[BBG] 1440p (60-144fps) gamesysteem met RGB - Sep 2020

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Een nieuwe maand en tijd voor een nieuwe BBG. In lijn met wat ik in het BBG feedbacktopic heb aangekondigd, gaat onze werkwijze deze keer iets anders zijn. Waar we voorheen werkten met een vast budget, werken we nu voornamelijk naar een specifiek doel toe en zoeken daar de bang/buck sweetspot op.

Het is op dit moment stil in hardwareland... De stilte voor de storm als het waren. Er staan nieuwe videokaarten voor de deur. Initieel van nVidia maar vermoedelijk later ook van AMD. De verwachting is dat eerst de high end wordt uitgebracht en daarna pas de mid-range kaarten. Daarom gaan we deze BBG niet in dat enthousiast werkgebied zitten en beperken we ons tot het segment wat nog wat langer relevant gaat blijven.

Vandaar de keuze voor een 1440p systeem, met als prestatiedoel om tussen de 60fps en 144fps te halen op high in de meest moderne games. Omdat dit segment echter al meerdere malen is langs gekomen in de BBG, geven we deze een twist door dit systeem vol te behangen met RGB!

Goed, mijn voorzet dan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 420,25€ 420,25
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 70,-€ 70,-
1ProcessorkoelingCooler Master MasterAir MA620M€ 86,04€ 86,04
2VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 81,98
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32€ 125,07€ 125,07
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.321,44

Algemeen: Als je voor RGB gaat moet je een keuze maken, namelijk een keuze voor ecosysteem. Wat je namelijk niet wil is een hodgepodge aan RGB software op je PC. Die programma's zijn zonder uitzondering namelijk resource hogs en er meerdere naast elkaar draaien kan merkbaar effect op gaming prestaties hebben. Het is dus handig om je keuze uniform te houden (e.g. alles hetzelfde merk zodat het vanuit 1 stuk software gecontroleerd wordt). Daarnaast heeft dit toegevoegde waarde voor de gebruiksvriendelijkheid. In dit geval ga ik voor het ecosysteem van MSI (Mystic light) omdat zij ook het betere moederbord en videokaart kunnen leveren. Het enige waar ik dan voor moet zorgen is dat ik koelers kies die zich middels een ARGB header laten sturen. Op die manier kan je je hele PC met mystic light verlicht houden.

CPU: Ja wederom de 3600. Voor zijn prijs is het gewoon een geweldige CPU waar de meerderheid van de gamers genoeg aan heeft. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een 3300x in de meeste situaties afdoende is, maar in mijn optiek is de kleine meerprijs prima te verantwoorden.
Mobo: De spirituele opvolger van de B450 Tomahawk Max. Een goed uitgerust bord met een 10phase VRM setup, welke meer dan zat zal zijn voor zelfs het overclocken van een 3950X. PCI express 4.0 laat nog beperkte toegevoegde waarde zien, maar ik vind de meerprijs van B550 het waard in dit geval. Dit bord heeft ook twee aRGB headers, cruciaal voor deze build.
Videokaart: Deze MSI 5700XT Gaming X is een van de beste RX5700XT's die je kunt kopen. Hij is stil en houdt zowel de RAM modules als de VRM MOSFETs prima koel. Daarnaast kan deze met de Mystic light app gestuurd worden.
Behuizing: De kleinere variant van deze behuizing is eerder langs gekomen. Deze is goed geventileerd en heeft een mooi gehard glas zijpaneel wat flush in de behuizing zit. Dat allemaal voor een klein prijsje!
CPU Koeler: Hier twijfel ik enorm over. Het aanbod in mobo-aanstuurbare RGB cpu koelers is beperkt en deze zijn vaak duur. Deze cooler master is mooi, maar overkill voor een 3600 en tevens vrij prijzig. Als men een goed alternatief heeft, graag!
Fans: Twee pakketten van cooler master RGB fans. Deze zijn goed geprijsd, zijn aan te sturen middels een aRGB header en zijn ook nog eens te daisy chainen, waardoor je niet hoeft te prullen met splitters.
RAM: Kingston RGB RAM wat compatibel is met Mystic light. Wat voor RAM chips hier exact op zitten weet ik niet. Wellicht dat hier een beter alternatief voor is.
Voeding: Een van de meest aangeraden voedingen voor dit soort systemen. Overgeheveld uit de vorige BBG, verder niet bijzonder.
SSD: De A2000 heeft inmiddels een firmware update gehad die alle problemen ermee oplost. Deze gaat dan ook weer terug op mijn opzetje. Wellicht dat 2TB op z'n plek is, daar twijfel ik op dit moment nog over.

Brandt los! _/-\o_

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
dat geheugen is nu in de aanbieding bij Alternate. Tegen die prijs zou ik het overwegen, maar anders.
Hoeveel meerwaarde biedt rgb op geheugen? Dit tov de meerprijs (normaal gezien) is het t niet waard.

Er zijn ook mooie rgb kasten, ipv deze vrij basis kast.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als CPU koeler heb je nog de argb versie van de mugen, die is iets goedkoper pricewatch: Scythe Mugen 5 ARGB Plus

Als case is een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart misschien een idee? Heeft een RGB strip aan de binnenkant en voorkant waardoor je minder van de fans afhankelijk bent en is een stuk stiller.

Beiden integreren overigens met mystic light.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Nu zal dit vast vreemd lijken, maar een pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed lijkt mij best interessant.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Quacka schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:58:
dat geheugen is nu in de aanbieding bij Alternate. Tegen die prijs zou ik het overwegen, maar anders.
Hoeveel meerwaarde biedt rgb op geheugen? Dit tov de meerprijs (normaal gezien) is het t niet waard.

Er zijn ook mooie rgb kasten, ipv deze vrij basis kast.
Wat voor alternatieven heb je in gedachten dan? :)
DarkBlaze schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:24:
Als CPU koeler heb je nog de argb versie van de mugen, die is iets goedkoper pricewatch: Scythe Mugen 5 ARGB Plus

Als case is een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart misschien een idee? Heeft een RGB strip aan de binnenkant en voorkant waardoor je minder van de fans afhankelijk bent en is een stuk stiller.

Beiden integreren overigens met mystic light.
Zou je willen voorstellen om er minder fans in te stoppen dan? Meer fans betekent lager toerental en dus stiller volgens mij. Ik weet dat het in de praktijk niet zo zwart wit is maar bij benadering klopt dat aardig.

Vooropgesteld is de Pure Base een prima kast, maar ik zie buiten de LED strip de toegevoegde waarde niet boven de NR600.
Luxicon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:18:
Nu zal dit vast vreemd lijken, maar een pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed lijkt mij best interessant.
De Ryzen 3600 kost hetzelfde en levert zowel meer Singlethreaded als Multithreaded performance. Het zou geen goede BBG zijn als we die dan aan zouden raden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Of wel de eerder genoemde base 500DX.
Ofwel deze :
pricewatch: Cooler Master MasterBox TD500 Mesh, met ARGB controller, Zwart

En anders als je afstapt van de mystic Light de corsair 220T

Ik vind jouw kast meer geschikt voor iemand die een saaie kast wil, met een klein beetje rgb. Bij wijze van iemand als ik die het eens wil proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Quacka op 15-08-2020 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Blaat schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Zou je willen voorstellen om er minder fans in te stoppen dan? Meer fans betekent lager toerental en dus stiller volgens mij. Ik weet dat het in de praktijk niet zo zwart wit is maar bij benadering klopt dat aardig.

Vooropgesteld is de Pure Base een prima kast, maar ik zie buiten de LED strip de toegevoegde waarde niet boven de NR600.
De 500DX is stiller en koeler dan de NR600 met 3 fans, ook kan je 140mm front fans gebruiken die ook weer stiller zijn, en dus kan je met minder fans af (3 is dan wel genoeg) en dan heb je dus nog de led strips aan de voorkant/bovenkant.

Vind de binnenkant ook net wat hoogwaardiger en hij past gewoon meer bij een RGB build imho.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
De 500dx wordt geleverd met rgb fans, dus die hoef je niet te vervangen. Waardoor je uiteindelijk zelfs goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Quacka schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:19:
De 500dx wordt geleverd met rgb fans, dus die hoef je niet te vervangen. Waardoor je uiteindelijk zelfs goedkoper uit bent.
Heb je daar een bron voor? Op de site van Be Quiet staat dat er pure wings 2 fans bij zitten en die zijn voor zover ik weet toch echt pikzwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Pricewatch zei het.... Had niet gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Die cooler Master die ik zei het dat wel in elk geval.
Waarom trouwens mystic Light?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 19:56
Wat een geweldig topic! Ik heb de discussie gevolgd sinds de BBG van juli en ben heel blij dat er nu een gerichtere BBG is. Sinds die tijd speel ik ook met de gedachte om weer een keer een systeem te maken waar "wat" meer RGB in zit. De laatste keer dat ik dit heb gedaan is gemakkelijk 10 - 15 jaar terug in het tijdperk van de Thermaltake red orb en dergelijken. Hier had ik toen nog de sata kabels met rode verlichting en al dat soort zaken. Toen was het "alles of niets" en zat je "vast" aan je keuze qua kleuren. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk. Aangezien ik toch zit de wachten op de nieuwe generatie videokaarten is dit een heerlijk topic om inspiratie op te doen!

In de gesprekken rondom de BBG van juli kwam de Fractal Design Meshify C - Dark TG naar voren. Dit leek mij toen een ideale kast om toch RGB te hebben maar met een minder groot "in your face" gehalte. Mijn vraag is dan ook een beetje, hebben we voorbeelden van setups om te gebruiken als visuele leidraad voor deze BBG?

Zoals altijd valt er over smaak te twisten en wellicht is het daarom goed om te kijken naar een stukje aanpasbaarheid, zo ook Blaat zijn opmerking over het ecosysteem. Vandaag is rood, morgen is blauw, de kleuren wil je wellicht om de zoveel tijd een keer aan kunnen passen. Welke kleuren lenen zich bij je behuizing en komt het mooi naar voren?

De hamvraag is dan ook een beetje, hoeveel RGB is teveel? en hoe ontwerp je een systeem waarbij het ook mooi op elkaar aansluit? Wat mij betreft is dit een geniale BBG want hier komt veel meer creativiteit bij kijken dan enkel en alleen de beste componenten vinden binnen x budget.

Mijn fout in de jonge(re) jaren was om een systeem vol te stoppen met kleurelementen en uiteindelijk was het een complete disco in de kast. Ik denk dat je met een RGB systeem goed moet kijken naar de opties voor kleurprofielen en profielen qua intensiteit want dan raak je er ook niet op uitgekeken.

Aangezien ik zelf niet thuis ben in alle RGB componenten maar wel graag een duit in het zakje wil doen zal ik een aantal plaatjes posten van systemen. Deze systemen zullen redelijk van elkaar afwijken maar hierbij komen er wel duidelijke RGB elementen/opties naar voren komen. Ik zal per plaatje ook even aangeven wat mij aanspreekt en wellicht kan dit ook helpen bij de discussie in deze BBG. Waarschijnlijk zit er niet één systeem tussen die ik 1 op 1 over zou nemen maar daarvoor wil je ook zelf de kleuren kunnen tweaken. Anyway here goes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfuYzaKhh_PWdgBA1TgYFh8y7Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6CKZwOaw9jTMf5jnLObJ9LK.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande setup vielen mij een paar dingen gelijk op. De bak voor de voeding is siervoller dan sommige anderen die ik gezien heb en dankzij het licht komt deze ook mooi naar voren. Naast een doorschijnende mesh aan de voorkant heb je hier ook nog de verlichting doorschijnend aan de zijkant van de frontmesh, Twee leuke elementen! Wat ik persoonlijk minder mooi vind is dat er weinig RGB elementen naar voren komen en je uitnodigen om dieper in het systeem te kijken. Het is met name een eentonige verlichting waarbij de componenten getoond worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKfBtap0cewomCagjgvmJSoeaTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB8pU3AMRToT2t8Kpvtr1uW5.jpg?f=fotoalbum_large

In dit systeem zie je duidelijk dat de zwarte bak voor de voeding minder mooi naar voren komt, althans mijn mening. Daarnaast heb ik het idee dat de behuizing zich totaal niet leent voor RGB omdat deze best wel saai is. Dit is overigens naar mijn mening een complete disco en ik snap ook dat dit de bedoeling is omdat het is om de opties te demonstreren maar voor mij komt hier de "less is more" uitspraak naar voren. Wat ook enorm jammer is zijn de dikke kabelbundels in de behuizing, leuk waterkoelers maar voor dit doel neemt het gewoon echt het effect weg. Dit systeem is voor mij een goed voorbeeld van wat je niet zou moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LJjy1TJNP12z7uBeR71acBzM3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcjSAqVsfO0OClNfJ4ExICEr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij hier in aanspreekt is hoe clean de uitstraling is. Helaas ook wel wat saai wellicht zeker ook op de langere termijn. Het moederbord en de videokaart vind ik in dit geval niet mooi om te zien zeker bij het schone witte uiterlijk van de rest. Een mooi detail is het frontpaneel van de behuizing. Belangrijk hierin is dus dat de componenten bij elkaar moeten matchen, zou je hier een zwart moederbord hebben genomen met witte accenten en dit ook zou kiezen bij de videokaart (inclusief RGB) dan is het ineens wel een beter geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qag8tzXZHq_LI6W8eTxeKodj-zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NigNHcqEZmUjzsNz0hvHH52Q.jpg?f=user_large

Dit is de laatste welke ik even zal delen. Wederom een behuizing die ik niet vind passen bij de RGB setup omdat de behuizing wat mij betreft te saai is. Enkel een window in de behuizing plaatsen zorgt er niet voor dat het een mooie keuze is. Wat ik hier wel heel mooi vind is de subtiele keuze voor verlichting waarbij de accenten overal terugkomen. Ik vind dit persoonlijk een mooie manier om je uit te nodigen in de behuizing te kijken om te zien wat je kan ontdekken! De waterkoeling is hier wel prachtig gedaan maar voor een RGB systeem is het zeker niet mijn eerste keuze.

Samengevat op basis van bovenstaande illustraties een paar dingen die denk ik van belang zijn:
  • Aanpasbaarheid van de kleuren en intensiteit binnen één ecosysteem.
  • Een behuizing die passend is voor RGB met oog voor details ook voor de minder mooie onderdelen van een behuizing.
  • De kleuren van de componenten en de behuizing dienen bij elkaar te passen los van eventuele RGB.
  • Zo min mogelijk kabelbundels of pipes in de behuizing welke zorgen voor schaduw, of af doen van de mooie effecten.
Een goed RGB systeem valt op, nodigt uit en maakt je nieuwsgierig om erin te kijken naar alle mooie componenten en details die je kan ontdekken. Het is een "kijkdoos" waar je niet op uitgekeken wil raken en daarom is het mooi als je deze kan blijven aanpassen.

Een hele post met veel meningen van mijn kant maar hopelijk help ik hiermee mensen te inspireren. Wat mij betreft komt er straks een prachtig RGB systeem uitrollen die nog op allerhande manier aan te passen is naar ieders wens.

Fantastisch topic en iedereen succes gewenst! Mijn excuses voor de enorm lange post!

~De Priester

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@De Priester je houdt er eenzelfde filosofie op na als ik zo te zien. Ik ben daarom geen fan van LED strips. Die zorgen voor fletse en saaie verlichting in de kast. Wat je het liefste wil is de aandacht vestigen op de interessante onderdelen.

Lang geleden (kuch) toen RGB nog geen ding was, was de aanpak anders. Toen was het zaak om je componenten uit te zoeken op basis van kleurenschema en die subtiel te verlichten, het liefst diffuus. Case in point een build van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc6S1c9u2RrJHNWCyA02UxIiSiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yPIeEOQKwT2pvbmYOiz1evaR.jpg?f=user_large

Met de komst van RGB is mijn aanpak echter anders geworden. Ik heb RGB strips te kans gegeven, maar die maakten de boel er nooit mooier op. Sindsdien gebruik ik alleen RGB op de fans, mobo, videokaart en evt waterblokken/reservoir. Het liefst op coherente wijze want dat levert het mooiste resultaat op. Case in point, een latere build van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZrOmG6Sr2BiINVd1EFmKcqwAPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFJtskpQeUoBKK5pTxKlZxaM.jpg?f=user_large

In die zin sta ik ook achter mijn opzet. Ik denk dat de hoeveelheid en intensiteit aan RGB goed geproportioneerd is in deze setup. De behuizing zelf kan je echter mee spelen. De BQ 500DX is een goede kast en wil ik best overwegen. Ik twijfel echter over hoe goed deze bij deze setup past qua uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Iedereen wijst je kast af, blaat.
Nu 10 mensen 10 meningen....

Die fd kast vind ik ook wel geschikt, al zou ik niet meer dark glas gaan, maar dat is een kwestie van smaak

pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG

Op internet staan best veel voorbeelden die kast, best mooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Priester
@Blaat Mooie voorbeelden! De eerste is heel herkenbaar terugdenkend aan de beperkingen die je vroeger had. Als je dan kijkt naar je nieuwere behuizing poeh dat is echt bizar gaaf.

De be quiet! Pure Base 500DX wit is denk ik best een mooie optie qua behuizing al vind ik het jammer van de wat saaiere bak voor de voeding en is de voorkant nog vrij conservatief. Wel is dit al stukken beter dan de eerdere behuizing.

De Corsair iCUE 220T RGB Airflow is ook een erg leuke behuizing voor het oog maar ik weet niet in hoeverre de prestaties naar behoren zijn.

Wat wellicht ook leuk is als extraatje bij deze BBG is naast het adviseren van de componenten ook wat tips mee te geven hoe je de kast kunt "pimpen". Zo pak ik even @Blaat zijn eerste systeem erbij, wat mij opviel zijn de klemmetjes die je hebt gebruikt om de kabels netjes weg te werken. Persoonlijk zou ik het heel leuk vinden om te weten wat voor klemmetjes dit zijn, welke winkels je hiervoor zou adviseren en welke opties er nog meer zijn om lekker te hobbyen.

Als je kijkt naar de verschillende behuizingen waar nu al over gesproken is dan is die zwarte bak voor de voeding niet het meest mooie om te zien. Zijn er opties om die op te leuken? Bijvoorbeeld een RGB logo van je favoriete merk of spel?

Zoals ik het zie komt er straks een systeem uitrollen waarbij er:
  • Componenten gekozen zijn die bij elkaar passen voor performance, compatibiliteit en kleur/uiterlijk.
  • Kan je het systeem naar eigen wens tweaken qua kleur middels de RGB componenten.
Naast dit systeem is het wellicht ook leuk wat tips te geven qua accessoires en hulpmiddelen om het systeem helemaal je eigen te kunnen maken. Dan zorg je er echt voor dat mensen gaan Tweaken! Dit topic helpt dan met de basis en voor die kleine extra's kan je zelf helemaal los gaan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Priester
Even een paar behuizingen waarvan ik zou zeggen dat deze zich goed lenen voor het doel van deze BBG qua uiterlijk. Overigens kan ik niet oordelen over de prestaties of compatibiliteit maar qua uiterlijk vind ik ze er goed uitzien. Wellicht dat de mensen die er kennis van hebben erop kunnen schieten als ze totaal niet geschikt zijn. Op basis van de behuizing is het wellicht ook gemakkelijker om aanvullende componenten en een ecosysteem te kiezen.

be quiet! Pure Base 500DX Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFtXNrT1_n31VOQlHb-cxuHB7ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QaTHqDqfP58R2Te1nZBwkH0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft is dit een hele mooie en best wel elegante behuizing om te zien. De accenten voorop zijn nog best conservatief maar het is niet saai. Dankzij de mesh kan je wellicht met een paar mooie RGB fans nog extra effect behalen. Ditzelfde effect is wellicht ook met de mesh bovenop de case te bereiken. Deze behuizing is er in zowel wit als zwart, mijn voorkeur gaat in dit geval voor wit. Deze behuizing is al vaker naar voren gekomen in de BBG dus vermoedelijk zal het qua prestaties wel snor zitten.

Corsair iCUE 220T RGB Airflow Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIEJfaFNsN-h_70UXqgRu47u0-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OAeGNG8siMFtpUiNAHiGVrR.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral de speelse mesh aan de voorkant vind ik hier leuk om te zien en wederom zou ik de witte variant kiezen ten opzichte van zwart omdat ik de verschillende accenten bij de witte behuizing beter naar voren vind komen.

Thermaltake Level 20 MT ARGB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l631ioO-x59F20ybCWpnUmNW7PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKrIZ4pOorZErrzxdj1LG9El.jpg?f=user_large

De zilveren/grijze zijkanten aan de voorzijde zorgen ervoor vallen gelijk op! Drie enorme koelers met RGB en een leuk detail is het open stuk bij de voeding. Geen idee of er een voeding is met een RGB element maar dan zou dit een leuke match zijn. Geen idee of deze behuizing er in meerdere kleuren is maar voor mij is zwart met zilver/grijs een gave combo.

BitFenix ENSO Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUybjGSESY9LOZLVtyBaV3rDt-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zb8mQSKQaqecgme0HBIO0V9h.jpg?f=user_large

Deze behuizing had ik nog niet eerder gezien. Het deed me een beetje denken aan het type behuizing wat je vaker ziet in pre-built systemen zoals bij Alienware alleen dan een stuk subtieler. Waar bij de zwarte variant ook echt alles zwart is heeft de witte variant juist zwarte accenten. Dit zorgt ervoor dat je hetzelfde kan doen met de componenten in je systeem en dan sluit alles enorm mooi op elkaar aan. De RGB aan de voorkant is vergelijkbaar met de 500DX maar ook leuk om te zien.

Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rah3ae9759Qmx3pNxo5nA5BMI0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2SABhwY0xKy5oj02k0nXvtFv.jpg?f=user_large

Deze behuizing is met zijn opvallende features een stuk uitdagender en ik vind de mesh details aan de zijkanten enorm leuk. Wederom een prettige combinatie tussen wit en zwart waarbij het zijpaneel (althans op de foto) mat lijkt. Dit is iets wat ik bij de eerder genoemde Fractal Design Meshify C - Dark TG erg kon waarderen echter is dit veel meer wat ik zou verwachten bij een RGB behuizing.

In bovenstaande lijst komt de Fractal Design Meshify C - Dark TG niet voor. Dit is een zeer mooie behuizing maar naar mijn mening is dat niet een behuizing waar je voor wil gaan bij een RGB build omdat die juist erg conservatief is met zijn donkere glas.

--------------------------------------

Ik weet van bovenstaande behuizingen te weinig om een gegrond oordeel te kunnen geven. Hopelijk kunnen jullie wel de voor- en nadelen van iedere behuizing benoemen en wellicht helpt dit dan ook om een basis te krijgen voor het systeem. Het uiteindelijke doel is het samenstellen van een compleet RGB systeem met de specs zoals ze eerder genoemd zijn. Wellicht is het dan ook goed om te beginnen bij het nu misschien wel meest prominente onderdeel van de setup namelijk de behuizing.

Waar dit normaal in de meeste BBG's onder de noemer gaat "smaken verschillen en we hebben iets gekozen wat performance en prijstechnisch het beste was", is dit in deze BBG denk ik het meest belangrijke onderdeel. Jullie weten heel goed welke componenten goed bij elkaar werken en wat er prijstechnisch/performancetechnisch een goede aankoop is maar nu gaat het om iets veel lastiger, het uiterlijk!

Hopelijk helpt deze post dan ook de discussie te stimuleren en kan hiermee een eerste stap gemaakt worden.

~De Priester

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmBRY0
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08 00:23
Tof om de opzet voor de nieuwe BBG te zien

Just my 2 cents, maar volgens mij is de case het minst belangrijke onderdeel van deze BBG, niet? (Of toch het meest aanpasbare?)
Als je voor goede bang/buck componenten kiest die binnen hetzelfde RGB-ecosysteem draaien, kan je dit alles nog in een kast naar wens knallen -
op voorwaarde dat deze kast binnen hetzelfde RGB-ecosysteem draait (ALS er RGB in de kast zelf zit,
je kan ook gewoon voor een clean case met window gaan en dus rgb met de componenten en fans fixen).

Zelf net een build gedaan met een be quiet! case, zeer tevreden over, zeer goede kwaliteitskast voor een goede prijs,
delen die je niet nodig hebt makkelijk uit te halen/aan te passen (HDD/ODD/SSD cages) en te (ver)plaatsen naar wens,
goede/mooie cablemanagement opties/oplossingen en goede defaults wat cable-routing betreft;
het geheel voelt gewoon kwalitatief aan en straalt dit uit, en ook makkelijk/vlotjes in te werken

Omdat ik voor een orange build wou gaan - helaas niet zo epic als de orange build van blaat, maar hey ;) -
en ODD slots nodig had ben ik voor de Pure Base 600 gegaan ipv de 500DX, maar tot daar dus mijn ervaring met be quiet!

In mijn build ben ik voor de Gigabyte Aorus X570 Pro gegaan omwille van 1: goede reviews en 2: oranje
Maar na ervaring kan ik dus zeggen: De software suckt (gebruikt RGB Fusion en echt niets anders dan klachten over te vinden)
Gelukkig is de default belichting van het moederbord oranje en kan ik het aan/uit zetten in BIOS, zonder de nood de software te installeren,
maar de software heeft het vermogen je windows installatie naar de ***** te helpen etc dus echt niet waard
(verder wel een goed bordje hardware/bioswise, maar als RGB dus belangrijk is: steer clear ; )

Dus op dat gebied zou ik inderdaad ofwel voor het MSI ofwel het ASUS ecosysteem kiezen

Geen ervaring mee, maar naar wat ik lees heb je bij ASUS Aura Sync dus het meeste keuze (meeste aantal onderdelen die er mee samenwerken)
waar je bij MSI Mystic Light minder keuze hebt maar alles wel nog iets vlotter werkt

Zie: https://appuals.com/aura-sync-vs-mystic-light-sync-vs-gigabyte-rgb-fusion-vs-asrock-rgb/
Zelf ben ik minder fan van de "algemene design language" van MSI (los van de RGB),
ik vind al dat drakengedoe maar een beetje johnny, maar dat is mijn smaak ;)

Ook een tip voor RGB build(ers) is
https://color.adobe.com/create/color-wheel

Daar kan je een hoofdkleur instellen en op basis daarvan kleurenpaletten samenstellen,
oogt altijd iets mooier/cleaner dan random kleurkeuzes of full-on-RGB-all-over-the-place ;p

Ook tof om te zien dat de BBG hardware-wise niet zo veel verschilt van de vorige en dus gelukkig geen miskoop ;p (met alle nieuwe aankomende onderdelen op het oog ; )

Grtz!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Priester
EmBRY0 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:02:
Tof om de opzet voor de nieuwe BBG te zien

Just my 2 cents, maar volgens mij is de case het minst belangrijke onderdeel van deze BBG, niet? (Of toch het meest aanpasbare?)
Als je voor goede bang/buck componenten kiest die binnen hetzelfde RGB-ecosysteem draaien, kan je dit alles nog in een kast naar wens knallen -
op voorwaarde dat deze kast binnen hetzelfde RGB-ecosysteem draait (ALS er RGB in de kast zelf zit,
je kan ook gewoon voor een clean case met window gaan en dus rgb met de componenten en fans fixen).
Niet helemaal waar, juist in een RGB build waar het uiterlijk heel belangrijk is wil je ook dat je behuizing een bepaalde uitstraling heeft. Je kan een hele strakke kast pakken en daar dan RGB in knallen maar dat neemt wat mij betreft enorm af van het doel. Je wil denk ik juist een behuizing met RGB accenten dus waarbij de buitenkant al een introductie geeft van wat je binnenin gaat vinden. Je wil er een geheel van maken. Althans dat is mijn mening.

Dat gezegd hebbende, zoals jij zelf ook hebt geschreven, is de behuizing wellicht juist heel belangrijk omdat je daarmee aangeeft welke stijl je wil gebruiken. Jij wou een orange build maken, dan zou ik zelf gezocht hebben naar een behuizing waarbij je of al bij default oranje tinten hebt OF het instelbaar is. Als je een behuizing hebt die zwart is met rode accenten dan zou ik op basis daarvan ook de componenten gaan zoeken.

Qua componenten is er weinig spanning als het gaat om de beste bang for buck, hier is de discussie altijd over de procenten. Met een RGB build ga je dus echt zoeken naar die componenten die matchen met de stijl die je wil bereiken met je RGB build en ook nog bijdragen aan de juiste performance, dat is echt een coole uitdaging!
In mijn build ben ik voor de Gigabyte Aorus X570 Pro gegaan omwille van 1: goede reviews en 2: oranje
Maar na ervaring kan ik dus zeggen: De software suckt (gebruikt RGB Fusion en echt niets anders dan klachten over te vinden)
Gelukkig is de default belichting van het moederbord oranje en kan ik het aan/uit zetten in BIOS, zonder de nood de software te installeren,
maar de software heeft het vermogen je windows installatie naar de ***** te helpen etc dus echt niet waard
(verder wel een goed bordje hardware/bioswise, maar als RGB dus belangrijk is: steer clear ; )

Dus op dat gebied zou ik inderdaad ofwel voor het MSI ofwel het ASUS ecosysteem kiezen

Geen ervaring mee, maar naar wat ik lees heb je bij ASUS Aura Sync dus het meeste keuze (meeste aantal onderdelen die er mee samenwerken)
waar je bij MSI Mystic Light minder keuze hebt maar alles wel nog iets vlotter werkt

Zie: https://appuals.com/aura-sync-vs-mystic-light-sync-vs-gigabyte-rgb-fusion-vs-asrock-rgb/
Zelf ben ik minder fan van de "algemene design language" van MSI (los van de RGB),
ik vind al dat drakengedoe maar een beetje johnny, maar dat is mijn smaak ;)
Dit vind ik persoonlijk een hele goede opmerking en ervaring om te delen, leuk artikel ook om te lezen. Wellicht ook goed om de keuze voor een ecosysteem in het achterhoofd te houden bij het kiezen van een behuizing? Als de behuizing niet het meest belangrijke is, is het dan wellicht de keuze voor het ecosysteem?

Overigens ben ik het met de draken helemaal eens :)
Ook een tip voor RGB build(ers) is
https://color.adobe.com/create/color-wheel

Daar kan je een hoofdkleur instellen en op basis daarvan kleurenpaletten samenstellen,
oogt altijd iets mooier/cleaner dan random kleurkeuzes of full-on-RGB-all-over-the-place ;p
Nice die ga ik in het achterhoofd houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quacka
Kunnen we er niet leuk naslagwerk op het forum bij maken met tips, er staan nu al een aantal heel goede posts.
Ik zou niet eens hebben geweten waar te beginnen en lees dat op het forum ook vaak.

Natuurlijk kunnen ze dit topic doorlezen, maar dat is niet allemaal even zinvol ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmBRY0
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08 00:23
De Priester schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:45:
Niet helemaal waar, juist in een RGB build waar het uiterlijk heel belangrijk is wil je ook dat je behuizing een bepaalde uitstraling heeft. Je kan een hele strakke kast pakken en daar dan RGB in knallen maar dat neemt wat mij betreft enorm af van het doel. Je wil denk ik juist een behuizing met RGB accenten dus waarbij de buitenkant al een introductie geeft van wat je binnenin gaat vinden. Je wil er een geheel van maken. Althans dat is mijn mening.

Dat gezegd hebbende, zoals jij zelf ook hebt geschreven, is de behuizing wellicht juist heel belangrijk omdat je daarmee aangeeft welke stijl je wil gebruiken. Jij wou een orange build maken, dan zou ik zelf gezocht hebben naar een behuizing waarbij je of al bij default oranje tinten hebt OF het instelbaar is. Als je een behuizing hebt die zwart is met rode accenten dan zou ik op basis daarvan ook de componenten gaan zoeken.
Beetje verkeerd verwoord van mij, bedoelde niet "minst belangrijk voor de build" maar "minst belangrijk voor de guide" ;)
In de zin dat de case het makkelijkst naar wens te kiezen is door degene die de pc samenstelt/gebruik maakt van de BBG ;)
(Zonder dat dit dan afdoet aan de prestaties van de pc/de functionaliteit/gebruiksvriendelijkheid van de RGB)
(op voorwaarde dat de case past voor de onderdelen uiteraard - lees: ATX - en als ze licht bevat dat deze kunnen aangestuurd worden door dezelfde software als de andere componenten ; )
Maar dus idd moet de case bij het geheel passen, maar kan makkelijker naar smaak gekozen worden door de koper dan de onderdelen - zonder dat dit invloed heeft op performance / mogelijke gekende issues tussen componenten onderling etc
De Priester schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:45:
Dit vind ik persoonlijk een hele goede opmerking en ervaring om te delen, leuk artikel ook om te lezen. Wellicht ook goed om de keuze voor een ecosysteem in het achterhoofd te houden bij het kiezen van een behuizing? Als de behuizing niet het meest belangrijke is, is het dan wellicht de keuze voor het ecosysteem?
Keuze ecosysteem inderdaad belangrijkste hier denk ik ook, zal ook je upgradeopties voor de toekomst bepalen (als je dan in hetzelfde ecosysteem wil/moet blijven; zou handig zijn ervaringen van mensen die al producten van deze merken hebben te weten te komen

Naslagwerk/reference guide zou idd cool zijn @Quacka !! 8)
Cheers! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@De Priester, van de suggesties die je doet qua behuizing moeten er direct al 2 afvallen helaas. De Cooler Master en Bitfenix zijn nergens fatsoenlijk te krijgen. Die dan aanraden in een BBG is dan een beetje zinloos.

De Thermaltake presteert qua koeling enorm slecht, omdat de intake fans aan de voorkant achter een glazen plaat zitten ipv mesh. Die fans zitten er min of meer voor de sier...

Dan blijft eigenlijk alleen de 500DX over.

Nog 1 ander punt, Corsair iCue behuizingen laten hun RGB spul niet interfacen met moederborden, waardoor je alsnog in twee ecosystemen zit te prullen en dat lijkt me niet wenselijk.

Helaas is het niet zo simpel allemaal... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Wat is er mis met de cooler Master die ik opperde?
En wat is er mis met de Meshify C?

[ Voor 26% gewijzigd door Quacka op 17-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Quacka schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:42:
Wat is er mis met de cooler Master die ik opperde?
En wat is er mis met de Meshify C?
Excuus, vergeten daaroop terug te komen. :)

Helemaal niks! Beide kasten lijken mij een prima optie. In het geval van de cooler master wil ik wel fans uitzoeken die identiek zijn aan de meegeleverde fans, maar anders dan dat is dat een prima optie.

Dus dat zou ik zeggen dat we moeten kiezen uit:
- pricewatch: Fractal Design Meshify C White - TG (heb wit geselecteerd, maar kan net zo goed zwart zijn)
- pricewatch: Cooler Master MasterBox TD500 Mesh, met ARGB controller, Zwart
- pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart

En dan moeten we nog een keuze maken tussen:
- Wit of Zwart
- Dark TG of Normal TG

Ik neig naar wit en dark TG. Wit complementeert RGB builds wat beter en donker glas zorgt ervoor dat je geen ongewenste glare op je componenten zelf hebt. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat een mooier resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Hier mijn bijdrage:

1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 144,-€ 144,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 439,99€ 439,99
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 119,-€ 119,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 64,95€ 64,95
2VentilatorenCooler Master MasterFan SF360R ARGB, 120mm€ 34,95€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 83,34€ 83,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,28
  • Waarom een kast waarbij je betaald voor ventilatoren? Deze kast heeft een mooie glazen afwerking en toch genoeg airflow.
  • Toch maar closed loop waterkoeling. Liever een radiator met fans dan een towerkoeler met fans, ook al is het net zo stil.
  • Weliswaar heeft de Red Devil summier RGB licht. Het is een uitstekende kaart met zwarte afwerking
  • De Tomahawk is zwart / grijs. Hier gekozen voor de goedkopere Gaming Plus. Ook een prima mobo met zwarte afwerking.
  • In plaats van 6 losse fans gekozen voor de vaste radiator oplossing van Coolermaster. Deze hebben maar 1x ARGB nodig per radiator. Echter geen daisy chain oplossing, dus toch maar een splitter erbij gedaan. Moet mooi weg te werken zijn.
Komt er ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwV-_Nyw8cby7VHuDTxu_IWI73k=/i/2001987045.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Blaat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:26:
@De Priester, van de suggesties die je doet qua behuizing moeten er direct al 2 afvallen helaas. De Cooler Master en Bitfenix zijn nergens fatsoenlijk te krijgen. Die dan aanraden in een BBG is dan een beetje zinloos.

De Thermaltake presteert qua koeling enorm slecht, omdat de intake fans aan de voorkant achter een glazen plaat zitten ipv mesh. Die fans zitten er min of meer voor de sier...

Dan blijft eigenlijk alleen de 500DX over.

Nog 1 ander punt, Corsair iCue behuizingen laten hun RGB spul niet interfacen met moederborden, waardoor je alsnog in twee ecosystemen zit te prullen en dat lijkt me niet wenselijk.

Helaas is het niet zo simpel allemaal... :P
De Bitfenix is op voorraad bij Megekko en Conrad en binnen een week leverbaar bij twee andere winkels. De Cooler Master is inderdaad amper leverbaar, jammer. Wat betreft de andere behuizingen, zo zie je maar dat het uiterlijk (en merk) niet altijd alles zeggen.

Mocht er op andere fronten niets aan te merken zijn dan zou die Bitfenix wat mij betreft op de lijst kunnen want bijvoorbeeld de 500DX is niet veel beter leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Blaat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Ik neig naar wit en dark TG. Wit complementeert RGB builds wat beter en donker glas zorgt ervoor dat je geen ongewenste glare op je componenten zelf hebt. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat een mooier resultaat oplevert.
Ik ben het eens met bovenstaande echter zoals eerder opgemerkt kan die Bitfenix, mits ook performancetechnisch goed genoeg, best in die lijst. In de combinatie zwart/wit kan je ook redelijk wat componenten vinden, zo kwam dit een tijdje terug ook in de BBG naar voren.

Overigens vind ik de witte behuizingen zich ook beter lenen voor details en accenten maar das mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
Eens met de fractal design meshify c tg dark. Van alle opties geniet die mijn voorkeur.

Ik vind een ledstrip juist wel mooi ogen, anders is de rgb te weinig aanwezig naar mijn gevoel. Ledfans ben ik minder fan van... 😉

Voorkeur gaat ook wel uit naar 1 software, waarbij aura sync van asus in mijn ogen het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@De Priester de witte 500DX is echter wel goed leverbaar. Dus al wit de play wordt mag die wmbt op de lijst blijven staan.

De Bitfenix Enso lijdt echter aan dezelfde airflow issues als de thermaltake, namelijk een gesloten voorkant. In dat artikel wordt de Fractal Design Meshify aangeraden als beter alternatief.
Djarune schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:37:
Hier mijn bijdrage:

1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 439,99€ 439,99
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 119,-€ 119,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 64,95€ 64,95
2VentilatorenCooler Master MasterFan SF360R ARGB, 120mm€ 34,95€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 83,34€ 83,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.294,28
  • Waarom een kast waarbij je betaald voor ventilatoren? Deze kast heeft een mooie glazen afwerking en toch genoeg airflow.
  • Toch maar closed loop waterkoeling. Liever een radiator met fans dan een towerkoeler met fans, ook al is het net zo stil.
  • Weliswaar heeft de Red Devil summier RGB licht. Het is een uitstekende kaart met zwarte afwerking
  • De Tomahawk is zwart / grijs. Hier gekozen voor de goedkopere Gaming Plus. Ook een prima mobo met zwarte afwerking.
  • In plaats van 6 losse fans gekozen voor de vaste radiator oplossing van Coolermaster. Deze hebben maar 1x ARGB nodig per radiator. Echter geen daisy chain oplossing, dus toch maar een splitter erbij gedaan. Moet mooi weg te werken zijn.
Komt er ongeveer zo uit te zien:

[Afbeelding]
Ik heb drie vragen over je samenstelling:
- Waarom de Red Devil over de MSI Gaming X? Dan zit je weer met aparte RGB ecosystemen en de MSI is net zo goed.
- Enig idee of de grote lekkage issues waardoor de ML serie van Cooler Master door geplaagd werd gefixt zijn? Ik heb nog 2 compleet groen geworden Master Liquid AIO's van Cooler Master liggen omdat alle vloeistof eruit is gelopen (zonder duidelijke reden). Voor zover ik weet is dit bekend online.
- Waarom slechts 16GB ram? Ik zou dat voor een nieuw high end gaming systeem echt niet meer aan willen raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Blaat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:13:
Ik heb drie vragen over je samenstelling:
- Waarom de Red Devil over de MSI Gaming X? Dan zit je weer met aparte RGB ecosystemen en de MSI is net zo goed.
Goede opmerking. Niet aan gedacht. De MSI it is. Ben het alleen niet mee eens dat de MSI net zo goed is als de Red Devil. Die is voornamelijk stiller.
- Enig idee of de grote lekkage issues waardoor de ML serie van Cooler Master door geplaagd werd gefixt zijn? Ik heb nog 2 compleet groen geworden Master Liquid AIO's van Cooler Master liggen omdat alle vloeistof eruit is gelopen (zonder duidelijke reden). Voor zover ik weet is dit bekend online.
Dit is natuurlijk altijd het gevaar bij goedkope AIO's. Closed loop is eerder "closed loop" 8)7 . Misschien een NZXT Kraken oplossing doen dan. Echter zijn die een stuk duurder. Wel mooier. Ik vind tower koeling nooit zo mooi staan in zo'n build. Liever een AIO dan een tower koeler van 90 euro.
- Waarom slechts 16GB ram? Ik zou dat voor een nieuw high end gaming systeem echt niet meer aan willen raden.
waarom niet? Ik zie trouwens niet in waarom dit een high-end gaming systeem zou moeten zijn? Het staat ook niet in de titel? Een R5 3600 met een RX 5700 XT is een mainstreamgamesysteem net zoals in de laatste BBG. Daar zat ook gewoon 16GB in. Lijkt me ook nogsteeds voldoende. Welke spellen eisen meer? Stop dat geld liever in een betere kaart. RTX 2070 Super bijvoorbeeld. Daar zijn de MSI's wel een stuk beter dan de concurrentie.

Wat vind je trouwens van de kast? mag die mee naar de volgende ronde? Deze is wel goed leverbaar en dan hoef je geen fans te verkopen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zat eigenlijk zelf te denken aan een pricewatch: Fractal Design Celsius+ S24 Prisma of anders pricewatch: Fractal Design Celsius+ S28 Prisma die heeft ook support voor ARGB headers, en is dus te besturen vanaf elk moederbord met deze headers.

NZXT gebruikt ook weer hun cam software.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkBlaze op 17-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quacka
Ik vind een tower koeler juist weer erg indrukwekkend.

pricewatch: Scythe Mugen 5 ARGB Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax2ksad2SRihmShDJkiFSmd2bqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRGCFaIhFZKXiuMTJYye5n7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
DarkBlaze schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:38:
Ik zat eigenlijk zelf te denken aan een pricewatch: Fractal Design Celsius+ S24 Prisma of anders pricewatch: Fractal Design Celsius+ S28 Prisma die heeft ook support voor ARGB headers, en is dus te besturen vanaf elk moederbord met deze headers.
Dat vind ik nou een mooie oplossing. Doen we er ook gewoon Fractal Design Prisma fans bij. Supporten ook daisy chain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
NZXT gebruikt ook weer hun cam software.
Welke naar mijn gevoel gewoon baggerslecht werkt, liever niet dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Vind op een budget van ca. 1300 euro bijna 100 euro aan een towerkoeler die (zwaar) overkill is wel een beetje overdreven. Water heeft m.i. ook niet de voorkeur. Kun je denk ik beter een degelijke tower van 3 tientjes halen en daar een RGB fan op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
budget van ca. 1300 euro bijna 100 euro aan een towerkoeler die (zwaar) overkill is wel een beetje overdreven.
Ik helemaal niet. Een goede kast gaat meerdere pc-generaties mee en is toch wel een belangrijk onderdeel. Ga je zoveel uitgeven aan componenten en koop je een kast die onvoldoende kan koelen of mogelijkheden biedt. Liever niet dus. Een kast van 3 tientjes is NOOIT degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dietaahhhpro schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Ik helemaal niet. Een goede kast gaat meerdere pc-generaties mee en is toch wel een belangrijk onderdeel. Ga je zoveel uitgeven aan componenten en koop je een kast die onvoldoende kan koelen of mogelijkheden biedt. Liever niet dus. Een kast van 3 tientjes is NOOIT degelijk.
Ik denk dat het over de cpu koelers gaat, en ergens heeft hij ook gelijk, maar het doel van deze build is RGB en dan kost het inderdaad wat extra soms. Ik vind het in dit geval nog wel meevallen, en je moet gewoon een iets andere denkwijze toepassen.

Overigens is 70 euro ver van "100 euro" en kost een RGB fan ook zo 15 tot 20 euro :+

[ Voor 6% gewijzigd door DarkBlaze op 18-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YadomiDice
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 00:01
Heeft de 5700XT wel genoeg power om verschillende triple A games om die op een hogere FPS te draaien voor de 144 HZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Er staat 60-144fps in de titel dus ja dat is prima haalbaar op 'high'.
Ik ga deze build ook volgen, interessante posts van oa @De Priester en ook @Blaat en @Quacka mooie RGB cases die jullie posten.

[ Voor 18% gewijzigd door pino85 op 23-08-2020 12:49 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RGB. :N
Maar ik ga even de Sapphire Nitro+ erin duwen. De MSI Gaming X is zeer goed, als je er eentje krijgt met thermal paste die normaal is aangebracht. Ik heb de laatste tijd alleen te veel mensen gehoord die de hotspot naar de 110C kregen, want thermal paste...

Verder heeft de Sapphire Nitro+ een ARGB header waardoor je dus niet afhankelijk bent van software. Gewoon aansluiten op het moederbord en die controleert de ledjes dan. Er is natuurlijk ook nog een extra RGB versie die meteen nog iets sneller is. ;)
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition

edit: Nu heb ik gewoon een heel RGB systeem samengesteld hé. :N :P
Maar om te beginnen is van wat ik heb begrepen, werkelijk alle RGB software waardeloos. Je gaat dit dus doen vanuit bios of niet. Tweede is dat ARGB betere verlichting geeft dan gewone RGB. Dat gaan we dus ook doen.

-Qua moederborden zijn de ASUS TuF, Gigabyte Elite en MSI A-Pro zeer vergelijkbaar qua VRM's en features. Het verschil is dat MSI gewoon geen RGB heeft. ASUS heeft maar een ARGB header en ik heb er twee nodig. Gigabyte it is.
-De eerste header zit boven bij de CPU en is voor de Mugen 5 ARGB. Heb je die controller ook niet nodig, want moederbord.
-De tweede zit onderin en die is voor de Sapphire Nitro+ SE. Daar heb je alleen wel een aparte ARGB kabel nodig want die zit voor zover ik weet niet bij het moederbord of de videokaart. Die kan ik alleen niet vinden via de pricewatch.
-De rest is het gebruikelijke. Ik zou eigenlijk geen RGB ventilatoren doen omdat de ARGB headers nu op zijn en RGB een kleur is. Dat werkt niet als je moederbord, videokaart en de CPU koeler in de volle regenboog stand gaan en je ventilatoren dit niet kunnen volgen.

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition€ 470,05€ 470,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,40€ 82,40
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 69,10€ 69,10
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 155,75€ 155,75
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 100,32€ 100,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.280,32

[ Voor 69% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-08-2020 11:36 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:03:
RGB. :N
Maar ik ga even de Sapphire Nitro+ erin duwen. De MSI Gaming X is zeer goed, als je er eentje krijgt met thermal paste die normaal is aangebracht. Ik heb de laatste tijd alleen te veel mensen gehoord die de hotspot naar de 110C kregen, want thermal paste...

Verder heeft de Sapphire Nitro+ een ARGB header waardoor je dus niet afhankelijk bent van software. Gewoon aansluiten op het moederbord en die controleert de ledjes dan. Er is natuurlijk ook nog een extra RGB versie die meteen nog iets sneller is. ;)
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition

Maar om te beginnen is van wat ik heb begrepen, werkelijk alle RGB software waardeloos. Je gaat dit dus doen vanuit bios of niet. Tweede is dat ARGB betere verlichting geeft dan gewone RGB. Dat gaan we dus ook doen.

-Qua moederborden zijn de ASUS TuF, Gigabyte Elite en MSI A-Pro zeer vergelijkbaar qua VRM's en features. Het verschil is dat MSI gewoon geen RGB heeft. ASUS heeft maar een ARGB header en ik heb er twee nodig. Gigabyte it is.
-De eerste header zit boven bij de CPU en is voor de Mugen 5 ARGB. Heb je die controller ook niet nodig, want moederbord.
-De tweede zit onderin en die is voor de Sapphire Nitro+ SE. Daar heb je alleen wel een aparte ARGB kabel nodig want die zit voor zover ik weet niet bij het moederbord of de videokaart. Die kan ik alleen niet vinden via de pricewatch.
-De rest is het gebruikelijke. Ik zou eigenlijk geen RGB ventilatoren doen omdat de ARGB headers nu op zijn en RGB een kleur is. Dat werkt niet als je moederbord, videokaart en de CPU koeler in de volle regenboog stand gaan en je ventilatoren dit niet kunnen volgen.

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT Special Edition€ 470,05€ 470,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 82,40€ 82,40
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 155,75€ 155,75
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 100,32€ 100,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.280,32
Is het weer zover met MSI? Thermal paste blijft moeilijk voor ze. De RTX 2080Ti Sea Hawk lijdt ook al aan serieuze problemen op dat gebied. Stelletje pannenkoeken. :P

Als de Nitro+ extern aan te sturen valt pak ik die wel. Maar heb je ergens een bron die bevestigt dat dit zo is? Ik kan dat nergens vinden.

En weet je zeker dat Gigabyte z'n RGB middels de BIOS aan laat sturen? Bij mijn Gigabyte X570 bord kan dat namelijk niet. En de Gigabyte RGB software is het slechtste van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Gevonden! Alleen moet je alsnog de Sapphire software installeren om de controle over te geven aan de RGB header. Ik ben geen fan moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Is het weer zover met MSI? Thermal paste blijft moeilijk voor ze. De RTX 2080Ti Sea Hawk lijdt ook al aan serieuze problemen op dat gebied. Stelletje pannenkoeken. :P
De laatste tijd zie ik het steeds vaker voorbij komen ja. Thermal interfaces lijkt een dingetje te zijn ja...
Als de Nitro+ extern aan te sturen valt pak ik die wel. Maar heb je ergens een bron die bevestigt dat dit zo is? Ik kan dat nergens vinden.
Die van mij heeft gewoon een ARGB header. ;)
En weet je zeker dat Gigabyte z'n RGB middels de BIOS aan laat sturen? Bij mijn Gigabyte X570 bord kan dat namelijk niet. En de Gigabyte RGB software is het slechtste van allemaal.
Het alternatief is dan een duurder moederbord. Ik heb Gigabyte hun RGB software ook even mogen ervaren voor mijn monitor. Verschrikkelijk. :')

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

DaniëlWW2 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:03:

Maar die van gigabyte zorgt voor corrupte SSDs, BSODs, crashende games etc.

Bij MSI heb je dan nog de keuze om het wel/niet te gebruiken mocht je graag RGB op je bord willen dan kan je altijd nog voor de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus kiezen.

Ik zou het risico niet willen lopen voor 10€ en de RGB van de elite is ook nog eens totaal te verwaarlozen, geld eigenlijk ook voor de gaming plus, GPU covert het meeste daar van.

Overigens vind ik de TUF reeks echt foeilelijk, en ook totaal niet neutraal wat betreft kleur :+

Voordeel van de MSI borden is ook nog eens dat ze een usb-c header hebben waardoor je minder beperkt bent in je case keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door DarkBlaze op 24-08-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DarkBlaze schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Maar die van gigabyte zorgt voor corrupte SSDs, BSODs, crashende games etc.

Bij MSI heb je dan nog de keuze om het wel/niet te gebruiken mocht je graag RGB op je bord willen dan kan je altijd nog voor de pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Plus kiezen.

Ik zou het risico niet willen lopen voor 10€ en de RGB van de elite is ook nog eens totaal te verwaarlozen, geld eigenlijk ook voor de gaming plus, GPU covert het meeste daar van.

Overigens vind ik de TUF reeks echt foeilelijk, en ook totaal niet neutraal wat betreft kleur :+

Voordeel van de MSI borden is ook nog eens dat ze een usb-c header hebben waardoor je minder beperkt bent in je case keuze.
Heeft die wel twee ARGB headers? Je hebt er eentje nodig voor de CPU koeler en de tweede voor de videokaart. Zeker als het RGB moet heb je weinig keuze qua videokaarten en ga je eigenlijk uitkomen op de Nitro+ SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

DaniëlWW2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Heeft die wel twee ARGB headers?
1x 4-pin RGB LED connector
2x 3-pin RAINBOW LED connectors (ARGB)

Had je natuurlijk zelf ook even kunnen checken he ;) , maar ja is net als de B550-A pro deze heeft alleen nog betere heatsinks en is samen met de B550M Mortar het koelste budget bord mbt VRMs :P

edit:
Enige nadeel is denk ik de ALC892, maar dan kom je al weer op de tomahawk uit.

[ Voor 9% gewijzigd door DarkBlaze op 24-08-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik zou dan het liefste alsnog voor de Tomahawk gaan. De ALC892 is voor output een prima chip, maar in mijn ervaring is met name de microfooningang echt prut in vergelijking met een ALC1200 variant.

Maar goed, dat ik dat belangijk vind wil niet zeggen dat anderen dat zo vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Is denk ik een goede mention als alternatief? of andersom, dat als je niets geeft om onboard audio je de gaming plus kan kiezen.

edit:
Tomahawk heeft natuurlijk nog wel meer voordelen zoals 2.5G + 1G ethernet, en een tweede M.2 koeler

[ Voor 32% gewijzigd door DarkBlaze op 24-08-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Wat is de hype met die MSI Tomahawk? De meeste mensen hebben 2,5GB niet eens in huis bijvoorbeeld en uberhaupt 2 NIC's is overkill. Ik kom telkens op dit moederbord wat goedkoper is, een uitstekende audiochip (ALC1200) heeft en meer dan genoeg features:

pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS

Over de videokaart. Imho zijn er twee kanshebbers:
- pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
- pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Qua esthiek komen deze mooier uit in een kas met glazen wand dan die MSI. (Die ik persoonlijk gewoon lelijk vind).

Bij de cpu vind ik het altijd lastig om te kiezen tussen de 3700X of 3600. Als de gebruiker naast gamen ook nog wil streamen is het wel fijn om wat extra 'juice' te hebben.

Over de audiochip wil ik graag nog kwijt dat alles onder ALC1200 eigenlijk net niet is. Ik heb zelf nu nog een mobo met ALC887. Dat is op zich prima. Maar je merkt wel dat je sneller de foutjes hoort.

Wat vinden jullie trouwens van deze case:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Deze kost wel wat meer, maar heeft meer features een beter design en subtiele RGB.

[ Voor 63% gewijzigd door Vuurvoske op 25-08-2020 08:26 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Vuurvoske schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:19:
Wat is de hype met die MSI Tomahawk? De meeste mensen hebben 2,5GB niet eens in huis bijvoorbeeld en uberhaupt 2 NIC's is overkill. Ik kom telkens op dit moederbord wat goedkoper is, een uitstekende audiochip (ALC1200) heeft en meer dan genoeg features:

pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS

Over de videokaart. Imho zijn er twee kanshebbers:
- pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
- pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Qua esthiek komen deze mooier uit in een kas met glazen wand dan die MSI. (Die ik persoonlijk gewoon lelijk vind).

Bij de cpu vind ik het altijd lastig om te kiezen tussen de 3700X of 3600. Als de gebruiker naast gamen ook nog wil streamen is het wel fijn om wat extra 'juice' te hebben.

Over de audiochip wil ik graag nog kwijt dat alles onder ALC1200 eigenlijk net niet is. Ik heb zelf nu nog een mobo met ALC887. Dat is op zich prima. Maar je merkt wel dat je sneller de foutjes hoort.

Wat vinden jullie trouwens van deze case:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Deze kost wel wat meer, maar heeft meer features een beter design en subtiele RGB.
Nou jij hebt duidelijk het topic niet gelezen, maar goed gaan we het nog een keer uitleggen.

De 500DX is al genoemd, staat ook al genoemd als mogelijke case.
De 500DX heeft een USB-C frontpanel poort, die je niet kan aansluiten op je gekozen moederbord.

Het TUF moederbord is gewoon lelijk met die gele accenten als je het mij vraagt, mist dus een USB-C header en heeft maar 1 ARGB header en dat is een grote beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

DarkBlaze schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Nou jij hebt duidelijk het topic niet gelezen, maar goed gaan we het nog een keer uitleggen.

De 500DX is al genoemd, staat ook al genoemd als mogelijke case.
De 500DX heeft een USB-C frontpanel poort, die je niet kan aansluiten op je gekozen moederbord.

Het TUF moederbord is gewoon lelijk met die gele accenten als je het mij vraagt, mist dus een USB-C header en heeft maar 1 ARGB header en dat is een grote beperking.
Point taken, maar toch blij dat ik deze antwoorden van je krijg.

Btw misschien een domme vraag. Maar de 500DX heeft een ingebouwde rgb controller. Volstaat dan niet 1 aRGB header? Ik ben echt een leek op het gebied van RGB.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja voor de 500DX heb je dan genoeg, maar wat als je de besproken Mugen ARGB of S28 Prisma ook nog wil aansturen? Of je overige case fans als je RGB fans wil? Dan moet je dat dus allemaal vanaf die ene header doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

DarkBlaze schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:37:
Ja voor de 500DX heb je dan genoeg, maar wat als je de besproken Mugen ARGB of S28 Prisma ook nog wil aansturen? Of je overige case fans als je RGB fans wil? Dan moet je dat dus allemaal vanaf die ene header doen.
Als je alles synchroon wilt houden qua kleur / effecten is dat geen probleem toch?
In mijn geval heb ik een sapphire 5700XT en een pricewatch: Cooler Master MasterAir MA610P als cpu koeler.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Maar als jij de 500DX daar op hebt aangesloten, waar laat je de rest dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik was in de veronderstelling dat de controller bij de 500DX meerdere aansluitingen had. Daar heb ik me in vergist dus.
Als ik het goed begrijp. Is een RGB header een aansluiting met de mogelijkheid om iig ervoor te zorgen dat er kleur verschijnt. ARGB daarentegen heeft de mogelijkheid commando's door te geven zoals kleur en beweging?

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:50
Keuze voor de Ryzen 3600 snap ik helemaal. De GPU ben ik nog niet overtuigd. Zou voor een 2070 gaam of anders even wachten op de 3060 rtx van Nvidia.

Is die AMD GPU zo veel meer bang for the buck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Korte antwoord:
Ja

Lange antwoord met cijfertjes:
Je betaalt +- 400 euro om op 1440p ultra instellingen gemiddeld 105 fps te halen met een rx 5700 xt. Klik.
Met een 2070 super haal je op 1440p ultra instellingen exact dezelfde 105 fps gemiddeld, maar deze kost je +- 600 euro. Klik .

Mij lijkt me 200 euro voor gelijke prestaties een serieus verschil in prijsperformance ja ;). PS: zoals je kan zien is de temperatuur en geluidsproductie erg gelijkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Henkje.doc schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:48:
Keuze voor de Ryzen 3600 snap ik helemaal. De GPU ben ik nog niet overtuigd. Zou voor een 2070 gaam of anders even wachten op de 3060 rtx van Nvidia.

De RX5700XT is een paar procent langzamer dan de RTX2070S die al snel €100 duurder zijn. Komt er nog eens bovenop dat de Nitro+ een zeer goede videokaart is los van de chip. Die is alleen vergelijkbaar met de allerbeste RTX2070S modellen zoals pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X.

Verder komt GA102 waarschijnlijk ergens in september. Dat gaat een heel andere prijsklasse worden dan waar we hier naar kijken. Voor BBG in november is misschien of GA104 of Navi 22 al beschikbaar die de RX5700XT of RTX2070S zullen vervangen. Het duurt nog wel even. :)
Blaat schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:47:
Ik zou dan het liefste alsnog voor de Tomahawk gaan. De ALC892 is voor output een prima chip, maar in mijn ervaring is met name de microfooningang echt prut in vergelijking met een ALC1200 variant.

Maar goed, dat ik dat belangijk vind wil niet zeggen dat anderen dat zo vinden.
Is dat niet meer een kwestie van filtering? Verder denk ik dat verreweg de meeste mensen met een headset, USB gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-08-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 19:17

mikeya

:o

Mooi topic weer en ik lees, in eigen belang, graag mee. Ga mijn nieuwe pc baseren op deze BBG, alleen denk ik misschien qua CPU een stapje hoger.
De 5700xt is prima voor nu. Heb geen zin om te wachten op de nieuwe generatie kaarten, maar ik zal mijn GPU dan volgend jaar wel upgraden.
Twijfel nu nog ontzettend over de koeling van de CPU. Ik vind die nzxt kraken's zo tof, omdat je de temperatuur in de display kunt tonen. Eerlijk gezegd boeit RGB mij niet zo heel veel, ga dan liever voor "functionele" opsmuk hah.
Maar ik ben ook niet blind voor jullie argumentatie dat de CAM software ruk is.

Mike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
mikeya schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:36:
Twijfel nu nog ontzettend over de koeling van de CPU. Ik vind die nzxt kraken's zo tof, omdat je de temperatuur in de display kunt tonen.
Welke koeler is dit? want dit lijkt mij ook wel erg vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Er zijn een hoop goede dingen genoemd in dit topic, maar ik kan helaas niet iedereen tevreden stellen denk ik. Ik zou het lijstje als volgt willen houden:

1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 436,-€ 436,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 87,89€ 87,89
2VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 81,98
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32€ 125,07€ 125,07
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,91€ 101,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.335,95

Met als alternatieven:
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 122,90€ 122,90
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 156,40€ 156,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,30

Opmerkingen:
- AIO waterkoeling wil ik niet aan beginnen, ze zijn te duur voor wat je krijgt en een Ryzen 3600 heeft niet veel nodig.
- De Lian Li case heeft geen rear exhaust die beschouw ik als minder praktisch voor luchtkoeling, maar mooi is ie wel.
- Als iemand betere fans weet die te daisy-chainen zijn graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
Waarom kies je in de build voor een B550 ten aanzien van de X570 (prijsverschil +- 50 euro) of is dat niet de juiste plek om dat hier te discussieren?

Zelf volg ik dit topic met interesse vanwege upgrade huidige build en ook de 3600x/3700x met RGB wil gaan aanschaffen zoals hier in dit topic besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 19:17

mikeya

:o

Blaat schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:57:
Er zijn een hoop goede dingen genoemd in dit topic, maar ik kan helaas niet iedereen tevreden stellen denk ik.

Opmerkingen:
- AIO waterkoeling wil ik niet aan beginnen, ze zijn te duur voor wat je krijgt en een Ryzen 3600 heeft niet veel nodig.
Fair point !

Eerder schreef je dat je geen fan van de Sapphire was ivm het feit dat je eerst de software moet installeren om zodoende controle over te kunnen geven aan de ARGB header. Is dit nog steeds zo? Is dit een eenmalige actie of moet dit bij iedere reboot weer gebeuren? Als je die Sapphire software toch steeds moet starten dan ben ik ook minder fan.
De Priester schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Welke koeler is dit? want dit lijkt mij ook wel erg vet.
De NZXT Kraken zijn kant en klare waterkoelingsetjes(AIO). Kijk vooral even op google of YouTube voor filmpjes ervan. Mijn persoonlijke overweging is dat ik zo'n grote luchtkoeler zoals de Scythe Mugen niet mooi ga vinden. Zo'n groot blok(RGB) direct naast of half op de geheugenstrips die ook al RGB zijn.
Maar dat is nu de extra handicap van deze specifieke BBG. Smaak waar we lekker over kunnen twisten :P .
Ik snap @Blaat zijn punt om waterkoeling uit deze BBG te laten.

Mike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het kan denk ik nog wat beter, en met meer RGB. :+
Ten eerste @Blaat, weet ik niet waar jij precies zes ventilatoren kwijt wil, maar dat lijkt me overkill tenzij je hier stiekem een RTX3090 hierin wil stoppen. ;)

Maar het praktische bezwaar is dat Tomahawk ook maar twee ARGB headers heeft. Twee sets ventilatoren + CPU koeler kan al niet. Ook is er de Nitro+ die ik dus absoluut wel zou aansluiten. Het is voor zover ik weet ook de enige videokaart die dit überhaupt vendor agnostisch kan en het dan niet doen voor een RGB build is zonde. Als je geen extra software wil installeren, dan moet je geen RGB build maken.

Maar we gaan losse kabels nodig hebben voor zelfs drie ARGB ventilatoren, de CPU koeler en de Nitro. Die ventilatoren komen met een verbindingskabel en een controller die je in principe niet nodig hebt, maar de CPU koeler heeft een splitsing voor twee. Dan ga je waarschijnlijk de ventilator achteraan niet aan kunnen sluiten omdat de CPU koeler de bovenste ARGB header al inneemt. Je hebt dus zes aansluitingen en spliters van een header naar drie apparaten bestaan. Met mijn ongeëvenaarde paint skills heb ik dat eens uitgetekend hoe je het dan moet aansluiten. :+

Rood is de CPU koeler en de exhaust. Blauw is voor de twee intakes en de Nitro+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh639QfrYfz5qTRck6AaNisnwZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3T9LUkl4MuXtViGeMvxVjKKm.jpg?f=fotoalbum_large
  • Ook ga ik gewoon wel Crucial E-die erin stoppen omdat ik laatst weer iemand zag die toch problemen kreeg. Het lijkt nog steeds zo dat er G.skill en Corsair setjes in omloop zijn die nauwelijks 3200C16 stabiel kunnen draaien en dat wil ik voor zijn. Verder heb je dit setje ook in het rood en wit voor extra versiering.
  • De FD ION blijft steeds maar slecht leverbaar, dus dan maar de be quiet.
  • Laatste was er niet iets met die Kingston SSD waardoor je beter de Crucial P1 kan nemen?
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,26€ 81,26
2KabelsCooler Master Addressable RGB 1-to-3 splitter cable Zwart€ 7,90€ 15,80
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 69,95€ 69,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 40,99
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 155,25€ 155,25
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 88,56€ 88,56
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.320,81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Nee, dat is achterhaald. De A2000 had eind vorig jaar grote issues.
Sindsdien zijn wat issues bekend in combinatie met Gigabyte, welke we in een rgb-build sowieso niet willen gebruiken. Je kunt de A2000 dus prima gebruiken, al zou je ook voor de betere Samsung 970 Evo kunnen kiezen, die veel goedkoper is geworden.
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Ik heb de nitro, maar die sluit je toch niet op een rgb poort van je moederbord aan? Of vergis ik me nu (ik heb geen rgb build, omdat ik dat te druk vind -> al hoewel ik sommige plaatjes in dit topic wel mooi vind)?

[ Voor 20% gewijzigd door Quacka op 26-08-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan kan de A2000 ook. :)

Oh en dit heeft elke Nitro+. Nee, niet de kabel maar wel die header. Ik heb de RGB ook gewoon uit staan, maar het kan wel.
Afbeeldingslocatie: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2019/09/1-P1144130.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-08-2020 09:34 ]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:45:
Het kan denk ik nog wat beter, en met meer RGB. :+
Ten eerste @Blaat, weet ik niet waar jij precies zes ventilatoren kwijt wil, maar dat lijkt me overkill tenzij je hier stiekem een RTX3090 hierin wil stoppen. ;)
Dat is vooral een stijlkeuze. Ik kies hier voor een grote hoeveelheid RGB fans en laat RGB strips achterwege. In de praktijk (trust me on this) levert dat het mooiste resultaat op.
Maar het praktische bezwaar is dat Tomahawk ook maar twee ARGB headers heeft. Twee sets ventilatoren + CPU koeler kan al niet.
Daarom is er gekozen voor fans die je kunt daisy chainen. Effectief verlies je daar dan geen RGB header mee omdat je al die fans + 1 ander RGB apparaat aan 1 header kunt verbinden. Het kan dus wel. :)
Ook is er de Nitro+ die ik dus absoluut wel zou aansluiten. Het is voor zover ik weet ook de enige videokaart die dit überhaupt vendor agnostisch kan en het dan niet doen voor een RGB build is zonde. Als je geen extra software wil installeren, dan moet je geen RGB build maken.
Dat we software moeten installeren soit, maar niet meerdere softwarepakketten. Meerdere pakketten heeft een merkbare negatieve impact op gaming performance omdat die rotprogramma's zoveel CPU cycles eten.

Weet jij misschien hoe het zit bij die Nitro+: Is het een kwestie van software installeren, instellen dat hij aangestuurd wordt door de aRGB header en dan software deinstalleren? Of moet je de software permanent actief hebben?

In dat laatste geval pak ik toch liever de MSI.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is vooral een stijlkeuze. Ik kies hier voor een grote hoeveelheid RGB fans en laat RGB strips achterwege. In de praktijk (trust me on this) levert dat het mooiste resultaat op.

Daarom is er gekozen voor fans die je kunt daisy chainen. Effectief verlies je daar dan geen RGB header mee omdat je al die fans + 1 ander RGB apparaat aan 1 header kunt verbinden. Het kan dus wel. :)
Je hebt alleen nog steeds meer headers nodig dan je hebt op het moederbord. Zelfs als je een kabel pakt die kan splitsen naar vijf, ga je het niet redden met twee headers. Immers heb je voor de bovenste header namelijk zes ventilatoren. Ook 5V ARGB headers hebben een limiet en je kan niet eindeloos maar extra ventilatoren toevoegen of gaan daisy chainen.
Dat we software moeten installeren soit, maar niet meerdere softwarepakketten. Meerdere pakketten heeft een merkbare negatieve impact op gaming performance omdat die rotprogramma's zoveel CPU cycles eten.

Weet jij misschien hoe het zit bij die Nitro+: Is het een kwestie van software installeren, instellen dat hij aangestuurd wordt door de aRGB header en dan software deinstalleren? Of moet je de software permanent actief hebben?

In dat laatste geval pak ik toch liever de MSI.
Ik heb net Trixx maar weer eens geïnstalleerd, na bijna een jaar. Ik kom uit op 25MB aan RAM gebruik en nog steeds geeft die meteen aan dat de RGB uit moet staan zoals ik vorig jaar begin oktober heb ingesteld. Ook staat de bios switch nog steeds meteen op de middelste bios positie waardoor ik profielen kan wisselen met een reboot zonder de switch over te halen. Dat is ook meteen herkend. Ik vermoed dan ook dan dit onthouden word zonder het programma dat toch al vrijwel niks kost. We hebben het hier over RGB. Mensen gaan RGB software installeren en gebruiken, dat is onvermijdelijk. De gemiddelde gamer gaat niet constant bios in duiken voor wat kleine aanpassingen.

Nee, ik heb geen ARGB header want anders zou ik het gewoon testen. In ieder geval werkt het uitgeschakeld houden zonder software. ;)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Je hebt alleen nog steeds meer headers nodig dan je hebt op het moederbord. Zelfs als je een kabel pakt die kan splitsen naar vijf, ga je het niet redden met twee headers. Immers heb je voor de bovenste header namelijk zes ventilatoren. Ook 5V ARGB headers hebben een limiet en je kan niet eindeloos maar extra ventilatoren toevoegen of gaan daisy chainen.

[...]

Ik heb net Trixx maar weer eens geïnstalleerd, na bijna een jaar. Ik kom uit op 25MB aan RAM gebruik en nog steeds geeft die meteen aan dat de RGB uit moet staan zoals ik vorig jaar begin oktober heb ingesteld. Ook staat de bios switch nog steeds meteen op de middelste bios positie waardoor ik profielen kan wisselen met een reboot zonder de switch over te halen. Dat is ook meteen herkend. Ik vermoed dan ook dan dit onthouden word zonder het programma dat toch al vrijwel niks kost. We hebben het hier over RGB. Mensen gaan RGB software installeren en gebruiken, dat is onvermijdelijk. De gemiddelde gamer gaat niet constant bios in duiken voor wat kleine aanpassingen.

Nee, ik heb geen ARGB header want anders zou ik het gewoon testen. In ieder geval werkt het uitgeschakeld houden zonder software. ;)
Klopt, die headers hebben een limiet, van 250 LEDs. Dat haal je niet met 8 ventilators. :P

Ook uit ervaring kan ik je vertellen dat dit echt geen probleem is. 8 fans is niks qua hoeveelheid LEDs.

Dan houd ik het bij de Sapphire. 1x instellen en dan software pleite is precies wat we willen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Klopt, die headers hebben een limiet, van 250 LEDs. Dat haal je niet met 8 ventilators. :P

Ook uit ervaring kan ik je vertellen dat dit echt geen probleem is. 8 fans is niks qua hoeveelheid LEDs.

Dan houd ik het bij de Sapphire. 1x instellen en dan software pleite is precies wat we willen.
Dan nog meer ventilatoren en een van pricewatch: Cooler Master Addressable RGB 1-to-5 Splitter Cable in plaats van de tweede kabel die in drieën splitst. :)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Dan nog meer ventilatoren en een van pricewatch: Cooler Master Addressable RGB 1-to-5 Splitter Cable in plaats van de tweede kabel die in drieën splitst. :)
Sorry ik ben je even kwijt. Waarom is dit precies beter dan de fans daisy chainen? :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Sorry ik ben je even kwijt. Waarom is dit precies beter dan de fans daisy chainen? :P
Nee laat maar, dat kan natuurlijk ook. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 23:09

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Ik zie hier mooie builds, helaas zijn we door alle RGB geweld wel het idee voor de meeste prestaties voor het gekozen budget kwijt. Of vergis ik mij hier in en zijn de extra kosten van RGB (fan's, geheugen en processor koeler) te verwaarlozen? Wat ik eigenlijk wil zeggen. Is het misschien een idee om een paar alternatieve op te zetten voor als je met iets minder RGB tevreden bent?

Daarbij nog een vraagje voor mij zelf. Als ik op de genoemde systemen FS2020 ga draaien op 1440p, ga ik dan de 30fps nog halen?

[ Voor 15% gewijzigd door cellkuh op 27-08-2020 12:57 ]

• Quacka
Ik weet niet meer wat de status is.
Maar je kan, als je bereid bent wat extra werk aan de instellingen te steken, voor nauwelijks meer geld een rgb setup te kiezen :

Kast is vaak 60 euro, voor misschien paar euro meer heb je aardige rgb kast.

Processorkoeler ipv dure bling bling koeler kan je ook voor de boxed koeler van de 3700x kiezen (die je eventueel kunt kopen via vraag en aanbod)

Videokaarten uit deze build is qua prestatie sowieso nodig, neem de betere nitro.

Dan heb je alleen nog de rgb geheugen, dat kost 20-25 euro meer denk.

Dus Max 50 euro meer en je hebt tig rgb. Alleen kost het meer tijd om mooi in te stellen

• De Priester
Blaat schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:58:
Een nieuwe maand en tijd voor een nieuwe BBG. In lijn met wat ik in het BBG feedbacktopic heb aangekondigd, gaat onze werkwijze deze keer iets anders zijn. Waar we voorheen werkten met een vast budget, werken we nu voornamelijk naar een specifiek doel toe en zoeken daar de bang/buck sweetspot op.
Even goed als reminder, er is dus geen fixed budget maar moet er gekeken worden naar de sweetspot. Ja RGB gaat extra kosten maar in principe hoeft de rest van de build (het stukje performance) daar niet onder te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrprancer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
ff een totale noob RGB vraag maar is een nzxt h510 niet veel mooier met rgb?

a guy who plays games 12 hours a day has strong fingers...that could be interesting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart mis ik ook nog in de builds. Betaalbare case met al 3 meegeleverde RGB fans en ingebouwde controller. Kortom; wil je een kast bouwen met RGB dan is deze qua bang for the buck niet snel te verslaan (en scoort ook vrij hoog in de test bij de hardware buren dus ik ook qua airflow en koeling prima).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quacka
Dat zou mijn keuze zijn in de bang for buck rgb build, dus waarbij je prestaties bovenaan zet, maar voor paar euro meer rgb kiest.

120 euro goedkoper, dezelfde prestaties en een vergelijkbaar aantal lichtjes, waarbij je wel iets meer werk zal hebben om een mooi eindresultaat te hebben. Maar ehm tweakers.... tweaken... beetje moeite doen mag toch wel?

1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 RGB Black Edition€ 37,81€ 37,81
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 132,89€ 132,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,51

pricewatch: Cooler Master MasterBox MB511 RGB
kan natuurlijk ook.

Wat ik trouwens afvraag: 16GB of 32GB? 16 lijkt me voorlopig nog genoeg in een game pc. (al heb ik zelf wel voor 32GB gekozen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, 16GB is in principe voldoende, maar nu al verschijnen de eerste games die liever 32 GB willen (microsoft flight simulator). En aangezien de geheugenprijzen momenteel laag liggen, is het prima te verantwoorden in zo'n 1440P systeem om 32 gigabyte geheugen te kiezen met het oog op de toekomst.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Ik ga ook maar even proberen mee te doen. Met een kleine disclaimer; ik woon in duitsland en hij is vooral gericht op alternate.DE

Ik ben echt verliefd geworden op de Lian li pc-o11D en dat zal de primaire focus zijn.

- CPU: Ryzen 5 3600 hoeft denk ik niet over gesproken te worden.
- CPU koeling: Deze komt met 3 rgb fans en de koeler zelf ziet er gaaf uit. Beetje duur (niks vergeleken met de nzxt kraken) maar vind de 3 fans wel erg gaaf.
- Mobo: Deze ziet er leuk uit met kleurtjes O-) . Gekozen voor een B450 ipv 550. Zover ik het begrijp werkt die nog prima voor de r5 3600. Wat het scheelt in prijs kan je weer terugstoppen in de RGB.
- GPU: is eerder veel besproken.
- RAM: G.Skill trident is kwestie van persoonlijke smaak. Wel bewust gekozen voor 4x 8gb. Meer reepjes = meer rgb >:) en wat ik zo snel op youtube zie werkt het ook beter in games.
- OPSLAG: kingston a2000 1tb.
- PSU: Ergens gehoord dat de lian li een SFX psu nodig heeft. alternate.de heeft niet veel aanbod en deze was snel gevonden. Modulair, gold en degelijke prijs.
- FANS: Tweemaal de Coolermaster triple fan. eenmaal verticaal en 1 maar op de bodem van de kast.

De ontbrekende prijzen:
Deepcool Castle 360 ​​RGB V2, waterkoeling € 117,79
Chieftec CSN-650C 650W, PC-voeding zwart, 2x PCIe, kabelbeheer 1x € 87,90
maakt de totaal prijs: € 1369.90

1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon MAX WiFi€ 144,05€ 144,05
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 122,90€ 122,90
1WaterkoelingDeepCool Gamer Storm Castle 360RGB V2€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 40,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16Q-32GTZR€ 175,-€ 175,-
1VoedingenChieftec CSN-650C€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 100,67€ 100,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,61

Heb zelf niet heel veel systeemkennis en al helemaal niet van (A)RGB/mystic/daisychain... 8)7 ?
Mensen die input kunnen geven over de volgende zaken:
- B450 / B550 + de gekozen mobo. Deze is vooral gebaseerd op uiterlijk.
- hoeveel RGB systemen/fans kan je verbinden met een mobo of wanneer heb je splitters oid nodig?

Wat mij verder opvalt is dat niemand nog echt cable sleeves (evt rgb) heeft genoemd. Iemand daar tips voor?
En ik sta natuurlijk open voor algemene tips / opmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Chieftec is wel één van de merken waar je met voedingen gewoon vanaf wil blijven.

Ik weet niet hoe de meerderheid hier denkt over rgb, maar ik geniet van een subtiele rgb toets, moet niet in overdaad aanwezig zijn. De fans vind ik dan persoonlijk iets teveel van het goede.

De prijs van B550 is nagenoeg gelijk met b450, dus dan zou ik voor b550 gaan.

Voor cablesleeves heb ik goede ervaringen met cablemod, wel prijzig (30 euro voor 24pin en 3x 8 pin), maar dan heb je ook wat waarmee je eigenlijk een leven lang gebruik van kan maken. RGB cables lijkt me ook iets teveel van het goede, maar custom sleeves zijn altijd mooi, ook al is dit misschien buiten proportie van het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasto
Ik kan niet wachten op de BBG. Zodra ik hem heb gelezen ga ik direct mijn pc bestellen. Hopelijk leggen word er ook een beetje aandacht besteed aan de installatie ervan en niet alleen de selectie van de onderdelen. Of in ieder geval een link naar wat handige guides. (en ja ik weet dat ik zelf ook zou kunnen googlen 8)7 )

[ Voor 9% gewijzigd door sasto op 31-08-2020 13:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Priester
sasto schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:42:
Ik kan niet wachten op de BBG. Zodra ik hem heb gelezen ga ik direct mijn pc bestellen. Hopelijk leggen word er ook een beetje aandacht besteed aan de installatie ervan en niet alleen de selectie van de onderdelen. Of in ieder geval een link naar wat handige guides. (en ja ik weet dat ik zelf ook zou kunnen googlen 8)7 )
Ik hoop hier ook een beetje op. Uiteraard, "Google is your friend" maar hulp in de juiste richting zou fijn zijn. Heb al een paar keer zitten denken hoe gaaf het zou zijn om eens onder begeleiding van een pro hier binnen de Tweakers community een pc te bouwen. Ik heb al genoeg systemen gebouwd in alle jaren en dit gaat me ook prima af maar ik doe dat naar eigen eer en geweten terwijl voor sommigen hier het een complete wetenschap is. Zou een digitale workshop echt enorm gaaf vinden.

Ben nu sinds enige maanden wat meer betrokken bij de discussie rondom de BBG's en ik vind het compleet gaaf hoeveel kennis sommige mensen hebben van de materie, petje af. Ik weet ook zeker dat het super leerzaam zou zijn om hierin eens mee te kijken met iemand die er echt verstand van heeft.

Ik denk niet dat ik de enige ben als ik zeg dat ik al veel heb opgestoken van dit topic. Ondanks mijn beperkte kennis merk ik dat het superleuk is om je te mengen in de discussie want je kan er enkel van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
sasto schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:42:
De BBG is inmiddels al geschreven en staat klaar om gepubliceerd te worden. Ik heb niet vreselijk veel aandacht besteed aan de installatie, maar het is goed om te weten dat die wens bestaat in de community. :)

We zijn toch bezig om stukje bij beetje de BBG's 'beter' te maken aan de hand van de feedback die we hier krijgen en ik ga deze zeker mee nemen voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat we een RGB build associëren met gekleurde fans, een moederbord met lichtje en streepje licht op de geheugen dimms. Waarom niet gewoon wat led strips? Het blijft tenslotte een BBG. Dan kun je beter met minder geld de case mooier maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:12:
Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat we een RGB build associëren met gekleurde fans, een moederbord met lichtje en streepje licht op de geheugen dimms. Waarom niet gewoon wat led strips? Het blijft tenslotte een BBG. Dan kun je beter met minder geld de case mooier maken.
Hoewel dit natuurlijk enigszins onderhevig is aan smaak is dit gedaan omdat RGB strips in de praktijk een minder mooi resultaat opleveren dan RGB componenten. Met strips worden er namelijk ook dingen uitgelicht die je niet uitgelicht wil hebben, zoals (bijvoorbeeld) net niet perfecte kabelmanagement. Dit is eerder in dit topic ook langs gekomen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een non-RGB systeem verlicht met RGB LED strips een uitermate teleurstellend resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De gekozen videokaart komt zelden tot nooit in de buurd van 144 fps dus ik snap hier helemaal niets van.
https://www.tomshardware....00-rx_5700_xt,6216-2.html

Op basis van welke games is deze videokaart gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Q schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:41:
De gekozen videokaart komt zelden tot nooit in de buurd van 144 fps dus ik snap hier helemaal niets van.
https://www.tomshardware....00-rx_5700_xt,6216-2.html

Op basis van welke games is deze videokaart gekozen?
Wat zegt de titel van het topic? :P

Het performance doel is tussen de 60fps en 144fps en daar voldoet de 5700XT prima aan.

Daarnaast is in een hogere prijsklasse gaan zitten een vrij dom idee als je bedenkt dat er morgen nieuwe nVidia kaarten aangekondigd gaan worden. Dat zal waarschijnlijk alleen highend tot enthousiast zijn intieel dus een 5700XT durf ik best nog aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Blaat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Hoewel dit natuurlijk enigszins onderhevig is aan smaak is dit gedaan omdat RGB strips in de praktijk een minder mooi resultaat opleveren dan RGB componenten. Met strips worden er namelijk ook dingen uitgelicht die je niet uitgelicht wil hebben, zoals (bijvoorbeeld) net niet perfecte kabelmanagement. Dit is eerder in dit topic ook langs gekomen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een non-RGB systeem verlicht met RGB LED strips een uitermate teleurstellend resultaat oplevert.
@Blaat je gaf aan dat het artikel al bijna gereed is voor publicatie en ik ben benieuwd welke behuizing is opgenomen. Heb nu de afgelopen weken de behuizingen eens goed bekeken inclusief tal van reviews en ik ben persoonlijk gezwicht voor de Be Quiet! Pure Base 500DX. Hoewel ik geen uitspraak kan doen over de technische compatibiliteit qua ARGB heeft deze dus wel degelijk een hele subtiele ledstrip aan de bovenkant welke best tof gedaan is.

Gezien @Djarune zijn opmerking is wellicht die 500DX een mooie gulden middenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Blaat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Wat zegt de titel van het topic? :P

Het performance doel is tussen de 60fps en 144fps en daar voldoet de 5700XT prima aan.

Daarnaast is in een hogere prijsklasse gaan zitten een vrij dom idee als je bedenkt dat er morgen nieuwe nVidia kaarten aangekondigd gaan worden. Dat zal waarschijnlijk alleen highend tot enthousiast zijn intieel dus een 5700XT durf ik best nog aan te raden.
Ben je nu serieus of probeert Tweakers nu gewoon de bezoekers voor de gek te houden? Die kaart haalt waarschijnlijk in geen enkele game 144 fps.

60-144 fps is wat mij betreft helemaal geen peformance target, dat helpt naar mijn idee niemand. Beetje in de trant van:

Ja, we adviseren hier een auto met een maximum snelheid tussen de 80 KM/h en 220 KM/h.

Effectief hebben jullie een kaart gekozen die in alle games wel 60 fps haalt (gok ik) en dat lijkt mij een prima performance target, maar pas dan gewoon de titel aan.

Niemand gaat dit systeem zo kopen als je daadwerkelijk 144 fps wilt spelen in de meeste games op 1440p.

Zie verder de feedback in het feedback topic.

[ Voor 25% gewijzigd door Q op 31-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sasto
Q schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

Ben je nu serieus of probeert Tweakers nu gewoon de bezoekers voor de gek te houden? Die kaart haalt waarschijnlijk in geen enkele game 144 fps.

60-144 fps is wat mij betreft helemaal geen peformance target, dat helpt naar mijn idee niemand. Beetje in de trant van:
Zo je gaat er wel met een gestrekt been in zeg :/. Het is meerdere keren besproken dat deze BBG build niet voor de " harde performance" gaat.
Ik vind dat blaat het netjes uitlegt.Zie link voor wat ondersteunende data. 1440p ultra zit hij toch rond de 85 fps en 1440p medium rond de 130.
https://nl.hardware.info/...deokaart-voor-wqhd-gaming

Het lijkt mij dat als iemand echt die harde 1440p 144hz wil halen (wat meestal alleen nodig is voor de fast pace shooters die al minder zwaar zijn voor gpu's en dus de 144hz toch wel gehaald zal worden met de 5700XT) ze zelf al wel een gpu in gedachten hebben of eventueel iets meer huiswerk zullen doen.

Goed bezig hoor @Blaat blaat. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van de BBG. Hoelaat komt die? 00:01 :9 ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Vandaar de keuze voor een 1440p systeem, met als prestatiedoel om tussen de 60fps en 144fps te halen op high in de meest moderne games.
Deze zin, in de topic start, daar klopt wat mij betreft weinig van, want die 144 fps kun je alleen halen - zoals ik het begrijp - door de kwaliteits settings fors naar beneden te schalen. Op high ga je die targets niet halen.

Het zou een stuk eerlijker zijn wat mij betreft als het systeem gewoon als minimaal 1440p@60 fps op high wordt gedefinieerd want dat klopt volgens mij wél. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 31-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Mijn vader heeft een 5700xt en die haalt prima 100fps+ met wat kleine tweaks op 1440p hoor.

Nergens staat er dat het om een ultra 144hz 24/7 build gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door DarkBlaze op 31-08-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasto
Wat gebeurd er normaal met deze topics? slotje / verwijderen? Ik heb geen vorige edities teruggevonden.

Is het een idee om deze nog een tijdje open te houden of een " BBG sep aftermath" aan te maken? Dan kunnen mensen hun resultaten (foto's) uploaden. Al helemaal in een BBG build die vooral om het uiterlijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broess
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09-2020
sasto schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:05:
Wat gebeurd er normaal met deze topics? slotje / verwijderen? Ik heb geen vorige edities teruggevonden.

Is het een idee om deze nog een tijdje open te houden of een " BBG sep aftermath" aan te maken? Dan kunnen mensen hun resultaten (foto's) uploaden. Al helemaal in een BBG build die vooral om het uiterlijk gaat.
Er is genoeg 'geluld' hier. In September de nieuwe GPU's, dus tijd om 'ons' daarin the verdiepen...

GPUS zullen wat goedkoper worden hoogstwaarschijnlijk waardoor de volgende BBG er eventueel, qua prijs, helemaal anders uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
sasto schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:05:

Normaliter blijven de topics open tot de nieuwe topics voor de volgende BBG komen. Dat is grofweg een maand. Foto's zijn uiteraard welzeker welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Blaat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:13:
[...]

Normaliter blijven de topics open tot de nieuwe topics voor de volgende BBG komen. Dat is grofweg een maand. Foto's zijn uiteraard welzeker welkom! :)
Ook daarna blijven ze open maar gaat de stucky eraf dus zakken ze naar beneden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 23:19
Ik had deze set in gedachten. Dit weekend begonnen met wat bij elkaar zoeken. Lijkt toch best wat op de beide BBG's gecombineerd. Redelijk no nonsense en met weinig RGB gedoe.

Bedoeld voor werk overdag, gamen en 3D bouwen 's avonds. Gaat aangesloten worden op een 1440p 60hz monitor.

1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 81,-€ 81,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 395,05€ 395,05
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 76,90€ 76,90
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,70

Wat ik niet begrijp, is die noodzaak van iedereen om er een €150-200 moederbord in te zetten. Ik snap dat een 550M later misschien handig gaat zijn - maar een 450M is zoveel goedkoper dat ik bij een toekomstige upgrade prima een nieuw moederbord kan halen. En dan heb ik nog niet eens de goedkoopste 450M geselecteerd. Of zie ik dan een ander voordeel over het hoofd?

Voeding is ook nog niet helemaal duidelijk of 500 of 650 hier nodig is.

Wat mij nog wel stoort is dat het een slechte timing is qua acties / gratis games. Geen game bij Ryzen 5 - enkel hoger. En bij een AMD GPU een Godfall (nog niet uit) en WoW Shadowlands (waar je volgens mij niets mee kunt als je niet alle 12 vorige expansions hebt).

Kiwi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wordt er weinig/geen rekening gehouden met stabiliteit? Radeons hebben nog vaak driverproblemen en met de Kingston SSD zijn er soms BSOD's. Ik ga dan toch voor iets meer stabiliteit en ga waarschijnlijk deze samenstellen (DVI-kaart omdat ik een goede DVI-only monitor heb):

1MoederbordenGigabyte B550M Aorus Pro€ 108,90€ 108,90
1VideokaartenGainward GeForce RTX 2060 SUPER Ghost€ 380,-€ 380,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 70,95€ 70,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 104,65€ 104,65
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 68,02€ 68,02
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 135,05€ 135,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.067,57

Waarom blijft men nog steeds voor ATX gaan? In bijna alle systemen zit enkel een (2/3-slots) videokaart, maar dan wel in een behuizing met 7 slots. Zonder optische drives en met steeds minder HDD's en SATA SSD's zit er vooral veel lucht in de behuizing.
X-Kiwi schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:06:
Ik had deze set in gedachten. Dit weekend begonnen met wat bij elkaar zoeken. Lijkt toch best wat op de beide BBG's gecombineerd. Redelijk no nonsense en met weinig RGB gedoe.

Bedoeld voor werk overdag, gamen en 3D bouwen 's avonds. Gaat aangesloten worden op een 1440p 60hz monitor.

1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 81,-€ 81,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 395,05€ 395,05
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 76,90€ 76,90
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 650€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,70

Wat ik niet begrijp, is die noodzaak van iedereen om er een €150-200 moederbord in te zetten. Ik snap dat een 550M later misschien handig gaat zijn - maar een 450M is zoveel goedkoper dat ik bij een toekomstige upgrade prima een nieuw moederbord kan halen. En dan heb ik nog niet eens de goedkoopste 450M geselecteerd. Of zie ik dan een ander voordeel over het hoofd?

Voeding is ook nog niet helemaal duidelijk of 500 of 650 hier nodig is.

Wat mij nog wel stoort is dat het een slechte timing is qua acties / gratis games. Geen game bij Ryzen 5 - enkel hoger. En bij een AMD GPU een Godfall (nog niet uit) en WoW Shadowlands (waar je volgens mij niets mee kunt als je niet alle 12 vorige expansions hebt).
Je PSU is zo'n 150 watt te zwaar, tenzij je later een zwaardere videokaart gaat kopen.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 23:19
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:08:
Waarom wordt er weinig/geen rekening gehouden met stabiliteit? Radeons hebben nog vaak driverproblemen en met de Kingston SSD zijn er soms BSOD's. Ik ga dan toch voor iets meer stabiliteit en ga waarschijnlijk deze samenstellen (DVI-kaart omdat ik een goede DVI-only monitor heb): gallery: Cyberblizzard

Waarom blijft men ook altijd voor ATX gaan? In bijna alle systemen zit enkel een (2/3-slots) videokaart, maar dan wel in een behuizing met 7 slots. Zonder optische drives en met steeds minder SATA SSD's zit er vooral veel lucht in de behuizing.

[...]

Je PSU is zo'n 150 watt te zwaar, tenzij je later een zwaardere videokaart gaat kopen.
De Kingston SSD komt nu overal uit de test als beste koop. Heb eigenlijk niets gelezen over BSOD. Eerlijk gezegd is het al jaren geleden dat ik echt issues met SSD's heb meegemaakt (OCZ Vertex e.d.). Normaal zou mijn go to SSD een Samsung 9xx zijn, maar de Kingston is gewoon goedkoper.

En ATX geeft je wel meer ruimte voor koeling, makkelijker plaats voor een grote radiator. Zelf vind ik m-ATX een beter formaat. Groot genoeg om geen 'te lange GPU' issues te hebben maar toch iets subtieler.

De PSU is nou juist een lastig iets. Heb talloze tests gelezen en dergelijke, en men spreekt elkaar nogal tegen. Bij twijfel dus nu gekozen voor de 650. Een 650 die maar 400-500watt hoeft te draaien werkt natuurlijk beter dan een 500 uitvoering die 550watt moet opleveren.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-Kiwi schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:21:
[...]

De Kingston SSD komt nu overal uit de test als beste koop. Heb eigenlijk niets gelezen over BSOD. Eerlijk gezegd is het al jaren geleden dat ik echt issues met SSD's heb meegemaakt (OCZ Vertex e.d.). Normaal zou mijn go to SSD een Samsung 9xx zijn, maar de Kingston is gewoon goedkoper.
Zie https://www.google.com/se...819&q=kingston+a2000+bsod
De PSU is nou juist een lastig iets. Heb talloze tests gelezen en dergelijke, en men spreekt elkaar nogal tegen. Bij twijfel dus nu gekozen voor de 650. Een 650 die maar 400-500watt hoeft te draaien werkt natuurlijk beter dan een 500 uitvoering die 550watt moet opleveren.
Zie het linkje dat ik in mijn vorige post toegevoegd heb. Hier nog een calculator.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2020 14:30 ]

Pagina: 1 2 Laatste