Hedendaagse tendens hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.646 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannest
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo,

wij gaan onze woonkamer verbouwen en hierbij rijst ook de vraag wat heden ten dage gebruikt wordt qua audio (niet voor tv).
Onze wens:
- huidige 2 luidsprekers behouden (stereo)
- radio (internet radio? DAB+? ... ) ==> geen idee wat te kiezen; graag ideeën.
- goede versterker
- muziek van een streaming dienst
- muziek van een nas kunnen afspelen

Radio: uiteraard de bedoeling dat het geluid uit de bestaande luidsprekers komt, dus geen toestel met ingebouwde luidsprekers.

Alvast dank voor jullie ervaringen mbt dit + eventueel merken.

mvg
Wannes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht, maar misschien dat ik je niet begrijp, kan je eens kijken in https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/vergelijken/ https://tweakers.net/speakers/vergelijken/ en https://tweakers.net/home-cinema-en-audiosets/vergelijken/ voor wat ideeen?

Ik neem aan, maar ik kan het mis hebben "muziek van een NAS" is natuurlijk best geen requirement. Ik lees er 3 namelijk "welke codec", "welk protocol" en "welke verbinding". Hetzelfde geldt natuurlijk voor je streaming dienst.

Verder zou het handig(er) zijn om oppervlak, budget, misschien overige apparaten (zoals Spotify via je mobiel) etc. te vermelden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:17
Welke speakers heb je nu die je wilt houden?

En je wilt dus een stereo versterker met de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van diverse nog nader door jou te benoemen streaming diensten en de mogelijkheid om bestanden te streamen vanaf een NAS?

Wat is het budget? Niet geheel onbelangrijk ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03
Iets van marantz nad of Yamaha

Die hebben allemaal meerdere producten die je wensen kunnen en dus ook verschillende prijsniveaus.

[ Voor 62% gewijzigd door leonbong op 15-08-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je template gemist? Het is namelijk niet de bedoeling dat je die wist, maar invult en/of aanpast en voorkomt dus dat je vraagt naar een boodschappenlijst.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Het nieuwste van het nieuwste

- Roon icm met Tidal of Qobuz
- De Rooncore geinstalleerd op een pc of nas die gekoppeld is aan je router. Hier sla je ook je albums en tracks op.
- vervolgens je internetkabel naar een externe streamer/dac of eventueel beide componenten los
je streamer/dac koppelen aan je versterker

muziek is aan te sturen via smartphone of tablet

https://roonlabs.com/

[ Voor 4% gewijzigd door aljooge op 15-08-2020 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Is dit serieus?

De tendens / wat heden ten dage gebruikt wordt?

Wat maakt het uit wat anderen doen? Kies gewoon je eigen weg, wat voor jou/jullie belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Tja @wannest , je geeft idd weinig informatie....

Ervan uitgaande dat je geen high end oplossing zoekt zou je met een Argon audio steamer en een eenvoudige versterker zoals de Pricewatch:Marantz PM6006 Zwart klaar kunnen zijn - Spotify, internet radio, en muziek streamen van je lokale netwerk gaat daarmee in de meeste gevallen.
Maar als je dure speakers hebt loont het wat meer uit te geven, dus is het zoals hierboven al meer gezegd is het een goed idee om door te geven wat voor speakers je hebt, hoe groot je kamer is, welke NAS je hebt, welke codecs je hebt gebruikt voor je muziek (bv mp3/flac/ogg), en wat je wilt uitgeven.

Welke streaming dienst denk je aan? Spotify? Of Qobuz of Tidal - die laatste twee bieden een hogere kwaliteit tegen een hogere prijs? Voor een beginner zou ik voor Spotify gaan - de Argon streamer ondersteunt dat met het Premium abonnement. Qobuz en Tidal zijn naar mijn smaak voor gevorderden.

Voor wat betreft radio: in huis zou ik me richten op internet radio, DAB heeft geen meerwaarde binnenshuis, dat is leuk voor op de boot/in je tuinhuis

[ Voor 59% gewijzigd door martyw op 15-08-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wannest
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-01-2024
Dag Allen,

dank voor jullie inputs.Ik kan weer verder.
Enkele reacties zijn wel degelijk nuttig voor een leek als mezelf...

mvg
Wannes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor een NAD Master voor+eindversterker (of de nieuwe NAD M33) gaan i.c.m. Revel PerformaBe F228BE's (die zijn een wat betere prijs-kwaliteit dan de Ultima2 serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49
aangezien je al twee losse luidsprekers hebt gok ik dat je ook een versterker hebt. Als die nog goed werkt kan je er ook voor kiezen die te blijven gebruiken voor het aansturen van de luidsprekers en een klein apparaatje toevoegen voor internetradio, streaming en spelen vanaf je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bepaal je budget en loop daarmee een HiFi zaak binnen. Leg uit wat je zoekt en luister veel speakers. Een goede zaak zal je alle tijd geven om de speakers te beluisteren onder het genot van een koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
Ik denk dat je zelf veel te moeilijk denkt en dat komt waarschijnlijk doordat, zoals je zelf ook al aangeeft, je een "leek" bent (lees: geen enkele moeite hebt gestoken in het opzoeken van informatie over hoe en wat).

De eisen die je stelt zijn (muv afspelen muziek op NAS) nogal standaard in receivers. Althans, mijn instapmodel-midrange receiver van 2013 kan het allemaal.

DAB+ is de digitale variant van fm/am en gaat net als de voorgangers via de ether, enkel handig/noodzakelijk wanneer je geen vaste internetverbinding hebt of het apparaat vaak buitenshuis gebruikt. Voor een receiver is internetradio of radio via je kabel/glasvezel provider de beste keuze.

Voor NAS heb je dan wellicht een los apparaatje nodig, maar waar praten we over? Tenzij het eigen muziek is, staat het merendeel waarschijnlijk ook op Spotify e.d. en ben je daar denk ik makkelijker mee af.

Gezien je gebrek aan kennis en interesse om je er in te verdiepen, verwacht ik ook dat je gewoon doorsnee speakers hebt, die met zowat alle receivers prima aan te sturen zijn.

Dus, maak een shortlist van wat er mooi uitziet en binnen budget valt, dan krijg je daar ongetwijfeld onze ongezouten mening over.

@Lip Topic staat in verkeerde forumdeel ;) , die template kun je niet zoveel mee als het een consumentenelektronica aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb sinds een tijdje deze staan. Erg tevreden over, alleen geen ervaring met het afspelen vanaf een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:45:
Bepaal je budget en loop daarmee een HiFi zaak binnen. Leg uit wat je zoekt en luister veel speakers. Een goede zaak zal je alle tijd geven om de speakers te beluisteren onder het genot van een koffie.
Hierop aanvullend, sommigen audiozaken geven je ook de mogelijkheid je eigen speakers mee te nemen, ik weet dat het hier (Walcheren) kan bij de audiowinkel. Andere speakers met andere versterkers klinken toch altijd anders dan je eigen dus deze mogelijkheid is wel echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
@wannest begin eens met het vaststellen van een budget voor alle onderdelen. Zo te horen wil je alleen je luidsprekers meenemen. Dan is het handig om te vertellen welke dit zijn. Dan uitgebreid gaan luisteren naar versterkers en als het even kan op je eigen speakers en in je eigen opzet.

Dan over naar de bronnen. Ik gebruik een Raspberry PI met Volumio als OS, dan een losse DAC zodat ik Spotify e.d. kan spelen en kan streamen vanaf mijn nas. Je kunt bovenstaande voor 300 euro oplossen of voor 300.000. Belangrijkste is wat jij mooi vindt klinken en wat je kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Dit topic ga ik op slot zetten. Ik heb het even aangekeken maar de eigen inzet ontbreekt en blijft ontbreken. De wedervragen die worden gesteld worden krijgen geen antwoord. Op GoT verwachten we iets meer dan alleen een vraag posten en wachten op antwoord en die kant gaat het topic nu wel op.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.