Officiele W10 USB-stick werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:43
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe Intel NUC-10, waar ik nu W10 Home Nl op probeer te installeren via een USB-flashdrive (van windows zelf). De NUC hertkent hem echter in geen enkele USB-poort.

Relevante software en hardware die ik gebruik
NUC10i7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zowel via UEFI-boot als via Legacy Boot lukt het niet. De Flash drive wordt op zich wel herkend op een andere laptop en ik kan de installatiebestanden zien.

-------------

Ik wil nu eigenlijk kijken of het aan de stick zelf ligt. Het lijkt nogal een breekbaar dingetje namelijk. Kan ik nu het beste de inhoud kopieren naar een andere (geformatteerde) stick?

Of moet ik de Media Creation Tool gebruiken (werkt de licentiecode die bij de aangeschafte stick dan gewoon) ?

Beste antwoord (via kadoendra op 16-08-2020 14:47)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Even voor de zekerheid: je hebt Windows 10 besteld met een licentiecode + installatiemedium (USB)?

Als er nog geen OS op je SSD staat, zou de installer automatisch moeten laden. Dat werkt somehow niet. Mij lijkt de snelste oplossing om een andere USB-stick van minimaal 8GB te gebruiken en hier middels de media creation tool w10 installatiebestanden op te zetten. In de tool kies je dan voor USB stick. Let er wel op dat je 64 bits Windows kiest en de juiste versie (Home van Pro)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hoe heb je deze usb stick gemaakt?

Via de Media Creation Tool kun je ook de iso downloaden en met Rufus deze op de stick zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:08
Je kan een andere usb stick gebruiken en via de media creation tool een windows 10 installatie maken.

Zolang je de juiste windows versie hebt zou dat goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
Zelf usb stick maken is geen probleem met de media creation tool.
Enige wat ik altijd doe om problemen tijdens het aanmaken te voorkomen is het media creation tool bestand zelf op de stick te zetten en van daar op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Je kunt elke.... usb stick gebruiken... als ie maar groot genoeg is... ;)
En Rufus doet eigenlijk altijd prima de job.....

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 16-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Even voor de zekerheid: je hebt Windows 10 besteld met een licentiecode + installatiemedium (USB)?

Als er nog geen OS op je SSD staat, zou de installer automatisch moeten laden. Dat werkt somehow niet. Mij lijkt de snelste oplossing om een andere USB-stick van minimaal 8GB te gebruiken en hier middels de media creation tool w10 installatiebestanden op te zetten. In de tool kies je dan voor USB stick. Let er wel op dat je 64 bits Windows kiest en de juiste versie (Home van Pro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Heb je die usb met Windows bij een nette winkel gekocht? Met echte verpakking etc? Zou zelf wat huiverig zijn om een voorgebakken usbs te gebruiken.

Zelf via de tool een bootable usb maken werkt vast en zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Tsja nette winkel. Via een derdeverkoper bij bol.com met prima recensies. De verpakking was ook helemaal gesealed en het ziet er allemaal wel legit uit. De flash-drive is echter wel van het allerlichtste soort dat je je kunt voorstellen, dus ik hoop dat het daar aan ligt.

De nieuwe stick via de Media Creation Tool is bijna klaar. Ik zal terugmelden of het gelukt is.

Is het trouwens op voorhand te zeggen of deze stick nu voor legacy boot is of voor UEFI-boot? Of is dat een kwestie van uitproberen?
hoi1234 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:05:
Ja, flash drive met licentie inderdaad

[ Voor 20% gewijzigd door kadoendra op 16-08-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
kadoendra schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:33:
Tsja nette winkel. Via een derdeverkoper bij bol.com met prima recensies. De verpakking was ook helemaal gesealed en het ziet er allemaal wel legit uit. De flash-drive is echter wel van het allerlichtste soort dat je je kunt voorstellen, dus ik hoop dat het daar aan ligt.

De nieuwe stick via de Media Creation Tool is bijna klaar. Ik zal terugmelden of het gelukt is.

Is het trouwens op voorhand te zeggen of deze stick nu voor legacy boot is of voor UEFI-boot? Of is dat een kwestie van uitproberen?

[...]

Ja, flash drive met licentie inderdaad
Ja, zou dat dus nooit bij een dergelijke zaak kopen. Er zijn veel grijze Keys op de markt, met zulke onbekende webshops weet je het nooit.

Het is dat er een USB bij zit en je hopelijk minimaal 80 euro betaald hebt, anders wordt het nog minder betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Windows installatie kan werken met zowel MBR als GPT. Het maakt niet uit of je je UEFI dus standaard of in legacy modus zet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
@hoi1234 95 euro om precies te zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door kadoendra op 16-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Update: hij is nu aan het installeren. Lag dus in ieder geval niet aan de NUC. :) En de licentiecode werd ook geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Ok, misschien toch nog een hele domme vervolgvraag. De installatie verloopt prima, totdat hij de eerste keer opnieuw moet opstarten nadat hij de 100% heeft gehaald bij "het voorbereiden van de bestanden". Daarna komt hij echter weer in het eerste setup scherm (toetsenbord indeling kiezen etc) en gaat de installatie weer vanaf 0 beginnen. Tot weer opnieuw opstarten.

Moet ik de stick eruit trekken bij het opnieuw opstarten? Hij boot nu immers weer vanaf de disk en begint weer op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

In principe zou dat niet nodig mogen zijn. Dat gebeurd meestal als de boot methode niet overeenkomt met de manier waarop Windows geïnstalleerd is, maar daar kan je zelf niet veel aan veranderen. Je kan proberen zonder stick op te starten om te kijken of deze dan verder gaat. Anders moet je je BIOS instellingen nakijken.

Kan je eens een foto van de stick plaatsen die je gekocht hebt? En zat er een "certificate of authenticity" bij? Dat is een stickertje waarop je licentiecode geprint staat en dat je in principe op je computer zou moeten kleven. Als dat ontbreekt en het op een gewoon papiertje staat kan je al zeker zijn dat de code niet bedoeld was waarvoor jij hem hebt gekocht.

Oh, en geen foto van dat stikkertje natuurlijk, anders zet je een geldige code online ;)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tja0nIZq2JjELAIm-SCZ76IJo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlLoBIbQJJD0F6NoAjDumisv.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie is gelukt. Hierbij de foto. Die beschadiging (2 streepjes op de stick) zaten er nog niet toen ik hem uit de verpakking haalde. Hij gaat alleen heel strak in de USB-poort, vandaar die streepjes.

Op de achterkant van dat witte kaartje met de sleutel zit een sticker met de licentiecode en daaronder een streepjesode, nog een paar cijfers en rechtsonderaan die sticker staat "retail".

Tsja, als dit namaak is dan weet ik het ook niet meer. Bij de installatie heeft hij de code in ieder geval geaccepteerd. Ik weet niet hoe ik nu kan controleren of die inderdaad echt "legit" is. Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Voer een Windows update uit bij Instellingen -> Bijwerken & Beveiliging en dan zie je vast of het legaal blijft...

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 16-08-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Dat ziet er overigens inderdaad gewoon uit als een officiële Microsoft USB installer.

Sommige pc's hebben nog wel eens problemen om te booten vanaf een USB3.0 device en gaan beter om met een 2.0 device.
Maar goed, je hebt je uiteindelijk gered :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadoendra
Dank voor de hulp allemaal. Ik heb 1 antwoord als beste geselecteerd, omdat ik er niet meerdere kon selecteren, maar eigenlijk waren alle antwoorden erg hulpvol. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Retail voor 95 euro is wel erg goedkoop. Maar zolang het blijft werken is het prima.

Voordeel van retail is trouwens dat je de licentie mee kunt nemen naar een andere PC. Dus even goed onthouden als je over een paar jaar weer een nieuwe aanschaft.
Pagina: 1