is het een goede upgrade van een 2400G naar een 3300X

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsgn
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-04-2024
ik stond op het punt om een ryzen 3 3300X te kopen maar dacht toch ff dubbelchecken. Is het een goede upgrade om van een 2400G naar een 3300X te gaan? Ik heb een rx 580 8gb erbij.

Is het verstandig om te wachten op ryzen 4000? ik heb namelijk een B450 moederbord dus het is mogelijk om voor de 4000 serie te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom geen 3600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

larsgn schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:33:
Is het verstandig om te wachten op ryzen 4000? ik heb namelijk een B450 moederbord dus het is mogelijk om voor de 4000 serie te gaan.
Er is geen garantie dat ELK B450 bord Ryzen 4000 krijgt. Er zal, net als bij de B350 en X370 borden i.c.m. Ryzen 3000 alleen een beta bios komen voor selecte borden.

Wachten heeft zin als je nog niet per se hoeft te upgraden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Wachten is inderdaad altijd verstandig als je nu geen last van bottlenecking hebt. Zelfs als de 4000 generatie niet op je moederbord zal werken zal het wel invloed hebben op de prijs van oudere generatie chips. Doe je veel dingen die de max uit je processor halen? Als je veel spellen speelt op hoge fps kan het uitmaken, maar meestal hebben de competitieve spelers die dat verschil merken al wel een tamelijk krachtig systeem.

Ik draaide recent op een Ryzen 3 1200 (iets minder dan jouw processor, maar ondanks de verschillende nummering wel dezelfde generatie) en ben over op een Ryzen 5 3600 (+ander systeem en schone installatie), maar van dat verschil merk je voor normaal gebruik verrassend weinig, niet genoeg om meer dan een paar tientjes op kapot te gooien. Voor intensieve processen en (zwaardere) spellen zie je het verschil, maar het kan van meerwaarde zijn het geld op je rekening te houden en opnieuw te evalueren als je nu geen echt probleem ervaart. Dan heb je de kennis van dat moment en wellicht ook intussen doorgevoerde prijsaanpassingen er ook bij. De 2400G is niet heel oude technologie en ik zou geen wonderen verwachten van een update.

Heb je een bron van die 3300X trouwens? Ik zie hem nergens in voorraad, en recent zijn een aantal webshops uit het overzicht verdwenen, implicerende dat ze niet (meer) het vooruitzicht hebben de processor binnen redelijke termijn geleverd te krijgen. De levering is voor zo ver ik kan zien wat matig. De 3600 is in elk geval beter te krijgen en heeft ook een aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding.