Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 12:04
Hi Tweakers,

Een lastige casus, vind ik zelf. Ik heb zelf ook geen ervaring met WW en op internet nazoeken levert verschillende resultaten op.

Ik zal even wat achtergrondinformatie geven;

Mijn vriendin werkt nu iets meer dan 1.5 jaar voor een horeca zaak (bruine kroeg). Bij aanvang kreeg ze een tijdelijk 0 uren jaarcontract. Een half jaar later is de tent van eigenaar gewisseld en heeft ze geen nieuw contract gekregen. Na het einde van haar jaarcontract is het contract dus stilzwijgend verlengd, ze klaagt al ruim een jaar bij haar nieuwe eigenaar dat ze een contract wilt tekenen, maar de eigenaar geeft hier geen gehoor aan. Keer op keer worden er beloftes gemaakt dat hij er mee bezig is, dat ze op die datum een contract krijgen, en elke keer komt er weer een excuus om zijn beloftes niet na te komen.

Fast forward naar de Corona-tijden. De kroeg moest een tijdje sluiten en de eigenaar dreigde met het niet uitbetalen van de medewerkers. Uiteindelijk heeft ze voor de periode dat de tent dicht was wel betaald gekregen, alleen voor ongeveer ~60-70% van wat ze eigenlijk hoorde te krijgen. Daarna heeft de tent een ander concept bedacht om toch weer open te kunnen, wat een behoorlijk grijs gebied was qua corona-maatregelingen, waar m'n vriendin natuurlijk ook niet zo happig op was.

Nu zijn de terrassen weer open en wordt m'n vriendin op onmenselijke tijden ingeroosterd. Als voorbeeld;
Het gebeurt meerdere keren per week dat ze tot +-4:00 aan het werk is en vervolgens de zaak de volgende dag om 10:00 weer moet openen. Het is dus niet onrealistisch dat ze in 2 dagen tijd soms wel 24 tot 30 uur aan het werk is. Salaris uitbetalen gebeurt nooit op tijd, soms tot wel 2 a 3 weken te laat, wat ook weer extra stress met zich meebrengt. (Ook een hoop andere dingen, maar jullie hebben nu wel een globaal idee van wat er afspeelt. De rest kan je wel bedenken)

Het is een zeer klein team dat er werkt. De andere collega's hebben het er ook zwaar mee en beginnen ook burn-out/depressie verschijnselen te krijgen. Degene die weg konden gaan zijn ook al weg gegaan. Ik snap dat de eerste reactie die men zal geven "Snel weg gaan!" zal zijn. Nu is het zo dat de opgebouwde frustraties, ellende en stress het voor mijn vriendin erg moeilijk maakt om naast het werk ook nog op andere functies te solliciteren en daar langs te gaan. Ze is erg veel afgevallen en ziet het allemaal niet meer zitten.

Kortom: Ze moet daar inderdaad weg. Maar hoe?
Idealiter zou ze een tijdje thuis komen te zitten om aan te sterken, wellicht hulp zoeken, en daarna een nieuwe uitdaging vinden waar ze weer vrolijk kan gaan werken. Ze heeft geen aantoonbaar contract en zal uit eigen beweging "ontslag" nemen. Is WW mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ziek melden, bij de bedrijfsarts langs en overspannen thuis weer bijkomen. GEEN ontslag nemen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SmurfLink schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:17:
Ziek melden, bij de bedrijfsarts langs en overspannen thuis weer bijkomen. GEEN ontslag nemen.
En hierbij ook, rechtsbijstandverzekering bellen voor hulp bij vriendelijk attenderen van de werkgever op het tijdig betalen van loon. Als er elke maand op 24 betaald wordt kun je op de 25ste al aangeven dat er een wettelijke verhoging na 3 dagen op hem te wachten staat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

De Nelis

en anders maar niet...

Bij zelf ontslag nemen heb je geen recht op WW. (uitzonderingensregelingen daar gelaten)

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-05 19:27

J8S

Als ze ontslag neemt is WW niet mogelijk. Overigens heeft ze wel een aantoonbaar contract voor zover ik weet, gezien het oude contract stilzwijgend verlengd is voor nog eens dezelfde periode als het eerste contract en dus nog steeds loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
SmurfLink schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:17:
Bij ziekmeldingen betaalt de werkgever geen salaris door. Bij lang ziekteverlof wordt iemand uitgeroosterd en krijgt die niet doorbetaald. Gezien ze allemaal geen nieuw contract hebben sinds vorig jaar is het ook lastiger dingen uit te zoeken. Een educated guess geeft aan dat de werkgever helemaal geen contacten heeft met een bedrijfsarts. Dus daarmee in contact komen zal haast onmogelijk zijn.

Je kan hem wel wijzen op zijn verplichtingen natuurlijk, maar daar gaat niet zoveel mee gebeuren.

*Edit*
J8S schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:24:
Als ze ontslag neemt is WW niet mogelijk. Overigens heeft ze wel een aantoonbaar contract voor zover ik weet, gezien het oude contract stilzwijgend verlengd is voor nog eens dezelfde periode als het eerste contract en dus nog steeds loopt.
Vriendin heeft het oude contract nog digitaal. Die ga ik zo even doorlezen.
Dit moet dus wettelijk gezien nog actueel zijn? Ondanks overname van de zaak / stilzwijgende verlenging?

[ Voor 28% gewijzigd door Valandin op 15-08-2020 12:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Bij ziekmeldingen betaalt de werkgever geen salaris door. Bij lang ziekteverlof wordt iemand uitgeroosterd en krijgt die niet doorbetaald. Gezien ze allemaal geen nieuw contract hebben sinds vorig jaar is het ook lastiger dingen uit te zoeken. Een educated guess geeft aan dat de werkgever helemaal geen contacten heeft met een bedrijfsarts. Dus daarmee in contact komen zal haast onmogelijk zijn.

Je kan hem wel wijzen op zijn verplichtingen natuurlijk, maar daar gaat niet zoveel mee gebeuren.

*Edit*

Vriendin heeft het oude contract nog digitaal. Die ga ik zo even doorlezen.
Dit moet dus wettelijk gezien nog actueel zijn? Ondanks overname van de zaak / stilzwijgende verlenging?
Geen salaris bij ziekte? Dit stinkt echt aan ALLE kanten... ik zou het contract even door een jurist laten doornemen.. ik ken de Horeca CAO niet goed maar dit riekt toch wel naar dingen die niet mogen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Kijk ook is naar de Arbeidstijdenwet werken tot 04:00 en dan weer starten om 10:00 is volgens mij niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
SmurfLink schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Geen salaris bij ziekte? Dit stinkt echt aan ALLE kanten... ik zou het contract even door een jurist laten doornemen.. ik ken de Horeca CAO niet goed maar dit riekt toch wel naar dingen die niet mogen.
Ik kan zo nog wel tientallen voorbeelden noemen van dingen die echt niet mogen. Salaris niet volledig uitbetalen, belachelijke werktijden, salaris nooit op tijd betalen, salaris bij ziekte niet doorbetalen, mentaal/fysiek misbruik van collega's, chantage, handel in drugs op de werkvloer, drugsgebruik op de werkvloer.. ga maar door. We willen alleen geen juridische strijd aangaan, ze wilt (samen met andere collega's) gewoon weg daar, maar ze zien geen uitweg.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 15-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Ik kan zo nog wel tientallen voorbeelden noemen van dingen die echt niet mogen. Salaris niet volledig uitbetalen, belachelijke werktijden, salaris nooit op tijd betalen, salaris bij ziekte niet doorbetalen, mentaal/fysiek misbruik van collega's, chantage, handel in drugs op de werkvloer, drugsgebruik op de werkvloer.. ga maar door. We willen alleen geen juridische strijd aangaan, ze wilt (samen met andere collega's) gewoon weg daar, maar ze zien geen uitweg.
en de arbeidstijdenwet overschrijden gezien je maximaal 12u mag werken en dan 12u rust ertussen moet hebben...

Waarom wil je geen juridische strijd aangaan? Daarmee zorg je dat zij het geld krijgt waar ze recht op heeft, EN je dus weg kan daar. Dat is je uitweg.

Of je neemt ontslag, krijgt geen WW en moet zorgen dat je half uitgeblust elders aan de bak komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Bij ziekmeldingen betaalt de werkgever geen salaris door. Bij lang ziekteverlof wordt iemand uitgeroosterd en krijgt die niet doorbetaald
[...]
Als je ziek bent ontvang je:

1.1. De wettelijke loondoorbetaling gedurende ten hoogste 104 weken
van 70%

https://cdn.khn.nl/media/Tools/cao/khn-cao-2020.pdf

https://www.ondernemenmet...tspunten-voor-ondernemers

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2020 12:46 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:14
Geen juridische strijd willen aangaan bij zo'n werkgever. Tja, dan zijn de hoeveelheid oplossingen zeer beperkt.

Voor de meest logische stap zijnde ziekmelding met loondoorbetaling zal dat hier namelijk ook nodig zijn. (I.c.m. achterstallige loonvorderingen kan het een zeer lucratieve stap zijn.)

Een resterende oplossing is de werkgever een hint te geven om te laten ontbinden, maar dat is niet zuiver.

Resteert de oplossing dat topicstarter voor de nodige ademruimte zorgt: voorzie haar van de nodige maandelijkse doekoe, laat haar ontslag nemen en rustig solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Rukapul schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:44:
Geen juridische strijd willen aangaan bij zo'n werkgever. Tja, dan zijn de hoeveelheid oplossingen zeer beperkt.

Voor de meest logische stap zijnde ziekmelding met loondoorbetaling zal dat hier namelijk ook nodig zijn. (I.c.m. achterstallige loonvorderingen kan het een zeer lucratieve stap zijn.)

Een resterende oplossing is de werkgever een hint te geven om te laten ontbinden, maar dat is niet zuiver.

Resteert de oplossing dat topicstarter voor de nodige ademruimte zorgt: voorzie haar van de nodige maandelijkse doekoe, laat haar ontslag nemen en rustig solliciteren.
Wij wouden nog niet samenwonen dus is ze 7.5 maand geleden verhuisd en staat dus nog onder contract bij haar verhuurder. Die extra +-1200 per maand om haar vaste lasten (Huur, verzekeringen, eten) te dekken kan ik zelf ook niet ophoesten. We gaan op het moment dat haar huurcontract opzegbaar is wel samenwonen. Ze heeft al contact opgenomen met haar huurbaas om te kijken of het mogelijk is om de huur voortijdig op te zeggen, desnoods dat hij dan de borg mag houden. Hij wou er wel in meewerken maar op voorwaarde dat er dan eerst een nieuwe huurder gevonden is en ze daarin zelf meehelpt. Dat werpt tot heden weinig vruchten af.

Juridische strijd kan in theorie wel, maar zal haar alleen maar verder doen zinken en geeft natuurlijk meteen het resultaat dat ze niet meer ingeroosterd zal worden en dus ook niet betaald krijgt. Procederen kost natuurlijk geld en ze heeft geen rechtsbijstand, dus dat zal lastig worden.

Ik zit haar oude contract door te lezen en daar staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qT2y85l.png
Het ziekteverzuimreglement bestaat overigens niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Valandin op 15-08-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Ziekmelden, rechtsbijstand inschakelen, melding maken van al het bovenstaande bij de ARBO.

Als ze er "gewoon weg" wil zonder gezeik: ontslag nemen en het beste hopen wat betreft een nieuwe baan, óf een nieuwe baan regelen en dan weggaan. Dat zijn de drie opties...
Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:50:

[Afbeelding]
Maakt niet uit, de wet garandeert een bepaalde mate van zekerheid, waaronder doorbetalen bij ziekte.

[ Voor 18% gewijzigd door NMe op 15-08-2020 12:52 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:19

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik vermoed dat men geen juridische strijd aan wil gaan ivm angst voor represailles. Als ik het zo lees is de nieuwe eigenaar type "tokkie die je ramen wel ff komt ingooien" of erger.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

[Afbeelding]
Dus ze is uitzendkracht (ABU-CAO)? Dan aankloppen bij het uitzendbureau?

Zo nee dan zou ze toch onder de horeca cao moeten vallen lijkt mij https://www.fnvhoreca.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-verlof

En de werkgever is wettelijk verplicht door te betalen bij ziekte.

[ Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 15-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
De Nelis schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Dus ze is uitzendkracht (ABU-CAO)? Dan aankloppen bij het uitzendbureau?

Zo nee dan zou ze toch onder de horeca cao moeten vallen lijkt mij https://www.fnvhoreca.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-verlof

En de werkgever is wettelijk verplicht door te betalen bij ziekte.
Bij overname is de tent van payroll afgestapt en overgegaan op het zelf regelen.
Daar kunnen we dus geen contact mee opnemen.
Volgens mij zou het dan nu idd onder CAO horeca moeten vallen.
FooLsKi schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:51:
Ik vermoed dat men geen juridische strijd aan wil gaan ivm angst voor represailles. Als ik het zo lees is de nieuwe eigenaar type "tokkie die je ramen wel ff komt ingooien" of erger.
Ik wil er inderdaad niet te veel op in gaan, maar er zijn wel wat redenen waarom het niet handig is om hieraan te beginnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Valandin op 15-08-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Bij overname is de tent van payroll afgestapt en overgegaan op het zelf regelen.
Daar kunnen we dus geen contact mee opnemen. Volgens mij zou het dan nu idd onder CAO horeca moeten vallen.

[...]

Ik wil er inderdaad niet te veel op in gaan, maar er zijn wel wat redenen waarom het niet handig is om hieraan te beginnen.
IANAL, maar heeft ze dan niet (stilzwijgend) een vast contract nu voor het gemiddeld aantal uren over de laatste drie maanden? (daarom ook het doorbetalen tijdens de gesloten periode)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]
Daar kunnen we dus geen contact mee opnemen. Volgens mij zou het dan nu idd onder CAO horeca moeten vallen.
Ze zou sowieso een kopie van het huidige contract moeten kunnen krijgen, maar begrijp dat dat lastig is.

Dit gaat een getouwtrek worden zo, hier gaan jullie niet uitkomen met de werkgever ben ik bang. Dus in dit geval zou ik zeker de suggesties zoals melding bij ARBO, die @NMe geeft overwegen. Voor je vriendin goed en uiteindelijk ook goed voor de rest van het personeel als er wat uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
True schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

En hierbij ook, rechtsbijstandverzekering bellen voor hulp bij vriendelijk attenderen van de werkgever op het tijdig betalen van loon. Als er elke maand op 24 betaald wordt kun je op de 25ste al aangeven dat er een wettelijke verhoging na 3 dagen op hem te wachten staat.
Nou sorry hoor dat vind ik wel zo knap aso om zo met je werkgever om te gaan, door een computer/bankfout 1 dag later uitbetaald krijgen bijvoorbeeld, waar mensen zich zo druk om kunnen maken, ik zie ze op mijn werk ook wel eens.

Het is bij mijn werkgever wel eens gebeurd door een computer/bankfout, gewoon niks gedaan en een dag later stond het erop, so whatever waar mensen druk om maken.

Men kan het UWV ook om advies vragen, rechtsbijstand is ook goed maar niet zo overdreven hoe jij schetst.

@Anoniem: 37297 Nooit zelf ontslag nemen want dan heb je zeker geen recht op WW, dat moet de werkgever doen door een ontslagvergunning aan te vragen of in iedergeval een verklaring aanleveren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2020 13:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-05 19:27

J8S

mr_evil08 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Nou sorry hoor dat vind ik wel zo knap aso om zo met je werkgever om te gaan, door een computer/bankfout 1 dag later uitbetaald krijgen bijvoorbeeld, waar mensen zich zo druk om kunnen maken, ik zie ze op mijn werk ook wel eens.

Het is bij mijn werkgever wel eens gebeurd door een computer/bankfout, gewoon niks gedaan en een dag later stond het erop, so whatever waar mensen druk om maken.
Als je werkgever constant te laat betaalt kun je daar heus wel eens iets aan proberen te doen. Niemand gaat dat doen als er één keer te laat betaald wordt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:13

Rmg

Het grootste probleem is dus geld voor de periode dat er geen werk is.

Hoewel een lening nooit een geweldig idee is, is een persoonlijke lening natuurlijk wel een manier om die periode te kunnen overbruggen. Je hebt het over 1200 per maand, als ze 4000 euro leent heeft ze 3.5 maanden tijd/rust. Of het voor haar mogelijk is om in 3 maanden iets anders passend te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Daar is niets aso aan. Jij hebt als werknemer rechten en je werkgever dient in goed werkgeverschap te voldoen aan bepaalde verwachtingen zoals het consistent op tijd uitbetalen van loon. Immers werkt 99% van de mensen primair voor loon en niet als bezigheidstherapie. Jij verzet X werk voor Y bedrag. Zolang jij je blijft inzetten voor X werk moet er simpelweg Y bedrag betaald worden.
Als er éénmalig iets misgaat met het uitbetalen van het loon hoor je er waarschijnlijk niemand over. Maar we hebben het hier duidelijk over meermaals meerdere weken te laat betalen van loon. Dit getuigd niet van goed werkgeverschap. Een rechtsbijstandsverzekering maakt hier compleet gehakt van. Dat TS dit niet wilt omdat er andere zaken bij komen kijken kan ik absoluut snappen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Rmg schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:33:

Hoewel een lening nooit een geweldig idee is, is een persoonlijke lening natuurlijk wel een manier om die periode te kunnen overbruggen. Je hebt het over 1200 per maand, als ze 4000 euro leent heeft ze 3.5 maanden tijd/rust. Of het voor haar mogelijk is om in 3 maanden iets anders passend te vinden.
Ik denk dat dit de enige optie is als je geen juridische strijd wilt, zo min mogelijk gezeik en zelf ontslag neemt.

Je kunt ook kijken of ze eenmalig een bedrag van haar ouders kan lenen (dat kan tot +-5500 euro belastingvrij). Dat is dan wel een schenking, maar dat zou je gewoon mondeling af kunnen spreken dat je het terug betaalt.

Als dat geen optie is kun je nog onderhands lenen via een modelovereenkomst, van een kennis/andere familie/etc.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
True schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

Daar is niets aso aan. Jij hebt als werknemer rechten en je werkgever dient in goed werkgeverschap te voldoen aan bepaalde verwachtingen zoals het consistent op tijd uitbetalen van loon. Immers werkt 99% van de mensen primair voor loon en niet als bezigheidstherapie. Jij verzet X werk voor Y bedrag. Zolang jij je blijft inzetten voor X werk moet er simpelweg Y bedrag betaald worden.
Als er éénmalig iets misgaat met het uitbetalen van het loon hoor je er waarschijnlijk niemand over. Maar we hebben het hier duidelijk over meermaals meerdere weken te laat betalen van loon. Dit getuigd niet van goed werkgeverschap. Een rechtsbijstandsverzekering maakt hier compleet gehakt van. Dat TS dit niet wilt omdat er andere zaken bij komen kijken kan ik absoluut snappen.
Dat is echter niet waar hij op reageerde. In dit geval rechtsbijstand erop zetten is volkomen normaal. Als een werkgever één keer één dag later uitbetaald niet. En daar was de reactie op.

Edit, en wat @Falcon hieronder schrijft. Ik zie maar twee opties:
1. Ziekmelden. Als werkgever dan echter simpelweg niet betaald, dan heb je geen andere optie dan een juridisch traject starten. Een vakbond kan nog helpen, maar ik vermoed zo dat ze daar ook geen lid van is. Dus als je dat niet wil, kom je bij optie 2:
2. Solliciteren. En ik kan me prima voorstellen dat haar hoofd er echt niet naar staat. Maar toch erdoorheen bijten en het doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 15-08-2020 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-05 22:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat heeft zij zelf ondertussen aan sollicitatie gedaan en lopen, want dat is een kwestie van gewoon doen.

Uitzendbureau binnenlopen (in een nette kloffie) en vragen om werk is niet zo moeilijk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Falcon schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:01:
Uitzendbureau binnenlopen (in een nette kloffie) en vragen om werk is niet zo moeilijk.
Maar daar is niet veel te vinden op dit moment. Ik snap de problemen best, weggaan is de beste oplossing maar nieuw werk vinden is op dit moment gewoon erg moeilijk, zeker in horeca.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34

Intimidatie en crimineel gedrag gedogen, kan nooit de beste oplossing zijn.
Als deze werkgever werkelijk zo'n "gevaar" is, dan had ze overigens al kort na de overname weg moeten gaan. (ok, beetje mosterd na de maaltijd) En nu trekt ze ook geen resolute consequenties, en laat daarmee het probleem (financieel) verder groeien.
Veel succes nog met jullie probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Vanoverdegrens op 15-08-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Drugshandel melden via https://www.meldmisdaadanoniem.nl/

Je vriendin kan ook zelf even het UWV bellen voor advies, volgens mij is het zo dat de hoogte van eventuele uitkeringen worden berekend op het gemiddelde loon van een afgelopen periode. Geen ontslag nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:41
allereerst: sucks! Sterkte!...
het hele verhaal klinkt nu heel erg "ik ga dood als ik blijf, maar ik wil niet weg".
Het is een kwestie van keuzes maken. Wat vindt je belangrijk? De opties zijn hierboven al meerdere malen geschetst, van achter een toetsenbord is het als vreemde makkelijk roepen ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56
In ieder geval melding misdaad anoniem, melding arbeidsinspectie. Aangezien geen rechtsbijstand juridisch loket bellen.
Angst is een slecht raadgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:51
Ben het eens met @fockarty en @Frieda , gezien alles wat er daar blijkbaar gebeurt, anoniem melden bij de politie qua drugs, en de arbeidsinspectie qua werkzaamheden (ja hij zal dan waarschijnlijk weten dat het bij het personeel weg komt, maar welke?). Vinden die iets, kan de tent op slot, en je vriendin ontslag krijgen, et voila, WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Men kan het UWV ook om advies vragen, rechtsbijstand is ook goed maar niet zo overdreven hoe jij schetst.

@Anoniem: 37297 Nooit zelf ontslag nemen want dan heb je zeker geen recht op WW, dat moet de werkgever doen door een ontslagvergunning aan te vragen of in iedergeval een verklaring aanleveren.
Kom op, het is toch wel duidelijk dat dit zeker niet het geval is. Dit is gewoon een slavendrijver, die zijn werknemers uitbuit. Bovendien, 1x kan gebeuren. Een tweede keer kun je nog door de vingers zien, maar met dit verleden is het duidelijk dat de baas er gewoon scheit aan heeft. Zulke mensen dwing je niet met vriendelijk vragen.

Ik heb helaas ook ervaring met zulke werkgevers. Gelukkig betaalden ze altijd netjes op tijd, maar de vergoeding was echt een lachertje. Ik heb bij eentje een 0-uren contract gehad, wat betekent dat je voor minimaal 3 uur per oproep uitbetaald moet worden. Ik heb zelfs één keer gehad dat ik voor niks gekomen was. Ik mocht heel blij zijn met de kilometervergoeding, verder was er echt niks mogelijk.

Zulke werkgevers mogen dat echt wel een keer financieel voelen, anders is het hek van de dam. Ze weten zelf ook wel dat ze vaak jonge werknemers trekken die niet goed op de hoogte zijn en als ze dat al zijn zeker geen juridische stappen nemen. Ik ben 100'den euro's misgelopen. En zij maar dik geld aan mij verdienen. Ik wou dat ik een rechtzaak begonnen was tegen ze destijds en dat ik tenminste de ballen had gehad om ze voor het blok te zetten. Of 3 uur uitbetalen + kilometervergoeding vanwege voor niks opgeroepen worden of een rechtzaak en dan ook meteen even de gemiste uren meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Rmg schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:33:

En die mafklapper dus maar gelijk geven?

Tuurlijk, je moet een beetje oppassen wat je doet. Ik bedoel een volgende werkgever kan afknappen op iemand die rechtzaken tegen haar werkgever aanspant en tegendraads wordt als het niet gaat zoals zij het wil, maar aan de ander kant laat je zulke mafklappers wel winnen dan.

Ik weet ondertussen dat het gewoon parasieten zijn. Het liefst zoveel mogelijk cashen met jou, maar fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden doen ze niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 30-05 11:55
Klinkt als een nare, maar ook complexe situatie. Ik zou dit stapje voor stapje aanpakken.

Stap 1: Ga met je vriendin naar de huisarts. Maak daar een afspraak, of ga tijdens het spreekuur. Nuanceer de klachten niet en ga mee zodat je jouw observaties over haar "aftakeling" bespreekbaar hebt.
Vraag hier om advies.

Stap 2: Laat haar zich ziek melden. En niet: ik voel me vandaag niet zo lekker, maar meldt arbeidsongeschiktheid door overspannen, en onderbouw dit met de conclusie van de huisarts (of een eventuele doorverwijzing die je daar krijgt).

Stap 3: Neem contact op met het juridisch loket en vraag naar de beste actie mbt het stilzwijgend verlengde 0-uren contract. Hiervoor zal je waarschijnlijk een aangetekende brief naar de werkgever moeten sturen met daarin de berekening van wat het huidige contract is, en dat dit stilzwijgend is omgezet tot een contract onbepaalde tijd.
Edit: Vraag hiervoor je vriendin om zo goed mogelijk het aantal contact momenten over dit contract, of eventuele bewijslast van beloftes / toezeggingen over contracten vast te leggen, met datum en van wat er besproken is.

Stap 4: Bij een goed functionerend bedrijf zit je nu bij de bedrijfsarts, maar omdat ik niet verwacht dat er een bedrijfsarts is zal er waarschijnlijk bij ziekte gewoon helemaal niet betaald worden. Daar wordt het moeilijk, omdat ik tussen de regels door best veel angst voor de werkgever hoor. Ik zou aanraden om met die problematiek (geen salaris, twijfelachtig contract) wederom naar het juridisch loket en/of naar het UWV te gaan. De situatie staat hier ongeveer (https://www.juridischloke...ndoorbetaling-bij-ziekte/) maar jullie situatie staat er niet tussen omdat de situatie van het contract niet juist is. Afhankelijk van de precieze datums is dat waarschijnlijk een vast contract geworden.

De best passende oplossing (met zo min mogelijk conflict) lijkt me om bij stap 4 ziek uit dienst te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakMDS op 16-08-2020 01:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 23:38
[...]

Volgens mij zou het dan nu idd onder CAO horeca moeten vallen.

[...]

Welk antwoord zoek je van ons?
- Ik denk dat de gemiddelde Tweaker niet een eigen legertje kleerkasten kent om echt tegenwicht te bieden
- je wilt niks tegen je werkgever doen/zeggen
- wij zijn geen specialisten (hoogop ervaringsdeskundige) op het gebied van burnout. Mijn ervaring zegt daarin zorg dat het veranderd
- ga weg, of zorg dat je niet ingeroosterd word. In beide gevallen kan je wat anders gaan doen. De kant dat je werkgever juridische moeilijk gaat doen als het zoveel issues zijn bij hem lijkt me niet groot
- zeg een keer (ruim van te voren) nee tegen een rooster. What's the worst that could happen?

P.s. zet op facebook dat je kamer/appartement vrij komt? Tenzij je echt in die paar krimp regio's woont zijn er meestal genoeg mensen met interesse

[ Voor 13% gewijzigd door Batavia op 16-08-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:07:
Fast forward naar de Corona-tijden. De kroeg moest een tijdje sluiten en de eigenaar dreigde met het niet uitbetalen van de medewerkers. Uiteindelijk heeft ze voor de periode dat de tent dicht was wel betaald gekregen, alleen voor ongeveer ~60-70% van wat ze eigenlijk hoorde te krijgen.
Juridische strijd kan in theorie wel, maar zal haar alleen maar verder doen zinken en geeft natuurlijk meteen het resultaat dat ze niet meer ingeroosterd zal worden en dus ook niet betaald krijgt. Procederen kost natuurlijk geld en ze heeft geen rechtsbijstand, dus dat zal lastig worden.
Ik vraag me een beetje af hoe dit zit?
Indien je niet wordt ingeroosterd wordt er niet betaald, maar indien je niet wordt ingeroosterd omdat de zaak gesloten is ineens wel? :z

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Zou er niet zoiets kunnen dat je in overleg met UWV ontslag neemt en alsnog een uitkering krijgt als je gewoon open kaart speelt :?
Dus vertellen dat je geen ontslag kan nemen vanwege de financiele situatie maar dat je geen actie durft te ondernemen tegen de "werkgever" of in dit geval baas. Vervolgens door de arbeidstijden en stress wel overspannen raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
Er zijn rechtsbijstand verzekeringen waar je maar 3 maanden wachttijd hebt voor ze gaan gelden. Misschien nu afsluiten en over 3 maanden los?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Dat is niet waar.

Mijn partner kreeg dat wel bij zelf ontslag elke situatie is anders en kijken ze apart.
Als de werkverhouding niet meer klopt dan krijg je vaak wel gelijk en een uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als kroegbaas kun je je beter maar gedeisd houden, dus ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Baas heeft gemerkt dat men nogal onder de indruk is van een grote bek en maakt daar handig misbruik van.

Hier in Veenendaal weten ze al hoe je zoiemand een toontje lager kunt laten zingen. Die mocht maanden dicht omdat er zoveel rottigheid werd uitgehaald rond zijn pand, dat de gemeente het tijdelijk sloot. Nou had hij de pech dat hij iemand trof die dus ff vol los ging. Heeft zelfs brand laten stichten bij de zaak van zijn broer en bij de lunchroom waar z'n zus werkte. Niemand gepakt, want het was op willekeurige data en midden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Anoniem: 39993 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:17:
Als kroegbaas kun je je beter maar gedeisd houden, dus ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Baas heeft gemerkt dat men nogal onder de indruk is van een grote bek en maakt daar handig misbruik van.

Hier in Veenendaal weten ze al hoe je zoiemand een toontje lager kunt laten zingen. Die mocht maanden dicht omdat er zoveel rottigheid werd uitgehaald rond zijn pand, dat de gemeente het tijdelijk sloot. Nou had hij de pech dat hij iemand trof die dus ff vol los ging. Heeft zelfs brand laten stichten bij de zaak van zijn broer en bij de lunchroom waar z'n zus werkte. Niemand gepakt, want het was op willekeurige data en midden in de nacht.
Dat heeft hij zelf niet gedaan of laten doen, dat is echt niet waar.

Maar dat is offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:26
SndBastard schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:11:
...

Stap 2: Laat haar zich ziek melden. En niet: ik voel me vandaag niet zo lekker, maar meldt arbeidsongeschiktheid door overspannen, en onderbouw dit met de conclusie van de huisarts (of een eventuele doorverwijzing die je daar krijgt).

...
Je eerst ziek melden zonder reden en dan voor een diagnose naar de huisarts. Wanneer er een diagnose is vanuit een arts kun je dit pas gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 22:19
60% doorbetaling tijdens Corona mag niet als hij gebruik heeft gemaakt van de NOW: https://www.fiod.nl/ik-wil-fraude-melden/

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
nielsn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Je eerst ziek melden zonder reden en dan voor een diagnose naar de huisarts. Wanneer er een diagnose is vanuit een arts kun je dit pas gebruiken.
Ziek melden mag altijd (iig in Nederland). Vervolgens kan een (bedrijfs)arts vaststellen of de ziekmelding terecht is.

Het balletje moet ergens gaan rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Klinkt als een fijne werkgever.

Ben jij (of haar ouders / familie) in staat om voor jouw vriendin te zorgen als ze geen inkomen meer heeft? Want ik zou ook geen zin hebben in gezeik met lui die zelf drugs gebruiken en mensen chanteren / misbruiken etc.

Haar verhuurder kan ze gewoon melden dat ze het geld niet meer heeft en dat ze het pand verlaat en schoon oplevert.

Officieel mag dat misschien niet, maar woonruimte is schaars en als je de boel netjes achter laat, zit er zo iemand anders in en laat de verhuurder het er waarschijnlijk bij (borg zal je wel kwijt zijn). Een verhuurder maakt namelijk vaak veel naardere dingen mee, o.a. huurders die de boel slopen, niet betalen en er ook nog blijven zitten.

Gezien hij al welwillend er tegenover stond, zou ik dit eventueel proberen.

Daarnaast kun je een kale kip niet plukken. Een rechtszaak kost hem meer en is die 4 a 5 maanden huur (minus borg) niet waard. Die wint hij wel, maar dan heeft hij nog niks (okee hij zou beslag op dingen kunnen leggen, wat wel shit is als ze tegen die tijd bij jou woont).

Ik weet niet hoeveel maanden borg ze heeft betaald?

Zal toch ook niet mis zijn, gezien haar onzekere inkomen. Dat hoor je als ondernemer af te dekken (vast contract eisen van huurders + intentieverklaring werkgever, of hoge borg laten betalen). Of stonden haar ouders garant? Want dan wordt het hun probleem.

[ Voor 37% gewijzigd door Lethalis op 16-08-2020 09:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Dus is er geen contract wanneer ze niets getekend heeft. Wanneer ze uitzend was, via payrol bedrijf en ze is overgestapt zonder nieuw contract te tekenen is ze of bij payrol bedrijf in dienst of helemaal niet in dienst.

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 16-08-2020 08:41 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als de wiederweerga die gozer aanmelden bij de inspectie van Sociale Zaken! Dat kan ook anoniem!

https://www.rijksoverheid...de-arbeidstijdenwet-houdt

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:40:
[...]

Dus is er geen contract wanneer ze niets getekend heeft. Wanneer ze uitzend was, via payrol bedrijf en ze is overgestapt zonder nieuw contract te tekenen is ze of bij payrol bedrijf in dienst of helemaal niet in dienst.
Najah ik denk dat de rechter minstens de voorwaarden van het oude contract als geldig zal aanmerken. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei wetten waaraan iedere werkgever zich moet houden.

A.d.h.v. de salarisbetalingen alleen al heeft ze rechten gekregen, zelfs als daar geen loonstroken bij aan de pas zijn gekomen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Backpacker schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Najah ik denk dat de rechter minstens de voorwaarden van het oude contract als geldig zal aanmerken. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei wetten waaraan iedere werkgever zich moet houden.

A.d.h.v. de salarisbetalingen alleen al heeft ze rechten gekregen, zelfs als daar geen loonstroken bij aan de pas zijn gekomen.
Ze had een contract met uitzendbureau (gezien cao), zaak wordt overgenomen, zaak kiest ervoor om uitzendbureau niet meer te gebruiken en zelf de mensen te betalen. Allemaal goed, maar dat is gewoon een nieuw dienstverband met contract en overeenkomst.

Juridisch klopt het dus van geen kant en wanneer het op de spits loopt kan de uitbater van de zaak zeggen, salaris, we hebben geen arbeidsovereenkomst, toon maar aan dat ik dat getekend heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 16-08-2020 08:48 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Ze had een contract met uitzendbureau (gezien cao), zaak wordt overgenomen, zaak kiest ervoor om uitzendbureau niet meer te gebruiken en zelf de mensen te betalen. Allemaal goed, maar dat is gewoon een nieuw dienstverband met contract en overeenkomst.
Bij het overnemen van een zaak mag je niet eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen. Aangezien de baas helemaal niets heeft gedaan met nieuwe contracten zal de rechter bij default minimaal de rechten toewijzen van het oude contract.

https://ondernemersplein....rwaarden%20als%20voorheen.

Nogmaals, naast het feit dat de baas gewoon allerlei wettelijke arbeidsvoorwaarden aan zijn laars lapt...

Dus wat jij stelt klopt gewoon echt niet. Zoals gezegd heeft ze door aantoonbare salarisbetalingen (als het niet contant is gegaan) al genoeg rechten en is een arbeidsverhouding bewezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 16-08-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Backpacker schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Bij het overnemen van een zaak mag je niet eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen. Aangezien de baas helemaal niets heeft gedaan met nieuwe contracten zal de rechter bij default minimaal de rechten toewijzen van het oude contract.

https://ondernemersplein....rwaarden%20als%20voorheen.

Nogmaals, naast het feit dat de baas gewoon allerlei wettelijke arbeidsvoorwaarden aan zijn laars lapt...
Welk oude contract? Er is geen oud contract. In de oude situatie was er "inhuur" via Payrol constructie. Oude situatie was dus contract tussen Payrol bedrijf en Horeca Ondernemer, maar niet met de werknemers, dat was via het Payrol bedrijf, de werknemers hadden contract met payrol bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Welk oude contract? Er is geen oud contract. In de oude situatie was er "inhuur" via Payrol constructie. Oude situatie was dus contract tussen Payrol bedrijf en Horeca Ondernemer, maar niet met de werknemers, dat was via het Payrol bedrijf.
En dan nog krijg je als werknemer minimaal die rechten als er verder niets wordt ondernomen door de nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Backpacker schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

En dan nog krijg je als werknemer minimaal die rechten als er verder niets wordt ondernomen door de nieuwe werkgever.
Wettelijk gezien is het payrol bedrijf gewoon verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
[...]

Denk er maar eens over na. Denk je werkelijk dat de werkgever alles mag, en de werknemer alles moet slikken? Je staat als werknemer ook heel sterk, alleen dat weet je nog niet. Ik zou 100% zeker weten weg gaan bij dat bedrijf. Blijf lekker thuis, meldt je ziek. Dit alles kost de werkgever geld en dan willen ze ook graag van je af. In dit geval zou ik nog eens overleggen met rechtsbijstand, want misschien kunnen jullie er beter nog iets anders uithalen, gezien de praktijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Luxicon op 16-08-2020 08:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Wettelijk gezien is het payrol bedrijf gewoon verantwoordelijk.
Voor maximaal 1 jaar na overname.

Maar je stapt helemaal over het feit dat salarisbetalingen alleen al voldoende bewijs zijn dat er een arbeidsverhouding is en de rechter veronderstelt dat er een contract is. Is die er niet kan de rechter zelfs nog bepalen dat er een contract voor onbepaalde tijd is aangegaan.

Daarnaast is het een horecabedrijf en moet de baas zicht dus aan de algemeen bindend verklaarde CAO houden. Daar staan meer arbeidsvoorwaarden in dan in een simpel contract.

De vrouw van TS heeft dus voldoende aantoonbare rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:25
https://www.anwb.nl/verze...AEgJXmvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Zoals ik het hier lees heb je bij de aneb rechtsbijstandverzekering geen wachttijd. En er zijn er meer die daar mee adverteren.

Dus even bij een paar de voorwaarden goed doorlezen over wat er wel en niet onder valt. Afsluiten en conflict starten.

Volgens mij conflict/ziekmelding niet starten voor de verzekering loopt. Want meestal mag dit dan weer niet. Maar misschien zijn er ook wel bij die dat wel doen.

Edit:
https://www.rechtsbijstan...154grZEAAYBCAAEgL9zvD_BwE

10tje in de maand voor verzekering die alleen voor arbeidsconflicten geldt. Verschillende zonder wachttijd.

Edit2:
In de polisvoorwaarden staat vaak dat niet verzekerd is een conflict wat je aan zag komen op het moment van afsluiten... (of als je fraudeert, waar verzwijgen dat je dit aan zag komen denk ik onder valt).

Alternatief:
https://www.unive.nl/rechtshulp-ondemand

Misschien is dat wat. Maar als je eenmaal die intake hebt gedaan, zul je iig niet meer kunnen claimen dat je het niet aan zag komen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door FireAge op 16-08-2020 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Valandin X wil je niet Y wil je niet en Z wil je niet. Wat wil je eigenlijk niet wel? Klinkt als, wil niet de tanden op elkaar zetten en 'strijd' aan gaan maar wel rechtvaardig uit een al bestaand conflict komen (want dat is er al, probleem is alleen dat jullie het ontwijken/toegeven).

Verder kennen jullie haar rechten niet (stilzwijgende verlenging, doorbetaling bij ziekte en minimale rusttijden in arbo wetgeving). Doe jezelf een lol en wordt lid van een vakbond, het FNV helpt gelijk ook juridisch (daarna moet je wel 2 jaar lid blijven) en kunnen jou en je vriendin goed uitleggen wat haar rechten zijn en wat ze het beste kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 21:32
Als OP geen juridische weg wil bewandelen houdt het toch gewoon op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 30-05 11:55
Even terug naar de vraag:
Valandin schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:07:
Kortom: Ze moet daar inderdaad weg. Maar hoe?
Idealiter zou ze een tijdje thuis komen te zitten om aan te sterken, wellicht hulp zoeken, en daarna een nieuwe uitdaging vinden waar ze weer vrolijk kan gaan werken. Ze heeft geen aantoonbaar contract en zal uit eigen beweging "ontslag" nemen. Is WW mogelijk?
Thuis zitten om aan te sterken: Ziek melden.
Hulp zoeken: Huisarts, UWV, eventueel juridisch loket (al is het alleen maar uit preventieve zelfverdediging).
WW is mogelijk, maar niet vanzelfsprekend als je ontslag neemt. Met de zaken die je noemt lijkt me genoeg aanleiding om op staande voet ontslag te nemen vanwege de diversiteit aan misstanden. Daarmee is het echter wel lastig om geen enkel stukje van de juridische kant aan te pakken. Dat hoort er bij. Ziek uit dienst gaan lijkt me vooralsnog de keuze die het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Juridisch klopt het dus van geen kant en wanneer het op de spits loopt kan de uitbater van de zaak zeggen, salaris, we hebben geen arbeidsovereenkomst, toon maar aan dat ik dat getekend heb.
Zie dat je dit stukje nog had toegevoegd nadat ik je post gequoted had.
Dit is dus gewoon echt bullshit! Juridisch staat ze zeer sterk en die uitbater totaal niet!

Het enige wat nog roet in het eten kan gooien is als ze altijd contant is betaald (dan moet je het op een andere manier bewijzen). En ook dan is de uitbater verkeerd bezig want:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asqqzGpcGyENye56KZu-UJJRQz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXEIyDaA4bFOgqlKFjOc9NRn.png?f=user_large

@Valandin wordt ze contant of giraal betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Mektheb schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Dat is niet waar.

Mijn partner kreeg dat wel bij zelf ontslag elke situatie is anders en kijken ze apart.
Als de werkverhouding niet meer klopt dan krijg je vaak wel gelijk en een uitkering
Zoals ik zal zeg en ook in de link staat, er zijn uitzonderingen.

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 16-08-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 15:18

HoeZoWie

Azure Cloud & System Engineer

Veel commentaar beweren dat je een Rechts Hulp Verzekering in acht moet nemen, maar daar ben je al te laat voor. Dat had je moeten doen, VOORDAT het allereerste (jaar) / (0 uren) contract aanving.
Pas daarna zal Rechts Hulp een advocaat inhuren om jou te helpen.
ik heb dit meerdere malen meegemaakt, en jou casus zal hier in helaas geen uitzondering zijn.

Wat moet je doen, in zo'n geval?
Wel, aangezien je zelf (je vriendin) toch wel verwijtbaar gedrag hebt in de casus, kan je daarom niet veel.
ik zal zeggen: Bel UWV, en vraag hun om advies.

In het slechtste geval moet jou vriendin zich ziek melden, en per direct op zoek gaan naar een andere baan. Als ze die dan gevonden heeft, zwart op wit het contract beëindigen, ook al heeft de Horeca Baas zich nooit van zijn goede kant getoond in enige contracten.
Zorg er voor dat jou verwijt naar hem, niet omkeerbaar wordt, zodat hij haar kan verwijten.

Vervolgens een mooi CV maken, houd het zakelijk, en wees niet, vooral niet negatief naar de vorige werkgever, ook al is het een klootzak.

Als je daar een beetje begeleiding in wilt (CV maken / omgaan met UWV, aanmelden van een vacature bank), laat je het maar horen.

H03z0w!3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 21:59
Wat een nare situatie. Kan me indenken dat dit veel stress brengt.

Ik werk zelf in de horeca en dit mag (uiteraard) niet. Er is sprake van een arbeidsrelatie gekenmerkt door de salaris betalingen.

Je vriendin heeft bepaalde rechten die sinds begin dit jaar strakker zijn geregeld in de WAB.

https://www.google.com/am...lling-volgens-de-wab/amp/

Omdat dit een specifieke situatie is raad ik aan naar het juridisch loket te gaan voor advies.

De misstanden op de vloer met drugs, omgangsvormen etc zijn vervelend maar ik denk niet dat het werk klimaat en veilige werk omgeving in eerste instantie je focus punten zijn. Dat zijn het documenteren van het contract, de tijdige betaling van salaris en premies en de ziekmelding van je vriendin. Vanuit daar kan in overleg met de bedrijfsarts het eerst genoemde worden besproken.

Voor zover ik kan inschatten heeft je vriendin onder de WAB recht op een contract van het gemiddelde aantal uren dat ze de afgelopen twaalf maanden heeft gewerkt. Vervolgens heeft ze bij ziekte recht op 70% doorbetaling daarvan. Ik zie niet in waarom haar nieuwe contact niet onder de horeca cao zou vallen.

Sterkte. Dit zaakje stinkt aan alle kanten en het is treurig dat zulk slecht werkgeverschap mag bestaan. Maar als werknemers daar geen actie tegen ondernemen zal het ook zo blijven. Dat hoeft niet direct een rechtszaak te zijn, arbeidsinspectie melding bijv kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Goedemorgen. Ik was gister even druk, dus net alles weer terug zitten lezen.

"Wat hopen jullie precies te bereiken met dit bericht?"
Als eerste insteek hoopte ik dat mijn vriendin gewoon aanspraak zou kunnen maken op een WW-uitkering. Ze werkt inmiddels al 8 jaar in de Horeca waaronder dus 1.5 jaar bij deze tent. Ik dacht dat er wel een sociaal vangnet zou zijn waar ze aanspraak op zou kunnen maken.

Ik hoop dat jullie wel snappen dat de stap en gedachtegang van "WW-aanvragen" en "Juridische strijd aangaan" wel erg groot is. Zelf sta ik er wel open voor, gezien alles wat er daar heeft afgespeeld. Alleen tja, m'n vriendin geeft aan dat ze dat écht niet wilt, ze al op het randje zit van geestelijke gezondheid en ze daar gewoon weg wilt en het hoofdstuk wilt afsluiten. Als je bekend bent met een burn-out is dat ook wel te begrijpen. Naast natuurlijk de angst voor represailles van de eigenaar.

Samengevat zijn er dus de volgende opties:
1) Juridische strijd aangaan
2) Ergens anders solliciteren en z.s.m. weg gaan
3) Ziekmelden. Aangeven dat je contact wilt met een bedrijfsarts. Bij geen uitbetaling zie stap 1)

Wat heeft ze zelf al gedaan?
Bij de huidige eigenaar natuurlijk al meermaals aangegeven dat ze inzage in haar contract wilt, en een contract wilt tekenen voor duidelijkheid. Ze heeft zwart-op-wit de beloftes dat ze vaste uren zouden krijgen waar de eigenaar later dan weer op is teruggekrabbeld.

Ze heeft een aantal andere sollicitaties lopen. Ze is bij mij in de stad rond aan het gaan om te kijken of er ergens werk in de horeca is. Ze heeft al een mee-loopdag gehad gister waar we binnenkort wat meer op horen. De angst is alleen dat ze er toch wel goed doorheen zit, en daarom even op adem wou komen zodat ze wel weer met 100% aan het werk kan. Mentale gezondheid moet natuurlijk niet onderschat worden.

Wat gaan jullie nu doen?
Ik ga de casus voorleggen bij het juridisch loket m.b.t. het contract, niet betaalde uren en het te weinig uitbetalen met afbeeldingen van de e-mails en whatsapp gesprekken met niet nagekomen beloftes van de werkgever. Ook de vraag voor het overspannen/ziekmelden.

Ik ga de casus ook voorleggen bij het UWV om te kijken wat die voor ons kunnen betekenen en wat de mogelijkheden zijn in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13:17
Valandin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:05:
Goedemorgen. Ik was gister even druk, dus net alles weer terug zitten lezen.

"Wat hopen jullie precies te bereiken met dit bericht?"
Als eerste insteek hoopte ik dat mijn vriendin gewoon aanspraak zou kunnen maken op een WW-uitkering. Ze werkt inmiddels al 8 jaar in de Horeca waaronder dus 1.5 jaar bij deze tent. Ik dacht dat er wel een sociaal vangnet zou zijn waar ze aanspraak op zou kunnen maken.

Ik hoop dat jullie wel snappen dat de stap en gedachtegang van "WW-aanvragen" en "Juridische strijd aangaan" wel erg groot is. Zelf sta ik er wel open voor, gezien alles wat er daar heeft afgespeeld. Alleen tja, m'n vriendin geeft aan dat ze dat écht niet wilt, ze al op het randje zit van geestelijke gezondheid en ze daar gewoon weg wilt en het hoofdstuk wilt afsluiten. Als je bekend bent met een burn-out is dat ook wel te begrijpen. Naast natuurlijk de angst voor represailles van de eigenaar.

Samengevat zijn er dus de volgende opties:
1) Juridische strijd aangaan
2) Ergens anders solliciteren en z.s.m. weg gaan
3) Ziekmelden. Aangeven dat je contact wilt met een bedrijfsarts. Bij geen uitbetaling zie stap 1)

Wat heeft ze zelf al gedaan?
Bij de huidige eigenaar natuurlijk al meermaals aangegeven dat ze inzage in haar contract wilt, en een contract wilt tekenen voor duidelijkheid. Ze heeft zwart-op-wit de beloftes dat ze vaste uren zouden krijgen waar de eigenaar later dan weer op is teruggekrabbeld.

Ze heeft een aantal andere sollicitaties lopen. Ze is bij mij in de stad rond aan het gaan om te kijken of er ergens werk in de horeca is. Ze heeft al een mee-loopdag gehad gister waar we binnenkort wat meer op horen. De angst is alleen dat ze er toch wel goed doorheen zit, en daarom even op adem wou komen zodat ze wel weer met 100% aan het werk kan. Mentale gezondheid moet natuurlijk niet onderschat worden.

Wat gaan jullie nu doen?
Ik ga de casus voorleggen bij het juridisch loket m.b.t. het contract, niet betaalde uren en het te weinig uitbetalen met afbeeldingen van de e-mails en whatsapp gesprekken met niet nagekomen beloftes van de werkgever. Ook de vraag voor het overspannen/ziekmelden.

Ik ga de casus ook voorleggen bij het UWV om te kijken wat die voor ons kunnen betekenen en wat de mogelijkheden zijn in dit geval.
toon volledige bericht
Ik snap dat ze eerst op adem wil komen en het ook nodig heeft.
Aan de andere kant een andere/nieuwe omgeving met een goede werksfeer kan ook heel goed uitpakken.
Werkt dan weer positief al is ze nog (lang) geen 100% (geestelijk).

Het blijft altijd koffiedik kijken maar blijven is helemaal de verkeerde kant.
Horeca is nu op het moment alles behalve goed (wij leveren zelf alleen aan de horeca dus mijn/onze baan is ook alles behalve vanzelfsprekend) maar alles beter dan blijven in jullie geval.
Veel meer kan ik niet toevoegen omdat eigenlijk alles al zo'n beetje gezegd is volgens mij.
Heel veel sterkte en succes met de beslissingen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
In het verleden een gelijksoortige situatie meegemaakt (niet in de horeca).

Ziek melden kun je altijd doen, daar heb je ook recht op.
Ik denk dat je aan de hand van de toestanden en bv slechte roosters prima verhaal kunt doen bij de bedrijfsarts. Laat al die andere nare dingen gewoon achterwege.

Optie twee is gewoon eieren voor je geld kiezen en nu gewoon alvast gaan solliciteren naar nieuwe banen.
Mocht je iets gevonden hebben, neem je gewoon ontslag.
Als de stress niveaus dermate hoog zijn dat solliciteren voorlopig niet lukt, voor optie 1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Laat anders maar zitten... want je mag het van mij heel officieel gaan zoeken, maar de praktijk is meestal simpeler. Bijvoorbeeld: de baas wil je vriendin liever niet in de ziektewet, en zou WW aanbevelen. Win - win.

[ Voor 126% gewijzigd door Luxicon op 17-08-2020 17:44 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Valandin Bij ziektewet, krijgt ze geld van UWV. Men zal een onderzoek doen op basis van oa inkomsten van afgelopen 12mnd. Maar het UWV kan je daar veel beter advies in geven dan hier, ook kun je informeren bij ARBO, en Juridisch loket etc. De meeste info die hier wordt gegeven is via Google gevonden, of er moet net een forumlid gespecialiseerd zijn in dit soort.(arbeidswetgeving)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hackus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:46:
@Valandin Bij ziektewet, krijgt ze geld van UWV. Men zal een onderzoek doen op basis van oa inkomsten van afgelopen 12mnd. Maar het UWV kan je daar veel beter advies in geven dan hier, ook kun je informeren bij ARBO, en Juridisch loket etc. De meeste info die hier wordt gegeven is via Google gevonden, of er moet net een forumlid gespecialiseerd zijn in dit soort.(arbeidswetgeving)
Daarvoor is rechtsbijstand.. maar zij kunnen er wel over nadenken of ziektewet of WW de voorkeur heeft. Het kan best zijn dat de ziektewet wat overdreven is, en het er puur om gaat dat men weg wil bij een werkgever, maar wel (deels)inkomsten wil blijven ontvangen. Overspannen is natuurlijk wel iets voor de ziektewet. Dat lijkt mij verstandiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 17-08-2020 17:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luxicon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Daarvoor is rechtsbijstand.. maar zij kunnen er wel over nadenken of ziektewet of WW de voorkeur heeft. Het kan best zijn dat de ziektewet wat overdreven is, en het er puur om gaat dat men weg wil bij een werkgever, maar wel (deels)inkomsten wil blijven ontvangen. Overspannen is natuurlijk wel iets voor de ziektewet. Dat lijkt mij verstandiger.
Iedereen heeft recht op rechtsbijstand, weet niet of je Rechtsbijstandverzekering bedoelt ?
verder Vat ik je quote niet. zoals ik al zei, kunnen instanties zoals benoemd beter advies geven dan forumleden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hackus schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Iedereen heeft recht op rechtsbijstand, weet niet of je Rechtsbijstandverzekering bedoelt ?
verder Vat ik je quote niet. zoals ik al zei, kunnen instanties zoals benoemd beter advies geven dan forumleden.
Dat bedoel ik inderdaad, niet het eerste. Ik bedoel dat als iemand goed advies wil, je iemand nodig hebt met verstand van arbeidsrecht.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luxicon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad, niet het eerste. Ik bedoel dat als iemand goed advies wil, je iemand nodig hebt met verstand van arbeidsrecht.
zie mijn 1e bericht ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valandin
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ze straks van haar huur en vaste lasten af is, misschien wel een goed idee voor haar om even vakantie op te nemen. :)

Mijn rechtsgevoel sputtert een beetje tegen, maar in ieder geval gefeliciteerd :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Standeman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Mijn rechtsgevoel sputtert een beetje tegen, maar in ieder geval gefeliciteerd :)
Als je wat ervaring hebt met hoe dit praktisch HELAAS werkt in het rechtssysteem, is dit altijd de beste keuze.
Tenzij je echt een goede portemonnee hebt of samen iets voor elkaar weet te krijgen, maar vooral veel geduld hebt en stress bestendig bent.

Ik kan echt iedereen aanraden om echt eieren voor geld te kiezen, tenzij je case wel heel duidelijk is, je goed verzekerd bent en je voorlopig even kan overbruggen.
Hoe fout dat ook voelt, ik weet het, denk er liever ook niet teveel aan......

Het beste wat we kunnen hopen is dat de rest van de collega's ook allemaal vertrekt.
Overigens is deze houding wat ziek zijn niet uniek wat horeca betreft.
Daarnaast in het verleden ook zat banen gehad waar het ook niet in dank werd afgenomen.

[ Voor 19% gewijzigd door P.Mouse op 28-08-2020 15:57 ]

Pagina: 1