PC werkt het niethelemaal zoals het hoort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-04-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden mijn eigen PC in elkaar gezet.
Nu zijn er een aantal problemen die ik niet opgelost krijg:

Ik krijg mijn bios niet update (zit nu op 3.9) en voor mijn MoBo is er inmiddels een 4.2, dit leek me stap 1

De instant Flash blijft aangeven dat er "no image file detected" is. Heb inmiddels alle USB poorten geprobeerd met een USB-Stick.

De pc sluit niet volledig af wanneer ik via Windows Shutdown kies, de fans rgb en de cpu fan blijven draaien.

Mijn cpu wordt rond de 90 Graden met de standaard cooler, ik heb de Cooler al opnieuw geplaatst met nieuwe koel pasta. (ik heb een vermoeden dat ik een betere cooler nodig heb?)

Een van de Case Fans (4pin) gaat volle rpm, gelijk bij het opstarten.

Performance is slecht en heb in elke game frame drops en lage fps, terwijl ik praktisch dezelfde pc heb staan bij mijn broertje die wel alle games smooth runt.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Clean windows 10 install
CMOS gereset, default BIOS settings
Power Supply verwisseld
CPU Koeler opnieuw geplaatst, inclusief nieuwe Koelpasta
...

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met het uitvogelen van de problemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarom wil je je bios updaten dan? In principe is dat eigenlijk niet nodig, tenzij je specifieke features of fixes nodig hebt. Maar toch maar even de vraag hoe heb je de bios dan proberen te updaten? Volgens mij moet je de bios file van de site van de moederbord fabrikant downloaden. Zij hebben mogelijk ook een tool om te flashen vanuit je OS. Kijk anders nog eens op https://nl.hardware.info/...ren-om-je-bios-te-flashen daar staan enkele goede tips, zoals usb-stick formatteren als FAT32 en bestand uitpakken met een programma als winrar of 7zip oid.

Heb je een Intel processor, ik heb begrepen dat die koelblokken nog eens verkeerd gemonteerd worden, door de ellendige klikpinnen. Dan maakt je koeler heel slecht contact, waardoor de cpu te weinig of zelfs geen hitte kwijt kan.

Hoe zit de casefan aangesloten? Direct op een moederbord header of op een molex? Indien molex, dan hoort dat zo. Indien fan header op het moeder, neem eens een kijkje in de bios of je de draaisnelheid kan aanpassen.

Overigens het is niet zo heel raar dat je PC traag is. Je mag er zelfs heel blij mee zijn. Ik weet niet wanneer je die 90 graden meet (in Windows, in de bios net na opstarten of in een game), maar als de PC in Windows of nog erger in de bios al zo heet is, hou ik m'n hart vast wat er gebeurt als je een game gaat spelen. Ik ben bang dat de magische rook ontsnapt als de PC niet ingrijpt. Door dit ingrijpen wordt de PC wel traag.

[ Voor 49% gewijzigd door hoi1234 op 14-08-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor hardware hebben we het over? 90 graden is erg warm, waar lees je dat uit? Het kan ook zijn dat de sensor niet lekker is, en je CPU een stuk koeler is. Als je het koelblok voelt, is dat dan ook warm (met 90 graden hoef je het niet eens aan te raken om te merken dat het echt heet is). Als die koel blijft, zit je koeler waarschijnlijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
@hoi1234 Ik wilde de Bios Updaten om te kijken of het een aantal problemen zou kunnen oplossen.
Ik heb de stapjes gevolgd zoals werd uitgelegd op de AsRock site, maar vanuit de Bios Flashen blijft de melding geven dat de file op de USB stick niet gevonden kan worden.

Ik kan nog wel even zoeken of er een tool is om vanuit het OS te flashen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
@TERW_DAN Die 90 Graden is onder load, bij gewoon browsen schommelt de temperatuur ronde de 75 Graden, wat volgens mij ook al best aan de hoge kant is.

Ik lees het uit in onder andere AMD Ryzen Master en QuickCPU deze geven dezelfde temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Sammmba schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:14:
@hoi1234 Ik wilde de Bios Updaten om te kijken of het een aantal problemen zou kunnen oplossen.
Ik heb de stapjes gevolgd zoals werd uitgelegd op de AsRock site, maar vanuit de Bios Flashen blijft de melding geven dat de file op de USB stick niet gevonden kan worden.

Ik kan nog wel even zoeken of er een tool is om vanuit het OS te flashen. (y)
Uhm, ja ik zou eerst eens kijken of het niet aan de koeler ligt dat de PC zo heet wordt. Dan heb je ook meteen de oorzaak van de traagheid. De computer wordt nu veel te heet. Dat ga je niet oplossen met een nieuwere bios. Een processor zo heet stoken is nooit goed. Dus ik zou eerst kijken of je het kunt oplossen zonder de PC aan te moeten zetten.

Maak eens een foto van de koeler. Er is vast iemand die kan vertellen of deze goed gemonteerd is. Zie nu dat het een AMD is? Tenminste als je ryzen master gebruikt, lijkt me dit logisch. AMD is wat makkelijker te monteren, maar 75 graden bij browsen is wel veel te hoog, terwijl zelfs een stock cooler dit makkelijk zou moeten kunnen handelen.

Oja, is de fan wel aangesloten op de cpu_fan header? Anders gezegd, draait de cpufan wel als de cpu zo heet wordt?

Heb je op je case fan zulke stekkers zitten?

https://www.google.com/im...&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

[ Voor 27% gewijzigd door hoi1234 op 14-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWIwSdMsmioWJY9GMTV4HwS82q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jDZm21I1FTTdSWmbIZtICp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NioZQwI7iEFY30VIqTx2lAgS68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9RMux5W0GQH1MooOT0klYSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ_PGgOu8IN-WLq_4iIpgbBSXWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YbLPgQOqHkiJfxuvJigRaH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s4E32yUg8a5wiFcySWsxw5TZQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLPZbpP88FNrKPf6qtreDpQd.jpg?f=fotoalbum_large

@hoi1234 dit is de binnenkant van mijn pc als je dat bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
@hoi1234 ja ik heb molex op mijn PSU zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Geen idee of de koeler goed zit. Misschien weet iemand anders dat. Die casefan zit in ieder geval op een fanheader. Kijk eens in de bios of de fan zachter te zetten is? Overigens is het volgens mij normaal dat een fan een paar seconden max snelheid draait. Maar daarna moet de fan wel langzamer draaien.

Bedoelde molex aan je fan. Sommige ventilators hebben een molex connector. Soms moet je ook een adaptertje gebruiken van 3/4pins maar molex bij gebrek aan voldoende headers. Een fan die op molex is aangesloten krijgt geen PWM signaal en is dus niet instelbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door hoi1234 op 14-08-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
@hoi1234 als ik mijn case fans en cpu fan op auto zet (ze staan nu op pwm) dan doen ze niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
Mijn fans hebben geen molex aan de kabels zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Kun je nergens dan rpm ton zetten? Op mijn PC kan dat gewoon. Toen ik de PC voor m'n zus bouwde met een asrock b450m pro4, kon ik dat volgens mij ook gewoon instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammmba
wat houd een ton in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
@hoi1234 heb je een programma waarmee je kan zien hoe snel je fans draaien, want me cpu fan lijkt zacht te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammmba
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl-zSDL8lRbESP1mDAVeKZeiV2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNUxM1nWjs02GM5UryA7iXZW.jpg?f=fotoalbum_large

ik zit net ff in de bios en ik zie dat me temps en rpm niet helemaal kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Sammmba schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:43:
@hoi1234 heb je een programma waarmee je kan zien hoe snel je fans draaien, want me cpu fan lijkt zacht te draaien?
Zou in de bios moeten kunnen. Maar niet bij jou dus...

Volgens mij kan een programma als HWmonitor prima de fans monitoren.
Pagina: 1