesloten, omdat ik had gelezen dat dit erg veel vermogen zou gaan kosten.
Het grote voordeel van een VFD is dat het meteen een van de beste beveiligingen tegen overbelasting is. Zolang je de motorparameters maar goed invoert, kan er in principe niets stuk gaan.
Het is hooguit irritant dat de VFD al bij geringe belasting de boel uit voorzorg stil zet.
Als ik het punt vind waarop de 3 wikkelingen onderling verbonden zijn en ik haal dat los, dan moet het in theorie wel mogelijk zijn om hem aan te sluiten toch? Alles weer krimpkousen en hotgluen en hopen dat het vast blijft zitten? :P
Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
kELAL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

On topic:
Mijn 'zou niet uit moeten maken' komt van 'ik zie niet in waarom je de bedrading van een motor zou moeten veranderen om 'm ipv op 3-fase op een vfd aan te sluiten' ik snap prima het verschil tussen de 2.
Maar of je nu een ster-motor hebt die 230V op zijn spoelen verwacht of een driehoek die 400v op zijn spoelen verwacht, dat zou een vfd niet uit moeten maken.

Ik zie dus niet echt een reden om de motor opnieuw te bedraden.
Tenzij je een VFD hebt die geen normale 3-fase maakt of een motor die niet voor het normale 3-fase net is mis ik wat problemen of verminderd vermogen zou veroorzaken.

Edit:
Misschien is mijn verwachting van wat een 1-fase vfd doet verkeerd?
Ik verwacht dat er 1x 230V AC in gaat en 3x 230V AC uitkomt met 120graden verschil tussen de fases, dus 400V tussen de fases.
Is dat een verkeerd verwachting? ik kan geen vfd handleiding vinden waar het logisch beschreven instaat.

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 16-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

230V enkelfase in = 325V op de interne DC bus. Als je zonder boost converter dat weer gaat inverten, kom je uit op 230V fase-fase, equivalent aan 133V fase-nul.
Is een beetje weinig voor een motor die 400V fase-fase verwacht.

Het magisch denken dat zonder transformator of boost converter je er meer piek-piek spanning uit kan krijgen dan je er stopt is wel heel sterk in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nou magisch, de inverter zal + en - 325V moeten maken om een normale 230V uitput te kunnen maken, dat is 650VDC, daar past 400V AC piekspanning (~560VDC) in, dus magisch zou ik het niet noemen.

Ik weet niet precies hoe de interne topologie van zo'n vfd in elkaar zit, wellicht dat ze geen +/- 325VDC bus hebben, maar slecht 1 bus en en daaruit de spanning bouwen, dan is je uitgang stukken lager natuurlijk.

Edit:
Ik ben eens aan het kijken geweest naar 1-fase vfd's, blijkbaar maken zo'n beetje alle fabrikanten die in dezelfde topologie als 3-fase vfd's, waardoor je 1 DC bus hebt en je dus een veel lagere uitgangsspanning hebt als dat je als ingangsspanning hebt.
Ik heb er nog geen gevonden die op 230V in ook 230V uit geeft, vaag.
Als ik die zo een in mijn handen gedrukt zou krijgen zou ik 'm als 'defect' bestempelen, maar blijkbaar is dat de norm :|.
@kELAL bedankt voor me hierop wijzen, heb al verschillende 3-fase vfd's in gebruik en had niet verwacht dat 1-fase vfd's blijkbaar dermate anders zijn dat ze niet de spanning die ze binnenkrijgen kunnen afgeven.

Ontopic:
Ik zou alsnog proberen 'm gewoon aan te sluiten, je vermogen is wel flink minder, maar je zaagtafel werkt waarschijnlijk bestwel redelijk terwijl je zoekt naar een geschikte motor.
Deze motor aanpassen is waarschijnlijk vrijwel onmogelijk omdat de windingen simpelweg verkeerd zijn.
Het is niet triviaal om even de motorwindingen aan te passen.

[ Voor 55% gewijzigd door SA007 op 16-08-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
kELAL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:07:

[...]

Niet geschoten is altijd mis.
Ik mag graag aanklooien met dingen, maar ik acht de kans dat dit lukt bij nadere inspectie ongeveer 5%. Kortom, motor staat op marktplaats. Ik koop een nieuwe op 230V, met dezelfde specs verder. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:45:
Ontopic:
Ik zou alsnog proberen 'm gewoon aan te sluiten, je vermogen is wel flink minder, maar je zaagtafel werkt waarschijnlijk bestwel redelijk terwijl je zoekt naar een geschikte motor.
Deze motor aanpassen is waarschijnlijk vrijwel onmogelijk omdat de windingen simpelweg verkeerd zijn.
Het is niet triviaal om even de motorwindingen aan te passen.
Ik heb hem even aangesloten gehad los, maar zelfs door handmatig de poelie te blokkeren merk ik dat het koppel sterk verminderd is. No-load toerental is wel hetzelfde gezien dat de frequentie en de wikkelingen gewoon hetzelfde zijn. Wacht wel even op de nieuwe. De windingen blijf ik van af. ;)

Pagina: 1