Computer throttled and stopt tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Sinds een aantal maanden gebeurd er iets raars.
Wanneer ik game (world of tanks, football manager 2019, Battletech) speel, dan gaat dat eventjes goed en opeens word alles langzaam... mijn geluid begint the haperen en gaat langzamer, alsof de cpu op 100% zit en alles aan het throttlen is. Dit wordt hoe langer hoe erger en dan gaat mn scherm zwart, mn geluid hangt en een hard reset is het enige wat mogelijk is.

cpu: i5-4590
gpu: sapphire rx580 8gb pulse
mb: ASRock H97M-ITX/ac

Als ik mn computer dan probeer op te starten krijg ik een zwart beeld. Het duurt enige tijd voordat hij weer normaal opstart.

Ik heb mn GPU (RX 580 8GB) al gecheckt, wordt niet te warm. Ik heb met Furmark getest en dat ging allemaal goed.
Mn CPU heb ik ook getest met Prime95, maar ook dat ging goed. Hij begon rond 15 minuten met een mixed test te throttlen maar verder alles ok. Geen crash oid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3BUGbpQ0r_EkuTXG-XJO6jnJbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EVuZOHBLPjjsBMgYNBTgHVdv.png?f=user_large

Nu weet ik dus niet wat er aan de hand is. Het lijkt alsof het enkel met 'zwaardere' games gebeurt, want als ik C&C remastered speel gebeurt did niet. Bij This War of Mine ook niet.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen testen of waar dit aan zou kunnen liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Kan je niet MSI afterburner tijdens het gamen laten draaien?
Norma zou het eerder je gpu zijn die dit soort gedrag vertoond(scherm zwart) maar gezien je geluid ook hapert....

Waarschijnlijk heeft je cpu ook igpu,haal je gpu er eens uit voordat je herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
net parkasaurus geprobeerd en gebeurd weer. Het gaat te snel om te alt+tab om dan MSI afterburner te zien. Ik kreeg een glimps van de temperatuur, maar dat was 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

bluebear schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 07:45:
net parkasaurus geprobeerd en gebeurd weer. Het gaat te snel om te alt+tab om dan MSI afterburner te zien. Ik kreeg een glimps van de temperatuur, maar dat was 50 graden.
Gebruik de MSI Afterburner overlay, die toont de info tijdens het spelen ook in je game.

Al eens overwogen je koeler schoon te maken en nieuwe pasta aan te brengen? Kan sowieso geen kwaad :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
Run je de spellen met admin rights?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@bluebear Hij is veel en veel te heet die processor. Volgens mij mag je de koelpasta wel eens gaan vervangen tussen de processor en koeler en misschien de koeler eens goed ontstoffen als dat nog niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

bierschuit schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:43:
@bluebear Hij is veel en veel te heet die processor. Volgens mij mag je de koelpasta wel eens gaan vervangen tussen de processor en koeler en misschien de koeler eens goed ontstoffen als dat nog niet gebeurd is.
dit dus !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
bierschuit schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:43:
te heet voor een stress test? De screenshot was na 15 minuten Prime95.
Op idle zit de processor op ~35 graden... Bij het gamen wordt hij enkel rond de 60...

Waarom zou hij bij een stress test en deze temperaturen niet hetzelfde probleem hebben als met het gamen? Zoals gezegd, tijdens de stress test gebeurde er niks. Ik kon mijn pc nog gebruiken voor browsen etc.
Tijdens het gamen wordt hij amper zo heet, en dan beginnen de kuren al.

maargoed, ik kan koelpasta vervangen wel proberen.
Nee, maar dat is nooit een probleem geweest. Ik zal dat eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door bluebear op 16-08-2020 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:55
Helaas heb ik sind afgelopen weekend precies hetzelfde probleem, met precies hetzelfde moederbord ☹️. Ik heb de koelpasta nog nooit vervangen; de Build is nu 4 jaar oud. Maar ook bij mij wordt het systeem nooit heet. Idle bij 40 graden.
@bluebear : heeft het verversen van de koelpasta geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Draai eens furmark. Zou je PSU ook kunnen zijn die een crash veroorzaakt vermits de cpu onder normale omstandigheden niet te warm word ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Ik heb helaas geen beeld... wellicht de gpu eruit halen en met de interne video kaart proberen het systeem te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
blij dat ik niet de enige ben met het probleem.
Ik zal dit weekend eens nieuwe koelpasta moeten kopen, maar ik moet ook verhuizen dit weekend dus het zou wel eens langer kunnen duren. Mn PC doet het prima voor al het andere wat ik doe (browsing, netflix).

Driessenbeer, houd me op de hoogte! Ik zal hetzelfde doen in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je geen beeld hebt is er iets dood in je pc.

Als een bepaalde stress test goed gaat wil niet zeggen dat alles goed gaat want het kan goed zijn dat bepaalde instructies niet worden aangeroepen die bepaalde fouten geven.

Ik zien dat @bluebear al furmark heeft gedraaid en alles goed ging. Probeer is 3dmark, dat is wat zwaarder dan furmark en doet ook cpu/gpu

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Het is vrij lastig, maar ik geloof, dat mijn voeding kapot is.
De ventilator wisselt alle 15 sekonden van snelheid. Eens kijken of "Be Quiet" hier ondersteuning biedt, ze geven zelf 5 jaar garantie op hun producten. Jullie horen het hopelijk snel. In ieder gevak bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
DriessenbeeR schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:22:
De ventilator wisselt alle 15 sekonden van snelheid. Eens kijken of "Be Quiet" hier ondersteuning biedt, ze geven zelf 5 jaar garantie op hun producten. Jullie horen het hopelijk snel. In ieder gevak bedankt voor de hulp!
hmm, helaas is dat niet mijn probleem, mijn PSU is misschien 3 jaar oud (natuurlijk niet onmogelijk). Ook geen idee hoe dat te testen, ik heb geen volt-meter.
Ik moet dit weekend verhuizen, maar daarna zal ik tijd hebben om echt te troubleshooten met de tips gegeven in dit topic. I'll keep you posted!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

bluebear schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

hmm, helaas is dat niet mijn probleem, mijn PSU is misschien 3 jaar oud (natuurlijk niet onmogelijk). Ook geen idee hoe dat te testen, ik heb geen volt-meter.
Ik moet dit weekend verhuizen, maar daarna zal ik tijd hebben om echt te troubleshooten met de tips gegeven in dit topic. I'll keep you posted!
Welke voeding (merk en type/model) heb je? En succes met verhuizen!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• bluebear
d22wth schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Welke voeding (merk en type/model) heb je? En succes met verhuizen!
het is een Silverstone SX500-G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Is de cpu overgeclockt? Zo ja, wat gebeurd er zonder overclock, dus op standaard instellingen? Als het probleem dan weg is, dan moet je het dus zoeken bij je cpu. Zo niet, dan kan het ook ergens anders aan liggen.

En die temp van 94 graden onder full load is veel te warm. Mijn i7 oc van 3.5 naar 4.4 ghz wordt met 240mm waterkoeler en 2x1200rpm fans op radiator max 80-83 graden onder full load. En dat is een heethoofd onder cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
JA93 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:54:
Is de cpu overgeclockt? Zo ja, wat gebeurd er zonder overclock, dus op standaard instellingen? Als het probleem dan weg is, dan moet je het dus zoeken bij je cpu. Zo niet, dan kan het ook ergens anders aan liggen.

En die temp van 94 graden onder full load is veel te warm. Mijn i7 oc van 3.5 naar 4.4 ghz wordt met 240mm waterkoeler en 2x1200rpm fans op radiator max 80-83 graden onder full load. En dat is een heethoofd onder cpu's.
Nee, niet overgeclocked. Enkel de stock boost naar 3.7ghz.

En om air cooled met water cooled te vergelijken...?
Ik zal de koelpasta eens vernieuwen en de heatsink een goede schoonmaak geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
@bluebear Een goede luchtkoeler of waterkoeler maken echt qua temperatuur geen wereld van verschil. Hooguit is vergeleken met een luchtkoeling waterkoeling 10 graden lager. Heb het zelf ondervonden. Van een cooler master hyper tower koeler met 1 fan naar een cooler master masterliquid 240mm met 2 1200 rpm sharkoon fans (past mooier bij de sharkoon rev200 case) is mijn cpu temperatuur maar 3-4 graden lager geworden. (Kan ietsje verbeterd worden met krachtigere fans en push pull fans ipv enkel push)

https://nl.hardware.info/...t-werkt-beter-verschillen

Kijk maar eens op pagina 3 in de tabel:
Luchtkoeling 51 graden max performance
Waterkoeling 48.3 graden max performance

Verschil 2.7 graden.
Waren toen hele goede koelers uit hoge segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 09:24
bluebear schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:10:
[...]

Nee, niet overgeclocked. Enkel de stock boost naar 3.7ghz.

En om air cooled met water cooled te vergelijken...?
Ik zal de koelpasta eens vernieuwen en de heatsink een goede schoonmaak geven.
Kan je eens een monitor tool (MSI Afterburner/ HWinfo etc.) mee laten lopen tijdens het gamen.
Prime wilt nog wel eens onrealistische loads geven, waardoor de temperatuur omhoog schiet.

Alhoewel de symptomen die jij omschrijft wel op Thermal Throtteling lijken ;)

Meten=weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
DriessenbeeR schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:22:
Be Quiet! heeft mijn voeding ontvangen en is deze aan het testen. Tot nu toe konden ze nog geen problemen vinden. De komende dagen testen ze mijn voeding in een paar systemen. Mocht dat goed gaan, komt 'ie weer mijn kant op. Aan de ene kant positief, maar nu is de vraag, hoe identificeer ik het probleem?

Waarschijnlijk door alle hardware los te koppelen (intern + extern) en proberen of het systeem zo werkt? En dan stuk voor stuk de apparaten weer aansluiten?
En als ik er toch mee bezig ben, de koelpasta van de CPU nog vervangen?
Wellicht hebben jullie een tip?

• DriessenbeeR
Das Netzteil weist unter elektronischen Lasttests keinen Defekt auf. Getestet:
1. Chroma 8000 Power Supply Auto Test System (siehe Testbericht) 2. High End PC (inkl. Benchmarktest)
3. 6 Stunden Dauertest unter Volllast(CPU & Grafikkarte) 4. Problemlos mehrfach Neustart durchgeführt
Bitte andere PC-Komponenten testen!!!
Das eingesandte Netzteil zu unserer Entlastung an Sie zurück.
Dan ga ik maar eens alles stuk voor stuk testen en de koelpasta van de CPU vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Het is een elende :-( ... heb alles uitelkaar gehaald, de koelpasta vervangen, zelfs nog contact met AS Rock opgenomen en hun instructies uitgevoerd:

1. Please test each RAM module and slot individually. Every time give the system 2 minutes to see if it boots or not.
2. Test the monitor and monitor cable on another system, or try to borrow another monitor and monitor cable to test with.
3. Please remove the GTX 970 in case you reinstalled it.
Disconnect everything from the SATA ports.
Disconnect everything from the USB ports and from the USB headers.
Start the system and wait 2 minutes.
Then connect a wired USB keyboard.
Does the numlock led on the keyboard respond when you press the numlock key on the keyboard?

Allemaal zonder succes. Dan blijven er nog weinig opties over; waarschijnlijk is mijn moederbord kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Na alle mogelijke opties zonder positief resultaat getest te hebben, heb ik helaas geen andere mogelijkheid gezien, dan een nieuw moederbord te bestellen. En zie daar, alles werkt weer 👍🏻 Ik ben een beetje teleurgesteld, dat een moederbord na vier jaar kapot gaat, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Kon je nog aan een nieuw s1150 ITX bord komen dan voor een beetje fatsoenlijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04:44
Uszka schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:51:
Kon je nog aan een nieuw s1150 ITX bord komen dan voor een beetje fatsoenlijke prijs?
de laatste waarschijnlijk niet O-)
Pagina: 1