Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmwa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2020
Ik heb een vraag over gebruik van extrerne opslag.

mn laptop met 50gb houd ik zoveel mogelijk leeg, en sla alles op op een ssd van 1tb .
daarbij word de 1tb met regelmaat geback-up naar een 2e externe hd.
-1 kan t begeven / 2 op t zelfde moment zeer onwaarschijnlijk-

nu zit ik niet te wachten of een virus of wat dan ook, maar de meeste blokkeren alles wat je op je C schijf hebt lees ik altijd overal,
?maar is een externe opslag dan ook meteen besmet/in gevaar ??

dat mn laptop geformarteerd moet worden is geen ramp, staat niks bijzonders op, maar 1tb aan foto's ect kwijt te raken word k niet vrolijk van.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Opslag is opslag, of het intern is of extern, doet niet ter zake. Als je via je OS er bij kan, kan een virus dat ook.
Tenzij je de schijf los in een kluis hebt liggen. Zodra deze aangesloten is op je computer loop deze ook risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:45

g0tanks

Moderator CSA
hmwa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:42:
mn laptop met 50gb houd ik zoveel mogelijk leeg, en sla alles op op een ssd van 1tb .
daarbij word de 1tb met regelmaat geback-up naar een 2e externe hd.
-1 kan t begeven / 2 op t zelfde moment zeer onwaarschijnlijk-
En waar bewaar je die tweede externe hardeschijf? Als je huis afbrandt heb je dan nog steeds een backup?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt 1x opslag en 1x backup. '1 backup is geen backup', immers kan het net fout gaan op het moment dat beide schijven zijn aangesloten.

Zelfs als je een derde HDD (dus een tweede backup) hebt die je inderdaad sowieso fysiek ergens anders hebt liggen maar bijv iedere week omruilt, stappenplan van een gijzelvirus:

Stap 1: besmet de PC
Stap 2: versleutel alles maar heb ook de ontsleutelsoftware draaien
Stap 3: wacht een maand, zodat met wat 'geluk' de backup ook versleuteld is
Stap 4: verwijder de ontsleutelsoftware en laat een berichtje achter waar je mag betalen voor de sleutel.

Dat kan je weer voorkomen door elke keer de backup te testen op een andere PC.

Makkelijker is overigens misschien om (ook) een online backup te hebben als tweede backup. En die ook regelmatig testen natuurlijk :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmwa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2020
oke duidelijk.

en ja een extra op een andere locatie heb ik al.

dank voorjullie uitleg