Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ash.amsterdam
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
Hoi hoi,

Omdat mijn macbook het aan het begeven is ben ik op zoek naar iets anders. Ik heb vroeger met windows gewerkt en wil hier weer naar terugswitchen omdat je daarmee toch wat meer "bang for your buck" krijgt lijkt mij.

De twee modellen waar ik mijn ogen heb laten vallen zijn laatst toevallig beide met een 9 beoordeeld op tweakers. Namelijk de HP Envy x360 pricewatch: HP Envy x360 13-ay0001nd
en de Lenovo yoga slim 7 (let op, de ryzen 5 ipv ryzen 7!) pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb vaak meetings met Zoom en moet daarbij vaak mijn scherm delen om te presenteren. Ik heb ook vaak (heel) veel tabs in Chrome openstaan en meerdere PowerPoint presentaties en Excel bestanden. Daarnaast kijk ik ook af en toe een filmpje op de laptop dus een mooi helder scherm vind ik redelijk belangrijk.

Vanwege corona werk nu vooral vanuit huis maar normaal ben ik veel onderweg het is belangrijk dat de laptop een beetje licht is en niet te groot. Rond de 1,5KG is prima en 13.3/14". Daar voldoen deze beide aan.

Budget: de prijzen van de laptops liggen dicht bij elkaar.

Waardoor ik twijfel:
1. Het scherm; de HP heeft een scherm met 400nits maar deze is wel glanzend, de Lenovo heeft een mat scherm met 300nits.
2. het RAM geheugen; de HP heeft 8gb, de Lenovo 16gb maar ik las ergens dat het RAM van de HP sneller is dan die van de Lenovo. Ik begrijp alleen niet waarom en is 8gb genoeg?
3. Aansluitingen; vaak moet ik presenteren in meetings, hiervoor moet ik de laptop kunnen aansluiten op een beamer of een scherm. De Lenovo heeft een HDMI poort maar de HP niet, kan dat dan via de USB C poort?
4. het toetsenbord, ik zag dat de HP rechts van de entertoets nog een rij toetsen heeft zitten wat mij een beetje irritant lijkt. Verder moet ik veel schrijven dus een comfortabel toetsenbord zou fijn.

Ik vind de overstap van apple naar windows stiekem toch ook een beetje eng en ver in mijn achterhoofd overweeg ik toch ook nog een macbook air met 10e generatie i5 processor en 8gb aan ram maar dit kost wel echt bijna het dubbele. Dit zou ik dan alleen uit gewenning en voor het mooie scherm doen, dat is het niet waard toch?

Wat is de beste optie voor mij?

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via ash.amsterdam op 17-08-2020 17:37)

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 05:30
Persoonlijk zou ik voor de Yoga Slim 7 gaan.

2. Het werkgeheugen van de Lenovo is 16GB en is ook nog eens met 4.266 mhz vs 3.200 mhz sneller dan van de HP, dus daar zijn we snel uit.

3. Uit ervaring weet ik dat presenteren vanuit USB-c minder fijn is en mocht je een converter niet bij je hebben, dan ben je de sjaak. Dus in dit geval heeft de Lenovo ook de voorkeur.

4. Beetje persoonlijke voorkeur, maar misschien heeft de HP de toetsen iets meer bij elkaar door de extra rij met toetsen. Is maar net wat je fijn vindt.

De performance van de Ryzen 4500U vs de i5 uit de MacBook is volgens mij van een andere wereld. Bekijk eens de benchmarks zou ik zeggen, of kijk naar de Yoga Slim 7 review van Tweakers van een week terug. Het scherm van de Lenovo is trouwens 100% sRGB dus qua kleuren zit je goed, alleen dat het scherm dan wat minder fel kan.

Mijn vriendin heeft een Yoga Slim 7 gehaald deze week, dus ik ben wel wat biased :-). Hoop dat je iets met m'n tips kan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 05:30
Persoonlijk zou ik voor de Yoga Slim 7 gaan.

2. Het werkgeheugen van de Lenovo is 16GB en is ook nog eens met 4.266 mhz vs 3.200 mhz sneller dan van de HP, dus daar zijn we snel uit.

3. Uit ervaring weet ik dat presenteren vanuit USB-c minder fijn is en mocht je een converter niet bij je hebben, dan ben je de sjaak. Dus in dit geval heeft de Lenovo ook de voorkeur.

4. Beetje persoonlijke voorkeur, maar misschien heeft de HP de toetsen iets meer bij elkaar door de extra rij met toetsen. Is maar net wat je fijn vindt.

De performance van de Ryzen 4500U vs de i5 uit de MacBook is volgens mij van een andere wereld. Bekijk eens de benchmarks zou ik zeggen, of kijk naar de Yoga Slim 7 review van Tweakers van een week terug. Het scherm van de Lenovo is trouwens 100% sRGB dus qua kleuren zit je goed, alleen dat het scherm dan wat minder fel kan.

Mijn vriendin heeft een Yoga Slim 7 gehaald deze week, dus ik ben wel wat biased :-). Hoop dat je iets met m'n tips kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:37
Toch lijkt het erop dat 3200mhz ddr4 ram sneller is dan 4266mhz lpddr4 ram (zie https://forums.tomshardwa...66-clarification.3570758/) maar om meer future proof te zijn zou ik toch voor 16gb gaan.

Naar mijn idee leveren Windows laptops ook wat meer waar voor hun geld dan MacBooks dus ik zou toch voor een Windows laptop gaan als je toch al wilt overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:12
Ik zou absoluut voor de slim 7 gaan. Je ziet dat die nagenoeg niet throttlede met de r7-4800u (3%) De snelste 4000u cpu.

De envy throttlede al 15% met de 1 na langzaamste ryzen in de 4000U serie.

Lenovo heeft de laatste tijd wel bewezen dat ze de koeling erg goed onder controle hebben.

Daarnaast is de yoga slim 7 ook nog eens goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
ash.amsterdam schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:25:
Ik vind de overstap van apple naar windows stiekem toch ook een beetje eng en ver in mijn achterhoofd overweeg ik toch ook nog een macbook air met 10e generatie i5 processor en 8gb aan ram maar dit kost wel echt bijna het dubbele. Dit zou ik dan alleen uit gewenning en voor het mooie scherm doen, dat is het niet waard toch?

Wat is de beste optie voor mij?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ter aanvulling van eerdere reacties:

- de Lenovo heeft betere performance vanwege de betere koeling, een extra m.2 slot voor extra [backup] diskruimte en heeft een beter toetsenbord. Voor de toekomst is 16GB echt handig. De meerprijs van de Envy is de 2-in-1 factor, als je dat niet op prijs stelt, is het weggegooid geld

- als je nog geld wilt besparen is deze Ideapad 5 14 4500U 100 euro goedkoper.
Net zo goed als de Yoga, alleen bouwkwaliteit iets minder. Maar batterijduur en performance vergelijkbaar. En het heeft een extra hdmi poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzTJlLxbjD8nCXD_b15EmwxNQg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzTUfOe4UaXmaBaExNBlHUUQ.png?f=fotoalbum_large

Tenslotte over de macbook air, ik zou het niet doen, ook vanwege de lagere restwaarde die je straks ervoor krijgt vanwege Apple Silicon. Ik vind windows tov mac os volwassener geworden. Waar ik me bij Mac OS aan stoor is dat het uitvoeren van updates zo lang duurt [hey ik heb ook een 6 jaar oude air], terwijl dit met windows veel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ash.amsterdam
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga voor de lenovo!
Pagina: 1