Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenjoop
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-11-2021
Goeiedag mede-tweakers,

Sinds een weekje heb ik een probleem met mijn ROG Strix Hero II Laptop. Als ik een game speel zoals Modern Warfare of GTA IV, krijg ik random GPU spikes naar de 100%, hiervoor kreeg ik dat nooit bij deze games en weet ook niet wat het probleem kan zijn, dit zijn een aantal dingen die ik heb geprobeerd zonder resultaat:

- Videokaart underclocken
- Drivers herinstalleren
- Drivers downgraden
- Drivers updaten
- Stof in de laptop schoongemaakt

(Wat misschien ook wel handig is om te laten weten, in de eerste 5 minuten dat de pc is opgestart is er geen probleem, daarna gebeurt het heel vaak. Via een stekkerdoos zit de laptop altijd ingeplugd.)

Als iemand mij met dit probleem zou kunnen helpen zou dat fantastisch zijn, alvast bedankt!

Beste antwoord (via timenjoop op 14-08-2020 16:14)

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05 15:47
timenjoop schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:17:
Bedankt voor uw reactie,

Helaas als hij naar 100% gaat haalt hij niet de 60 fps, maar gaat hij bijvoorbeeld in GTA IV van 140 fps naar 15 fps voor 5-30 seconden en gaat dan weer terug, waardoor het later ook weer hetzelfde doet.

Hij is idd wel warm, maar normaal daarvoor waren het dezelfde tempraturen in mijn kamer (Airconditioning) en had ik daar geen last van.
Lijkt mij een koel probleem dus even meten en kijken wat er exact gebeurt (hwinfo64) logje maken.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Meten is weten.

begin met temps. Als de gpu te warm word zal hij lager clocken met als resultaat dat hij sneller op de max van zijn kunnen zal zitten en dus 100% load geeft.

Zeg in een ideale situatie heeft hij geen koel problemen en haal je 60 fps met 80% van de gpu in gebruik. als het dan warm word zoals afgelopen week krijgt hij koel problemen en gaat de frequentie 20% naar beneden en verlies je dus prestatie. Daardoor gaat je gpu harder werken in verhouding en kom je op 100% gpu load uit om toch die 60 fps te halen.

Zeker het feit dat je aangeeft dat dit pas later gebeurd is een indicatie dat dit door temperatuur komt. En sinds een weekje is het goed warm.
Laptops zijn ALTIJD begrensd door hun gelimiteerde koelvermogen dus met warmere lucht word dat nog moeilijker koelen.

Dus cpu, temp gpu temp en kamer temp en dan kunnen we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenjoop
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-11-2021
Bedankt voor uw reactie,

Helaas als hij naar 100% gaat haalt hij niet de 60 fps, maar gaat hij bijvoorbeeld in GTA IV van 140 fps naar 15 fps voor 5-30 seconden en gaat dan weer terug, waardoor het later ook weer hetzelfde doet.

Hij is idd wel warm, maar normaal daarvoor waren het dezelfde tempraturen in mijn kamer (Airconditioning) en had ik daar geen last van.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05 15:47
Bedankt voor uw reactie,

Lijkt mij een koel probleem dus even meten en kijken wat er exact gebeurt (hwinfo64) logje maken.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Bedankt voor uw reactie,

Het aantal fps was een indicatie het was puur bedoeld om aan te geven wat er zou kunnen gebeuren. hoeveel fps je haalt hangt af van veel meer factoren.

Wel warm is geen meten is weten. We hebben echte temp readouts nodig.

installeer msi afterburner en zorg dat er een screenshot is van het programma zelf net nadat er een spike naar 100% geweest is. en zorg dat daar de temp, gpu load, fps en core clocks op staan.

iets als dit : https://www.guru3d.com/in...news&action=file&id=31383