Welke voeding voor led tuinverlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartNicolai
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08-2023
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik via mijn vrienden van AliExpress tuinverlichting gekocht, waarvoor ik tegen een probleem aanloop over welke voeding ik moet aansluiten. Het gaat om 2 soorten+ foto

De staande lampen heb ik serie geschakeld. Aangezien ik 220v niet door de tuin wil laten lopen heb ik de orginele omvormer (zie foto) uit de lamp gehaald met het idee dit te vervangen door een voeding. Een voeding die ik aangeschaft had bleek het best aardig te doen, behalve dat als je dichtbij kwam je een soort flikkering zag. Niet prettig dus..

Wat betreft de led lampen bleek diezelfde voeding het in eerste instantie ook best aardig te doen. Helaas na 30 seconden begonnen de led lampen rustig aan te knipperen.

Kortom, ik heb nog niet de juiste voeding gevonden. Wie kan mij in de juiste richting wijzen voor voedingen voor deze lampen. Ik hoop niet dat het komt doordat ik weer een troep gekocht heb bij AliExpress ;-(

Alvast bedankt!

Groet, Aart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flptcMkqVD2yRT-TtRQD7o_SX7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/orBV46ASt9tk7qdH8vKDKUlJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxhmIXbgRF_VIOO5dO_RJhd4XCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNVhBPFqtcBWamBczS6MJAAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 01:43
Kun je eens meer informatie over de voeding die je zelf al geprobeerd hebt geven?

Ik kan nu namelijk gewoon de specificaties herhalen die op de foto's staan, maar daar word je waarschijnlijk niet mee geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:10
Bij welke lamp hoort welke afbeelding? Want je refereert naar ledlampen. Maar het zijn allemaal ledlampen.

Los van dat zou ik de lampen in parallel zetten en een constant current voeding zoeken die de totale stroom levert van de aangesloten lampen.

Dus bijvoorbeeld 4x een lamp van 12V en 0,3A dan een constant current voeding van 1,2A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartNicolai
S-te-fan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:32:
Bij welke lamp hoort welke afbeelding? Want je refereert naar ledlampen. Maar het zijn allemaal ledlampen.
De voeding hoort bij de staande lampen, niet bij de lampen op de onderste foto. Deze voeding komt uit een van de staande lampen. Ja, het zijn allemaal ledlampen, zelfe type.
Los van dat zou ik de lampen in parallel zetten en een constant current voeding zoeken die de totale stroom levert van de aangesloten lampen.

Dus bijvoorbeeld 4x een lamp van 12V en 0,3A dan een constant current voeding van 1,2A.
Ja, precies, ik zal vanavond even kijken welke voeding ik er nu tussen heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartNicolai
BTW, zou de lengte van de kabel er iets mee te maken hebben? Deze is namelijk in totaal zo'n 30 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartNicolai
Deze voeding zit er nu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
AartNicolai schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:06:
Die gebruikt toch ook gewoon 230V ingangsspanning? Hoe heb je dat precies aangesloten dan?

edit: Wacht, je schrijft dat je de lampen in serie gezet hebt. Dan heb je een stroombron nodig die 0,3A levert, en tussen de 36 en 72 V werkt (4x 9-18V). Deze voeding is een spanningsbron die 12V levert... hoe had je voor je gezien dat dat ging werken? Eerlijk gezegd ben ik hoogst verbaasd dat de lampen uberhaupt licht gegeven hebben. En/of dat er niets ontploft is.

[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
S-te-fan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:32:

Dit nooit doen! Als 1 of 2 lampen kapot gaan of de verbinding raakt onderbroken, dan weet je meteen zeker dat je de rest ook kunt afschrijven, de driver zal proberen bij te regelen zodat die stroom door de resterende LEDs loopt.

Lampen achter een constant current driver sluit je doorgaans juist in serie aan.
AartNicolai schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

De voeding hoort bij de staande lampen, niet bij de lampen op de onderste foto. Deze voeding komt uit een van de staande lampen. Ja, het zijn allemaal ledlampen, zelfe type.
Nee, je staande lampen zijn niet hetzelfde type als de spots..
AartNicolai schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:06:
Die voeding zou prima moeten zijn voor de spots, al kan ik uit het etiket niet opmaken of ze 5W per spot zijn of 5W voor de complete set. In het eerste geval kun je achter die voeding natuurlijk maar 3 spots aansluiten.

Voor je staande lampen is deze constant voltage voeding niet geschikt, deze moet je aansluiten op een constant current driver. Er zal geen voorschakelweerstand bij de LED zitten dus die driver is nodig om de stroom te limiteren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 09:13
AartNicolai schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:59:
BTW, zou de lengte van de kabel er iets mee te maken hebben? Deze is namelijk in totaal zo'n 30 m.
Dat kan er zeker mee te maken hebben. 5 Volt over 30 meter is lastig. Je zal toch aardig dikke draad nodig hebben om niet te veel spanningsval over de kabel te hebben.

Zelf zou ik een 24 volt voeding leggen en bij elke lamp een buck converter plaatsen om naar 12 of 5 volt te gaan. Spanningsval over je kabel heeft dan geen invloed op je lampen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartNicolai
Hoi, ik heb deze voeding ertussen gezet. Die zorgde dus voor flikkerenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq3yWwTgzSSctxu1uEEzAry2_Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si7KVBlVd7ejaKPNO7H9XEh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik vind ze eigenlijk best duur voor Ali-lampen? Maar goed. Doen ze het wel goed als je ze gewoon op 230V aansluit? Ik zie namelijk het probleem niet echt om een grondkabel met mantel te leggen (YMVK-AS) en voor een tientje een lasdoos met epoxy te kopen. Rubber snoertje eruit richting de lamp en je bent klaar. Veel stabielere verbindingen dan rommelen met 12V touwtjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AartNicolai schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:03:
Hoi, ik heb deze voeding ertussen gezet. Die zorgde dus voor flikkeren[Afbeelding]
Hoi, ja dat zei je 2 dagen geleden al.

Deze is dus absoluut niet geschikt voor de staande lampen. De spots kun je er wel op aansluiten, maar maximaal 3 stuks als ik het etiket goed begrijp.

• AartNicolai
mcDavid schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Die gebruikt toch ook gewoon 230V ingangsspanning? Hoe heb je dat precies aangesloten dan?

edit: Wacht, je schrijft dat je de lampen in serie gezet hebt. Dan heb je een stroombron nodig die 0,3A levert, en tussen de 36 en 72 V werkt (4x 9-18V). Deze voeding is een spanningsbron die 12V levert... hoe had je voor je gezien dat dat ging werken? Eerlijk gezegd ben ik hoogst verbaasd dat de lampen uberhaupt licht gegeven hebben. En/of dat er niets ontploft is.
Haha, zoals je ziet is electriciteit nog niet mijn sterkste kant, maar ik leer iedere dag bij ;-). Dus voor de staande lampen heb ik een stroombron nodig tussen 36 en 72 V en dan minimaal 20 watt (4 x 5 watt).. Vergeef me als ik wat stoms zeg.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in de tuin 12V verlichting van de Hornbach (oa. dit spul). Daar verkopen ze ook adapters die prima zouden moeten werken met jouw verlichting lijkt me. Wel even berekenen hoeveel watt je totaal nodig hebt en wat de adapter levert.
Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:12:
Ik zie namelijk het probleem niet echt om een grondkabel met mantel te leggen (YMVK-AS) en voor een tientje een lasdoos met epoxy te kopen. Rubber snoertje eruit richting de lamp en je bent klaar. Veel stabielere verbindingen dan rommelen met 12V touwtjes.
Dat is natuurlijk behoorlijk meer werk. Spul moet dan op 80cm diepte ofzo liggen, dus veel graven. Ik heb dat 12V spul gewoon los door de tuin lopen (zoveel mogelijk langs de rand) met een klein laagje aarde erover en bij aftakkingen naar een lamp krimpkousjes gebruikt. Super houtje touwtje, maar werkt al 3 jaar prima (behalve een keer toen mijn vriendin met een schep door een kabeltje stak, maar dat was in een paar minuten weer gefixt). Bij 230V spul zou ik dat natuurlijk nooit zo doen, maar dit is wel een stuk makkelijker aanleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 20-08-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
AartNicolai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Haha, zoals je ziet is electriciteit nog niet mijn sterkste kant, maar ik leer iedere dag bij ;-). Dus voor de staande lampen heb ik een stroombron nodig tussen 36 en 72 V en dan minimaal 20 watt (4 x 5 watt).. Vergeef me als ik wat stoms zeg.
Nouja... zo zou het kunnen... maar ik zou het eerlijk gezegd heel anders aanpakken.

Ofwel zoals @Sgrovert ook aangeeft, een 24V (oid) kabel in de tuin leggen, en per lamp een DC-DC converter met Constant Current regeling.

Ofwel gewoon een 230V kabel en de boel aansluiten zoals het hoort. Eerlijk gezegd vind ik het nogal een rare gedachte om zonder dat je weet wat je aan het doen bent vanalles los te knippen en anders aan te sluiten met het idee de boel wel even veiliger te maken, terwijl je vervolgens zelf aangeeft dat "elektriciteit niet je sterkste kant" is.

Dit alles dan met betrekking op de staande lampen he, wat die spots nou precies zijn en wat je daarmee gedaan hebt is me nog steeds niet duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 20-08-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
De spots lijken gewoon een spanning van 12V te willen hebben, met voldoende vermogen. Afgaande op het label is dit 5W. Lampen die een spanning willen kun je het beste parallel zetten, dus dan heb je een spanningsbron nodig van 12V en in totaal minimaal 25W. Hier zou je jouw voeding op aan kunnen sluiten. Knipperde alles toen je ze parallel, of in serie aangesloten had?

De staande lampen willen blijkbaar een stroombron. Lampen met een stroombron zet je in serie. Dan kom je dus op een stroombron van 0,3A en 36-72V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ernie2 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:59:
De spots lijken gewoon een spanning van 12V te willen hebben, met voldoende vermogen. Afgaande op het label is dit 5W. Lampen die een spanning willen kun je het beste parallel zetten, dus dan heb je een spanningsbron nodig van 12V en in totaal minimaal 15W. Hier zou je jouw voeding op aan kunnen sluiten.
Hij heeft er 5... Dus een 12V / minimaal 25W voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie2
Goed punt, mn aantallen bij de stroombron kloppen ook niet zie ik nu. Bij deze aangepast.
Pagina: 1