Op zoek naar een media speler / Android TV box

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 19:26

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Ik zoek een?
Een toekomstbestendige mediaspeler/Android TV box

Wat is je budget?
Een schatting is maximaal EUR 150/200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk: x264/265 streamen via Internet en lokaal (NFS mounts), YouTube, muziek (MP3/FLAC) streamen. Ik wil deze aansluiten middels SPDIF aan mijn versterker. Mag ook evenueel via RCA.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kijk me scheel op alle Android TV boxen. Het gros lijkt van Chinese makelij. Wat mij het beste lijkt is Minix, of Ugoos. Verder roepen er veel mensen dat er niets beter is dan Nvidia Shield maar die dingen zijn vrij prijzig en kunnen niet aangesloten worden op m'n versterker, of dan moet er USB ding aan gehangen worden. Lijkt me niet optimaal. Max 3GB geheugen ook (Shield TV Pro).

Verder heb ik gekeken naar een Raspberry Pi 4 oplossing, maar dan wil ik wel fatsoenlijke audio (HifiBerry) en dat schijnt dan weer niet te werken met LibreElec/Kodi installatie. Maar eventueel een Linux doosje ben ik dus ook niet vies van.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zoek dus iets wat toekomstbestendig is. De nieuwere boxjes draaien op Android 9 of 10 en daarmee lijkt minstens 4GB aangeraden te worden. Ethernet poort is ook onmisbaar wat mij betreft.

"I sit in my room and imagine the future."

Beste antwoord (via Theeboon op 19-08-2020 14:18)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Theeboon je moet eerst eens even voor jezelf duidelijk krijgen wat je nu met dat Android TV bedoeld.

Een Android TV box is namelijk heel wat anders dan een Box met een Android mobiel OS wat je ook aan je TV kunt hangen. Voor laatste geldt dat alle mobiele Android apps beschikbaar zijn maar dat streamen vaak in een mindere kwaliteit gaat dan bij Android TV boxen die door Google, Netflix e.d. gecertificeerd zijn (lees Widevine).

Als je ervaring op wilt doen met een Android TV box dan zou een Mi Box S of Mi TV Stick daar prima geschikt voor kunnen zijn (ik zou nog voor een S gaan op dit moment). Ben je gecharmeerd van Android TV en zijn mogelijkheden dan zou je de overstap naar het summum op dat gebied kunnen maken en voor een Shield kunnen gaan. De Turbo onder de ATV boxen zullen we maar zeggen.

Voor de S geldt dat je idd een USB Lan adapter aan moet schaffen (altijd verstandig ook al heb je goede wifi in huis) bij voorkeur uitvoering 1Gbit. Voor de Shield geldt dat je een USB audio adapter moet regelen om het geluid naar je (wat oudere?) receiver te krijgen.

Voor de Mi S geldt dat deze HDR weer kan geven via Youtube, dat lukt niet met een Shield.
Mogelijk heb je helemaal geen 4k/HDR TV en dan is dat verder geen issue vanzelfsprekend ;)

Het werkgeheugen van 2/3GB is voldoende voor Android TV. De opslagruimte is niet riant maar met een NAS aan de andere kant van het netwerk mag dit verder weinig problemen geven.

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Qua toekomstbestendigheid kun je echt niet om de Shield heen. Nvidia heeft echt met afstand het beste updatebeleid. De wens voor een berg werkgeheugen, tja hoe nodig is dat echt. Het lijkt me overkill.

Heb zelf diverse mediaspelers gehad. Een Dune, Minix, Raspbery Pi, Intel NUC, AppleTV en nu een Shield Pro. En die laatste is echt de beste die ik gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 19:31
Xiaomi Mi Box 4K S ondersteunt mini-SPDIF, dus met een verloopje ben je er dan. Ik heb er zelf eentje en draai gewoon de nieuwste versie van Kodi zonder problemen. Android 9 met optie SPDIF-audio in het menu. 4K HDR, Youtube, Netflix, Prime, Disney+, je kunt er naar Chromecasten, VLC Player, PLEX, noem maar op; geen problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p556_PrTPjN6oH78MFSX3xhPBzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTz33CMgjM2pQzU2xWBkScpB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Negakinu op 14-08-2020 16:40 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Negakinu schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:36:
Xiaomi Mi Box 4K S ondersteunt mini-SPDIF, dus met een verloopje ben je er dan. Ik heb er zelf eentje en draai gewoon de nieuwste versie van Kodi zonder problemen. Android 9 met optie SPDIF-audio in het menu. 4K HDR, Youtube, Netflix, Prime, Disney+, je kunt er naar Chromecasten, VLC Player, PLEX, noem maar op; geen problemen.

[Afbeelding]
Die heeft geen ethernet poort, wat wel een must voor mij is. Excuus, dat had ik niet aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Theeboon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Die heeft geen ethernet poort, wat wel een must voor mij is. Excuus, dat had ik niet aangegeven.
Wilde ik ook en dat was voor €5 via USB opgelost. Full speed, trouwens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsUKtQXsWr8qkZdxhgYdCXuhSsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkvMMvxKJlbP1fP1LLL3NeuI.jpg?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Theeboon je moet eerst eens even voor jezelf duidelijk krijgen wat je nu met dat Android TV bedoeld.

Een Android TV box is namelijk heel wat anders dan een Box met een Android mobiel OS wat je ook aan je TV kunt hangen. Voor laatste geldt dat alle mobiele Android apps beschikbaar zijn maar dat streamen vaak in een mindere kwaliteit gaat dan bij Android TV boxen die door Google, Netflix e.d. gecertificeerd zijn (lees Widevine).

Als je ervaring op wilt doen met een Android TV box dan zou een Mi Box S of Mi TV Stick daar prima geschikt voor kunnen zijn (ik zou nog voor een S gaan op dit moment). Ben je gecharmeerd van Android TV en zijn mogelijkheden dan zou je de overstap naar het summum op dat gebied kunnen maken en voor een Shield kunnen gaan. De Turbo onder de ATV boxen zullen we maar zeggen.

Voor de S geldt dat je idd een USB Lan adapter aan moet schaffen (altijd verstandig ook al heb je goede wifi in huis) bij voorkeur uitvoering 1Gbit. Voor de Shield geldt dat je een USB audio adapter moet regelen om het geluid naar je (wat oudere?) receiver te krijgen.

Voor de Mi S geldt dat deze HDR weer kan geven via Youtube, dat lukt niet met een Shield.
Mogelijk heb je helemaal geen 4k/HDR TV en dan is dat verder geen issue vanzelfsprekend ;)

Het werkgeheugen van 2/3GB is voldoende voor Android TV. De opslagruimte is niet riant maar met een NAS aan de andere kant van het netwerk mag dit verder weinig problemen geven.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
hardware-lover schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:32:

Ik vond het al wat verwarrend, maar begrijp nu beter wat het verschil is. Ik denk dat AndroidTV een betere keus is, aangezien ik toch niet van plan ben om allerlei wilde apps erop te zetten.
Ik zit nu te loeren naar een goeie Mi Box S deal met LAN adapter, bedankt!
Mijn versterker is vrij nieuw (Yamaha AS-701), heeft o.a. optische en coaxiale ingang, maar voor zover ik weet heeft de Shield geen van die outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Negakinu schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Wilde ik ook en dat was voor €5 via USB opgelost. Full speed, trouwens!

[Afbeelding]
Welke gebruik je zelf? Ik zit te kijken naar een Ugreen USB 3.0 hub, die heeft ook extra USB poorten waar ik dan eventueel een remote met keyboard aan wil hangen.

En is je Mi Box S geupdatet naar de nieuwste software zonder problemen? Her en der lees ik issues met de laatste update en USB LAN hubs (zie bijv. https://www.reddit.com/r/...9_update_breaks_ethernet/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theeboon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
[knip]

En is je Mi Box S geupdatet naar de nieuwste software zonder problemen? Her en der lees ik issues met de laatste update en USB LAN hubs (zie bijv. https://www.reddit.com/r/...9_update_breaks_ethernet/)
Ik heb er afgelopen week weer een binnengekregen en deze bijgewerkt naar de laatste update. Direct daarop een fabrieksreset gegeven (wat velen verzuimen te doen), en het apparaat komt iedere keer keurig uit standby en heeft dan ook een internetverbinding via een externe LAN adapter (model met extra USB poorten).

Mogelijk zijn er USB Lan adapters die problemen geven, deze geeft dat iig niet.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61HNamvuIpL._AC_SX425_.jpg

Edit: is het scherm (TV?) waaraan je de box aan wilt sluiten misschien niet voorzien van een optische uitgang?

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 18-08-2020 12:10 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
hardware-lover schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:05:
Edit: is het scherm (TV?) waaraan je de box aan wilt sluiten misschien niet voorzien van een optische uitgang?
Mijn TV (Samsung UE40ES5500 uit 2012) heeft idd een optische uitgang. Maar die kan volgens mij niet via HDMI audio van de Shield ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:49

CeesKees

I rest my Kees

Theeboon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Mijn TV (Samsung UE40ES5500 uit 2012) heeft idd een optische uitgang. Maar die kan volgens mij niet via HDMI audio van de Shield ontvangen.
Dat lijkt te kloppen. Van uitgang naar uitgang werkt meestal niet.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theeboon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:45:
[...]
Volgens de handleiding kan dit prima, echter wordt het aantal audiokanalen beperkt tot 2.

Wanneer de bron een digitale component is, zoals een dvd-speler / Blu-rayspeler / kabelbox / STB-satellietontvanger (set-top box) en via HDMI op de tv is aangesloten, geeft de ontvanger van de thuisbioscoop uitsluitend 2-kanaalsgeluid weer.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CeesKees schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Dat lijkt te kloppen. Van uitgang naar uitgang werkt meestal niet.
Het gaat van ingang naar uitgang in dit geval (HDMI IN van TV)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Theeboon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Welke gebruik je zelf? Ik zit te kijken naar een Ugreen USB 3.0 hub, die heeft ook extra USB poorten waar ik dan eventueel een remote met keyboard aan wil hangen.

Ik heb gewoon een RJ45 usb/lan adapter van Dealextreme. Werkt prima, ook na recente update. Zoals hierboven gezegd is moet je wel na elke update de Mi Box een factory reset geven.

Die Ugreen heb ik ook en werkte ook goed. Deze gebruik ik nu echter ergens anders voor, omdat ik de USB poorten niet nodig had op de Xiaomi.

Ugreen RJ45 hub

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Check, ik ga voor de Xiaomi Mi Box S met een Ugreen USB 3.0 LAN hub. Dan zie ik wel hoe het gaat met alleen de standaard afstandsbediening en eventueel de Android TV app. Als dat niet fijn werkt haal ik een keyboard/muis combi erbij, of een air mouse.

@hardware-lover, @Negakinu en de rest, bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theeboon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:17:
Check, ik ga voor de Xiaomi Mi Box S met een Ugreen USB 3.0 LAN hub. Dan zie ik wel hoe het gaat met alleen de standaard afstandsbediening en eventueel de Android TV app. Als dat niet fijn werkt haal ik een keyboard/muis combi erbij, of een air mouse.

Verstandige keuze (in mijn ogen).

Let wel, direct controleren op updates (zal zich vanzelf wel aankondigen als er een internetverbinding is), en daarna de fabrieksreset doorvoeren en weer even opnieuw beginnen. Bij keuze regio (niet land), iets in de buurt van Nederland kiezen, ik heb voor Duitsland gekozen. Kies je bijv. voor Amerika dan heb je kans dat bepaalde apps niet beschikbaar zijn, dit kwam ik ook "ergens" als reactie tegen.

Testing, one, two ...

• Negakinu

The Xiaomi ondersteunt HMDI CEC, dus ik bedien die van mij gewoon met de afstandsbediening van mijn LG oled tv. De meegeleverde afstandsbediening is heel fijn, trouwens. Je kunt hem ook bedienen met een app van Xiaomi.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu

Ik ben heel benieuwd of je uiteindelijk geslaagd bent in je zoektocht! :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
Negakinu schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:25:
[...]

Ik ben heel benieuwd of je uiteindelijk geslaagd bent in je zoektocht! :)
Ik heb nu een Xiaomi Mi Box S die heel goed werkt, doet alles wat ik wil en is vergeleken met m'n roestige Popcorn Hour A-110 een astronomische upgrade ;)

Alleen de UGREEN USB 3.0 LAN adapter was misschien niet zo'n goed idee, ook omdat ik nu weet dat ik die extra USB poorten toch niet nodig zal hebben.

Elke keer als ik de Xiaomi uitzet en de volgende dag weer aanzet kan hij ethernet niet detecteren. Vermoedelijk komt dat omdat het een USB hub is, en niet puur een LAN adapter. Dat is een beetje jammer. Ik heb dit al wel vaker gelezen. Wellicht is dat bij een volgende update opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Theeboon op 05-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Theeboon, heb je de Mi ook teruggezet na zijn fabrieksinstellingen NADAT de laatste update voor het apparaat was geïnstalleerd?

Ik gebruik overigens niet een Ugreen uitvoering, als het er eentje met USB poorten moet zijn, en deze geven dat probleem niet na uit de slaapstand te komen (Techole & Atolla). In de meeste gevallen zet ik echter in op een versie zonder USB poorten, deze zijn ook nog wat voordeliger (Rankie).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Topicstarter
hardware-lover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:02:
@Theeboon, heb je de Mi ook teruggezet na zijn fabrieksinstellingen NADAT de laatste update voor het apparaat was geïnstalleerd?
Jep, eerste wat ik deed.

Pagina: 1