Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Om maar gelijk mee te beginnen, ik ben/was een behoorlijke leek en heb me zoveel mogelijk proberen in te lezen en te informeren bij familie over de samenhang tussen Wp en kWh's om te beoordelen of mijn pv-installatie wel voldoende oplevert. Graag zou ik dit eens voorleggen aan de experts hier, om een gesprek met de installateur beter in te gaan die aan de aannemer al heeft laten weten dat de opbrengst doodnormaal zou zijn.

1 juli heb ik de sleutel gekregen van een (vrijstaande, gasloze) nieuwbouw-woning. Deze zou volgens tekening geleverd worden met 6 panelen, hier heb ik er voor oplevering 12 van laten maken. Dat leek me na een aantal proefberekeningen bij energiemaatschappijen een beter aantal om rond de 0 op de meter uit te komen en zou precies passen op het platte dak van de garage/carport

Wat er op de garage / carport ligt:
12 panelen (4x +/-150°z-w en 8x +/-230° z-o oriëntatie) met een totale Wp van +/- 3400 (aldus het kladje van de aannemer - ik wil het exacte type nog achterhalen)
Omvormer: Growatt 3600 MTL-S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48-30kQx9uNFSgx6m9u2RgxUUnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3fb88DUnemHcl6NceyLTNfyQ.png?f=user_large
Quick en dirty aanpassing van de bouwtekening met panelen ingetekend en noordpijl geplaatst voor de oriëntatie

Mijn maximum de afgelopen weken ligt op 1000Wp, waar ik op basis van ervaringen bij familie toch minimaal 2,5 - 3x zoveel opbrengst zou mogen verwachten. Zie onderstaande afbeeldingen met de afrekening van de energiemaatschappij voor juli en de opbrengsten over een gehele dag waar 6 augustus een naar mijn idee vrij optimale dag zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLpUKYgszAGflKjGEFnew6ModBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obiOwCtcxXu8xP4nQBnvkIXs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oeEagc725oaq4hJVVBEPCtRFMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYafsehmsNFAxZ6jhBbZZFRc.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag:
Is mijn conclusie juist dat de panelen (veel) te weinig opleveren en de installateur dus in de garantieperiode langs moet komen om de boel na te kijken?

Beste antwoord (via SandaX op 24-08-2020 11:04)

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07
Heb je de mogenlijkheid zelf te meten met een multimeter?

Je meet maar 2v op die string volgens mij heeft growatt op een niet aangesloten mpp std. 60v ong.

Ik vermoed plus en min verkeerd om.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je ergens ook de DC spanningen aflezen/uitlezen?

Omdat je 2 orientaties hebt, ga ik ervan uit, dat er ook 2 aparte ingangen zijn gebruikt op de omvormer.
Zitten beide aangesloten op de omvormer? Er zitten dan 4x MC4 stekkers onder de omvormer aangesloten.
2 strings van 6 panelen.Controleer dat eerst even.

Van die beide strings, is het dus handig om de Vmpp te weten, zodat je dat kan delen door het Vmpp van 1 paneel. Veelal is dit 32 Vmpp. En dan kom je tot het aantal panelen wat aangesloten zit.
192 Vmpp is dus 6 panelen.

Ik verwacht dat er maar 1 string van 6 panelen (goed) zit aangesloten en werkt.
Of men is zo dom om alle 12 in 1 string aan te sluiten, maar dat wijst de Vmpp dan al uit.
In dat geval worden de beter liggende panelen beperkt door de slechter liggende panelen, afhankelijk van de stand van de zon.

Je hebt geen schaduw verder?

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 11:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wellicht kan je een foto van de aansluitingen van de kabels aan de onderkant van de omvormer sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door Kets_One op 16-08-2020 11:10 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik was in de overtuiging dat de panelen anders op het dak lagen dan ze daadwerkelijk liggen (verhuis-amnesia denk ik), de tekening heb ik aangepast (4 + 8 ipv 6 + 6).

@AUijtdehaag
- Ik kan geen DC waardes vinden in het dashboard, zit er wellicht nuttige informatie in de tabel hieronder?
- Er zitten wel vier MC4 stekkers in de omvormer (zie foto)
- Vanaf nu liggen alle panelen in de volle zon, geen enkel randje schaduw. De achterste drie panelen van de set van 8 zijn zojuist uit de schaduw van het huis.

@Kets_One Zie bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFXJguGghqGNJj3NA8lHCR2se7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmJYgA17BEl55PTb5aGErAJ8.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhvFoW5utFzqIsEyogzVeF4WHnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGWCOboE5LC5k57p2cOumR0M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Bingo. 4 panelen doen het, de string van 8 is ergens onderbroken, dus ik denk dat je de installateur mag terugvragen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vpv1 en Vpv2 zijn de stringspanningen.
Bij 2 strings van 6 panelen horen die al gelijk te zijn en rond de 192 Vmpp te liggen.
Edit: ah ongelijke strings.

Zoals @Lardman al opmerkte, ze mogen terugkomen. Hier klopt weinig van.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@SandaX Ben het eens met Lardman en Auijtdehaag. Laat de installateur de kabels van string 2 nog eens nalopen.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nog wat opmerkingen:

-Waar loopt de aardingdraad naar toe? (groen gele draad)
Hij loopt naar de 4 of 8 panelen, maar niet naar de andere 4 of 8 panelen? Of is dat op het dak doorgelust?
-Kleine moeite om ook de omvormer aan te sluiten op zijn eigen aardingspunt naast de AC stekker. (weet niet of dat verplicht is)
-officieel mogen + en - niet bij elkaar liggen in 1 buis ivm vlambogen. (maar dat is discutabel en ook lastig uitvoerbaar, bovendien is de kans klein dat de dc kabel beschadigd binnenshuis in de buis)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag

De aarding lijkt vergeten te zijn of niet af, de lasdoos zit er wel met 2 kabels die ze ook met oogjes zo aan de omvormer hadden kunnen schroeven op het aardpunt. Geen verloren lasdoos nodig zoals nu. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik krijg ook een eng voorgevoel wat betreft de installatie.
Ik zou dezelfde mensen niet vragen maar een andere installateur en de kosten verhalen op de 1e prutser.
Brand (veelal door slechte stekker verbindingen) is vele malen erger dan een boze prutser aanspreken.

En uit het manual (maar nu houd ik op :o )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHOHvXYtVoaaQ-c5KQSfHbZjbDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUgf03Do61td53Zgn0dbTEVP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Tnx allemaal, in ieder geval genoeg munitie om de installateur langs te laten komen.
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:04:
Ik heb nog wat opmerkingen:

-Waar loopt de aardingdraad naar toe? (groen gele draad)
Hij loopt naar de 6 panelen, maar niet naar de andere 6 panelen? Of is dat op het dak doorgelust?
-Kleine moeite om ook de omvormer aan te sluiten op zijn eigen aardingspunt naast de AC stekker. (weet niet of dat verplicht is)
-officieel mogen + en - niet bij elkaar liggen in 1 buis ivm vlambogen. (maar dat is discutabel en ook lastig uitvoerbaar, bovendien is de kans klein dat de dc kabel beschadigd binnenshuis in de buis)
- Ik heb (zoals blijkt) geen kaas gegeten van elektrische installaties, maar nu je het zegt is het wel bijzonder dat de aarde wel van de ene set komt, maar niet van de ander... en nu ik beter kijk en er een vinger achter steek er ook nog een grijze draad los hangt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR4MuIE8OSDyvsCMTsXYdv5P3-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SW2ducIvmSy6QioOIPQ2qmyk.jpg?f=user_large Op het dak kan ik niet goed zien wat er precies gebeurd met de aardedraad, hij zou doorgelust kunnen zijn, dit neem ik mee om na te laten kijken.

- Ik ga meenemen dat er een extra aardedraad wordt aangesloten op de omvormer als er een installateur langskomt.

- Hoe officieel is officieel? Kan ik eisen dit aan te passen i.v.m. extra risico's en potentieel gedoe met de verzekering mocht er iets misgaan?

De hulp wordt erg gewaardeerd! _/-\o_

Mijn vertrouwen in deze installateur was al minimaal toen ik hem in de laatste week aan het werk zag met meerwerk aan de keuken en jullie bevestigen het beeld dat het een prutser 1e klasse blijkt te zijn. :X Ik wacht het telefoontje af en hoop dat er een (wel) capabel iemand van het bedrijf komt, anders wordt het een gevalletje andere installateur zoeken en het verhalen van de kosten.
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:26:
@Rol-Co
Ik krijg ook een eng voorgevoel wat betreft de installatie.
Ik zou dezelfde mensen niet vragen maar een andere installateur en de kosten verhalen op de 1e prutser.
Brand (veelal door slechte stekker verbindingen) is vele malen erger dan een boze prutser aanspreken.

En uit het manual (maar nu houd ik op :o )
[Afbeelding]
Aah te gek... hij is praktisch strak tegen het plafond geplaatst...

[ Voor 16% gewijzigd door SandaX op 16-08-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De grijze kabel is een netwerk kabel.
Omdat er voor een wifi dongel is gekozen, heb je die niet meer nodig daarvoor.
Maar kan altijd handig zijn, als je nog eens wat wilt loggen (warmtepomp, wamtemeter, extra wifi accespoint)
Aah te gek... hij is praktisch strak tegen het plafond geplaatst..
Die omvormers produceren best wat warmte (als alles goed werkt)

Ik zou hem meteen wat verlagen indien nog mogelijk.
En een neopreen kabel (soepele) tussen werkschakelaar en omvormer AC stekker.

Hoe officieel, officieel is weet ik niet. Ben ook geen installateur.
@Lardman

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ik ben ook geen installateur hoor, gewoon een goedbedoelende amateur adviseur die ondersteund bij door het samen installaties.
Gezien panelen plaatsing zou ik zelf de aarding hebben doorgelust.
Als de omvormer niet meer te verplaatsen valt kun je een paar 12 volt pc fans onder de omvormer plaatsen en overdag laten blazen.
Ik denk dat ze bij het aansluiten van string 2 een verlengstekker vergeten zijn oid. Als je zelf op het dak kijkt kun je het denk ik al wel zien. N.B. mocht er een stekker los hangen en je ziet dat je deze zelf vast kunt zetten doe dan eerst de dc schakelaar op de omvormer uit s.v.p.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:02
De omvormer is via de "AC OUTPUT" aansluiting toch al voorzien van aarde, lijkt mij? Zo heb ik mijn Growatt wel aangesloten.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Op de Growatt zit naast de ac kabel een schroefje. Daar draai je de aarding onder, liefst met zo'n mooie ronde dingen krimp tang waarvan ik altijd de naam vergeet. Deze aarding aard vast van alles maar zit niet zoals ik het zou maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lardman schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:13:
Op de Growatt zit naast de ac kabel een schroefje. Daar draai je de aarding onder, liefst met zo'n mooie ronde dingen krimp tang waarvan ik altijd de naam vergeet. Deze aarding aard vast van alles maar zit niet zoals ik het zou maken
AMP tang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat was wel netter geweest, dan kan die lasdoos ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:04:-Kleine moeite om ook de omvormer aan te sluiten op zijn eigen aardingspunt naast de AC stekker. (weet niet of dat verplicht is)
Dat is zeker verplicht. Alles met minimaal de dikte van de dikst gebruikte ader (vaak de DC ader).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 16:23
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:26:
Dat is niet hoe het werkt. Juridisch gezien dien je de nalatige partij eerst (herhaaldelijk) in gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Biedt dat geen soelaas, dan zou je daarna een ander in kunnen schakelen en de kosten verhalen op de eerste. "ik had er geen vertrouwen meer in" is helaas geen geldig criterium.

Uiteraard kan je ook meteen een ander inschakelen, maar dan kan je die kosten niet verhalen. Ook maak je het qua eventuele toekomstige garantie lastiger, omdat de kans bestaat dat beide installateurs naar elkaar gaan wijzen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:29
SandaX schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:47:
Tnx allemaal, in ieder geval genoeg munitie om de installateur langs te laten komen.

[...]

- Ik heb (zoals blijkt) geen kaas gegeten van elektrische installaties, maar nu je het zegt is het wel bijzonder dat de aarde wel van de ene set komt, maar niet van de ander... en nu ik beter kijk en er een vinger achter steek er ook nog een grijze draad los hangt...[Afbeelding] Op het dak kan ik niet goed zien wat er precies gebeurd met de aardedraad, hij zou doorgelust kunnen zijn, dit neem ik mee om na te laten kijken.

- Ik ga meenemen dat er een extra aardedraad wordt aangesloten op de omvormer als er een installateur langskomt.

- Hoe officieel is officieel? Kan ik eisen dit aan te passen i.v.m. extra risico's en potentieel gedoe met de verzekering mocht er iets misgaan?

De hulp wordt erg gewaardeerd! _/-\o_

Mijn vertrouwen in deze installateur was al minimaal toen ik hem in de laatste week aan het werk zag met meerwerk aan de keuken en jullie bevestigen het beeld dat het een prutser 1e klasse blijkt te zijn. :X Ik wacht het telefoontje af en hoop dat er een (wel) capabel iemand van het bedrijf komt, anders wordt het een gevalletje andere installateur zoeken en het verhalen van de kosten.

[...]

Aah te gek... hij is praktisch strak tegen het plafond geplaatst...
toon volledige bericht
Die koperen leidingen zijn voor water? Want dan zou ik die omvormer laten verplaatsen. Nu zit je veiligheids druk ventiel 5 cm van je omvormer af. Iets met water en elektriciteit...

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kobus Post Het is een ontluchter, dus veel kwaad kan het niet.
https://www.warmteservice...che-ontluchter/p/47051305

Maar wat meer ruimte rondom de omvormer kan gemakkelijk.
Kost even wat moeite (mogelijk de dc draad vernieuwen van boven, maar dan is het fatsoenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat wel jammer is dat je dan meer gaten in je muur hebt. Aan de andere kant is het waarschijnlijk toch maar een technisch hok.

Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van nieuwbouw, maar is in principe niet de aannemer het aanspreekpunt en niet de installateur?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Erasmo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:11:
Wat wel jammer is dat je dan meer gaten in je muur hebt. Aan de andere kant is het waarschijnlijk toch maar een technisch hok.

Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van nieuwbouw, maar is in principe niet de aannemer het aanspreekpunt en niet de installateur?
Achterwand van de garage.

De aannemer hebben we aangesproken, die geeft aan geen problemen te zien en geeft aan me terug te laten bellen door de installateur om me uit te leggen dat ik ergens een verkeerde berekening maak. Vandaar dat ik het hier wilde toetsen, ik kon me niet voorstellen dat de huidige situatie normaal zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:42
SandaX schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Achterwand van de garage.

De aannemer hebben we aangesproken, die geeft aan geen problemen te zien en geeft aan me terug te laten bellen door de installateur om me uit te leggen dat ik ergens een verkeerde berekening maak. Vandaar dat ik het hier wilde toetsen, ik kon me niet voorstellen dat de huidige situatie normaal zou zijn.
Wat een antwoord ook weer van de aannemer 8)7 "Nee de klant is super dom, die doet het fout" :'(
Weet je ook meteen hoeveel verstand de aannemer heeft van zonnepaneel systemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 17-08-2020 13:54 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aangetekende brief sturen en in gebreke stellen. En dat ze 10 dagen hebben om het op te lossen.

Zoniet, los je het met een externe partij op (die alles gaat controleren, ook de gemaakte stekkerverbindingen intern, dat betekent nieuwe stekkers, want die zijn niet te openen.) En de rekening mogen hun betalen.

Dat hier de 2e string van 8 panelen niets doet is overduidelijk.
Garantie op het materiaal heb je sowieso, dus ze zullen moeten komen kijken wat er mis is en het defect verhelpen.

Misschien kan je dit plaatje even mailen naar die vervelende eigenwijze man.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5gtI8gRVzUWwEPHkyKvj39w7gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRZNWitwhRJktoeHRUOyH8dq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2020 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Update

De monteur is zojuist geweest. Hij meet spanning op beide strengen, maar de omvormer schijnt met de tweede niets te doen. In de loop van de week wordt een nieuwe omvormer geplaatst en gaat hij gelijk een stukje naar beneden om meer ruimte te hebben rondom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hij heeft de ingangen ook even omgewisseld? 8 panelen doen meer dan 4.
Dan weet je ook of de 8 in orde zijn.

Kijk even hoe je de oude omvormer kan afmelden en de nieuwe kan aanmelden met jou account.
Ik heb helaas geen ervaring met growatt.
Schijnt lastig te zijn @Lardman ?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 21:26
Check ook even of de MC4 stekkers (de kunststof huls) wel goed op de pennen zijn gedrukt. Je zult niet de eerste zijn waar niet goed doorgedrukt is, je meet dan met de multimeter in de pennen wel spanning maar de pennen raken de polen van de omvormer niet. Ook een mooi recept voor een brandje trouwens.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Daarom.
Even omwisselen. (Eerst dc switch off)

Ik vertrouw die monteur ook niet :-)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SandaX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:41:
Update

De monteur is zojuist geweest. Hij meet spanning op beide strengen, maar de omvormer schijnt met de tweede niets te doen. In de loop van de week wordt een nieuwe omvormer geplaatst en gaat hij gelijk een stukje naar beneden om meer ruimte te hebben rondom.
Zoals hierboven als geroepen, alleen gemeten en conclusie getrokken en weer weg?

Of heeft hij nog wel gewisseld van string?
serieus in stekkers vanaf dak en omvormer gekeken?
Stekkers aan de string vervangen?
De 8 string op de andere poort gezet?
of beide strings op de goede poort met een splitter?

4 en 8 bij elkaar is ook niet ideaal maar doet meer dan 4 alleen.

Altijd zo jammer dit soort dingen, de omvormer kan hoor maar is de kleinste kans dat er wat mis mee is, dan nog als je dan voor storing gaat heb je toch gelijk een ander bij je, is ie kapot klap je de ander aan de muur en klaar, klant blij, nu moet je weer terug komen, klant weer een halve dag vrij nemen o.i.d.

Service is echt ver te zoeken de laatste jaren bij bedrijven, rekeningen sturen voor uren en voorrijkosten gaat ze wel goed af. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Hij gaf aan de stekkers op de andere poort te hebben getest en te hebben doorgemeten. Hieruit is geconcludeerd dat de omvormer niet deed wat hij moest doen. De monteur had het zelf niet kunnen testen bij plaatsing, omdat er geen WiFi was ten tijde van de oplevering. Nu lijkt me dat persoonlijk geen excuus te kunnen zijn (hotspot en/of specifieke tooling die een monteur bij zich hoort te hebben).

Het voordeel van vervanging is dat er geen gedoe ontstaat over het lager ophangen van de omvormer, aangezien hij er toch af moet, die 5 cm ruimte aan de bovenkant was namelijk prima volgens hem.

Hoewel het verleidelijk is om door de stekkers te wisselen zelf te controleren en eventueel een paar euro extra aan inkomsten te pakken, blijf ik ervan af. Voornamelijk om geen gedoe te krijgen over de garantie; "ja meneer, ik zie dat u er zelf aan heeft gezeten, ik heb het namelijk anders achtergelaten".

Ik hoef er gelukkig geen vrij voor te nemen (Corona-thuiswerker). En ik ga er ook niet voor betalen, aangezien het aantoonbaar vanaf installatie niet gewerkt heeft. Ik loop enkel de twee beste maanden van het jaar aan inkomsten mis. Dit is op zich prima om als wisselgeld achter de hand te hebben, want er ligt nog een meerwerkrekening van de aannemer waar nog discussie over is.

Qua aarding (vorige pagina), de twee strings zijn doorgelust op het dak, vandaar die ene draad. De omvormer zelf was geaard via de AC-kabel, dubbel aarden had volgens de monteur geen meerwaarde, maar wilde hij wel doen als ik het graag wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@SandaX
Aangezien hij ze gewisseld heeft draaien nu dus de string van 8? Of heeft ie het terug gewisseld, wat dan weer raar is overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Omvormer wissel bij Growatt ken ik geen procedure voor. Ik ben zelf niet ter plekke geweest en heb niet gezien hoe deze meneer werkt maar excuses als de wifi deed het niet dus ik kon het niet zien is puur bovine excrement aangezien bij een mtl omvormer spanning per string gewoon op het display getoond wordt in default weergave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:06:
@SandaX
Aangezien hij ze gewisseld heeft draaien nu dus de string van 8? Of heeft ie het terug gewisseld, wat dan weer raar is overigens.
Ze zitten andersom nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, misschien voor de liefhebbers dezelfde uitdraai nog eens maken? Pv voltages enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Ik was er net mee bezig en zie nu dat ik hetzelfde resultaat heb, maar dan op de andere poort :X. Er is dus niks aan de hand met de omvormer, maar daadwerkelijk met die string van 8 panelen. :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkhJmJuYZ-74u0EwK2AYRA0VQSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qap2eRdNRn515GC5SOyvO6DA.png?f=fotoalbum_large

Ik zal ze eens bellen en vragen of ze een monteur in dienst hebben die er iets meer van snapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:42
SandaX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:25:
Ik was er net mee bezig en zie nu dat ik hetzelfde resultaat heb, maar dan op de andere poort :X. Er is dus niks aan de hand met de omvormer, maar daadwerkelijk met die string van 8 panelen. :F
[Afbeelding]

Ik zal ze eens bellen en vragen of ze een monteur in dienst hebben die er iets meer van snapt...
Duidelijk!
hesselbeertje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:07:
Check ook even of de MC4 stekkers (de kunststof huls) wel goed op de pennen zijn gedrukt. Je zult niet de eerste zijn waar niet goed doorgedrukt is, je meet dan met de multimeter in de pennen wel spanning maar de pennen raken de polen van de omvormer niet. Ook een mooi recept voor een brandje trouwens.
Dit is dus het probleem!

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SandaX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:25:
[Afbeelding]

O.M.G !
Nou, je bent lekker opgeschoten zo. :)

Ik zou bijna zeggen, haal de stekkers van poort 1 eens los, kijk welke er erg diep zit en draai daar het warteltje van de stekker eens los, kijk of je hem verder in kan duwen zodat je een klik hoort.
Of trek er aan met de wartel los, als je hem er zo uit trekt is het niet goed. :)

Zoals hieronder gewaarschuwd inderdaad 1voor1 doen.
Maar dat is redelijk logisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 19-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uh !!

Pas op dat je niet de Plus en de Min vastpakt met ontblote aders, dan krijg je een flinke opdonder, omdat je onderdeel bent van het kringetje.
(been there, helaas hahaha)

Los van elkaar, vastpakken is geen enkel probleem. (kring niet gesloten door jezelf)

Misschien kan je dit beter overlaten aan die nieuwe monteur die komt.

Edit: mocht het aan de stekkerverbinding liggen, gelieve alle stekkers te controleren/vervangen. Desbetreffende monteur heeft er meer gemaakt/proberen te maken....
Slechte verbinding = brandgevaar

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2020 08:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07
Heb je de mogenlijkheid zelf te meten met een multimeter?

Je meet maar 2v op die string volgens mij heeft growatt op een niet aangesloten mpp std. 60v ong.

Ik vermoed plus en min verkeerd om.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojDnKjUNwgyQlnS_jKj9yVnS22Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVPoOqOQWV9o2bjHjggOIWWJ.png?f=fotoalbum_large
Beide strings leveren nu én de omvormer is lager aan de wand geplaatst waardoor er voldoende ruimte is rondom.

Het was inderdaad een plus/min die verkeerd aangesloten zat op het dak.

Enorm bedankt voor jullie hulp, ik heb er zelf ook veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flinke beginnersfout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33
Van de installateur ja. Dit is toch gewoon prutswerk, sjonge. Hulde aan de volhardendheid van TS.
SandaX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:02:
Ik hoef er gelukkig geen vrij voor te nemen (Corona-thuiswerker). En ik ga er ook niet voor betalen, aangezien het aantoonbaar vanaf installatie niet gewerkt heeft. Ik loop enkel de twee beste maanden van het jaar aan inkomsten mis.
De beste maand van het jaar was mei dit jaar :P (in ieder geval bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
En nog vraagt de branche zichzelf af waarom men meer controle wil, stelletje cowboys.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1