Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo,

Ik ga zonnepanelen leggen.

Ik kan op drie kanten zonnepanelen leggen. West, zuid en oosten.

Welke kanten kies ik? Zoveel mogelijk spreiden of op 2 kanten?

Ik heb al veel mensen over de vloer gehad maar ze zeggen allemaal iets anders.

Ik wil ze dit jaar nog laten leggen ivm terugdraaiende teller voor 15 jaar in België.

Dan kan ik na een jaar evalueren of het nieuw systeem beter is.

Mijn laatste 2 offertes zijn ofwel 18 x denim scu 325 w met solaredge 3500 eenfasig met
p370 optimizers op 2 kanten

Of

18x rec np 325 met plenticore 4.2 op 3 kanten.

Hopelijk krijg ik duidelijkheid in deze topic.

Hartelijk dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoi, welkom
Ik ga zonnepanelen leggen.
Super, wel wat laat maar beter laat dan nooit he :)
Ik kan op drie kanten zonnepanelen leggen. West, zuid en oosten.
Doen!
Welke kanten kies ik? Zoveel mogelijk spreiden of op 2 kanten?
Alle 3 de kanten zo vol mogelijk.
Ik heb al veel mensen over de vloer gehad maar ze zeggen allemaal iets anders.
Er zijn meer wegen naar rome, ook andere ideeën
Ik wil ze dit jaar nog laten leggen ivm terugdraaiende teller voor 15 jaar in België.
Ah belgie, dat maakt het verhaal iets anders, maar 3 richtingen is dan wel beter, veel panelen met een kleine omvormer dus laag prosumen tarief.
Dan kan ik na een jaar evalueren of het nieuw systeem beter is.

Mijn laatste 2 offertes zijn ofwel 18 x denim scu 325 w met solaredge 3500 eenfasig met
p370 optimizers op 2 kanten

Of

18x rec np 325 met plenticore 4.2 op 3 kanten.

Hopelijk krijg ik duidelijkheid in deze topic.

Hartelijk dank alvast.
Die laatste alleen wel met een kleinere omvormer, 1950Wp per kant heb je geen 4,2 voor nodig, een 3.0 is al voldoende.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:39
Een luchtfoto zou helpen.
En sowieso het vermogen van de omvormer optimaliseren aan de hand van de omvormer tax.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
De drie kanten liggen pal op oosten, zuiden en westen.

Er is ruimte genoeg op elke kant om voldoende panelen te leggen.

Die wat op 2 kanten legt, vreest dat 6 panelen op elke kant niet voldoende is om s morgens op te starten. En dat in de winter westen amper gaat produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tinolicus schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:19:
De drie kanten liggen pal op oosten, zuiden en westen.

Er is ruimte genoeg op elke kant om voldoende panelen te leggen.

Die wat op 2 kanten legt, vreest dat 6 panelen op elke kant niet voldoende is om s morgens op te starten. En dat in de winter westen amper gaat produceren.
De winter is toch niet belangrijk, niks van niks is niks, hoeveel passen er per kant? Is het een quadrant woning? Dan zou ik 4 kanten doen. :)
Gewoon elke kant 8-12 stuks dan gaat het prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hoeveel graden helling?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
6 panasonic hit is 350 Vmpp
Ik zie geen problemen. Kunnen ook nog eens parallel op 1 ingang. (poly string)
Heb je aan 1 (SMA) omvormer genoeg met 2 mppt ingangen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die 3 fase Kostal zou het met gewone panelen ook moeten doen met 6 panelen oost + 6 zuid + 6 west.

https://www.wiemann.de/im...ostal-Plenticore-plus.pdf

Meer is wel efficienter. Bijvoorbeeld 3 x 15 op een Kostal van ongeveer 8.5 kW (afhankelijk van de helling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Volgens een offerte zou die 38° zijn. Denk dat dat de zuidkant is. Oost en west zijn minder steil.

Volgens het origineel plan is de helling overal 25 ° maar dat klopt niet meer vermits het dak vernieuwd werd.

Op de zuidkant kon een installateur niet staan. Oost en west met alle gemak wel. Dus ik vermoed dat de 25° enkel klopt voor oost en west. Zuidkant dus meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Ons jaarlijks verbruik is nu rond de 3200 a 3500 kWh. Met airco erbij komen we iets boven de 5000 uit. Het is niet de bedoeling om het hele dak vol te leggen. Enkel voorzien in eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je bedoeld 38 graden in plaats van procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
busscherski schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:27:
Je bedoeld 38 graden in plaats van procent?
Oei, foutje bij het typen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hierbij even 2 simulaties. Omdat er ongeveer 90 euro omvormerbelasting per kW is heb ik de omvormers vrij klein gekozen. Dat topt iets af, maar financieel zit dit dichterbij het optimum dan een grotere omvormer.

Ik neem overigens aan dat je geen of weinig schaduw hebt? Geen schoorsteentje oid in de weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAl6tzYvNCh_53Bo41Zso95XqIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuizZpXw8ewPT3ghUBbXM8tb.png?f=fotoalbum_large
9 oost + 9 west met een 3 kW omvormer. Het topt op jaarbasis ongeveer 3.6% af.
4750 kWh * 0.25 euro/kWh - 3 kW * 90 euro/kW (omvormerbelasting)= 917.50 euro per jaar opbrengst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajlBMERdYuV6FQmqenG1NHJARDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mYOE7HSGG4jaWQOwSg4kcoa.png?f=fotoalbum_large
18 zuid met een 3.68 kW omvormer. Het topt op jaarbasis ongeveer 4.5% af.
5662 kWh * 0.25 euro/kWh - 3.68 kW * 90 euro/kW (omvormerbelasting)= 1084 euro per jaar opbrengst

Het lijkt me dus dat, ondanks de omvormerbelasting, alles op zuid het best is als die 15 jaar omvormertax echt 15 jaar zo blijft.
En als die niet zo blijft weet ik niet wat het best is.

18 panelen is niet enorm veel, zou ik niet snel over 3 daken verdelen denk ik. Tenzij je favoriete dak al vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Dankje voor de feedback. Kan ik ergens zelf met die tool spelen?

Ja, als we 100% zeker zouden zijn van die 15 jaar, zou het makkelijker zijn. Echter is het zo dat dat elk moment kan veranderen. De uitspraak is pas in december van dit jaar. En dan nog kunnen ze veranderingen aanbrengen, vrees ik.

Ik heb hier drie fases in huis. Is een 3fasige omvormer dan altijd aan te raden? Voor onze veiligheid en die van de buren?

Ik heb twee schoorstenen maar die liggen boven de zonnepanelen zonder een directe impact op de zonnepanelen. Staan op oost en west.

[ Voor 13% gewijzigd door Tinolicus op 16-08-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja de tool is super intuitief. Is van SMA, dus raadt uiteraard alleen SMA aan.
99% van de resultaten geldt ook voor andere merken, eventueel de datasheet van het andere merk even raadplegen als controle.

www.sunnydesignweb.com

Kies PV system, detailed design.

Een 3 fase omvormer zal ik geval van oost-west een fractie lagere opbrengst hebben dan enkelfase omdat het DC voltage per string daarvoor vrij laag is met 9 panelen. (geldt voor elk merk behalve SolarEdge, en dat zou ik overigens nooit kiezen als je geen schaduw hebt).
Bij 18 panelen richting zuid is de 3 fase omvormer wellicht een fractie efficienter.
Maar goed, dat kun je allemaal simuleren met Sunnydesign.
Verder is een 3 fase omvormer duurder qua aanschaf, bekabeling en ruimte in de meterkast.
Een 3 fase omvormer is wel beter in geval je last hebt van hoog netvoltage. Maar dat zou niet zo`n punt moeten zijn omdat ik maximaal op een 3.68 kW enkelfase omvormer uitkom, dat drijft het AC voltage niet zo op.
Waarom denk je dat 3 fase veiliger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Van wat ik hoor op een ander forum en van een buur dat de lampen bij zijn buur allemaal sprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tinolicus schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:08:
Van wat ik hoor op een ander forum en van een buur dat de lampen bij zijn buur allemaal sprongen.
LOL, dat heb ik nog niet meegemaakt.
Kun je het AC voltage eens meten midden op een zonnige dag? Van alle 3 de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Daar ben ik jammer genoeg niet onderlegd genoeg voor en heb ik de apparatuur niet voor.

Hm, met die app kan ik geen configuratie op drie dakpanelen leggen met 1 omvormer.

[ Voor 33% gewijzigd door Tinolicus op 16-08-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat kun je leren en kopen.

https://www.conrad.be/o/m..._max=13379&price_min=9.84

Knopje naar V draaien en beide pinnen in het stopcontact.

Voordeel is dat je dan niet bang hoeft te zijn voor indianenverhalen van andere mensen die denk ik totaal niet van toepassing zijn op jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

busscherski schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:28:Dat kun je leren en kopen.
https://www.conrad.be/o/m..._max=13379&price_min=9.84
Knopje naar V draaien en beide pinnen in het stopcontact
Wel V~ en niet V= ... klein maar belangrijk detail als je het iemand vertelt die niet onderlegd is.....

[ Voor 58% gewijzigd door route99 op 16-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Ja, die buurman is hier twee huizen verder maar heeft wel een pak meer zonnepanelen liggen.

En dat ander onderwerp was dit.
Wij hebben sinds enkele weken een nieuwe installatie (32x JA Solar 320 + SolarEdge SE7K 3 fase 7kW omvormer). De installatie lijkt echter niet correct te functioneren, of toch de tweede string niet. De opbrengst hiervan is significant lager veregeleken de eerste string.

De installateur stuurt me naar de netbeheerder. Deze zullen binnenkort bellen voor een afspraak. Vraag aan de experts hier, wat zou het probleem kunnen zijn? En ligt de bal hier inderdaad in de kamp van de netbeheerder?
Thx voor de replies. Korte update.
- ondertussen is er een digitale meter geplaatst en het is wel duidelijk dat er (ook) een probleem op het net is. 1 van de drie fases gaat regelmatig (serieus) over de 253volt. Dat verklaart waarschijnlijk dat de hele installatie uitvalt. De andere fases zitten tussen 230-240volt. Ik ben wel nog niet overtuigd dat dit het verschil tussen beide strings verklaart. Vraagje: een solar edge 3 fase omvormer met 2 strings, is dat 1 string per op 2 van de drie fases, dus 1 per fase?
- enkel nog maar voorschot betaald, nog geen factuur en ook niet van plan tot het opgelost is. Klantendienst is heel vriendelijk en bereikbaar, technische dienst is serieus onbekwaam.
- fluvius komt deze week metingen doen.
Fluvius is langs geweest om het uitvallen en de terugschakelen van onze solar edge 3 fasen te bekijken. Blijkt dat het net hier serieus overbelast is. fase3 gaat (serieus-) boven 260volt, andere fases zitten rond de 250 volt.

Technieker van Fluvius was behulpzaam. We zijn bij de buurman 1 gaan kijken, deze heeft een 1 fase 5KVa omvormer op fase 3, van zodra we deze uitzetten zakt het voltage bijna 20 volt (in onze tellerkast). Enige korte termijn aanpassing die ze konden doen is bij buurman 2 in de zekeringkast de airco ook naar fase 3 verplaatsen. Dit heeft de technieker gedaan en dan start onze omvormer terug op (voltage op fase 3 zakt onder 260volt)

Conclusie: heel wat gepruts om omvormer in gang te krijgen, van zodra buren hun airco uitzetten (of zichzelf uitzet) valt de boel terug uit. Het zou 6 maanden tot een jaar kunnen duren voor Fluvius met een effectieve oplossing kan komen. Iemand ervaring hoe dit zit met bijvoorbeeld prosumenten tarief? Mijn opbrengst is nu laag en als dit zo verder gaat betaal ik prosumententarief en veel afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja klopt, de meeste merken waaronder SMA hebben geen relatief kleine omvormers met 3 mppt's. Kostal is wat dat betreft vrij uniek.

Als je oost en west een gelijk aantal panelen geeft kunnen die wel parallel op 1 input (dat heet polystring, is wel een fractie minder efficient dan elke richting z`n eigen input).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywN31aDx6Db9rEVhAILtaCYVOrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrAHad5msKw6nyvMhNNVzNgs.png?f=fotoalbum_large

Wel opletten met de max kortsluitstroom van de omvormer (max input short circuit current per MPPT). Die is bij SMA vrij hoog vergeleken met Chinese merken. Met die merken kan dit trucje dus niet.

Maar goed, wat denk je dat het voordeel is van verdelen over 3 richtingen? Met 6 panelen per richting is het DC voltage erg laag, dat is niet efficient. 6 panelen per richting zou ik liever niet doen met een 3 fase omvormer, ook al kan het wellicht volgens de datasheet wel, de efficientie van de omvormer is laag.

edit:
Die quotes die je post zijn niet van je buurman denk ik?

Met een enkelfase omvormer kun je kiezen welke fase het best is. En die zal dan hooguit enkele volts toevoegen op die fase.
Een 3 fase omvormer zal op elke fase dan denk ik max 1 volt toevoegen. Dus als er maar 1 fase hoog is is een enkelfase omvormer beter als je de juiste fase kiest.

[ Voor 24% gewijzigd door busscherski op 16-08-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Ipv de REC, kies je de Panasonic, dan kan het wel, wat betreft de parallele stroom (polystring)
Hoger voltage dan de REC

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Ja dat kan als je perse 3 fase wilt.

Het lijkt me dat enkelfase een rationelere keuze is in dit geval.

Metingen van het AC voltage lijken me wel belangrijk in dit geval om die keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Kan op beiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Ik had je edit gemist.
REC polystring aangesloten op enkelfase SMA lukt in dit geval ook. Zie het laatste screenshot.

edit:
Die Panasonics zijn meer voor als je een Chinese omvormer wilt gebruiken voor polystring.

[ Voor 26% gewijzigd door busscherski op 16-08-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tinolicus Er zijn ook nieuwere REC panelen he?
https://solargarant.nl/brand/rec/
Maar weer duurder dan panosonic hit.

@busscherski Ondanks het groene vinkje, overstijg je de max operating A.
Edit: als je dat voor oost/west houd is er weinig aan de hand

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Maar goed, wat denk je dat het voordeel is van verdelen over 3 richtingen? Met 6 panelen per richting is het DC voltage erg laag, dat is niet efficient. 6 panelen per richting zou ik liever niet doen met een 3 fase omvormer, ook al kan het wellicht volgens de datasheet wel, de efficientie van de omvormer is laag.

Die quotes die je post zijn niet van je buurman denk ik?

Met een enkelfase omvormer kun je kiezen welke fase het best is. En die zal dan hooguit enkele volts toevoegen op die fase.
Een 3 fase omvormer zal op elke fase dan denk ik max 1 volt toevoegen. Dus als er maar 1 fase hoog is is een enkelfase omvormer beter als je de juiste fase kiest.
Die quotes zijn niet van de buurman neen.

Ik dacht dat spreiden beter was voor de toekomst en hoge pieken op te vangen.

Ik wil klaar zijn voor toekomstige veranderingen in de regelgeving. Daarmee leek spreiden me beter.

Als ik dan toch moet leggen op twee kanten. Oost-zuid of zuid-west?

Mijn vrouw werkt dagposten en ik werk nachtposten en in mijn vrije week ga ik voormiddag meestal werken.

Als die terugdraaiende teller tegenvalt of de regelgeving vervandert, wil ik nog opties hebben om te optimaliseren.

Misschien ben ik er gewoon teveel mee bezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@route99
Neem je fluke 113 dan maakt het allemaal niet uit, meten voor dummies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De piek is het laagst met alleen oost en west. Het hoogst met alleen zuid. Met de combinatie van oost+zuid+west zit de hoogte van de piek er tussenin.

Als ik reken met de 15 jaar terugdraaiende teller regel is, ondanks de hoge piek, zuid financieel de beste keuze.

Als die 15 jaar regel wordt afgeschaft:
Veel huishoudens hebben een relatief laag elektriciteitsverbruik in de ochtend, wat dat betreft is zuid + west wellicht beter.
Misschien ben ik er gewoon teveel mee bezig?
Je hebt gewoon veel mogelijkheden met je dak, ik vind het goed dat je er over nadenkt.
Elke mogelijkheid kan.
Mensen die minder mogelijkheden hebben hoeven er gewoon niet over na te denken.

Mocht je denken dat je last hebt van hoog netvoltage, dan raad ik sterk aan om het te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:28:
@route99
Neem je fluke 113 dan maakt het allemaal niet uit, meten voor dummies. :)
En draadloos met dikke handschoenen aan. ;)

@Tinolicus Dat heel Belgie dit nog niet heeft, snap ik niet.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Ook een soort van opslag.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nergens voor nodig met de 15 jaar terugdraaiende teller regel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinolicus
Als ik vorig jaar wist wat ik nu wist, had ik geen hoogrendement gasketel gezet met ingebouwde doorstromer. Maar gekeken om warm water via zonnepanelen te doen. De centen moeten er ook zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Nergens voor nodig met de 15 jaar terugdraaiende teller regel toch?
Oh ik dacht dat ze niets kregen voor de teruglevering. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Oh ik dacht dat ze niets kregen voor de teruglevering. My bad.
Er is volgens mij inderdaad ook de mogelijkheid om met een andere regel mee te doen. Waar je niets krijgt. Maar die is minder populair denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Eigenlijk kan niemand jou adviseren.
Onze overheden zijn zo onbetrouwbaar dat je gewoon geen correcte simulatie kan maken.
Om te beginnen, die terugdraaiende teller. De VREG heeft hier een proces tegen opgestart, dus dat kan van de ene op de andere dag teniet gedaan worden.
Vervolgens komen ze nu af met een capaciteitstarief. Dat zal jou afstraffen als je een te hoog vermogen op het net zet of van het net haalt.
Hoe die modaliteiten juist gaan zijn weet nog niemand, dus ook hierdoor is een correcte simulatie onmogelijk.
Neem daarbij dat de regeling rond PV zowat elke 2 jaar verandert al dan niet met terugwerkende kracht en je weet dat het een kansspel is.

Mijn gok zou zijn om te verspreiden over oost en west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinolicus
Ja, dat is wat het grote vraagteken maakt voor deze installatie.

Nu in de voorgestelde offertes zit 1000 € verschil in aankoop.

De 18 panelen rec 325 kan ik eventueel vervangen door 18 stuks van hyundia TDS 345W.
Pagina: 1