Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers leden,

Eergisteren kwam ik (mede door de hulp op dit forum) er achter dat mijn oude PC aan vervanging toe is.

Ik heb, samen via DM met een Tweakers lid een nieuwe PC samengesteld, aangezien ik zelf niet erg veel verstand heb van het samenstellen van een computer, maar ook om niet alles bij hem/haar neer te leggen heb ik jullie hulp nodig.

Onderstaand het samengestelde systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,95€ 68,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 446,44€ 446,44
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenSharkoon Night Shark RGB€ 86,47€ 86,47
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 61,65€ 61,65
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 58,31€ 58,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,62

Bovenstaande systeem heb ik samengesteld a.d.h.v de best buy guide en mijn eigen wensen.

Ik heb nog een aantal (kleine) vragen voordat ik het systeem wil gaan bestellen, namelijk:

Ik heb via Alternate mijn PC samengesteld om te kijken of er problemen waren met de compatibiliteit tussen de verschillende componenten, volgens mij en de website zit hier geen probleem (klopt dit)?

Hoe weet ik of de BIOS van mijn Asrock moederbord is geupdate zodat deze gebruik kan maken van mijn Ryzen 3600?

Ook kwam er in een video naar voren dat 'slacking' tussen het moederbord en een videokaart mogelijk is, is dit hier het geval?

Ik heb op de website van Asrock gezocht naar de hoeveelheid SATA kabels die geleverd worden bij het moederbord, echter kon ik dit niet vinden en hoeveel zou ik er ongeveer nodig hebben?

Tot slot heb ik gekozen voor een 650W voeding (aangezien op de website van Alternate stond dat de videokaart minimaal 550W voeding nodig heeft), in de DM's kwam naar voren dat een 450W voeding ook voldoende is ik snap alleen niet waarom.

Sommige vragen zullen misschien overbodig zijn excuses daarvoor, helaas ben ik een leek op dit gebied... Bij voorbaat dank voor jullie hulp en reacties. _/-\o_

Alle reacties

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
- Nieuwe moederborden komen uit de fabriek al met de geupdate bios. We zijn al een jaartje verder sinds ryzen 3000 is uitgekomen. De kans dat jouw moederbord een oude bios bevat is klein. Als er een sticker op de doos staat met ''amd ryzen 3000 desktop ready'' dan zit je goed.

- Er worden standaard 2 sata kabels geleverd bij de aanschaf van een nieuwe moederbord. Bij sommige luxe moederborden krijg je er 4, maar zal hier niet het geval zijn. Je hebt een SSD en een HDD, dus je zal genoeg hebben aan 2 sata kabels.

- Kaart heeft zeker geen 650W nodig, en 550W hoeft ook niet. Die officiële aanbevelingen gelden niet voor de meeste mensen. Je kan zelf een optelsom maken van het stroomverbruik. CPU en GPU uit de lijst zijn allebei heel zuinig. Jij komt echt niet de buurt van 450W. Maar het doet geen kwaad om de 550W te pakken

[ Voor 7% gewijzigd door soldin op 14-08-2020 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie Soldin!

Volgens mij zijn er ook geen problemen met de compatibiliteit als ik het goed heb.
Heb je misschien nog aanbevelingen of opmerkingen over de componenten die ik gekozen heb in de build? En zo ja wat zou je dan veranderen of is dit een degelijk systeem?

Welke voeding zou jij aanbevelen in bovenstaand systeem?

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
De Straight Power 11 die jij gekozen hebt is goed aangeschreven, daar kan je het wel bij laten. 550W is meer dan genoeg en dan heb je ook nog de mogelijkheid om later je CPU of GPU te upgraden.

De Seagate is een 7200rpm harde schijf, dat kan nogal rammelen en geluidsoverlast veroorzaken. Ik zou deze pakken • pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 1TB is iets langzamer maar wel stiller.

De rest van de componenten laat ik aan anderen over, daar heb ik minder verstand van.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je hulp Soldin! Voeding zal ik aanpassen naar 550W en de Seagate naar de WD Blue, thanks!

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:02
Waarom überhaupt een hdd en geen SSD van 1tb? Persoonlijk vind ik dat een hdd niet meer van deze tijd is (tenzij je veel tb's aan data opgeslagen hebt natuurlijk)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
1 tb ssd zou inderdaad handige keuze zijn
Zou je niet even wachten en kijken wat de 3060 doet? Die komt over paar weken uit.

Hou je heel veel van rgb? De be quiet pure base 500 is een stuk stiller (en goedkoper)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gegaan voor een 500GB SSD en 1TB HDD omdat ik mijn meest gespeelde games en windows op mijn SSD heb geinstalleerd (mijn oude systeem) en op de HDD eigenlijk mijn bestanden en overige zaken neerzet. Geen idee waarom ik niet voor een 1TB SSD heb gekozen haha.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Ruud99,

Als ik me niet vergis is de prijs van de 3060 een stuk hoger toch? RGB maakt niet zoveel uit, heb deze case uitgezocht vanwege zijn ruimte en de fan's.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Dat zou ik deze niet kopen, die ruud is beter. Als je rgb wil, dan is er een net iets duurdere be quiet die week goed en mooi is

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM

Wat vinden jullie van deze voeding ipv de 650W voeding?

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Waarom geen RX 5700XT die meer performance heeft dan de 2060Super en nog eens €10 goedkoper.
pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Verwijderd

Topicstarter
Beste Enchantress,
Dank voor je reactie! Ik heb in mijn vorige systeem een AMD videokaart gebruikt en wil eigenlijk in mijn nieuwe systeem een Nvidia videokaart.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:20
Niet interessant. Prijs/kwaliteit is niet in verhouding dus te duur voor wat je krijgt.

Overigens is in de DM wel uitgelegd waarom een kwalitatief goede 450w voldoende is!

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka zal ik dan gaan voor de 450W of 550W? (van de be quiet! Straight power)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
Welke onderdelen heb je in je oude pc zitten? Misschien kan je daar de harde schijf nog wel van hergebruiken?

Ik zou nu inderdaad geen nieuwe 1TB harde schijf kopen. Kan je beter 1TB ssd nemen.

Je krijgt trouwens twee zwarte sata-kabels bij dat Asrock moederbord. Voor de nvme-ssd heb je geen kabel nodig. Dus die twee kabels kan je gebruiken voor een extra harde schijf.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:14:
@Uszka zal ik dan gaan voor de 450W of 550W? (van de be quiet! Straight power)
Dat moet je zelf weten, al neem je de 850w. Ik zeg alleen dat een kwalitatief goede 450w al ruim voldoende is voor een systeem dat max 300w verbruikt en er 550w geadviseerd wordt voor een RTX 2060 omdat nVidia niet weet welke kwaliteit voeding wordt gebruikt. Sommige brakke 550w voedingen zijn zelfs niet genoeg voor die videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
@Bolletje In mijn oude systeem zit een Kingston A400 SSD en een Seagate barracuda 1TB. Thanks voor de toelichting m.b.t. het moederbord!

@Uszka Oke thanks voor de toelichting.
Pagina: 1