Budget monitor voor foto bewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-06 16:21
Beste Tweakers,

Momenteel zit ik dagelijks op mijn laptop die ik nodig had voor mijn studie, dit was tevens ook voor thuis mijn pc, maar nu deze is afgerond wil ik terug naar een desktop. Daar moet natuurlijk een monitor bij met de gedachte dat deze ook geschikt is voor foto bewerking. Als het kan ook met ingebouwde speakers, 27 inch.

Mijn kennis gaat niet zo ver dat ik weet hoe het allemaal zit met kleur technische zaken voor monitoren. Vroeger keek ik alleen bijvoorbeeld naar de resolutie. Zo vind ik de HP Elitedisplay echt een strakke monitor, mooi design met ingebouwde speakers.

https://www.amazon.nl/HP-...ers&qid=1597510969&sr=8-5

Volgens mij werd deze niet aangeraden voor grafisch designers. Klopt dat, en zo ja, waarom dan niet? Waar moet ik nou opletten. En stel ik neem die HP wel, maar zou ik dan tegen aan kunnen lopen, is het dan zo'n groot verschil met een wel geschikte monitor voor grafische designers?

Mijn dank is groot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je voor zo'n lage resolutie gaan op dat formaat? Als je voor 27" gaat, pak dan iets dat op 2560x1440 werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Westland1940 In principe kan je op elke monitor foto's bewerken, de vraag is meer hoe belangrijk is kleurechtheid voor je.

Ga je de bewerkte foto's ook printen, of is het alleen digitaal voor online en social media?

Verdiep je even in sRGB en Adobe RGB.

Verder kun je monitoren kalibreren met tools als pricewatch: Datacolor Spyder X PRO en pricewatch: X-Rite i1Display Studio

Als je dan toch naar 27" zit te kijken, is een pricewatch: Apple iMac 27" Retina 5K (2020) i5 3,1GHz, 8GB, 256GB ssd misschien ook wel wat voor je. Mooie resolutie voor je foto's, standaard al aardig afgestemd qua kleuren, maar na calibratie echt een prachtig scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2020 19:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 23:03
Of 4K want ik neem aan dat de fotootjes een hogere resolutie hebben dan 2 en 3,5MP. Tot €400 zijn prima exemplaren verkrijgbaar zoals deze selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@TERW_DAN Nouja, dat bedoel ik met mijn kennis over monitoren, haha. Ik dacht dat Full HD nog prima is voor 2020, en het ook prima kan op 27 inch.

@Greatsword Dat vroeg ik me ook af, moet je per se een monitor die door winkels worden aangegeven als geschikt voor grafische vormgevers. Momenteel zit ik vast met mijn laptop monitor die best ondermaats is denk ik. Maximum helderheid komt neer op 85-90% vergeleken met bijvoorbeeld een Macbook (zo geschat op het oog hé) Weet nog dat een docent zelfs de opmerking gaf of mijn beeldscherm niet helderder kon.

De foto bewerking is voor alsnog puur hobby, blijft digitaal (voor mezelf en online). De Apple die je linkt ziet er goed uit maar ik ga voor een Windows pc met losse monitor. Vandaar die HP monitor als voorbeeld, ziet er mooi uit en er zitten ingebouwde speakers in.

Zo vind ik deze er ook mooi uit zien + ingebouwde speakers. Helderheid 250 cd/m²? Moet ook nog even opzoeken hoe helder dat is.
https://shop.buyitdirect....3527609#liProductSpecsCtl

@Uszka Thanks voor de link. 4K zou ook top zijn maar weet niet of dat een must is + die monitoren een stuk duurder zijn als Full HD. Ik wil niet zeiken, maar veel van die designs vind ik vrij matig, alleen de Philips B-line ziet er best oké uit. Wil toch een leuke monitor op mijn bureau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Westland1940 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:07:

@Uszka Thanks voor de link. 4K zou ook top zijn maar weet niet of dat een must is + die monitoren een stuk duurder zijn als Full HD. Ik wil niet zeiken, maar veel van die designs vind ik vrij matig, alleen de Philips B-line ziet er best oké uit. Wil toch een leuke monitor op mijn bureau :)
Huh? Je linkt zelf een FHD monitor van bijna €400. Dat is pas duur.

Primair zou het om de beeldkwaliteit moeten gaan maar bij jou blijkbaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Sorry, dat was ook niet één die ik per se wil kopen met die prijs, het ging inderdaad om het design + de ingebouwde speakers. Beeldkwaliteit is uiteraard belangrijk maar design van de monitor ook. Die jij linkte vind ik allemaal vrij lelijk, behalve de Philips.

Echter, back on topic. Of ik een monitor moet kopen die winkels aangeven als geschikt voor grafische vormgevers, of als hobbyist zou de meeste monitoren van de afgelopen jaren voldoen aan mijn eisen? Zeker ter vergelijking met mijn huidige laptop scherm zal het best een grote stap worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zou sws een monitor met IPS paneel nemen.
Om aan te geven wat ik zelf gebruik voor beeldbewerking:
2x pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar)
1x pricewatch: Iiyama ProLite XUB2493HSU-B1 Zwart

Hecht niet veel waarde aan de ingebouwde speakers. Ik ben nog nooit iets tegen gekomen dat fatsoenlijk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Westland1940 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:07:
@TERW_DAN Nouja, dat bedoel ik met mijn kennis over monitoren, haha. Ik dacht dat Full HD nog prima is voor 2020, en het ook prima kan op 27 inch.
Full HD is imho altijd een te lage reso geweest, 1080px in de hoogte is echt te weinig (zeker omdat destijds 1200 gewoon gangbaar was).
Westland1940 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:43:

Echter, back on topic. Of ik een monitor moet kopen die winkels aangeven als geschikt voor grafische vormgevers, of als hobbyist zou de meeste monitoren van de afgelopen jaren voldoen aan mijn eisen? Zeker ter vergelijking met mijn huidige laptop scherm zal het best een grote stap worden.
Je kunt beter kijken naar dingen die belangrijk zijn. Dus kleurweergave, inkijkhoeken en resolutie.
Monitoren voor grafisch vormgevers (dus echt het profi spul) kosten duizenden euro's. En dat ga je als amateur nooit nodig hebben. En daarbij komt dat je die dingen ook regelmatig moet calibreren, en waarvoor je dus de apparatuur moet hebben/lenen.
Ik zou iets pakken met een IPSpaneel, dat volgens de reviews ook weinig last heeft van bleeding. Dan zit je met de inkijkhoeken en kleurechtheid wel goed.

Verder zou ik dingen als ingebouwde speakers echt lekker laten vallen. Klinkt voor betaalbare monitoren toch allemaal naar blik, kun je beter een goed speakersetje kopen van een paar tientjes die erbij past, daar heb je veel meer lol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een standaard setje logitech speakers voor een €30 ofzo, en ik heb een monitor van een €600. Dat simpele setje speakers is zo enorm veel beter dan de speakers in de monitor. Echt ik begrijp niet dat ze die 50 cent niet bespaard hebben, want veel meer kunnen die speakers niet gekost hebben om te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Oké duidelijk, een echte prof grafisch vormgeving's monitor gaat het niet worden en is in mijn geval ook niet nodig. Dan wordt mijn zoektocht in ieder geval een stuk breder, daarnaast zal ik letten op IPS, kijkhoek en QHD of 4K.

De ingebouwde speakers leek mij leuk meegenomen om kosten te besparen. Voordeel van een laptop, alles zit in 1, nu moet ik alles los kopen (pc, monitor, toetsenbord, muis, speakers). Maar aangezien die prijzen ook mee vallen laat ik de ingebouwde speakers optie vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik zou in ieder geval voor IPS gaan en zorg dat je minimaal tegen de 100% sRGB dekking aan zit. Je zal behoorlijk wat reseach moeten doen om reviews te vinden die deze data weer geeft maar dat is toch wel belangrijk. Je wil niet dat je uren in foto bewerking stopt en dat er dan een enorme afwijking in zit bij het afdrukken of bekijken op een ander scherm dat wel goed is.

https://www.flickr.com/photos/hutjeflut

Dat zijn wat oude foto's van mij bewerkt op een TN paneel met slechts 79% sRGB dekking en als ik die terug kijk om een nieuw beter scherm dan is dat toch wel te merken op veel foto's. Destijds prima tevreden na printen en op andere schermen bekijken toch echt niet meer.

sRGB = beter voor online showen van foto's
AdobeRGB = beter voor printen maar word op veel apparaten slecht weergegeven zonder conversie naar sRGB

Bedenk dus wat je het belangrijkste vind. Is je prioritei printen zoek dan een monitor die zo dicht mogelijk bij AdobeRGB dekking komt. Al zijn dit wel de duurdere schermen.

Let ook dat je je software goed instelt op sRGB of AdobeRGB anders kan het nog aan alle kanten verkeerd gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Titel is:
Budget monitor voor foto bewerking?
Ik lees nergens wat het budget nu echt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 02:03
Zelf zocht ik ook een goede monitor omdat ik vaak een foto een beetje wilde bewerken. Ik kwam op deze uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1210431/aoc-q3279vwfd8-zilver-zwart.html

Tot mijn verbazing gaf deze een heel goed beeld en na het printen van een test pagina met mijn ook al niet te dure printer, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1102601/hp-color-laserjet-pro-mfp-m180n.html en let wel hij is nu een stuk duurder, gaf deze op papier hetzelfde weer als op de monitor te zien was. Top. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:07

ötzi

eclecticus

Zoals een paar mensen al aangeven, koop een speakersetje los erbij ;-) heb je veel meer profijt van. Heb ooit de 25” voorloper van deze Dell gehad; goede kleurweergave (sRGB 99%), USB 3 hub, kantelbaar naar portrait en een strak design naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb zelf deze: pricewatch: Asus PA24AC Zilver
Is een 24 inch 1920x1200, 100% sRGB monitor.
Mijn kijkafstand is < 1 meter, anders had ik de 27 inch versie gehaald.
Af fabriek al gecalibereerd en heeft ingebouwde cailbratie hardware, geen spyder meer nodig.

Elke monitor moet je van tijd tot tijd weer calibreren, hiervoor moet je nog wel de Asus calibratie software installeren
Maar na calibratie wordt het profiel opgeslagen op de chip in de monitor.
Dit houdt in dat het daarna niks uitmaakt wat je aansluit op je monitor: andere PC, andere notebook, smartphone (USB-C), tuner, whatever. Het zal altijd gecalibreerd zijn met elke device die je erop aansluit.
Deze monitor heeft ook een ingebouwde USB hub, vooral als je een notebook met USB-C hebt is dit zeer handig, je hebt dan maar 1 kabeltje nodig.

Zoals bij elke monitor is het geluid blikkerig en dat is bij deze monitor ook het geval, misschien zelfs slechter.
Heb een pricewatch: Creative Pebble V2 erop aangesloten.

Valt alleen het niet onder budget monitor, maar als je een kwalitatieve monitor zoekt voor grafische toepassingen zit je al snel op de wat duurdere modellen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De kleurechtheid van de monitor. Vind ik belangrijk. Ik zie niet direct dat er een specifieke monitor is om mee te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

LucyLG schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:37:
De kleurechtheid van de monitor. Vind ik belangrijk. Ik zie niet direct dat er een specifieke monitor is om mee te bewerken.
Monitoren met ΔE < 1 gaan richting de duizenden euro's.
Monitoren met ΔE < 2 gaan richting de honderden euro's.
Er zijn zat keuzes afhankelijk van je budget.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus naar CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05
Kijk eens naar de Dell U2719D (1440p).
Verder is de LG 27UL650 (Rtings link naar voorganger) ook redelijk kleur-echt. Ook getest door hardware.info.

Rtings heeft überhaupt goede monitor reviews. Kijk ook op http://bestmonitorsbyncx....m/monitor-reviews-by-ncx/ voor iemand die vrijwel alle reviews van betrouwbare websites op een rij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Zo, wat een reacties ineens!

Die speakers ga ik zeker los erbij kopen. Had even snel rondgekeken op wat webshops en de prijzen vallen mij ontzettend mee! Zelfde geldt voor een leuke muis + toetsenbord set.

Ik heb alle reacties doorgelezen. De Dell U2719D ziet er mooi uit, de LG 27UL650 ook. Het aanbod is best groot en divers, zie soms door de bomen het bos niet meer. Over mijn budget dan, best simpel, zo goedkoop mogelijk mits de monitor voldoet aan mijn eisen (zoals 27 inch, minimaal QHD, IPS etc).

Ik weet niet of het slim is maar ik wil misschien ook de monitor 2e hands kopen als ik er een kan vinden. Zelfde geldt voor de pc zelf, keek even en zag al wat toffe gebouwde pc's met o.a. i7 die ik wil vergeleken met mijn i5 waar ik het nu mee moet doen, maar dat is verder niet relevant voor deze topic. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik heb nu 5 monitoren gevonden die volgens mij voldoen aan mijn eisen: Zo goedkoop mogelijk, 27 inch, 2K of 4K, geschikt voor o.a. foto en videobewerking.

https://tweakers.net/pric...;1241325;1237615;1256421/

Zit er nog een groot verschil tussen deze modellen? Welke moet ik bijvoorbeeld absoluut niet halen, of welke juist wel. Voor-nadelen. De Dell UltraSharp U2719D is het duurste model, 349 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik gebruik voor foto en videobewerking twee wat oudere samsumg monitoren. De instellingen van de monitoren heb ik niet gewijzigd.

Calibreren vind ik lastig omdat de lichtomstandigheden anders kunnen zijn wanneer je hem gebruikt. Indien ik mn fotos in Photoshop bekijk zie ik geen grote afwijkingen.

Ik pas hier en daar wel de fotos aan opdat ze mijns inziens de beste weergave zijn.

De grootste uitdaging is echter als je gaat printen. Dan gaat er bij mij een hoop fout en besteed dat vaak uit. Het papier etc kan hier ook een rol in spelen.

Ik zie dat de semi professionals ook niet die dure monitoren aanschaffen en veelal hun scherm goed in kunnen schatten en weten wat het scherm kan doen met een foto en daar rekening mee houden.

Dit is mijn amateuristische ervaring. Maar de instelling van de monitor aanpassen en calibreren wordt het er mijns inziens nog ingewikkelder op.

Ik houd het een beetje op gut feel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@LucyLG Ik heb een monitor gevonden die door de fabrikant al behoorlijk goed gekalibreerd is, de Dell Ultrasharp U2719D. Het is iets meer dan het budget wat ik in gedachte had maar hoogstwaarschijnlijk ga ik die halen. (Goedkoopst wat ik kon vinden rond de 350 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Westland1940 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:54:
@LucyLG Ik heb een monitor gevonden die door de fabrikant al behoorlijk goed gekalibreerd is, de Dell Ultrasharp U2719D. Het is iets meer dan het budget wat ik in gedachte had maar hoogstwaarschijnlijk ga ik die halen. (Goedkoopst wat ik kon vinden rond de 350 euro)
Klinkt niet slecht. Ik zou er echter twee kopen. die programma's eisen ruimte scherm. Hoeft niet maar makkelijker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat je met deze een goede budget monitor hebt.
pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart
Zie ook https://nl.hardware.info/...en-instap-4k-monitor-zijn de goede review ook de kleuren.

Edit: Daarnaast lijkt 4K mij beter aangezien foto's altijd al een hoge resolutie hebben en dus beter tot zijn recht komen tijdens het editen.

[ Voor 18% gewijzigd door InfoTracer op 25-08-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

LucyLG schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 05:13:
[...]Klinkt niet slecht. Ik zou er echter twee kopen. die programma's eisen ruimte scherm. Hoeft niet maar makkelijker werken.
@Westland1940 Als je er dan toch 2 zou willen kopen... en ze nemen al een behoorlijke ruimte in... dan zou je ook een 2e hands 25" Dell Ultrasharp U2515H met verder best vergelijkbare specs,kunnen kopen. Heb hem ca 4 jaar en bevalt uitstekend, zelf zou ik hem niet groter willen hebben (=persoonlijk..)
Voor de prijs van 1x 27" kun je er makkelijk 2 kopen, zie V&A
pricewatch: Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart
Eea puur ter overweging nav jouw eerdere opmerking:
Ik weet niet of het slim is maar ik wil misschien ook de monitor 2e hands kopen als ik er een kan vinden
Er zijn veel betrouwbare Tweakers om bij te kopen. Op MP zou ik dat niet snel doen.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 25-08-2020 09:46 ]

Pagina: 1