Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:07
Mijn vraag
...
Ik heb een monitor Dell U3011. Deze deed het jaren prima. Nu opeens valt hij uit na enkele minuten. Het lampje in de knop dat aangeeft dat hij aan/uit is, gaat dan uit.

Als ik de voedingskabel verwijder, dan enkele minuten wacht, dan doet hij het weer, maar valt na enkele minuten weer uit.
Als ik de voedingskabel niet verwijder, krijg ik hem niet meer aan. Dus alleen na loshalen en weer insteken.

Andere monitoren op deze PC werken prima.

Mijn vermoeden is dat er iets met de interne voeding van de monitor aan de hand is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
PC met Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kabel verwisseld met andere monitor. Kabel werkt prima.

Wie kan mij helpen? De monitor is onmisbaar voor mijn werk. Kan ik zelf iets doen? Hoe en wat dan? (Ik ben redelijk handig). Kan iemand hem repareren?

Grote dank als je mij wilt helpen. _/-\o_

Paul
(Rijen, nabij Breda en Tilburg)

Beste antwoord (via Paulbles op 22-08-2020 12:26)

Anoniem: 472287

Paulbles schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Goed idee. Maar........ hoe herken ik defecte onderdelen? (zeg ik als amateur)
Google eens naar defecte U3011's - ik had binnen een paar seconden een enorme berg aan hits inclusief youtube instructievideos hoe het te herstellen. Deze bijvoorbeeld:

YouTube: DELL Monitor Won't Stay On Fix

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 13:16
Hoe oud is de monitor? Voor zover ik kan zien is deze monitor alweer 10 jaar oud.

Ik zou eigenlijk de moeite besparen en een nieuwe gaan kopen. Je bent straks meer tijd aan kwijt om het opgelost te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan met de temperatuur te maken hebben of staat hij in een koele ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
Klinkt idd alsof de voeding niet helemaal lekker meer is... kan uiteraard aan de huidige temperaturen liggen, maar dan nog is het ding aan het einde van z'n latijn want daar zou het gewoon tegen moeten kunnen.

Verder wat @Lelletje zegt, het is al een 10 jaar oud model, was toen wel een dure jongen maar inmiddels niet veel meer waard en daardoor ook niet echt de moeite meer waard als je het mij vraagt... tijd voor een verse monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-05 20:13
Gebruik jij toevallig een displayport kabel?

Mijn partner heeft exact hetzelfde scherm, en deze issue begon na de overstap van DVI naar DP (HDMI is geen optie op dat ding, deze ondersteunt de volledige resolutie niet)

Om 1 of een andere bizarre reden heb ik het opgelost door slaapstand van het scherm in Windows 10 uit te schakelen.

het ligt niet aan de kabels, deze werken probleemloos met andere schermen

Mocht dat niet helpen zou ik persoonlijk naar een ander scherm kijken, de 3011 verbruikt fors wat stroom vergeleken met veel schermen, dus deze vervangen kan best wat schelen in stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Lelletje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:32:
Hoe oud is de monitor? Voor zover ik kan zien is deze monitor alweer 10 jaar oud.

Ik zou eigenlijk de moeite besparen en een nieuwe gaan kopen. Je bent straks meer tijd aan kwijt om het opgelost te krijgen...
Het is inderdaad al een oud beestje. Toch wil ik het graag oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:36:
Kan met de temperatuur te maken hebben of staat hij in een koele ruimte?
Dat zou kunnen. Kantoor is inderdaad niet koel. Ik test het vanavond laat nog eens. Maar dan nog wil ik hem niet kwijt.

<update> Ook bij koelte valt hij uit, maar dan wel na een langere tijd. Iemand een idee waar dat op kan duiden?

[ Voor 15% gewijzigd door Paulbles op 19-08-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paulbles schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Dat zou kunnen. Kantoor is inderdaad niet koel. Ik test het vanavond laat nog eens. Maar dan nog wil ik hem niet kwijt.
Met dat in het achterhoofd is het begin natuurlijk de monitor op en te maken en naar defecte componenten te speuren. Let the fun begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Mizgala28 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:21:
Gebruik jij toevallig een displayport kabel?

Mijn partner heeft exact hetzelfde scherm, en deze issue begon na de overstap van DVI naar DP (HDMI is geen optie op dat ding, deze ondersteunt de volledige resolutie niet)

Om 1 of een andere bizarre reden heb ik het opgelost door slaapstand van het scherm in Windows 10 uit te schakelen.

het ligt niet aan de kabels, deze werken probleemloos met andere schermen

Mocht dat niet helpen zou ik persoonlijk naar een ander scherm kijken, de 3011 verbruikt fors wat stroom vergeleken met veel schermen, dus deze vervangen kan best wat schelen in stroomverbruik.
Ik gebruik HDMI op deze monitor. Het werkte al een jaar prima op deze nieuwe PC met videokaart voor 3 monitoren.

Het feit dat het lichtje van de schakelaar uit gaat is voor mij een teken dat het aan de voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Met dat in het achterhoofd is het begin natuurlijk de monitor op en te maken en naar defecte componenten te speuren. Let the fun begin.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

Paulbles schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Google eens naar defecte U3011's - ik had binnen een paar seconden een enorme berg aan hits inclusief youtube instructievideos hoe het te herstellen. Deze bijvoorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Dat ga ik doen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Paulbles schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Ik gebruik HDMI op deze monitor. Het werkte al een jaar prima op deze nieuwe PC met videokaart voor 3 monitoren.

Het feit dat het lichtje van de schakelaar uit gaat is voor mij een teken dat het aan de voeding ligt.
En je krijgt met HDMI 2560x1600 resolutie?

Want dat is juist het punt, de scherm gaat via HDMI maar tot 1920x1200, DVI en DP gaan tot 2560x1600, de native resolutie van het scherm.

(de bovenste heeft weinig te maken met waarom de scherm issues heeft, ik zeg het alleen omdat het zonde zou zijn om de scherm niet native te gebruiken)

[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 14-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulbles
Mizgala28 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

En je krijgt met HDMI 2560x1600 resolutie?

Want dat is juist het punt, de scherm gaat via HDMI maar tot 1920x1200, DVI en DP gaan tot 2560x1600, de native resolutie van het scherm.

(de bovenste heeft weinig te maken met waarom de scherm issues heeft, ik zeg het alleen omdat het zonde zou zijn om de scherm niet native te gebruiken)
Ja, ik heb de aanbevolen 2560x1600....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Paulbles schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:54:
[...]

Ja, ik heb de aanbevolen 2560x1600....
Apart, opzich kan die scherm dat op papier (want HDMI 1.3a) maar ik kreeg het *nooit voor elkaar ongeacht welke HDMI kabel ik had uitgeprobeerd, vandaar dat ik zo verbaasd was.

*ik kreeg het alleen voor elkaar op 30hz 6bit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulbles
Paulbles schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:30:
Mijn vraag
...
Ik heb een monitor Dell U3011. Deze deed het jaren prima. Nu opeens valt hij uit na enkele minuten. Het lampje in de knop dat aangeeft dat hij aan/uit is, gaat dan uit.

Als ik de voedingskabel verwijder, dan enkele minuten wacht, dan doet hij het weer, maar valt na enkele minuten weer uit.
Als ik de voedingskabel niet verwijder, krijg ik hem niet meer aan. Dus alleen na loshalen en weer insteken.

....

Paul
(Rijen, nabij Breda en Tilburg)
Opgelost........

Via YouTube heb ik gezocht naar de oorzaak. Een tip was: check de soldeerpunten van de voeding. Daar waren er enkele niet in orde: een miniem scheurtje. Dus heb ik die allemaal opnieuw gesoldeerd. En........ hij doet het weer.

Allen: dank voor het meedenken.

Groetjes

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paulbles schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Opgelost........

Via YouTube heb ik gezocht naar de oorzaak. Een tip was: check de soldeerpunten van de voeding. Daar waren er enkele niet in orde: een miniem scheurtje. Dus heb ik die allemaal opnieuw gesoldeerd. En........ hij doet het weer.

Allen: dank voor het meedenken.

Groetjes

Paul
Goed nieuws! Weer een scherm gered van de vuilstort _/-\o_
Pagina: 1