Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Sinds jaar en dag ben ik in het bezit van een Canon EOS 450D. De camera functioneert technisch nog steeds prima, maar heeft voor mij een aantal tekortkomingen die ik graag wil ondervangen.
Bij binnenshuis fotograferen maar ook buitenfotografie onder slechtere lichtcondities ben je al snel veroordeeld tot lange sluitertijden. De sensor is hierin de beperkende factor, omdat ISO 800 de maximaal bruikbare instelling is qua ruisniveau. Bij bewegende onderwerpen en uit de hand fotograferen moet ik dan een beetje geluk hebben dat de foto acceptabel is.
De autofocus is ook matig en laat het snel afweten wanneer de lichtomstandigheden niet optimaal zijn.

Als alles goed blijft gaan mogen we begin volgend jaar gezinsuitbreiding verwachten. Uiteraard wil ik deze periode goed kunnen vastleggen. Vooral in het begin zullen er veel momenten binnenshuis die je wilt vastleggen, maar daarbij wil ik niet moeten flitsen.
Dit gaat met mijn huidige 450D niet lukken. Ook wil ik graag kunnen filmen en dat kan de 450D helemaal niet.

Wat is wijsheid in mijn situatie. Zal ik een 'moderne' spiegelreflex of systeem-camera body kopen die kan filmen en beter presteert bij slechte lichtomstandigheden?
Zijn de moderne crop-sensoren geschikt om binnenshuis foto's zonder flits te maken of moet je dan naar full-frame modellen kijken?
Is het wellicht verstandiger om beide functies te scheiden en een aparte videocamera aan te schaffen om te filmen?

Wat is je budget?
Aangezien we nog allemaal spullen voor een kinderkamer, kinderwagen, maxi-cosi, etc. zullen moeten gaan kopen heb ik €1000,- als absolute bovengrens gesteld. Dat bedrag is inclusief extra spullen zoals glas en adapters die evt. nodig zijn.
Herinneringen zijn dan wel onbetaalbaar, maar de apparatuur moet uiteraard wel bekostigd worden. ;)

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik nijg een beetje naar een systeemcamera, omdat die t.o.v. een spiegelreflex enkele voordelen biedt. Ze zouden beter geschikt zijn om ook mee te filmen door het ontbreken van de spiegel.
Een spiegelreflex vind ik overigens ook prima en zelfs een compact camera kan een optie zijn, maar ik betwijfel of een compactcamera goed genoeg zal zijn bij de slechtere lichtcondities binnenshuis.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

Wil je foto's maken of filmen?
Het is bedoeld voor allround gebruik maar ik vind het ook leuk om te experimenteren met fotografie. Met mijn huidige 450D maak ik typische familiefoto's en fotografeer ik regelmatig natuur en onze huisdieren (hond en kat). Aangezien onze hond en kat soms bliksemsnel kunnen bewegen ben ik afhankelijk van goede lichtomstandigheden om actiefoto's te kunnen maken. Binnenshuis of buiten met een bewolkte lucht kan ik geen sluitertijden hanteren die toereikend zijn voor mooie reportages.
Een nieuwe fotocamera moet dat wel allemaal kunnen. Opgroeiende kinderen kunnen ook snel en onvoorspelbaar zijn en ik zou graag willen dat dit ook bij slechte lichtomstandigheden mooie foto's kan opleveren.

Verder zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om goed te kunnen filmen. Ik speel ook in een band en het zou leuk zijn om (incidenteel) een filmpje te maken voor op de website, maar dat is een bonus. Mijn wens is om onze familiemomenten te kunnen vastleggen op 'film' (digitaal uiteraard) maar als de combinatie van foto en film niet in goed gaat in één apparaat dan sta ik ook open voor andere suggesties.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Momenteel heb ik een Canon 450D met diverse accessoires, zoals zelfontspanners, meerdere accu's, etc. Ik heb niet zo veel EF(S) glas (kit-lens, 50mm 1.8) en zeker geen top kwaliteit objectieven, maar ik heb wel een M42 adapter met een aantal leuke handmatige objectieven.
Strikt genomen ben ik dus niet aan Canon gebonden, maar als ik mijn huidige 450D zou behouden is het misschien wel praktisch om de objectieven te kunnen delen.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Een goede auto-focus vind ik wel belangrijk. Mijn huidige 450D laat het snel afweten bij slechtere lichtcondities. Ook zit hij er wel eens naast. Nu schiet ik ook nog met handmatige lenzen, maar daarmee heb ik meestal de luxe om iets meer de tijd te nemen. Juist voor de snelle actiefoto's en onverwachte situaties wil ik hulp van een goede autofocus. (ik ben brildragend en mijn ogen schakelen niet snel genoeg meer voor deze momenten)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf zat ik aan de Canon EOS M50 en M5 te denken. Ik verwacht dat beide bodies een flinke verbetering bieden voor weinig licht fotografie t.o.v. mijn huidige Canon 450D.
De EOS M50 en M5 zijn zeer aan elkaar gewaagd. Ik denk dat de M50 iets beter presteert, maar dat de M5 fijner te bedienen is met fysieke knoppen.

De voordelen van de EOS M50:
  • Relatief gunstig geprijsd
  • Betere scherpstelling
  • Kan tot ISO 51200
  • Heeft fasedetectie autofocus voor video
  • Kan met adapters objectieven delen met mijn huidige 450D
  • Functie om op ogen scherp te stellen?
De voordelen van de EOS M5:
  • Bedieningsgemak met fysieke knoppen i.p.v. touchscreen menu instellingen
  • Compatibele met mijn huidige C1 (wireless) remotes
  • Iets langere accu tijd
De grote vraag is uiteraard of dit inderdaad de upgrade is die ik wens of dat er andere opties zijn die ik beter zou kunnen overwegen.
Wellicht fotografie en film niet door één apparaat laten doen of misschien een high-end smartphone met goede camera er bij nemen o.i.d.?
Als ik dit niet binnen mijn budget kan realiseren is dat ook een antwoord waarmee ik uit de voeten kan. Ik geef liever geen €1000,- uit aan iets dat (totaal) niet aan mijn wensen en verwachtingen voldoet.
Ik heb geen ervaring met deze camera's of andere moderne alternatieven. Daarom hoor ik graag jullie mening en ervaringen.