Thuisnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamvillain
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Mijn vraag:
Wat is de beste manier om een thuisnetwerk op te zetten: Gebuik van de synology NAS of een Windows server

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows laptops (6 stuks)
Android tablets (5 stuks)
Synology 1618.
* evt aan te schaffen windows server HPE machine
** aan te schaffen Windows server licentie

Wat ik wil bereiken:
Voor alle kids moet er een betere oplossing komen als allemaal op een laptop met een lokaal windows account. Schoolopdrachten, delen van bestanden, opslaan en bewerken zijn allemaal nodig voor de nieuwe generatie. Ik wil dus graag een situatie creëren waar onafhankelijk van het device alles beschikbaar is. Ik twijfel nog of er een aparte windows server moet komen waar op ingelogd kan worden of dat dit mogelijk is met de Synology.
Het idee is om de volgende werking te krijgen:
Inlog account: (server of NAS)
Netwerk opslag (Server of NAS)
Email: Outlook client en/of webmail
Office home account voor 5 gebruikers met Onedrive
Bestanden beschikbaar op de android tablet

Welke optie biedt de meeste mogelijkheden met 3 schoolgaande kids die verweven zijn met de digitale wereld en hier nog meer gebruik van gaan maken naarmate ze ouder worden?

Als er tips, tricks, ervaringen en aanbevelingen zijn hoor ik het graag van jullie.Ik neem aan dat er verschillende papa en mama tweakers zijn die hier mee bezig zijn.

...

Beste antwoord (via teamvillain op 15-08-2020 09:37)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Dus als ik het mag samenvatten:

Je zoekt een oplossing voor:

- schoolopdrachten => help, wat is dat?
- "CRUD en delen" van bestanden

Aangezien bij Windows 365 (zoals het nu heet) alles in zit...waarom nog een NAS of Windows server inzetten? Wat is de toegevoegde waarde van een eigen authenticatie provider? Onedrive integratie met iOS en Andrdoid is prima.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Aangezien bij Windows 365 (zoals het nu heet) alles in zit...waarom nog een NAS of Windows server inzetten? Wat is de toegevoegde waarde van een eigen authenticatie provider? Onedrive integratie met iOS en Andrdoid is prima.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

lier schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:

Dit, family 365 abbo en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 05:26
Hier gebruiken ze een Chromebook (de jongsten) voor de lagere school op dit moment. Binnen die omgeving zit alles. De oudste (middelbare school) gebruikt een ipad en een windows laptop. Eigenlijk alles wat ze alledrie doen slaan ze op in de cloudspace van de school. Heel af en toe kruipen ze achter een laptop (de jongsten) of een desktop hier om een presentatie of werkstuk te maken (in office, ze zouden ook kunnen inloggen op school en de google opties kunnen gebruiken). Maar dat is meer omdat de stoel lekkerder zit en een groter scherm, beter toetsenbord, muis, etc... Qua mail gebruiken ze hun school account voor de communicatie met leerkrachten en leraren.

Voor het gezin heb ik ooit een GFYD (google for your domain, zal vast anders heten nu) ingesteld dat ze allemaal prive kunnen gebruiken (en gebruiken mijn partner en ik ook). Ik heb wel een Synology in de kast staan, maar daar komen via dropbox eigenlijk uiteindelijk alleen de foto's terecht en hij vangt de scans af die op de MPC worden gemaakt.

Eigenlijk is hier het belangrijkste dat ze het internet op kunnen (en dat ik dat kan tegenhouden als ik dat wil, maar dat gebeurt in de router).

Als je echt een managed omgeving wilt, lijkt me wel een leuke uitdaging, maar is misschien wel wat overkill. Als ik het nu van scratch zou starten zou ik een office 365 gezinsaccount nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Is geen netwerk onderwerp maar iets voor het opslag technologie forum.

Als je centrale opslag in de cloud geen probleem vind en je hebt aan de opslag capaciteit voldoende van onedrive voldoende dan is dat het simpelste of eventueel Windows 365.

Wil je het lokaal en niet te ingewikkeld maken neem je een Synology Nas.
Vooral nodig voor veel storage.

Wil je een lokaal domein met centraal beheerde Windows account dan heb je een Windows server nodig, maar dat wordt wel heel ingewikkeld.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamvillain
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Daar was ik al bang voor: voor een simpel probleem een bedrijfsmatig netwerk oplossing :)
Koppelen aan de Office365 accounts moet voldoende zijn met een netwerkverbinding naar de Synology.
Dank allemaal!
Pagina: 1