Meer bass voor exciters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-01-2024
Beste Lezers,

Ik heb 2 Dayton exciters (https://www.soundimports....n-audio-daex30hesf-4.html) op de stoel van mijn racesimulator geschroefd.
Als ik op mijn versterker alle bass erin draai, loudness aan en alle treble eruit krijg ik toch een iel hoog geluid. Ik had gehoopt op een bass die voelbaar was, maar dat effect valt erg tegen.
Ik vond dit scheidingsfilter (https://www.deluidspreker...-25-a-50watt/#description) op het internet.
Zou het mogelijk zijn dit scheidingsfilter achter de versterker te plaatsen en alleen het laag naar de exciters te voeren.
Ik heb weinig kennis op dit gebied; maak ik een denkfout dat door het hoog te elimineren de bassen sterker worden ?
Of zijn er nog andere oplossingen ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

Jag

Ja op de sub uitgang van je receiver :)
Met een losse versterker. Die dingen hebben een echt low pass filter nodig, Wat je linkt is zeker niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Dus de bron van de versterker die de exciters voedt moet de sub uitgang van de receiver zijn.
Duidelijk.

Bedankt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou die dingen moeten alleen <100 Hz krijgen lijkt me. Dat betekent dat je een scheidingsfilter nodig hebt. Je receiver heeft daarvoor de subwoofer uitgang beschikbaar. Daar moet nog wel een versterker tussen he? En je moet je receiver goed instellen. Wat voor fronts heb je? En heb je nog een sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Bass uit zo’n klein dingetje gaat geen succes worden. Wil je hem voelen door een stoel heen dan kun je beter iets nemen dat wat meer oppervlakte heeft en laag gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

.Maarten schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:29:
Bass uit zo’n klein dingetje gaat geen succes worden. Wil je hem voelen door een stoel heen dan kun je beter iets nemen dat wat meer oppervlakte heeft en laag gaat
Om bastonen te voelen zijn bass shakers / exciters juist perfect. Je hoort weinig laag, maar voelt het weldegelijk als je die aan een zitting vastschroeft (beter dan een 10" sub oid die er tegenaan staat te wapperen). Daar zijn ze specifiek voor bedoeld :).

Je zou hooguit een grotere bass shaker kunnen aanraden, maar deze heeft de TS nu al. Die zouden in principe prima moeten werken om bas te voelen

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 16-08-2020 09:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
Ik heb de subwoofer-uitgang van de receiver (onversterkt tulp) in drieën gesplitst. Een gaat naar de mono ingang van de subwoofer versterker die een subwoofer onder mijn stoel voedt. Dit werkt goed ! De twee anderen aftakkingen van de subwoofer-uitgang heb ik naar de links en rechts van de line-ingang van een gewone audio versterker geleidt. De speaker uitgangen van deze gewone versterker gaan naar de exciters.
Ze geven echter nu helemaal geen geluid meer.
Misschien een foute verbinding of is deze opstelling niet mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 19:31
Moet je het LPF kanaal van de receiver juist niet aan deze exciters aansluiten? Als je de crossover dan op bijvoorbeeld 120hz hebt (wat volgens mij de standaard is voor LPF) dan krijg je alleen de LPF effecten door je exciters heen, en dat is volgens mij de bedoeling. Of is het bij gaming anders dan bij cinema?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ben ik de enige die het opvalt dat die dingen een frequentiebereik hebben dat pas start bij 70Hz? Juist als seatrumbler wil je lager dan 20Hz kunnen komen, met 70 Hz mis je zo'n beetje het hele gebied dat juist voor deze dingen zo belangrijk is.

@Charly44
Hoewel ik geen fan ben van passieve splitsers (ze verlagen het volume en verschillende versterkers kunnen elkaar negatief beïnvloeden) zou dit moeten werken als je sub wel geluid geeft.

Ik neem aan dat de versterker met gewone speakers wel werkt?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, die 70hz was mij ook net opgevallen. Het zijn zo te zien ook full range exciters en gaan tot 20.000 hz. Aan een scheidingsfilter heb je dus niks / niet nodig lijkt me.
Wat ik zelf denk ik zou doen is kijken of ik iets met een equalizer in het signaal kon doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

The Eagle schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:04:
Nee, die 70hz was mij ook net opgevallen. Het zijn zo te zien ook full range exciters en gaan tot 20.000 hz. Aan een scheidingsfilter heb je dus niks / niet nodig lijkt me.
Wat ik zelf denk ik zou doen is kijken of ik iets met een equalizer in het signaal kon doen.
Uggh idd, dit zijn helemaal geen bass shakers, deze zijn bedoeld voor full range geluid.

Een EQ gaat je denk ik onvoldoende helpen. Ik denk dat hij beter @JvS zijn suggestie kan volgen en die aurasound bass shakers kan kopen. Die worden vaak voor die toepassing gebruikt.
deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:49:
Ben ik de enige die het opvalt dat die dingen een frequentiebereik hebben dat pas start bij 70Hz? Juist als seatrumbler wil je lager dan 20Hz kunnen komen, met 70 Hz mis je zo'n beetje het hele gebied dat juist voor deze dingen zo belangrijk is.

@Charly44
Hoewel ik geen fan ben van passieve splitsers (ze verlagen het volume en verschillende versterkers kunnen elkaar negatief beïnvloeden) zou dit moeten werken als je sub wel geluid geeft.

Ik neem aan dat de versterker met gewone speakers wel werkt?
Waarom zou het signaal minder sterk worden als je een lijn signaal split? Je zet een hoge impedantie parallel, dat zou niet noemenswaardig moeten uitmaken.

En kan je uitleggen waarom je denkt dat versterkers elkaar kunnen beinvloeden via hun lijn ingang :?
Charly44 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:57:
Ik heb de subwoofer-uitgang van de receiver (onversterkt tulp) in drieën gesplitst. Een gaat naar de mono ingang van de subwoofer versterker die een subwoofer onder mijn stoel voedt. Dit werkt goed ! De twee anderen aftakkingen van de subwoofer-uitgang heb ik naar de links en rechts van de line-ingang van een gewone audio versterker geleidt. De speaker uitgangen van deze gewone versterker gaan naar de exciters.
Ze geven echter nu helemaal geen geluid meer.
Misschien een foute verbinding of is deze opstelling niet mogelijk ?
Deze opstelling is goed zo, ook al is het een beetje een verloopjesboom waarschijnlijk :)

Er komt nu geen geluid meer uit je exciters omdat je ze nu alleen nog maar in een heel ongevoelig gebied belast, zie eerdere opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly44
"Moet je het LPF kanaal van de receiver juist niet aan deze exciters aansluiten? "
LPF - kanaal ? Ik heb een front/center/rear uitgang en een onversterkte subwoofer uitgang.
Kan alleen crossover frequentie nog verhogen naar 200Hz. Gaan er dan hogere frequenties naar de subwoofer uitgang ? Worden de exciters dan in een gevoeliger gebied belast ?
Heb dus foute aanschaf gedaan, kan er waarschijnlijk niet meer effect uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jag schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:46:
[...]
Waarom zou het signaal minder sterk worden als je een lijn signaal split? Je zet een hoge impedantie parallel, dat zou niet noemenswaardig moeten uitmaken.

En kan je uitleggen waarom je denkt dat versterkers elkaar kunnen beinvloeden via hun lijn ingang :?
[...]
Je gaat 3 ingangen op 1 uitgang zetten. Die mogen dan wel allen een hoge impedantie hebben, je krijgt wel demping van je signaal (been there, done that).

Het is niet voor niets dat er een hele range aan splitters bestaat, speciaal voor dit doel, uiteenlopen van een paar tientjes tot vele honderden euro's.

En versterkers beïnvloeden elkaar in zoverre dat impedanties en karakteristieken niet identiek zijn en je dus ongewenste dempingen en reflecties kan krijgen door een verschil in impedantie of de frequentie-range. Daarnaast kan er een DC-spanning tussen de versterkers komen te staan (met risico van opblazen van de ingangen) en bestaat er een reëel risico op de introductie van brom (groundloops).

Voor low-fi toepassing en om even te testen kan je prima zo'n 1 naar 2 of 1 naar 3 tulp-verloop pakken, maar wil je het permanent aansluiten, zet er dan op z'n minst even een passieve signaal-splitter tussen waarmee je de in- en uitgangen elektrisch ontkoppeld en alles netjes op line-niveau blijft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Je gaat 3 ingangen op 1 uitgang zetten. Die mogen dan wel allen een hoge impedantie hebben, je krijgt wel demping van je signaal (been there, done that).

Het is niet voor niets dat er een hele range aan splitters bestaat, speciaal voor dit doel, uiteenlopen van een paar tientjes tot vele honderden euro's.
Dat zijn allemaal kastjes die meerdere ingangen kunnen mixen. Dat kan niet zomaar, maar we hebben het hier over splitten van een output.
En versterkers beïnvloeden elkaar in zoverre dat impedanties en karakteristieken niet identiek zijn en je dus ongewenste dempingen en reflecties kan krijgen door een verschil in impedantie of de frequentie-range.
Hoe werkt dat dan? Er staat gewoon een spanning op die uitgang, door dat te splitten blijft die spanning gewoon gelijk, alleen 'luisteren' er nu 3 apparaten. De impedantie van een ingang is in de regel > 10kohm, de uitgangsimpedantie <500ohm. Drie keer 10kohm parallel is nog steeds > 3kohm.

Er gaat een minimale stroom lopen om signaal te krijgen, maar de versterkers "luisteren" vziw naar de spanning. Hoe beïnvloeden die hoog ohmige ingangen elkaar dan?
Daarnaast kan er een DC-spanning tussen de versterkers komen te staan (met risico van opblazen van de ingangen) en bestaat er een reëel risico op de introductie van brom (groundloops).
Dit geldt voor alle analoge in en uitgangen die je op elkaar aansluit. Meestal een non issue, maar als het stuk is kan je het slopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1