Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 17:24
Beste Tweakers,

Toch wel belangrijk om mee te beginnen, ik ben een semi-beginner met DSLR camera, sinds jaren weer eentje opgepakt en flink aan het spelen in full manual.

Echter, op de straat kan van alles gebeuren en veranderen, dus je bent continue de settings aan het aanpassen. Zelf kwam ik een video tegen op YouTube waar een guy uitlegde dat hij met custom settings schoot waarin de max. en min. ISO en shutterspeed had ingesteld, en dan zich alleen zorgen hoefde te maken om de aputure, de rest berekende de camera voor hem uit. Mijn camera (80D) heeft deze max. en min. optie niet.

Heeft iemand goede tips voor een beginner van straatfotografie op het gebied van je settings?
Danku!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:34
Ikzelf zou hem van manual mode afhalen, en op Av schieten. Dan kan je in ieder geval zelf de scherptediepte bepalen en de ISO, zolang de lichtmeter de sluitertijd boven 1/60e houdt zou je goed moeten zitten.

Edit: Zit even op internet te zoeken, volgens deze forumpost (https://community.usa.can...ngs-C1-amp-C2/td-p/276688) lijk je wel custom settings in te kunnen stellen? Wellicht interpreteer ik het verkeerd. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Maarten_E op 14-08-2020 16:31 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 19:57
Volgens dit artikel kan je hier wel iets mee doen op de 80D.

https://blog.computercrea...dboek-canon-eos-auto-iso/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Westland1940 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:25:
Beste Tweakers,
...
Echter, op de straat kan van alles gebeuren en veranderen, dus je bent continue de settings aan het aanpassen. Zelf kwam ik een video tegen op YouTube waar een guy uitlegde dat hij met custom settings schoot waarin de max. en min. ISO en shutterspeed had ingesteld, en dan zich alleen zorgen hoefde te maken om de aputure, de rest berekende de camera voor hem uit. Mijn camera (80D) heeft deze max. en min. optie niet.
Goed nieuws. De 80D heeft het wel:
YouTube: Canon EOS 80D: How To Set Auto ISO Limits & Minimum Shutter Speed | ...
Ook zijn er 3 custom settings beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 17:24
@Maarten_E Bedankt! Ik las her en der al dat men inderdaad Av adviseert voor oa straatfotografie. Ik zal deze stand is aanhouden en uitproberen, scheelt weer wat switchen van settings.

@guillaumemay Ja top! Precies wat ik zocht! Ik zocht alleen naar Custom mode en zag deze opties niet. Maar deze settings van min. en max. vallen dan meteen automtisch onder elke mode in de Canon 80D? Niet alleen onder een custom setting? Dus stel ik switch naar M, dan pakt hij mijn min. en max. settings. Switch ik naar Av, zelfde verhaal?

Ik had deze tip gevonden in deze video:

[ Voor 9% gewijzigd door Westland1940 op 14-08-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
En verder gewoon ... doen.
Ga de straat op. Vind een mooie plek waar een laaghangende zon mooi licht geeft / met schaduwen speelt.
Vraag mensen of ze op de foto mogen (tip, het helpt als je vertelt dat ze er niet herkenbaar op komen).
Zoek een fijne lens uit, een lange of juist de 35mm full frame equivalent.
Aperture mode, zo houd je controle over de scherptediepte.
En dan lekker relaxen en plaatjes zoeken.
Pagina: 1