Elektrische ruis en/of capacitieve koppeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo,

Sinds deze winter ben ik verhuisd naar een gelijkvloers appartement. Als hobby doe ik aan simracen, wat eigenlijk kortom racen is maar dan wat ''serieuzer''. Het is dan ook logisch dat ik snel bepaalde dingen voel die niet correct zijn, niet correct aanvoelen. Zo ben ik sinds lange tijd er achter gekomen dat ik een soort van verlies voel op de respons, reactie die je krijgt van je muis/toetsenbord en in mijn specifieke geval, ook mijn stuur.

Ik heb heel veel uren besteed aan het uitzoeken hoe dit probleem zich kan vormen. Zo heb ik alle logische dingen qua software en hardware zeker geprobeerd. Sinds een paar maand ben ik er achter gekomen dat het wel eens de elektriciteit zou zijn die niet helemaal werkt naar behoren.

Eigenlijk voel ik zoals gezegd op de muis een soort verlies, alsof je gelimiteerd wordt door iets waardoor je niet de volledige snelheid, potentie uit je hardware kan halen. Beeld je het in alsof je muis op een lagere sensitivity instelling staat, zo voelt het eigenlijk aan. Nu komt het interessante, ik kan dit manipuleren, soms kan ik het verbeteren, soms kan ik het verslechteren. Bijvoorbeeld, ik beweeg mijn muis met voeten op de grond, vervolgens houd ik mijn benen/voeten in de lucht, en ik krijg een enorme piek van muis respons. Dit duurt ongeveer 2-3 seconden (zonder scheidingstransformator, kom ik later op terug). Na die tijd, is de muis respons weer naar wat het daarvoor was, en dus weer trager. Als ik nu terug mijn voeten op de grond laat gaan, is het identiek hetzelfde, weer de korte piek van een paar seconden, en dan terug trager. Nu, dit is een klein voorbeeld, hetzelfde gebeurd als ik bijvoorbeeld de kast van mijn computer aanraak. Ook, als ik de muis voor een aantal seconden niet heb aangeraakt, en dan weer ga aanraken, is de respons ook slechter.

Ik heb dit uiteraard ook eens getest bij een andere computer in huis, daar heb ik het precies hetzelfde. Wat mij ook opviel is dat wanneer ik mijn stuur alleen al aansluit op stroom, ik ook een slechtere respons krijg van mijn muis. Trek ik hem weer uit de stroom, is het beter. Dit duidt echt wel aan dat het wat om een elektrisch probleem gaat, het stuur heeft geen connectiviteit met mijn PC (usb niet aangesloten), enkel via stroom. Ik heb dit ook bij de andere computer gecontroleerd en daar is het identiek hetzelfde. Als ik het stuur ook aanzet met de knop en dus laat opstarten, en ik beweeg tegelijkertijd mijn muis, voel ik een enorme piek in slechte respons voor een paar seconden, waarna het daarna beter wordt, maar sowieso slechter dan wanneer ik het stuur niet zou aansluiten. Het lijkt wel alsof hoe meer dingen ik aansluit op de elektriciteit, hoe slechter/erger het eigenlijk wordt.

Gelukkig heb ik iemand gevonden op het internet die wat van elektriciteit wist, is tevens een ingenieur. Hij dacht meteen aan elektrische ruis / capactieve koppeling. Hij zei om eens al mijn USB kabels bij een te grijpen, en zo kort mogelijk bij mekaar te laten in je hand, en kijken of dat beter gaat. En inderdaad, ik kreeg een veel betere respons van de muis. Ook gaf hij aan een anti-statische spray te testen, een ESD-bandje te gebruiken en eventueel een scheidingstransformator. De spray moest ik spuiten op de plaatsen waar ik mijn voeten zet, ik voelde wel wat verbetering maar daar bleef het ook bij. ESD-bandje heb ik ook geprobeerd, samen met de scheidingstransformator. Het ESD bandje heb ik op bepaalde manieren geprobeerd, op bepaalde metalen plaatsen van mijn computer, of op het aluminium van mijn rig. Ik dacht eerst dat het allemaal wat kon verschillen, maar eigenlijk is het gewoon op het moment wanneer ik het ergens aan bevestig, het ineens heel goed is (piek waarover ik het had), en dan terug weer wat slechter. Dus telkens als ik het krokodillenclipje ergens aan bevestig, is het voor even heel goed, en dan weer slecht. Dus ook, een lichte verbetering, consequentere reactie op de USB-apparaten, maar geen fundamentele veranderingen helaas. Dan, de scheidingstransformator. Ik denk dat deze de meeste effecten gaf. Wat ik nu wel opmerkte, is dat de piek waarover ik het had, met de transfo aangesloten eigenlijk vertraagd is. Laat ons zeggen dat zonder transfo, die piek ongeveer 2-3 seconden duurde van snelle respons, nu een 5-10 seconden is geworden. Dus, de verandering, de manipulatie die jij uitvoert met je voeten, computer aanraken, noem maar op is nu vertraagd, is ook logisch omdat hij er voor zorgt dat er minder interferentie is. Helaas heb ik hiermee nog steeds geen fundamentele veranderingen gemerkt.

Het is echt wel frustrerend. Bij het racen vooral, je krijgt eigenlijk een vertraging op je inputs, en dan moet je je daar telkens op aanpassen, het vervelende is dat het eigenlijk een niet consequente respons is waardoor je niet weet aan welke reactie je je moet gaan verwachten volgende bocht, en dit is voor mij echt de druppel. Daarnaast voel ik natuurlijk dat je ook op muis, toetsenbord verlies hebt en dat het allemaal wat trager reageert. Ook filmpjes, muziek luisteren of livestreams zijn niet zoals normaal. Het lijkt alsof het geluid achter loopt op het beeld dat je krijgt, je merkt dat het niet gelijk loopt, dat het niet loopt zoals je het filmpje op de smartphone bijvoorbeeld zou bekijken. Ook krijg je soms vervelende stutters en is het beeld niet echt vloeiend.

Ik heb hiervoor een elektricien gecontacteerd, blijkbaar waren alle stopcontacten hier niet geaard, en was de elektriciteitskast wat verouderd. Beiden heeft hij inorde gebracht, en nu is dus ook het hele appartement geaard. Jammer genoeg heeft dit dus niet veel geholpen. Verder heb ik gevraagd of hij niet kon kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Hij gaf aan dat hij geen instrumenten heeft om de kwaliteit van de elektriciteit na te gaan, dat het redelijk wat geld kost voor de enkele keren dat hij die nodig heeft.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen, het begint voor mij een echt mysterie te worden, ik ga er van uit dat er iets niet juist is met de elektriciteit. Alle tips, adviezen zijn zeker welkom. Graag dank ik jullie voor jullie inzet.

Tony

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 14:34
- kun je een korte samen vatting geven van de apparatuur die je gebruikt. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies gebruikt. een muis op de vloer? que?
- Wat heeft je de ingeving gegeven om een scheidingstrafo te gebruiken?
- heb je andere apparatuur in huis wat je eerst niet had? nieuwe wasmachine, zonnepanelen etc.
- Je zegt dat je je apparatuur bij verschillende computers heb getest en dat het bij alle computers voorkomt. stuur kapot tijdens de verhuizing?
- heb je simpelweg al je windows opnieuw geinstalleerd? Heb je in de gaten gehouden of je CPU of een ander component in je PC niet de bottleneck is?

Ik ben ook ingenieur, het lijkt mij zeeeeer onwaarschijnlijk dat een digitaal signaal zoals USB zoveel last heeft van EMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
- Qua USB apparaten gebruik ik enkel een muis en toetsenbord, stuur is momenteel niet aangesloten. Muis gebruik ik gewoon op een muismat naast me op een tafeltje :D

- Wel, aangezien ik deze problemen had, werd mij geadviseerd een scheidingstransformator uit te proberen. Aangezien deze ervoor zou zorgen mocht er wat verkeerd zijn met de elektriciteit, hij dat kan isoleren.

- Niet echt, heb ook geprobeerd om alle andere circuits buiten degene van mij uit te schakelen, maar was precies hetzelfde.

- Wel, ik had precies hetzelfde stuur als ik naar hier verhuisde, heb het volgens mij klein uurtje gebruikt hier, en ineens wou hij niet meer opstarten. Terug gestuurd naar de fabrikant, uiteindelijk een nieuwe gekregen die ik nu in bezit heb. Dit vond ik ook al bizar, misschien door de elektriciteit heeft hij een overspanning gekregen of iets dergelijks? Kan ook gewoon toeval zijn, en dat met het stuur hiervoor wat mis was.

- Ja, verschillende keren geherinstalleerd. Ging er eerst vanuit dat het wat met mijn CPU overclock was, maar was ook niet het geval, heb ook GPU veranderd aangezien ik dacht dat deze misschien te kort kwam in de simulator, of in het algemeen stuk was. Heb een 8600K CPU in bezit, met een RTX 2070 Super. Heb eigenlijk altijd verwacht dat er hardware/software wat mis was, vooral software eigenlijk, een bepaalde instelling of iets dergelijks. Heb ook de PSU eens vervangen, dacht dat deze misschien het probleem kon veroorzaken was inmiddels al wat oud (CX750), dus ben overgetapt naar een RM750X.

Ik vind het gewoon apart, de bepaalde situaties die ik vanboven heb uitgelegd (voeten op de grond, voeten van de grond) of als ik nu een USB ontkoppel, mijn AUX ontkoppel, ik ineens door het te ontkoppelen een heel goede response krijg, en dan weer slecht, dit duidt toch aan op iets dat elektrisch niet inorde is?

Specs:

ASUS Prime Z370-A
Intel Core i5 8600K @5.00 GHz
Corsair H115i
16GB G.Skill DDR4 RAM @3200 MHz
Gigabyte Nvidia RTX 2070 Super
Samsung 250GB SSD
WD Blue 1TB HDD
Fan Controller
Corsair RM750X Gold PSU

[ Voor 5% gewijzigd door TonyJ. op 14-08-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik dacht bij het lezen aanvankelijk ook aan aarding, maar zie dat daarin al is voorzien. Verder is het een aaneenschakeling van vaagheden, die ik eigenlijk alleen maar kan koppelen aan de vraag hoe je muis e.d. verbonden is aan de computer. Dit met name omdat je op een andere computer exact dezelfde ervaringen hebt. Is het b.v. een draadloze verbinding met de muis en stuur?
Best mogelijk dat die elkaar dan bijten. Het zou best kunnen dat in dat geval de problemen voorbij zijn door tenminste een van beide te vervangen door een vaste verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
maak anders een foto van je opstelling. Ik heb er, net als @Techneut, geen goed beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kqA0WfPkwySSQN0gboo2JfbGhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkGJQhiMD2wkMWBPSclFNtXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gwAkXu2UrKQCY-_fdtr0GDC1N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAvHDV1pItaInPLyfooSXad5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Is dat frame ook goed geaard?
Wellicht dat die een lading opbouwt die je signalen over matig afgeschermde usb kabels wegdrukt.

Ook zou ik aanraden de zijkant gewoon op je pc te laten zitten, de stalen kast is juist om storingen af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
SA007 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:57:
Is dat frame ook goed geaard?
Wellicht dat die een lading opbouwt die je signalen over matig afgeschermde usb kabels wegdrukt.

Ook zou ik aanraden de zijkant gewoon op je pc te laten zitten, de stalen kast is juist om storingen af te schermen.
Is niet geaard nee, elektricien gaf aan om in toekomst deze misschien apart te gaan aarden, dat dat wel kan gaan helpen.

Zijkant van binnekant PC heb ik er altijd op, omdat ik nu even binnenin moest zijn was hij toevallig open. Zijkant van de buitekant is wel altijd open, kabels komen daar te ver uit waardoor ik deze niet meer dicht krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja die aarding, Dat een deel van de installatie toch niet geaard is werpt wel een ander licht op je problemen. Maar ik ben toch ook nieuwsgierig naar je antwoord op mijn vorige bericht. Daar vroeg ik of de muis en stuur misschien allebei via een draadloze verbinding werken. Dit gezien je verslag over naar het lijkt totaal onverklaarbare verschijnselen. Zoals voeten even optillen en kast even aanraken, terwijl die geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Techneut schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:59:
Tja die aarding, Dat een deel van de installatie toch niet geaard is werpt wel een ander licht op je problemen. Maar ik ben toch ook nieuwsgierig naar je antwoord op mijn vorige bericht. Daar vroeg ik of de muis en stuur misschien allebei via een draadloze verbinding werken. Dit gezien je verslag over naar het lijkt totaal onverklaarbare verschijnselen. Zoals voeten even optillen en kast even aanraken, terwijl die geaard is.
Inderdaad, het is ergens ook wel logisch, zeker omdat er kabels in contact komen met het aluminium. En neen, zoals te zien op de foto's zijn muis, toetsenbord en stuur niet draadloos en dus bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:23
Frame aarden middels een braid. Zet er geen kabeltje op want door een eventueel skin-effect zal deze hoger impedant worden en een lekstroom daardoor minder goed af laten vloeien.

Het is geanodiseerd aluminium dus gebruik een bout die door het frame heen geboord wordt en een tandring die door de anodisatie laag heen vreet bij het monteren van de bout.

https://www.conrad.nl/p/l...l-inhoud-per-meter-609672

Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:49
Of naar een PS/2 toetsenbord en muis gaan.

Het voordeel van PS/2 is dat er een hardware interrupt gegenereerd word, zodat je CPU direct gaat kijken naar de invoer. USB is afhankelijk van polling/software interrupts, de respons hierop kan variëren in tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 14:36
Het probleem is inderdaad een beetje te vaag om er echt iets zinnigs over te zeggen. Heel misschien heb je wat aan onderstaande ervaringen. Waarschijnlijk niet, maar misschien brengen het je op andere ideeën.

Lang geleden heb ik eens een project gedaan waar ik USB en een ethernet verbinding van een embedded systeem moest verlengen. Ik heb toen de interne kabels van enkele tientallen centimeters naar een paar meter verlengt. Voor zowel de ethernet kabel als de USB kabel zou dit mogelijk moeten zijn. De kabels zaten alleen erg dicht op elkaar en hadden niet de juiste afscherming. Gevolg: Veel vertraging en uitval op de USB. Volgens mij ook wel problemen met ethernet al weet ik dat niet meer zeker. Oplossing: betere kabel gebruiken met voldoende afscherming.

Ook heb ik wel eens wat ellende gehad met een goedkope USB hub. Bij een bepaalde combinatie van aangesloten apparaten ging die ook storen met vertragingen als gevolg. Die gebeurde vooral bij specifieke apparaten. Vooral bij draadloze zenders/ontvangers zoals muis, toetsenbord, en bleutooth. De oplossing was een betere hub.

Toevallig vorige week ook nog een probleem. Mijn vriendin wou thuis werken met haar laptop achter mijn scherm, toestenbord, en muis. Eerst waren er problemen met de monitor (displayport) die niet toeliet dat ik hogere resoluties haalde. Daarna gezeik met de draadloze muis die heel erg traag en onvoorspelbaar werd. De USB poort met de ontvanger en de displaypoort kabel zaten naast elkaar en stoorde elkaar blijkbaar. Nadat ik het toetsenbord (bedraad) en de draadloze muis ontvanger had omgewisseld zaten de Displayport en de draadloze ontvanger de breedte van 1 USB poort uit elkaar en alles werkte direct goed. De displaypoort kabel was best een dikke variant die zelfs ferietkernen had. Toch zaten ze elkaar enorm dwars.

Op basis van die alles zijn er een paar dingen die je kan proberen:
- Zitten sommige kabels te dicht over lange afstanden bij elkaar? Zeker in de combinatie van Ethernet of displaypoort met USB?
- Zijn de kabels van acceptabele kwaliteit of zit er troep tussen?
- Gebruik je een hub? Probeer het eens zonder
- Zitten er ook draadloze apparaten tussen? Heb je ook problemen als je deze niet gebruikt (ontvangers verwijderd)
- Heeft jouw PC meerdere USB controllers? Soms is de ene controller gevoeliger dan de andere.

Damn... Dat laatste doet mij ook iets realiseren. Recent heb ik een VR bril (Oculus Rift S) gekocht. Hierbij zitten USB en displaypoort ook in één kabel. Ik had mega veel problemen met dat hij soms de USB, en soms weer de displaypoort niet herkende. Dit leek compleet willekeurig. Nadat ik een andere USB poort ging gebruiken (ik gok ook een andere controller) was het probleem volledig weg.

Ik denk iig niet aan aarding. Het gevolg daarvan is meer dat je een schokje van kast krijgt ofzo. Ook daar heb ik helaas ervaring mee (ook geen geaarde stopcontacten zo bleek). Voor mij is interferentie tussen kabels en/of draadloze ontvangers de grote verdachte. Een hele slechte voeding voor je stuur oid zou wellicht ook dergelijke ellende kunnen veroorzaken. Ik gok hoe dan ook op iets dat je USB stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Looney11 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:03:
Frame aarden middels een braid. Zet er geen kabeltje op want door een eventueel skin-effect zal deze hoger impedant worden en een lekstroom daardoor minder goed af laten vloeien.

Het is geanodiseerd aluminium dus gebruik een bout die door het frame heen geboord wordt en een tandring die door de anodisatie laag heen vreet bij het monteren van de bout.

https://www.conrad.nl/p/l...l-inhoud-per-meter-609672

Zoiets bijvoorbeeld.
Ah zo. Wat bedoel je juist met ''zet er geen kabeltje op''? Daarnaast heb ik eigenlijk 2 frames, de monitor stand en de cockpit zelf waar mijn stuur en pedalen en stoel op staat. Is het de bedoeling dat ik beiden ga aarden? Ik heb echt weinig of geen kennis van aarden, laat staan elekriciteit in het algemeen. De elektricien gaf ook aan om het frame te gaan aarden, ik denk dat hij bedoelde om het apart te gaan aarden, zelf een nieuwe aarding te gaan maken, los van de algemene aarding. Ik weet niet echt zelf hoe ik hier aan moet beginnen, had ook ergens gelezen dat het zou volstaan om wat koperdraad rond het aluminium te doen en vast te maken aan bijvoorbeeld een schroef van je PC als die geaard is. Ik begrijp je uitleg, maar het is nog steeds wazig om er zelf aan te beginnen.
BosGnoom schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:01:
Of naar een PS/2 toetsenbord en muis gaan.

Het voordeel van PS/2 is dat er een hardware interrupt gegenereerd word, zodat je CPU direct gaat kijken naar de invoer. USB is afhankelijk van polling/software interrupts, de respons hierop kan variëren in tijd.
Lijkt inderdaad ook een goede oplossing. Enkel is het probleem dat het stuur eigenlijk het belangrijkste is, en deze is ook op USB, geen idee of er een methode is om deze om te bouwen naar PS/2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Een kabel is rond en hoogfrequente signalen gaan dan altijd via de buitenkant van het kope lopen, het zogeheten Skin-effect. Door een braid te gebruiken (gewoven platte kabel), heb je meer oppervlakte waardoor er minder skin-effect optreedt.

De beide frames zou ik gewoon aan elkaar zetten met een aarde-braid, dan het geheel aarden middels braid.

Je kan ook gewoon proberen wat er gebeurd als je ze aard met een eenvoudig kabeltje, het zal altijd wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
TonyJ. schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:13:

Ook filmpjes, muziek luisteren of livestreams zijn niet zoals normaal. Het lijkt alsof het geluid achter loopt op het beeld dat je krijgt, je merkt dat het niet gelijk loopt, dat het niet loopt zoals je het filmpje op de smartphone bijvoorbeeld zou bekijken. Ook krijg je soms vervelende stutters en is het beeld niet echt vloeiend.
Iedereen lijkt hier overheen te lezen... maar dit lijkt me dus gewoon een probleem met je beeldweergave van PC naar monitor...
(ik zou verwachten dat dan echter het beeld achterloopt op het geluid.. jij noemt het andersom, maar misschien schrijf je het verkeerd).
Filmpjes en livestreams hebben zowiezo niks te maken met de input van je muis of je stuur....
Maar als er daadwerkelijk vertraging/stuttering zit in je beeldweergave, dan ga je dat tijdens gaming uiteraard direct merken bij input die je met de muis of je stuur doet.

Je hebt drie beeldschermen... koppel er eens twee los, en kijk eens een tijdje aan met slechts één scherm... en dan met diverse beeld-instellingen, diverse kabels (HDMI/DP/DVI?), driver van de videokaart updaten, en CPU power in de gaten houden... Misschien heeft het scherm zelf nog menu-instellingen die iets zouden kunnen doen?
Heb je die problemen dan ook nog bij zowel stuur/muisgebruik als bij filmpjes kijken?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
BrainCrash schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Iedereen lijkt hier overheen te lezen... maar dit lijkt me dus gewoon een probleem met je beeldweergave van PC naar monitor...
(ik zou verwachten dat dan echter het beeld achterloopt op het geluid.. jij noemt het andersom, maar misschien schrijf je het verkeerd).
Filmpjes en livestreams hebben zowiezo niks te maken met de input van je muis of je stuur....
Maar als er daadwerkelijk vertraging/stuttering zit in je beeldweergave, dan ga je dat tijdens gaming uiteraard direct merken bij input die je met de muis of je stuur doet.

Je hebt drie beeldschermen... koppel er eens twee los, en kijk eens een tijdje aan met slechts één scherm... en dan met diverse beeld-instellingen, diverse kabels (HDMI/DP/DVI?), driver van de videokaart updaten, en CPU power in de gaten houden... Misschien heeft het scherm zelf nog menu-instellingen die iets zouden kunnen doen?
Heb je die problemen dan ook nog bij zowel stuur/muisgebruik als bij filmpjes kijken?
Heb net even twee monitors compleet uitgetrokken, en de middelste aan gelaten. Ik voel dat het beter is, maar is nog steeds hetzelfde. Ben er zo goed als zeker van dat het aan de statische elektriciteit ligt die opbouwd. Het is logisch dat ik nu twee monitors uit heb staan die aan de aluminium hangen, dat er minder statische elektricieit wordt gevormd. Ik kan natuurlijk om helemaal zeker te zijn mijn computer eens testen met een monitor op een plaats weg van het frame.

[ Voor 5% gewijzigd door TonyJ. op 17-08-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
SuperKris schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:44:
Het probleem is inderdaad een beetje te vaag om er echt iets zinnigs over te zeggen. Heel misschien heb je wat aan onderstaande ervaringen. Waarschijnlijk niet, maar misschien brengen het je op andere ideeën.

Lang geleden heb ik eens een project gedaan waar ik USB en een ethernet verbinding van een embedded systeem moest verlengen. Ik heb toen de interne kabels van enkele tientallen centimeters naar een paar meter verlengt. Voor zowel de ethernet kabel als de USB kabel zou dit mogelijk moeten zijn. De kabels zaten alleen erg dicht op elkaar en hadden niet de juiste afscherming. Gevolg: Veel vertraging en uitval op de USB. Volgens mij ook wel problemen met ethernet al weet ik dat niet meer zeker. Oplossing: betere kabel gebruiken met voldoende afscherming.

Ook heb ik wel eens wat ellende gehad met een goedkope USB hub. Bij een bepaalde combinatie van aangesloten apparaten ging die ook storen met vertragingen als gevolg. Die gebeurde vooral bij specifieke apparaten. Vooral bij draadloze zenders/ontvangers zoals muis, toetsenbord, en bleutooth. De oplossing was een betere hub.

Toevallig vorige week ook nog een probleem. Mijn vriendin wou thuis werken met haar laptop achter mijn scherm, toestenbord, en muis. Eerst waren er problemen met de monitor (displayport) die niet toeliet dat ik hogere resoluties haalde. Daarna gezeik met de draadloze muis die heel erg traag en onvoorspelbaar werd. De USB poort met de ontvanger en de displaypoort kabel zaten naast elkaar en stoorde elkaar blijkbaar. Nadat ik het toetsenbord (bedraad) en de draadloze muis ontvanger had omgewisseld zaten de Displayport en de draadloze ontvanger de breedte van 1 USB poort uit elkaar en alles werkte direct goed. De displaypoort kabel was best een dikke variant die zelfs ferietkernen had. Toch zaten ze elkaar enorm dwars.

Op basis van die alles zijn er een paar dingen die je kan proberen:
- Zitten sommige kabels te dicht over lange afstanden bij elkaar? Zeker in de combinatie van Ethernet of displaypoort met USB?
- Zijn de kabels van acceptabele kwaliteit of zit er troep tussen?
- Gebruik je een hub? Probeer het eens zonder
- Zitten er ook draadloze apparaten tussen? Heb je ook problemen als je deze niet gebruikt (ontvangers verwijderd)
- Heeft jouw PC meerdere USB controllers? Soms is de ene controller gevoeliger dan de andere.

Damn... Dat laatste doet mij ook iets realiseren. Recent heb ik een VR bril (Oculus Rift S) gekocht. Hierbij zitten USB en displaypoort ook in één kabel. Ik had mega veel problemen met dat hij soms de USB, en soms weer de displaypoort niet herkende. Dit leek compleet willekeurig. Nadat ik een andere USB poort ging gebruiken (ik gok ook een andere controller) was het probleem volledig weg.

Ik denk iig niet aan aarding. Het gevolg daarvan is meer dat je een schokje van kast krijgt ofzo. Ook daar heb ik helaas ervaring mee (ook geen geaarde stopcontacten zo bleek). Voor mij is interferentie tussen kabels en/of draadloze ontvangers de grote verdachte. Een hele slechte voeding voor je stuur oid zou wellicht ook dergelijke ellende kunnen veroorzaken. Ik gok hoe dan ook op iets dat je USB stoort.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zal zeker grondig de tijd nemen om alles aandachtig door te lezen. Om even snel op je vragen te antwoorden:

- Niet echt nee, USB en de displayport kabel gaan een totaal andere kant op.
- Voor zover ik weet zijn ze allemaal van degelijke kwaliteit.
- Geen hubs.
- Ik gebruik geen draadloze apparaten.
- Moederbord heeft 2x USB 2.0, 2x USB 3.1 Gen 1 en 2x USB 3.1 Gen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
TonyJ. schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Ben er zo goed als zeker van dat het aan de statische elektriciteit ligt die opbouwd. Het is logisch dat ik nu twee monitors uit heb staan die aan de aluminium hangen, dat er minder statische elektricieit wordt gevormd.
Nou... ik ben benieuwd als je weet wat het probleem (if any) was maar zo zeker zou ik daar niet van zijn... :) Hoe zouden die monitors trouwens statische elektriciteit "genereren"? Ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Bart2005 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:43:
[...]

Nou... ik ben benieuwd als je weet wat het probleem (if any) was maar zo zeker zou ik daar niet van zijn... :) Hoe zouden die monitors trouwens statische elektriciteit "genereren"? Ik zie het niet.
Wel, ik bedoel daarmee dat het aluminium ervoor zorgt dat er statische elektriciteit opbouwd. Doordat de monitors er op hangen, en dat zij zo door middel van de kabels en de elektriciteit die gevormd wordt, het zo ''doorsturen'' naar de computer, wat ik uiteindelijk voel op mijn USB apparaten. Het lijkt me logisch, en zoals ik al heb gezegd, hoe meer apparaten ik uitschakel die in de buurt zijn van het aluminium, hoe beter het voor mij wordt. Het kan misschien ook zijn dat er zelf geen contact hoeft te zijn met het aluminium en dat er gewoon een totaal ''veld'' wordt gecreërd en dat meteen alles wat in de buurt is, het gevolg krijgt van wat ik uiteindelijk ervaar.

[ Voor 16% gewijzigd door TonyJ. op 17-08-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nou ja, dat zijn aannames die m.i. niet met de realiteit overeenkomen. Ik snap dat als je het zo in je hoofd hebt het er niet meer uitkrijgt, dit misschien onder invloed van de "ingenieur"... Monitors die hangen al of niet op aluminium genereren geen statische elektriciteit. En ook al was dat zo: waarom zouden andere apparaten daar last van hebben?

Ik hoop voor je dat het probleem opgelost wordt maar het lijkt me dus heel heel erg sterk dat het is wat jij bedacht hebt dat het is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Bart2005 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:59:
Nou ja, dat zijn aannames die m.i. niet met de realiteit overeenkomen. Ik snap dat als je het zo in je hoofd hebt het er niet meer uitkrijgt, dit misschien onder invloed van de "ingenieur"... Monitors die hangen al of niet op aluminium genereren geen statische elektriciteit. En ook al was dat zo: waarom zouden andere apparaten daar last van hebben?

Ik hoop voor je dat het probleem opgelost wordt maar het lijkt me dus heel heel erg sterk dat het is wat jij bedacht hebt dat het is. ;)
Ah zo. Ja tuurlijk, kan altijd hoor, ik ken erg weinig van elektriciteit, dus ik probeer logisch te denken en proberen om er zelf ook op ideeën te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie dat je wat (video?) kabels bij 220v kabels hebt geknoopt. Ik zou enige vorm van datakabels ver uit de buurt van 220v kabels houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
memphis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:02:
Ik zie dat je wat (video?) kabels bij 220v kabels hebt geknoopt. Ik zou enige vorm van datakabels ver uit de buurt van 220v kabels houden.
Inderdaad, heb ze even van mekaar weg gehaald, en het is al stukken beter moet ik zeggen. Wel nog steeds fundamenteel hetzelfde, vanaf dat ik de muis eigenlijk aanraak wordt het alleen maar erger. Had totaal geen idee dat deze twee bij mekaar voor interferentie zorgen. Het is wel wat moeilijk om ze ver van mekaar te houden, ze komen op een bepaald punt altijd wel dicht bij mekaar, is wat knutselen ook, kabels mogen ook niet in je weg liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door TonyJ. op 17-08-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
Elke kabel die aan een kant niet aan de aarde ligt, is een potentiele antenne en kan gaan stralen. Dit kan uiteraard invloed hebben op je aangesloten apparatuur. Goede kabels gebruiken en zo min mogelijk zaken tussen de kabels plaatsen zoals hubs en dergelijke.

Je moet gewoon even gaan pielen, datakabels en netspanning zowieso van elkaar wegleggen en daar waar je kunt, de datakabels bundelen, usb bij usb, netwerk bij netwerk enzovoort.

Verder frame aarden en dan eens kijken hoe de vlag er voor hangt.

Je moet een EMC probleem, ElectroMagnetische Compatibiliteit, zien als een ronde ballon die je in een vierkant draadframe moet laten passen. Je moet voorzichtig duwen tegen de ballon om 'm er in te krijgen, druk je te hard dan floept ie er aan een andere kant weer uit. De kunst is om net zoveel druk uit te oefenen dat ie mooi op z'n plek blijft zitten en er niks uit steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Van wat ik zo lees, heeft Looney hier nu een goed punt. Bundel al je kabels samen (data bij data), doe er tie-wraps omheen, en leg je 230V ergens anders. Hang even een draadje tussen het aluminium frame en een aarde-aansluiting van je stopcontact (draad kan prima, braid is een beetje overkill. Desnoods kun je ook meerdere draden aanleggen) en volgens mij is dan al een gros van het probleem opgelost.

Ik zie ook aan je foto dat je je 230 stekkers van je monitoren mooi met tie-wrapjes hebt gebundeld aan je signaal, dat is iets wat je liever niet wil bij een set-up als dit.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ty-wraps zijn eigenlijk uit den boze, ze kunnen in de kabels snijden... In de ICT is het gebruik van klitteband verplicht.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Oké, bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg. Ik ga even proberen de datakabels te gaan scheiden van de 230V kabels, en daarna er voor zorgen dat het frame geaard wordt. Het is niet zo simpel echter om de datakabels uit de buurt te houden van de voedingkabels. Zeker gezien mijn setup, komen ze altijd wel op een bepaald punt bij mekaar. Is het echter mogelijk om de datakabels op het aluminium te laten zitten, eventueel ook vast te maken? Op deze manier is het een stuk makkelijker om ze te scheiden van de voedingkabels, weet alleen niet of dit de boel misschien nog meer zou verergeren en voor meer interferentie zou gaan zorgen?

• LittleKiller
TonyJ. schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:22:
Oké, bedankt allemaal voor de uitgebreide uitleg. Ik ga even proberen de datakabels te gaan scheiden van de 230V kabels, en daarna er voor zorgen dat het frame geaard wordt. Het is niet zo simpel echter om de datakabels uit de buurt te houden van de voedingkabels. Zeker gezien mijn setup, komen ze altijd wel op een bepaald punt bij mekaar. Is het echter mogelijk om de datakabels op het aluminium te laten zitten, eventueel ook vast te maken? Op deze manier is het een stuk makkelijker om ze te scheiden van de voedingkabels, weet alleen niet of dit de boel misschien nog meer zou verergeren en voor meer interferentie zou gaan zorgen?
probeer gewoon een tijdje alles los te houden en dan verder te kijken. Misschien is de shielding van je kabels gewoon brak

• TonyJ.
Goed, ik heb even de PC met één monitor meegenomen naar de huiskamer om te kijken of zonder het aluminium de symptomen zouden verbeteren. Blijkt dat ik identiek hetzelfde heb. Hoe dichter de 230V kabel bij de USB of HDMI/DP kabels zich bevinden, des te slechter het wordt. Ook is de muis/toetsenbord respons totaal inconsequent en kan ik het weer manipuleren door PC aan te raken, voeten op de grond, van de grond, krijg ik weer de zogenaamde ''piek'' van 2-3 seconden dat de respons heel heel goed is, en dan weer terug gaat naar wat er voordien was, slechter.

Het enige dat ik aangesloten heb is een muis, toetsenbord, datakabel van de monitor en twee stroomkabels. Ik heb geprobeerd andere stroomkabels te gebruiken, andere muis, ook zonder toetsenbord geprobeerd. Aangezien mijn monitors HDMI zijn, en ik maar 1 HDMI en 2 DP aansluitingen heb, heb ik ook voor de zekerheid eens de gewone HDMI naar HDMI kabel geprobeerd, maar helaas. Hoe verder ik de USB kabels en datakabels houdt van de stroomkabels, des te beter het wordt. Maar die zogenaamde ''piek'' die blijft er altijd wel.

Ik heb ook het gevoel dat hoe langer ik de computer gebruik qua het in contact zijn met toetsenbord/muis, des te slechter de respons wordt over een lange periode. Als ik bijvoorbeeld de computer een tijdje niet gebruik, dan de muis aanraak en test voel ik dat het veel beter is en dan geleidelijk aan weer slechter wordt naarmate ik de PC gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Eigenlijk heel simpel. heb je al een andere 230v kabel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
LittleKiller schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:29:
Eigenlijk heel simpel. heb je al een andere 230v kabel gebruikt?
Ja, voor beiden monitor en computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TonyJ. schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:20:
Goed, ik heb even de PC met één monitor meegenomen naar de huiskamer om te kijken of zonder het aluminium de symptomen zouden verbeteren. Blijkt dat ik identiek hetzelfde heb. Hoe dichter de 230V kabel bij de USB of HDMI/DP kabels zich bevinden, des te slechter het wordt. ......
Je hebt het aldoor maar over "het aluminium", met of zonder. Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Ik raak eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyJ.
Techneut schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:42:
[...]
Je hebt het aldoor maar over "het aluminium", met of zonder. Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Ik raak eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt.
Het frame, het materiaal waaruit de monitor stand en cockpit bestaat is aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, ik vermoedde dit wel, dus simpel gezegd de buitenkant (zijkanten) eraf halen of niet. Het is al eerder gezegd, een volstrekt zinloze actie, al begrijp ik best dat je allerlei dingen probeert.

Maar alles op een rij zettend blijft het een buitengewoon vaag verhaal waar ik echt geen touw aan vast kan knopen. Nog nooit van zoiets vernomen of van anderen gehoord. Totaal geen logisch verband ook. Of het zou een brakke verbinding moeten zijn in een kabeltje.
Pagina: 1