Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Jaren geleden ook flinke inslag gehad, en ik weet dat mijn vader erg baalde dat zijn Bose receiver alleen maar kon piepen. De videorecorder (ja het was die tijd nog
Koppel de defecte apparaten af en wacht even op reactie van je verzekering, veel meer kan je op moment even niet doen vrees ik. Wellicht nog een rondje door het huis doen om op zoek te gaan naar apparaten die mogelijk ook defect zijn, zodat je verzekering in 1x met alles aan de slag kan. :-)
[ Voor 34% gewijzigd door _Apache_ op 15-08-2020 20:34 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Zoek idd even op het model nummer van de TV op ebay.ronnie vd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:07:
Met een beetje geluk kun je ergens een tweedehands main board kopen en deze inbouwen.
Wat is het volledige typenummer?
Geen beeld maar wel opstarten zal iig geen zekering issue zijn.hoi1234 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:29:
Waarschijnlijk is er een zekering oid op het moederbord van je PS3 gefrituurd. Volgens mij moet de HDMI-poort in ieder geval nog prima te maken zijn. Misschien hetzelfde bij de TV
Probleem met blikseminslag is vaak dat schade vrij diep in de apparatuur kan zitten en zich soms later pas uit.
Een TV die nu nog werkt maar de IO poorten opgeblazen heeft kan zomaar alsnog sterven in de komende maanden.
Reparatie op componentniveau zou ik persoonlijk niet aan beginnen in zo'n geval.
Voor de TV heb je nog "zwaarwegende redenen" om bij dit model te blijven. Dan zou ik een volledige boardswap doen.
Voor de PS3 en receiver en decoder zou ik de verzekering even afwachten en de boel gewoon vervangen als ze meespelen.
Panasonic TX-P50VT30ronnie vd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:13:
Er zijn ook wel sites die gebruikte boards uit defecte tvs aanbieden.
Wat is het volledige typenummer?
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Heb vandaag de details moeten doorsturen naar de verzekering. Ze vroegen zelfs of de apparaten nog te repareren waren en wat dat dan zou kosten. Maar dat weet ik natuurlijk niet. Kan de hele handel wel naar een winkel brengen, maar die gaan ook niet even zomaar gratis onderzoeken wat er stuk is en eventueel kan worden gerepareerd en wat dat dan kost.timberleek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:10:
[...]
Geen beeld maar wel opstarten zal iig geen zekering issue zijn.
Probleem met blikseminslag is vaak dat schade vrij diep in de apparatuur kan zitten en zich soms later pas uit.
Een TV die nu nog werkt maar de IO poorten opgeblazen heeft kan zomaar alsnog sterven in de komende maanden.
Reparatie op componentniveau zou ik persoonlijk niet aan beginnen in zo'n geval.
Voor de TV heb je nog "zwaarwegende redenen" om bij dit model te blijven. Dan zou ik een volledige boardswap doen.
Voor de PS3 en receiver en decoder zou ik de verzekering even afwachten en de boel gewoon vervangen als ze meespelen.
Die zwaarwegende reden voor bij dit model TV te blijven is voor mij met name de 3D ondersteuning. Zonder 3D kan ik meteen ook mijn hele verzameling 3D blurays afschrijven namelijk. Had ik een jaar of 4 geleden maar een 3D OLED gekocht... Maar ja, mijn TV werkte nog feilloos en het plasma beeld nog prima.
En bij de buitenlamp werkt de sensor niet meer.,. dus deze blijft branden als deze aan staat. Toen de bliksem insloeg viel me al op dat de lamp aan ging, maar heb er hierna niet meer op gelet die avond.
[ Voor 22% gewijzigd door PatrickC op 18-08-2020 22:38 ]
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Dit inderdaad.AtomicWing schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:36:
Laat de verzekering maar een expert sturen voor een inschatting. Idee is ook ontzorging ipv alles zelf doen en uiteindelijk een ‘nee’ terug krijgen op je vragen (waarna er alsnog een expert naar moet kijken). Zo te horen heb je toch wel €1000+ schade dus zou geen discussie moeten zijn.
Heb tegenwoordig wel een beetje afgeleerd om mijn best te doen voor de verzekering. Resultaat was eigenlijk altijd dat ik er bekaaid af kwam. Jonge naïviteit zullen we maar zeggen.
Ik zou me gewoon van de domme houden (je bent immers een domme consument). PC is stuk, doet niks meer. Je kan nu gaan speuren om ergens nog een werkend componentje te vinden, maar dit kost jouw tijd en geeft jou risico dat het stiekem toch stervende is. Alleen maar om hun geld te besparen.
Het is stuk, verder geen verstand van, stuur maar een expert (die toch veel te duur is om de pc open te gaan schroeven).
Ik heb jaren terug hetzelfde als TS gehad, en daar redde de overspanningsbeveiliging mij niet tegen. Volgens mij is het dan ook nodig om geaarde stopcontacten te gebruiken, en helaas is dat nog niet in ieder huis altijd overal aanwezig.99ruud99 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:52:
Beetje laat, maar koop stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. Die kosten 1 a 2 tientjes per doos, maar gaan je leven lang mee. Of tot ze van nut zijn en de bliksem inslaat. Maar dan ben je blij dat het bij tientjeswerk blijft.
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Het zal natuurlijk geen kwaad kunnen, maar die beveiligingen gaan je waarschijnlijk niet redden bij dit kaliber inslag. Daarvoor stelt het gewoon te weinig voor.99ruud99 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:52:
Beetje laat, maar koop stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. Die kosten 1 a 2 tientjes per doos, maar gaan je leven lang mee. Of tot ze van nut zijn en de bliksem inslaat. Maar dan ben je blij dat het bij tientjeswerk blijft.
Wat kleine transients gaat wel goed (al moet het apparaat die zelf ook kunnen hebben), maar een impuls als bij een blikseminslag slaat er dwars doorheen.
MBT je TV, het is altijd maar giswerk wat er daadwerkelijk stuk is gegaan. Met wat geluk is het enkel het moederbord, deze kan je over het algemeen nog wel online verkrijgen. Alleen moet je dan wel goed opletten dat het ook exact hetzelfde bordje is, er zitten nogal eens verschillen in. Echt specifiek kijken naar de partnummers die op het PCB staan.
[ Voor 24% gewijzigd door MineTurtle op 19-08-2020 09:41 ]
Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.
De verzekering inschakelen is wel verstandig ja.
De tv zal wel totaal loss worden verklaard (ivm leeftijd) ze gaan hem vast niet meet laten repareren.
Hoeveel hij nog waard durf ik niet te zeggen. Zal wel de dagwaarde zijn vermoed ik.
Vraag of de verzekering wil uitkeren en of je het toestel mag houden.
Ik gebruik een stekkerdoos met beveiliging voor bij mijn duurste computer apparatuur, maar ik vraag me af wat het nut is als deze niet op een geaard stopcontact zit? In mijn huis heb ik alleen in de berging en keuken geaarde stopcontacten.
Bij de verzekering zal ik inderdaad vragen om dan maar een expert te laten komen. Gezien de leeftijd van alle apparaten zal het wel geen reparatie gaan worden en dagwaarde uitkeren en dat zal dan wel geen vetpot zijn. Dan vraag je je wel af waarom je nog een inboedelverzekering hebt... alleen voor nieuwe apparatuur?
De TV wil ik dan sowieso houden en kijken of ik iemand kan vinden die deze zou kunnen repareren. Helaas zijn juist de 2 belangrijkste HDMI poorten stuk. Zelfs met 1 HDMI poort zou ik me kunnen redden, maar die poort moet dan wel ARC en HDMI CEC (viera connect) ondersteunen en dat is niet zo op HDMI3 en HDMI4.
AV receiver zal dan wel een nieuwe worden, maar ik heb nu een oude die ik nog had bewaard in gebruik. Werkt verder prima maar ik heb deze destijds vervangen omdat deze geen 3D en nieuwere audio formaten ondersteunde. Gelukkig heeft mijn speakerset, waaronder een actieve subwoofer, het wel overleefd.
Wat betreft PS3.. die gebruik ik de laatste jaren alleen als blu-ray speler. Aangezien mijn collectie van 500+ blu-rays, moet ik op zoek naar een vervanger.
Kabel decoder ga ik niet meer vervangen. Deze gebruikte ik nog af en toe voor Ziggo interactieve TV. Voor normale TV gebruik ik CI+ cam module. Ziggo levert dit soort decoders ook niet meer. Overstappen naar hun huidige decoders gaat niet, want dan moet ik mijn abonnement aanpassen naar een veel duurder abonnement en dat is het mij niet waard.
Waterkoker en netwerk switch heb ik al vervangen. Ik verwacht niet dat ik daarvoor nog wat krijg van de verzekering (beide meer dan 10 jaar oud en nieuwprijs van 30 EUR). Netwerk switch had ik ook asap nodig, want ik werk vanwege COVID-19 nog steeds thuis en werk bij voorkeur op een bedraad netwerk.
https://www.ebay.nl/itm/T...adf81e:g:1RYAAOSw4u9dFLAB
Als je zelf een board kan vervangen dan is zoiets misschien een goede optie.
Ik zou ook even met je netbeheerder gaan praten. Vorige keer dat bij ons in de buurt de bliksem insloeg hoorde ik van de monteur van Stedin dat je schades bij hun hoort te verhalen omdat ze je eigenlijk adequaat hiertegen horen te beschermen (maar duurder

Blijkbaar kan ik beter geen monteurs meer geloven (zie hieronder)

[ Voor 9% gewijzigd door dhrbarendrecht op 19-08-2020 12:10 ]
Eh, nee (medewerker netbeheerder hier).dhrbarendrecht schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:05:
[...]
Ik zou ook even met je netbeheerder gaan praten. Vorige keer dat bij ons in de buurt de bliksem insloeg hoorde ik van de monteur van Stedin dat je schades bij hun hoort te verhalen omdat ze je eigenlijk adequaat hiertegen horen te beschermen (maar duurder)
Het is wat anders als de netbeheerder een fout maakt waardoor er een te hoge spanning op de kabels komt; maar blikseminslag valt daar niet onder.
Proberen kun je het altijd natuurlijk.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dan had je nu waarschijnlijk met een defecte 4 jaar oude 3D OLED gezeten, en zat je verder in precies dezelfde situatie.PatrickC schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:26:
[...]
Had ik een jaar of 4 geleden maar een 3D OLED gekocht... Maar ja, mijn TV werkte nog feilloos en het plasma beeld nog prima.
Goede bliksembeveiliging kun je het beste in fases toepassen.
Ik heb bij mij in de meterkast al een overspanningsbeveiliging module ingebouwd, deze:
https://www.sandervunderi...1-polig-npe-woonhuis.html
(3-fase modules hebben ze ook)
Die is dan vervolgens te combineren samen met stekkerdozen bij de apparatuur met een fijnere eind-beveiliging.
Die units in de meterkast zijn over het algemeen in staat om zwaardere energiepieken op te vangen dan je beveiligde eind-stekkerdozen (en grijpen eerder in, omdat de puls vanwege de inductie van de huisbedrading pas "later" aankomt bij je stekkerdoos en apparatuur... Das een extra voordeel!).
Server en computerapparatuur heb ik vervolgens ook nog aan een UPS hangen, die ook een eigen overspanningsbeveiliging ingebouwd heeft (wederom dus ná de meterkastbeveiliging).
100% beschermen is onmogelijk (of ja... alle stekkers eruit trekken)... tegen een directe inslag in je huis kun je niet beschermen, dan is toch alles kapot.. maar voor alle minder zware en indirecte inslagen, zoals jij nu had, kun je in fases best wel wat maatregelen treffen.
(heb je nu natuurlijk niks aan.. maar wellicht nuttig voor als je straks weer allemaal nieuwe apparatuur hebt)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Waarschijnlijk is je eigen risico hoger dan de vergoeding.
Let op dat een UPS ook vlam kan vatten zonder inslag. Een niet nader te noemen gerenomeerd merk heeft daar jaren terug wel wat last van gehad. Ik had er bijna zelf ook een gekocht toen, goddank niet gedaan.BierfietsNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:23:
Ik heb het hier ook meegemaakt, een aantal jaar terug. Vrijwel alles was hier in huis was kapot, tot aan een goedkope Trust Oxxtron UPS toe. Daar achter zaten mijn PC en Server, welke gelukkig gespaard waren gebleven. Wie had dat gedacht... Enkel een kapotte netwerkpoort. Ik durf nu écht niet meer zonder UPS of overspannings-beveiliging. (een stuk of 10 van die dingen aangeschaft na dat voorval) Ik weet niet óf dat laatste daadwerkelijk ook werkt, maar het geeft wel een geruststellend gevoel. Ik plaats ze in ieder geval in een stekkerdoos bij het 1e stopcontact, en dan vervolgens daar achter pas de rest van de apparatuur.
MBT je TV, het is altijd maar giswerk wat er daadwerkelijk stuk is gegaan. Met wat geluk is het enkel het moederbord, deze kan je over het algemeen nog wel online verkrijgen. Alleen moet je dan wel goed opletten dat het ook exact hetzelfde bordje is, er zitten nogal eens verschillen in. Echt specifiek kijken naar de partnummers die op het PCB staan.
Zoals eerder genoemd: een stekkerblok met overspanningsbeveiliging is een goed begin, maar vereist wel een geaard stopcontact, anders doet ie helemaal niks!!!
Als ik mijn PC niet gebruik, trek ik gewoon de stekker uit het stopcontact. Als je thuis bent en je verwacht heftig onweer, kun je dat voor de duurdere (of alle) zaken ook doen.
Anoniem: 511810
Heel naar, maar wees er van bewust dat je tv waarschijnlijk veel meer klappen heeft gehad en er binnen afzienbare tijd meer kapot zal gaan.PatrickC schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:20:
Eergisteren is bij mij in de buurt 2 keer kort achter elkaar de bliksem ingeslagen (nog niet eerder dergelijke harde klappen gehoord). Het resultaat was desastreus. AV receiver en kabel decoder doen niets meer. PlayStation 3 geeft geen beeld meer op de HDMI uitgang en bij mijn TV geven HDMI1 en HDMI2 geen beeld meer. Verder nog de waterkoker defect en een netwerk switch, maar dat vind ik minder vervelend.
Ik baal nog het meeste van mijn TV. Dat is een 50" Panasonic Plasma van 9 jaar oud, met nog een geweldig beeld en 3D ondersteuning. Ik heb een behoorlijk grote collectie 3D blu-rays en aangezien 3D ondersteuning de laatste paar jaren verdwenen is van TV's, heb ik niet echt opties voor een nieuwe TV. Zou zo'n TV van 9 jaar oud nog te repareren zijn? De TV werkt nog op de 2 HDMI poorten na, maar dit zijn wel de belangrijkste 2 poorten vanwege HDMI CEC (Viera Link) en ARC. Ik ben verder helemaal niet technisch op electronica gebied, dus zou dan sowieso op zoek moeten naar een reperateur. Heeft iemand hier nog tips voor mij hierover? Schade is trouwens al gemeld bij verzekering vandaag, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen.
Ik zou in ieder geval heel erg uitkijken met (dure) reparaties en gaan uitkijken naar een andere 3D bak.
Je mag mijn 4 jaar oude OLED wel overkopen ;-) Ik gebruik het 3D gebeuren toch nooit. Koop ik een nieuwe. (Het is wel een gebogen scherm).PatrickC schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:26:
[...]
Die zwaarwegende reden voor bij dit model TV te blijven is voor mij met name de 3D ondersteuning. Zonder 3D kan ik meteen ook mijn hele verzameling 3D blurays afschrijven namelijk. Had ik een jaar of 4 geleden maar een 3D OLED gekocht... Maar ja, mijn TV werkte nog feilloos en het plasma beeld nog prima.
Bedankt voor het aanbod.__fred__ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
Je mag mijn 4 jaar oude OLED wel overkopen ;-) Ik gebruik het 3D gebeuren toch nooit. Koop ik een nieuwe. (Het is wel een gebogen scherm).
Dacht al dat ik de enige was die stekkers uit het stopcontact haalt bij onweer dichtbijPageFault schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Let op dat een UPS ook vlam kan vatten zonder inslag. Een niet nader te noemen gerenomeerd merk heeft daar jaren terug wel wat last van gehad. Ik had er bijna zelf ook een gekocht toen, goddank niet gedaan.
Zoals eerder genoemd: een stekkerblok met overspanningsbeveiliging is een goed begin, maar vereist wel een geaard stopcontact, anders doet ie helemaal niks!!!
Als ik mijn PC niet gebruik, trek ik gewoon de stekker uit het stopcontact. Als je thuis bent en je verwacht heftig onweer, kun je dat voor de duurdere (of alle) zaken ook doen.
Nee, er zijn meer zenuwpezen hier op aardeArjantje72 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:05:
[...]
Dacht al dat ik de enige was die stekkers uit het stopcontact haalt bij onweer dichtbij
Vaak is het overbodig, maar net die ene keer....
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Bij een directe blikseminslag: bedenk je dat de bliksemschicht, kort voor het bij jouw beveiligde stekkerblok aankomt, enkele kilometers door de lucht heeft gereisd. Maakt de afstand die de beveiliging toevoegt dan nog uit denk je? Nee, die beveiliging wordt gewoon overbrugd.
Zo'n stekkerdoos biedt wel veiligheid als er vanuit het elektriciteitsnet (buiten of in je eigen huis) een probleem ontstaat. Bijvoorbeeld een zwevende nul of fasefout in je meterkast waardoor er ineens 400 V uit je stopcontact komt in plaats van ~230 V.
Ook bij spanningspieken door indirecte blikseminslag kan (nadruk!; geen garantie) het helpen. Dat is afhankelijk van hoeveel energie het stekkerblok kan wegleiden (uitgedrukt in Joule). Stekkerblokken die dat soort hoeveelheden kunnen wegleiden, liggen doorgaans niet bij de bouwmarkt in de schappen en kosten wel wat meer.
Stekkers eruit is dan nog het enige juiste advies. Overigens niet alleen de stroomstekkers, maar ook ethernetkabels en coaxkabels die op een of andere manier met externe netwerken in verbinding staan (direct of indirect). Ik heb zelf ooit schade aan mijn Panasonic plasma-TV opgelopen doordat de bliksem insloeg op het Ziggo-kabelnet en via de mediabox en HDMI-kabels de TV is binnengekomen. De TV en de Mediabox hingen beiden niet aan de stroom op het moment dat het gebeurde.