Review follow-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Tweakers biedt al jaren de fantastische mogelijk om producten door users te laten reviewen zodat anderen hun aankopen kunnen afwegen op basis van deze ervaringen.

Wat mij daarbij al een tijdje opvalt is dat reviews vaak vlak na de aankoop van een product gedaan worden. Mensen zijn vaak erg blij met hun nieuwe speeltje, de adrenaline van het bestellen en uitpakken zal soms nog aanwezig zijn. Ik denk dat er dan hogere beoordelingen plaatsvinden, meer positieve features aan gestipt worden of simpelweg te weinig bekend is om een compleet oordeel te vellen.

Bijvoorbeeld de Xiaomi Redmi Note 5 die ik ooit kocht en waar ik nog positief was over de grote accu. Echter na een paar weken merkte ik al dat de accuduur aanzienlijk verminderde. Dit heb ik in mijn review nooit meer aangepast.
Ander voorbeeld is een docking station dat ik gebruik (maar niet gereviewd heb). In het begin voldeed het aan al mijn wensen, maar bij elke OS update moet ik maanden wachten tot de drivers bijgewerkt zijn. Dit soort ervaringen komen vaak pas later en zul je niet snel in reviews terugvinden.
Nu geef ik twee negatieve voorbeelden, maar het kan ook positief zijn, zoals een game die na een paar patches opeens wel goed speelbaar en fun is. Van No Mans Sky lees ik bijvoorbeeld wel veel negativiteit van vlak na de release terwijl het nu een heel andere game schijnt te zijn.

Ik stel voor dat T.net users die een review geplaatst hebben na x periode vraagt of ze deze review nog eens willen bekijken. Eventueel met een design waarin je ziet wat de ervaringen na een aantal maanden gebruik zijn.
De meldingen zouden per categorie kunnen verschillen, een smartphone ervaring na 3 maanden en een wasmachine na een jaar bijvoorbeeld.

De voordelen zijn volgens mij vooral dat er meer informatie beschikbaar komt. Tevens maakt het de reviews van echte users een stuk belangrijker dan van de “laat-een-review-op-Tweakers-achter-en-win-een-stuk-taart” reviews.

Mogelijke uitdagingen zijn wellicht dat het als vervelend ervaren wordt en dat mensen daardoor minder reviews achter gaan laten. Ook lijkt het me lastig voor de (semi-) professionele reviewers op Tweakers die een product vaak zo snel mogelijk weer terugsturen of verkopen na het reviewen.

[TL;DR] Mensen reviewen producten vaak erg snel voordat er echte gebruikerservaringen zijn. Als t.net reviewers verzoekt om een follow-up te doen worden reviews betrouwbaarder.

Vul aan, daag uit! Ik lees graag hoe anderen dit zien.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

ikloon

Product Owner
Goed idee, het zou de kwaliteit van een review kunnen vergroten. Daar kunnen we wel eens een testje voor opzetten.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26
Erg valide punt. Ik zie soms reviews die dezelfde dag al worden geschreven. Dan haak ik eigenlijk al af.