Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo allen!

Mijn vraag:
Na ruim 5 jaar wil mijn pc opeens niet meer goed opstarten. Is het mijn moederbord die gaar is? Of kan het ook iets anders zijn?

Wat gebeurt er wel:
-De fans gaan draaien.
-led knippert zo af en toe

Wat gebeurt er niet:
-scherm gaat niet aan, krijgt geen signaal.
-toetsenbord doet niks, (geen van de locks wil aangaan)
-muis doet niks

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Intel Core i5-4690S
be quiet! Pure Power L8
G.Skill 32GB DDR3-1333 F3-1333C9D-16GAO
BitFenix Phenom Micro-ATX BFC-PHM-
Gigabyte GA-H97M-D3H moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-CMOS reset
-alle data kabels los, en bios batterij verwijderd voor een paar uur.
-cpu koeler verwijderd, maar deze was zo goed als stofvrij. De termal paste was wel helemaal uitgehard, maar ik had gelukkig nog liggen.
-derde en vierde geheugen reep verwijderd, nog niet omgewisseld.

ik heb recent een paar keer vrij random een BSOD gehad, natuurlijk de foutcode niet genoteerd.. is dit relevant?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Kec op 15-08-2020 11:44)

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Kan je MoBo Computer POST beeps produceren? Zo nee, dan mis je waardevolle info.
Je kan sowieso redelijk makkelijk je voeding vervangen door die van iemand anders te lenen (kan des noods via de V&A sectie). Probeer op het forum van de moederbord fabrikant te kijken of vragen te stellen gezien dit (denk ik) een behoorlijk specifiek probleem betreft.

Team anti-scalp - wauw..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom vermoedt je je mobo?
Het zou net zo goed je PSU kunnen zijn, of een ander onderdeel dat ergens sluiting veroozaakt. Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, vervang onderdelen om uit te sluiten welke het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Omdat je bij de cpu en het toch in ieder geval in de bios zou moeten kunnen dacht ik. Is dat niet zo?

Daarnaast staat er ook in die troubleshooter: "Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar"
Alles wat daar boven staat bij koude start lijkt mij niet relevant aangezien dit systeem 5 jaar prima heeft gedraaid.

Als ik vervangende onderdelen bij de hand had zou ik dat doen. Maar ik probeer juist te voorkomen dat ik bijvoorbeeld een vervangend moederbord koop (wat alleen tweedehands kan) en dat vervolgens niet het probleem blijft te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Kan je MoBo Computer POST beeps produceren? Zo nee, dan mis je waardevolle info.
Je kan sowieso redelijk makkelijk je voeding vervangen door die van iemand anders te lenen (kan des noods via de V&A sectie). Probeer op het forum van de moederbord fabrikant te kijken of vragen te stellen gezien dit (denk ik) een behoorlijk specifiek probleem betreft.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Ik heb maar een speakertje uit een oude kast gesloopt. Maar 0 beeps. :/

Ik zal het eens proberen bij gigabyte.

Dank jullie beiden voor het tijd nemen voor een reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kec schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:13:
Omdat je bij de cpu en het toch in ieder geval in de bios zou moeten kunnen dacht ik. Is dat niet zo?
Met een dooie CPU kom je echt niet in de bios hoor
Daarnaast staat er ook in die troubleshooter: "Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar"
Maar die gaat er vanuit dat je getest hebt met oa een andere PSU, geheugen etc. Als je dat niet doet dan is het koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Speakertje bleek verkeerd om.. :$
En nu met 1 reep geheugen, krijg ik weer beeld!

Edit: Windows boot ook op 1 reep..

[ Voor 18% gewijzigd door Kec op 15-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
En na 1 voor 1 de reepjes terug te hebben geplaatst doet ie het ook weer met alle 4.. 8)7

Iemand enig idee??? Ik had niks veranderd voordat het ermee ophield. Het enige wat ik weet is dat windows update de vorige dag draaide bij afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Kec schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:41:
En na 1 voor 1 de reepjes terug te hebben geplaatst doet ie het ook weer met alle 4.. 8)7

Iemand enig idee??? Ik had niks veranderd voordat het ermee ophield. Het enige wat ik weet is dat windows update de vorige dag draaide bij afsluiten.
Het niet eens tonen van de BIOS is in ieder geval geen software probleem ;)

Kan een vuil ram slot geweest zijn. Is nu niet meer met zekerheid te zeggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Computers blijven rare dingen. Het zijn net mensen ;)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Na het het aansluiten van de opslag, en audio is ie weer gaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzA0kyzpct8wLSsE217Agbeikns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdyPx7NnTi6Kdg30t8DRlPSe.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

49c net na het openen van de BIOS is wat aan de hoge kant, maar met het huidige weer nog te verklaren.

Voltages zijn ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Na mijn vorige post kreeg ik hem wel weer in windows, Maar zodra ik 1 HD er bij aansluit gaat het fout.
Echter krijg ik hem nu weer niet goed gereset.

Alle geheugen er uit, werkt, dan gaat ie piepen.
Maar met 1 er in gaat het niet verder, 3n krijg ik geen piep, maar een soort van tik, tik, tik uit het speakertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Ik durf erop te wedden dat je moederbord stervende is. De losse componenten doen het zo te horen prima. Dit soort rare klachten 'over de hele linie' (dus niet alleen grafisch, alleen geluid of alleen 'under load') passen binnen het plaatje.
Orienteer je op een nieuw moederbord zou ik zeggen. Als je niet het moment kiest om het te vervangen, dan kiest het moment jou.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Niet een nieuw moederbord, maar tweedehands als je de rest van de components wilt herbruiken. Nieuw lga 1150 bord kopen is zonde van het geld imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:08:
...Als je niet het moment kiest om het te vervangen, dan kiest het moment jou.
Ik geloof dat dat al gebeurd is, ik kom niet meer verder een kort dual boot scherm, verder blijft alles zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kec schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:46:
[...]

Ik geloof dat dat al gebeurd is, ik kom niet meer verder een kort dual boot scherm, verder blijft alles zwart.
Dan wordt het tijd te oriënteren op een nieuw bord:

https://tweakers.net/moed...AUWWJOUpW0UpmFhZGSrG1tbUA

Als je er al budget voor gereserveerd had kan je ook naar nieuw. Dan proc, bord en ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Update:
Ik zit nu op mijn pc met een nieuw moederbord van Mgdejong.
1 van mijn reepjes geheugen wilde op deze echter ook niet werken, dus daar lijkt ook iets mis mee te zijn gegaan. Voor de zekerheid nogmaals het oude bord geprobeerd met de andere reepjes, maar die is echt dood.

Mocht iemand hier nog 1 van hebben voor een kleine prijs dan hoor ik het graag: pricewatch: G.Skill Ares F3-1333C9D-16GAO

Volgens de specs kon dit bord max 1920*1080, maar ik zit nu toch op 2560*1080 ???

Nu nog mijn windows geheractiveerd krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kec
Nog een laatste update: RMA gedaan bij Gskill en zowaar een nieuw setje terug gekregen! Dus props voor Gskil, maar vooral check je garantie bij dit soort problemen!
Pagina: 1