Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:56
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren iets onhandigs gedaan. Ik heb mijn externe blu-raydrive via usb aangesloten, maar omdat ik de originele usb stroomkabel niet kon vinden heb ik een andere adapter gepakt, die 12V bleek te zijn in plaats van de benodigde 5V. De drive was via usb op de bovenste van de twee poorten aan de linkerkant van mijn Dell U2518D monitor bevestigd. Dit gaf natuurlijk direct een foutmelding (Power surge) en een brandlucht van de blu-rayspeler, die de geest heeft gegeven (helaas lijkt het de drive te zijn en niet de losse controller).

Het gekke is, dat ik er nu achter ben, dat de monitor nog steeds een Power Surge op de onderste usb-poort geeft (dus niet de usb-poort waar de drive in zat). Het apparaat dat hier in zit (een xbox usb adapter) heeft ook de geest gegeven en de usb-poort lijkt dood. Nu is mijn vraag, kan ik de overige 3 usb-poorten nog wel veilig gebruiken? Of heb ik iets in de monitor opgeblazen waardoor ik langzaam ook de andere usb-poorten ga roosteren? En hoe kan het dat een andere usb-poort de geest geeft?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:44
Een poort is slechts een gat dat een stekkertje op zijn plaats houdt. Wat er kapot is is dan ook niet de poort zelf, maar de achterliggende electronica waarmee de poort verbonden is. Deze electronica wordt doorgaans door meerdere USB-poorten gedeeld, en dus werken alle of sommige van je overige USB-poorten ook niet meer. De poorten die nog wel werken zullen dat vermoedelijk ook wel blijven doen. De vraag is tot hoever de schade is gekomen, want de USB-poorten op je monitor zijn doorverbonden met een USB-poort op je moederbord. Best kans dat daar de werkelijke schade is geleden. Je kunt dat het beste testen door even een muis aan te sluiten op alle poorten aan de achterkant van je PC en te kijken of ie werkt. Mocht blijken dat daar inderdaad een of meerdere poorten kapot zijn, dan kun je de USB-kabel die naar je monitor gaat op een andere, werkende aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:56
Ik heb nog niet een ander apparaat op de USB-poort van het moederbord aangesloten, maar wel de monitor USB passthrough kabel op andere USB poorten, op een laptop en met een andere kabel aangesloten, allemaal met hetzelfde resultaat, een power surge melding en de onderste USB-poort van de monitor die niet werkt. Ik vermoed dus dat de fout in de USB hub van de monitor zit en aan de hand van jouw verhaal de andere drie poorten wel veilig zijn!